Passant, KWPN x arabier, voor het eerst @ bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Passant, KWPN x arabier, voor het eerst @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:01

Vandaag hebben Dorieke (skess @ bokt) en ik elkaar gemeet! Dorieke heeft een paar foto's van mij en [paard] geschoten.
Het weer werkte niet echt mee, erg winderig. Verder was de bak ook nog eens glad. Ik heb het vandaag dus maar rustig aan gedaan. [paard] liep ondanks de wind en de gladde bak zeker niet verkeerd!

Ik rijd [paard] nu nog maar een half jaar, er zit een heel verhaal achter. laten we het er maar op houden, dat toen ik hem te rijden kreeg, hij stomp aan alle kanten was, en overal bang voor was. Vooral voor springen, die angst ben ik nogsteeds mee bezit te overwinnen. Ik heb pas een startkaart aangevraagd. We beginnen als we de startkaart hebben rustig in de B dressuur.

Als je hier nu toch bent, laat dan ook even een berichtje achter. Zelf zal ik geen commentaar geven, dat laat ik aan jullie over, maar houd het wel vriendelijk en onderbouwd!

Meet [paard]:

1. Afbeelding

Stap:

2. Afbeelding

3. Afbeelding

Draf:

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

Galop:

14. Afbeelding

15. Afbeelding

VeerenAshley

Re: Passant, KWPN x arabier, voor het eerst @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:03

Het is een mooi paardje, maar hij loopt wel erg achter de loodlijn; probeer zijn neus er iets meer uit te rijden. En controleer eens of je zadel wel goed ligt, volgens mij ligt het te vern naar voren en drukt op zijn schouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:04

Ziet er leuk uit!
Maar denk om pianohandjes Tong uitsteken

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:06

Gaaf koppie! Zoals VeerenAshley zei probeer dat neusje eruit te houden, hij valt ook wat op de voorhand, lekker van achteren blijven rijden. Voor de rest ziet er netjes uit hoor, lekker beestje, lekker blijven trainen!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:15

Leuk dier!

Zijn houding is wel typisch iets voor arabieren.
Heel veel arabieren neigen onder het zadel naar te diep lopen.
Opgekropt en te diep.
Dan kruipt hij achter de teugel, en neemt zijn achterhand niet voldoende mee.

Probeer (onder begeleiding van een instructeur/instructrice) om hem zogezegd wat meer uit te schuiven. Concentreer je niet op het aan de teugel rijden. Z'n neusje mag er wat meer uit, dan zul je ook merken dat hij méér gaat lopen. Nu wordt het een beetje krabbelen als je bijvoorbeeld een middendraf wilt rijden. Als je hem nu wat meer probeert uit te schuiven zul je merken dat hij meer bergop gaat lopen, ruimere passen maakt. Groter lopen.
Uiteindelijk kun je hem dan van voor weer wat meer gaan oppakken, zodat hij weer mooi op de loodlijn komt EN tegelijkertijd de rest van z'n lichaam ook nog gebruikt.

Lastig uit te leggen over een beeldschermpje, maar het is een typische arabier in z'n lopen Knipoog ..

Veel succes, als je iets niet begrijpt uit m'n verhaaltje, ask me!! Knipoog

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:19

Leuk beestje, maar probeer zijn achterhand er wat meer onder te rijden, ook loopt hij wel erg achter de loodlijn. Probeer eerst dat hij minder op de voorhand loopt en beter zijn achterhand gebruikt, ga vanuit daar werken aan het oppakken. Succes. Lachen

mariiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:20

Ziet er goed uit, probeer je handen alleen iets meer rechtop te houden,
verder ziet het er netjes uit!!

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:21

Leuk beestje. Zal wel moeilijk rijden zijn met van die lange achterbenen!!!! Succes

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:26

Vind het alles behalve een ontspannen beeld geven Bloos ..
Paard loopt achter de loodlijn, en erg opgekropt.. Volgens mij
ben je heel erg streng met je handen..

