Vooral de laatste foto vind ik er zorgwekkend uitzien...
Ik weet niet of het aan het paard ligt of aan jou (niet aanvallend bedoeld!), maar in ieder geval lijkt het voor mij alsof jij je erg concentreert op het aan de teugel rijden. Wat ik op de foto's zie is een paardje dat goed vooruit is maar dat een enorme ondernek opzet en helemaal verkeerd loopt. Ik weet niet of hij ook echt rennerig is, maar ik vind het eruit zien alsof dat hij snel loopt en jij hem dan vooraan opsluit door hem in een krul te trekken. Aan de teugel rijden doe je niet zomaar even, je moet eerst werken aan de basispunten: zorgen dat je paardje op een goed tempo loopt, dat hij ontspannen is en op zijn eigen benen loopt. Je moet ervoor zorgen dat hij zichzelf draagt, dat is dat hij zijn achterhand onder zijn lichaam 'schuift' en daarmee zijn eigen gewicht en dat van jou draagt (
http://www.sustainabledressage.net/roll ... piaffe.gif ). Maar doordat jij hem zo in een krul trekt (of doordat hij zelf zo loopt en zo'n onderhals opzet, ik weet niet welk van beide het is, dus vergeef me als hij vanzelf zo loopt), valt hij compleet op zijn voorhand en draagt hij dus niet.
Waar ik me op zou concentreren is dus de achterhand: rij kleine voltes, verklein en vergroot voltes, het kan vanalles zijn zolang het er maar voor zorgt dat hij op zijn achterhand gaat lopen en zijn binnenachterbeen onder de massa plaatst. Laat die voorhand even voor wat die is totdat je de achterhand in orde hebt. Zodra dat goed is, zou dat aan de teugel rijden vanzelf moeten komen

Probeer ook veel voorwaarts-neerwaarts te rijden, hierbij wordt de rug losgelaten en dus ook ontspannen. Nodig hem uit om zijn hals te strekken, zijn hoofd naar beneden te brengen en zijn rug los te laten. Zorg ook dat je zelf flexibel bent - als je paardje nageeft, jij ook. Nooit blijven vasthouden!
Heb je les? Zo ja, bespreek dit dan eens met je instructeur/trice.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je het gaat gebruiken, want het zou zonde zijn om zo'n leuk paardje op deze manier verder te rijden!