tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eszsie86

tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:35

hallo...

Ik heb een vraag, ik rij sinds gister een fries voor een vriendin, die is pas ingereden, maar ze heeft nogal de neiging om steeds haar tong over het bit te leggen, heeft iemand misschien wat praktische tips ik zat er al zelf aan te denken om der een ander bit in te doen, ik weet namelijk niet zeker of het ook kan zijn dat het bit gewoon niet goed zit heb der zelf niet naar gekeken..
Als ze me steeds de tong over het bit leg luistert ze gewoon natuurlijk minder goed en ik krijg niks gedaan, zo had ze ook nog nooit eerder gebokt maar gister ineens wel, maar goed daarbij heb ik ook zoiets van het is nog een jong paard die proberen je toch een keer, maar ik heb nog nooit ervaring opgedaan met een paard wat dus zijn tong over het bit legt en het rijd absoluut niet fijn.....

Dus iemand handige tips voor me? ? ?

alvast bedank

groetjes esther Haha!

rochjuh

Re: tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:42

hoi esther,
dit zelfde probleem had ik ook met een jonge friese merrie,
mij was toen aangeraden om er niks aan te doen en vooral GEEN tong lepel te gebruiken. dit omdat ze waarschijnlijk last van der tanden heeft en als je dan met verschillende bitten gaat rotzooiien je meer kwaad dan goed kan doen (tenzij het bit niet goed past).

mijn advies is om het gewoon een tijdje aan te kijken en der mond eens te laten bekijken door een tandarts.

succes er mee en het komt allemaal wel goed.

groetjes rochelle

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 18:50

ja daar zeg je wat met de tanden, kijk daar had ik nog idd niet bij nagedacht, tjah wil der zelf ook niet teveel bij uitproberen het is immers niet mijn paard, het is ook niet zo dat ze echt lastig ervan wordt ze profiteerde der niet echt van want ze ging netjes in draf en stap als ik dat ook van haar vroeg en dat is toch evengoed netjes aangezien haar leeftijd, maar ze werkte wel veel tegen, maar der werd ook veel van haar verlangt na 3 maanden rust dus heb ook gelijk gas terug genomen toen ik het merkte, maarja je wilt voornamelijk rijden naar de eigenaar maar die zag het gelukkig zelf ook maar het is wel vervelend om steeds dat bit goed te moeten leggen natuurlijk, en tjah het bokken begon pas toen ze echt moe was dus dat was misschien ook een seintje naar ons toe Lachen

groetjes esther

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:58

soms hangt het bit net te laag,vooral jonge dieren willen dan wel de tong over het bit doen, bit gaatje hoger werkt dan soms wel

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 19:17

ja ik ga der zondag weer rijden en dan wil ik zelf even kijken of het bit goed zit..... heb ook al op verschillende forums wat gelezen over die lepelbitten en iets van panty's maar dat laatste wilt ik zeker niet uitproberen, ze is pas 3 dus er zal wel ergens een oorzaak zitten maar heb der gister pas voor het eerst gereden, maar wilde toch alvast een beetje navragen zodat ik weet waar ik zondag naar kan kijken

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:20

Zoals de eerste reactie op jouw onderwerp al aangeeft is het altijd verstandig een paard wat beleerd en doorgereden gaat worden eerst te onderwerpen aan een tandarts. Dit jaar hebben wij éénmaal de fout gemaakt om te beginnen omdat de tandarts geen tijd had en jawel hoor de tong over het bit.
Wij zullen dit nooit meer doen gezien deze ervaring.

Succes verder met het doorrijden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:22

Ik zou ook eens de tandarts laten komen, je kan misschien ook eens bitloos proberen. Succes

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 19:34

ja ik was net ook al wat aan het lezen met bitloos rijden, maar het was al zo dat dit probleem al bekend was want dat meisje zij tegen mij al voordat ik erop zat dat ze vaker de tong over het bit gooit en vondt dit heel normaal maar ik dus niet, en ik vindt het prima om van iemand anders een paard door te rijden maar wel fatsoenlijk, en had wel eens wat gehoord over tong over het bit maar dus geen eigen ervaring, dus zal haar eens vragen of der eens een tandarts bij is geweest...... kan het dus ook zijn dat ze uiteindelijk daardoor ineens eens ging bokken ze deed het bij mij maar 1 keer, maar toen dat meisje zelf even erop ging was dat het eerste wat ze deed gelijk bokken en ik had al een idee dat ze alweer de tong over het bit had gelegd, ( we hadden het bit onder het rijden al eens goedgelegd maar merkte op een gegeven moment dat ze hem weer erover had gedaan) maar het is absoluut geen paard wat een enkel kwaad in zich heeft dus iedereen stond versteld toen ze ineens bokte, maar ja goed ze stond ook 3 maanden stil, maar ik heb een half uur gereden en ze was super braaf voor een 3 jarige, tot het einde dan even

dmddmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:39

het probleem zit vaak in de aanleuning van het paard en het bewegen van achteruit...logisch voor een driejarige die waarschijnlijk nog een beetje balans mist..en als ze eenmaal het trucje kennen...hihi soms wil een trens van argentan (is een soort legering) wel eens helpen. veel succes ermee!