Probeer je mooi pony wat lager te rijden! Verder ziet het er erg goed uit! *LOL*

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:30

Het is een leukerd, hij heeft dezelfde type bouw als mijn pony ( 56 % arabier ), ook een type dat zich snel strak houdt volgens mij. Dit kun je inderdaad oplossen ( bij elk type paard is dit overigens hetzelfde, niet alleen met de bouw van dit type pony ) door goed naar de hand toe te rijden en zorgen dat hij zijn rug gebruikt. Je rijdt hem over de rug door hem met je benen en je zit rond te maken naar de mond toe. Je moet er voor zorgen dat zijn achterbenen vlugger worden en onder de massa komen. Als dit gebeurt wordt hij ook fijner in de aanleuning en komt hij ook minder diep. Je aandacht moet liggen op de achterhand en de rug in plaats van aan de voorkant. Als je de achterhand en de rug aan het werk hebt komt die nageefelijkheid met een ronde hals vanzelf. Probeer fijn en makkelijk in de mond te blijven. Mijn pony is ook wat overbouwd wat het vanzelfsprekend wat moeilijker maakt, maar zéker niet onmogelijk! Ik zou een goede train(st)er zoeken die je dit IRL uit kan leggen. Succes!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:33

helemaal mee eens cocochanel, maar met dit type paard ben je min of meer verplicht dit op te lossen door goed en bewust naar de hand toe te rijden enz. Meer als bij een paard wat opwaardser is gebouwd Knipoog

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:41

Nounou Iris de tips komen met rolletjes binnen ofniet! Ze hebben allemaal iets toe te voegen en hoop dat je het gaat gebruiken! Sluit me er compleet bij aan.

Groetjes

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:58

Ziet er zeker niet slecht uit , na wat er met hem is gebeurt Lachen goed van je dat je veel tijd in hem steekt Knipoog Alleen zie ik wel een brok spanning , opgekropt en achter de loodlijn ..probeer hem eerst eens wat voorwaartsneerwaarts te rijden zodat hij hem goed ontspant en daarna hem te rijden met z'n neusje er meer uit te , zal al veel beter beeld geven Lachen
Succes verder Lachen

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:02

Vooral de laatste foto vind ik er zorgwekkend uitzien...
Ik weet niet of het aan het paard ligt of aan jou (niet aanvallend bedoeld!), maar in ieder geval lijkt het voor mij alsof jij je erg concentreert op het aan de teugel rijden. Wat ik op de foto's zie is een paardje dat goed vooruit is maar dat een enorme ondernek opzet en helemaal verkeerd loopt. Ik weet niet of hij ook echt rennerig is, maar ik vind het eruit zien alsof dat hij snel loopt en jij hem dan vooraan opsluit door hem in een krul te trekken. Aan de teugel rijden doe je niet zomaar even, je moet eerst werken aan de basispunten: zorgen dat je paardje op een goed tempo loopt, dat hij ontspannen is en op zijn eigen benen loopt. Je moet ervoor zorgen dat hij zichzelf draagt, dat is dat hij zijn achterhand onder zijn lichaam 'schuift' en daarmee zijn eigen gewicht en dat van jou draagt ( http://www.sustainabledressage.net/roll ... piaffe.gif ). Maar doordat jij hem zo in een krul trekt (of doordat hij zelf zo loopt en zo'n onderhals opzet, ik weet niet welk van beide het is, dus vergeef me als hij vanzelf zo loopt), valt hij compleet op zijn voorhand en draagt hij dus niet.
Waar ik me op zou concentreren is dus de achterhand: rij kleine voltes, verklein en vergroot voltes, het kan vanalles zijn zolang het er maar voor zorgt dat hij op zijn achterhand gaat lopen en zijn binnenachterbeen onder de massa plaatst. Laat die voorhand even voor wat die is totdat je de achterhand in orde hebt. Zodra dat goed is, zou dat aan de teugel rijden vanzelf moeten komen Lachen
Probeer ook veel voorwaarts-neerwaarts te rijden, hierbij wordt de rug losgelaten en dus ook ontspannen. Nodig hem uit om zijn hals te strekken, zijn hoofd naar beneden te brengen en zijn rug los te laten. Zorg ook dat je zelf flexibel bent - als je paardje nageeft, jij ook. Nooit blijven vasthouden!

Heb je les? Zo ja, bespreek dit dan eens met je instructeur/trice.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je het gaat gebruiken, want het zou zonde zijn om zo'n leuk paardje op deze manier verder te rijden!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:06

Ben het volledig met Mientjuh eens Lachen goeie uitleg Knipoog
succes

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 19:12

Mientjeuh schreef:
Ik weet niet of het aan het paard ligt of aan jou (niet aanvallend bedoeld!), maar in ieder geval lijkt het voor mij alsof jij je erg concentreert op het aan de teugel rijden. Wat ik op de foto's zie is een paardje dat goed vooruit is maar dat een enorme ondernek opzet en helemaal verkeerd loopt. Ik weet niet of hij ook echt rennerig is, maar ik vind het eruit zien alsof dat hij snel loopt en jij hem dan vooraan opsluit door hem in een krul te trekken. Aan de teugel rijden doe je niet zomaar even, je moet eerst werken aan de basispunten: zorgen dat je paardje op een goed tempo loopt, dat hij ontspannen is en op zijn eigen benen loopt. Je moet ervoor zorgen dat hij zichzelf draagt, dat is dat hij zijn achterhand onder zijn lichaam 'schuift' en daarmee zijn eigen gewicht en dat van jou draagt ( http://www.sustainabledressage.net/roll ... piaffe.gif ). Maar doordat jij hem zo in een krul trekt (of doordat hij zelf zo loopt en zo'n onderhals opzet, ik weet niet welk van beide het is, dus vergeef me als hij vanzelf zo loopt), valt hij compleet op zijn voorhand en draagt hij dus niet.
Waar ik me op zou concentreren is dus de achterhand: rij kleine voltes, verklein en vergroot voltes, het kan vanalles zijn zolang het er maar voor zorgt dat hij op zijn achterhand gaat lopen en zijn binnenachterbeen onder de massa plaatst. Laat die voorhand even voor wat die is totdat je de achterhand in orde hebt. Zodra dat goed is, zou dat aan de teugel rijden vanzelf moeten komen Lachen
Probeer ook veel voorwaarts-neerwaarts te rijden, hierbij wordt de rug losgelaten en dus ook ontspannen. Nodig hem uit om zijn hals te strekken, zijn hoofd naar beneden te brengen en zijn rug los te laten. Zorg ook dat je zelf flexibel bent - als je paardje nageeft, jij ook. Nooit blijven vasthouden!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je het gaat gebruiken, want het zou zonde zijn om zo'n leuk paardje op deze manier verder te rijden!

Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik vind het er gespannen uit zien.
Wel een erg leuk paardje en succes verder met rijden

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:00

Sorry Iris,
maar ik vind het er ook een beetje gespannen en getrokken uit zien..
Durf je hand eens te ontspannen en iets naar voren te brengen, om te kijken of ie vanuit zichzelf naar jou hand toe loopt en het zelfde tempo blijft lopen.
Succes er nog mee Lachen
Ik wist niet eens dat je met deze startkaart had aangevraagd Bloos

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:10

Mientjeuh schreef:

Goede duidelijke uitleg! Sluit ik me volkomen bij aan. Ontspannen is het sleutelwoord, zowel jij als je paard moeten lekker ontspannen. Het is trouwens een erg leuk aansprekend paardje!

Je zadel ligt inderdaad wel te ver naar voren.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:36

ehum...meiden meiden meiden.....

zoals Phoenix al zei was het erg winderig en Passant had daar last van en op de laatste foto schrok hij omdat er een vrachtwagen aan kwam. Iris was hem bezig daar in te houden, vandaar zo'n opgekropte nek. Passant keek weg en schrok en kropte zich daardoor heel erg op.

Vind het ontzettend knap dat je daar een hele conclusie over kunt trekken dat hij verkeerd loopt, terwijl je helemaal niet weet hoe dat beest is of dat hij ergens van geschrokken is....kom op!

Die paarden kroppen zich snel op, Iris is juist zacht met haar handen, alleen was Passant vandaag erg fris en viel het niet mee of wel Iris Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:47

Ik zal het nog even uitleggen.

Ik heb boven al uitgelegd, wat een moeilijk leven hij al achter de rug heeft. Hij is daardoor vaak nog erg snel gespannen, daar hebben jullie gelijk in.
Hij loopt verder zeker met grote passen, door zijn rug, en op zijn achterhand! Ik heb hem al een poos mee naar les, en dat zegt mijn instructeur me steeds weer opnieuw. En ja, hij kropt zich op in zijn hals, en daar zijn wij druk mee bezig. Lachen

Ik vind het fijn als jullie me tips geven, maar houd het wel vriendelijk! Ik rijd nog maar een half jaar op hem. En toen ik hem te rijden kreeg was het een gespannen brok, was hij stomp aan alle kanten, en was hij doodsbang!

poeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:55

je moet ook iest aan ut uiterlijk doen ( de manen ) en arabieren zijn al wat drukker vanzich zelf!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:11

Hoe bedoel je? de manen trekken?

Want deze pony is namelijk niet van mijzelf, en ik mag van de eigenaar de manen niet trekken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:27

_Skess_ schreef:
zoals Phoenix al zei was het erg winderig en Passant had daar last van en op de laatste foto schrok hij omdat er een vrachtwagen aan kwam. Iris was hem bezig daar in te houden, vandaar zo'n opgekropte nek. Passant keek weg en schrok en kropte zich daardoor heel erg op.

Vind het ontzettend knap dat je daar een hele conclusie over kunt trekken dat hij verkeerd loopt, terwijl je helemaal niet weet hoe dat beest is of dat hij ergens van geschrokken is....kom op!

Die paarden kroppen zich snel op, Iris is juist zacht met haar handen, alleen was Passant vandaag erg fris en viel het niet mee of wel Iris Lachen

Ik zei gewoon wat ik op de foto's zie, welke indruk die foto's mij geven. Ik kan ook niet rieken dat hij schrok van een vrachtwagen.

Phoenix, sorry als ik onvriendelijk overkwam, maar ik heb er verschillende keren bijgezet "niet aanvallend bedoeld", "ik vind het eruitzien", "vergeef me als hij uit zichzelf zo loopt", dus het was echt wel alles behalve aanvallend of onvriendelijk bedoeld. Ik kreeg gewoon die indrukken vanaf de foto's en zoals ik al zei, ik kan niet rieken dat hij die dag fris was of van iets verschoot. Dus nogmaals, sorry maar het waren slechts een paar goedbedoelde tips. En voor zover ik heb gelezen heeft er niemand onvriendelijk gereageerd Lachen

Wat ik nog was vergeten te zeggen was dat hij op foto 14 wel goed draagt en zijn achterhand goed gebruikt.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:46

Liins schreef:
Vind het alles behalve een ontspannen beeld geven Bloos ..
Paard loopt achter de loodlijn, en erg opgekropt.. Volgens mij
ben je heel erg streng met je handen..

Probeer je mooi pony wat lager te rijden! Verder ziet het er erg goed uit! *LOL*

ben het met jou eens Ja

je hebt wel een leuke pony Lachen ik heb ook een kruising tussen een kwpn en arabier Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:57

Ik heb al uitgelegd waardoor dat komt, en dat ligt dus niet aan de pony en niet aan mij. Dat komt dus uit agst van de pony.
verder ben ik niet streng in mijn hand, mischien lijkt dat zo, omdat ik ze wat hoger zet op sommige foto's.

verder rijd ik mijn pony heel afwisselend in de aanleunig, dan weer heel laag ingesteld, dan wat hoger etc. dat doe ik om zijn spanning, en zijn 'eigen' hoofd hals houding weg te krijgen. want hij wil zichzelf vastzetten in een bepaalde houding, en daardoor zet hij een onderhals op.

Mientjeuh : je hebt PM

verder bedankt voor de reacties!