haflinger trekt aan de teugels!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladylisa

haflinger trekt aan de teugels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 09:51

hej ik ging gisteren op wendymijn vz haflinger rijden en wil aangalopeeren en gata ze ineens heel hard aan de teugels trekken en dna gaat ze de hoek in ik kan haar dan gewoon niet meer houden. Verdrietig wie kan mij helpen?

8nnemiek

Re: haflinger trekt aan de teugels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:57

Hoe gaat het in de stap en draf? Loopt ze dan wel aan een losser teugeltje? En hoe gaat het aan de longe, zonder zadel? Gaat de galop dan wel goed?
En hoe oud is de haf?

Het kan aan het zadel liggen, als het zadel niet goed past kan het een vorm van verzet zijn.
Het kan ook aan het evenwicht liggen. Vooral jonge paarden hebben daar wel eens last van, die hebben nog niet zo'n goed evenwicht en kunnen nog niet zo rustig en verzameld galopperen. Met een ruiter erop hebben ze dan soms het gevoel dat ze gaan omvallen, en daarom gaan ze een stuk harder, of schuin door de bocht, of de hoek in.
Als het daar allemaal niet door komt, dan kun je eerst een tijdje goed stappen en draven, veel overgangen rijden, en dan zet je je paardje op een volte, zet haar in de galop, en na een paar passen neem je haar weer terug in draf en beloont haar. Dan weer een paar rondjes stappen, en daarna nog eens in galop aanspringen, maar nu een paar galopsprongen meer. En weer terugnemen en belonen.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:04

Is dit de eerste keer dat dit gebeurd? Misschien had ze een slechte dag... Maar als ze het vaker doet, laat haar dan eerst even nakijken, voor de zekerheid, en als het hier ook niet aan ligt dan moet je even laten merken dat jíj de baas bent. Hou de teugels vast en spoor even flink aan, zo van.. 'hee! ophouden'. Na een paar keer zo ingrijpen doet hij het vast niet meer, vooral omdat het een 'nieuw' probleem is (je zegt 'gisteren'), en het is nog geen gewoonte geworden

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:17

nooit je handen zelf strak houden..
Probeer door te vragen het probleem op te lossen. Wanneer jij je handen strak gaat houden, krijg je een hang en trek situatie. Dit werkt niet. De hals van een haflinger is zo dik als een stuk of 6 van jou armen.
Je moet ook zorgen dat er geen gevecht komt, wees haar voor.
Je weet waar ze de hoek in gaat, je voelt wanneer ze gaat rennen. Probeer op een ander plaats aan te springen in de galop, of probeer een galopje op de andere hand en rij hem door, langs de plek waar die de hoek in wilt.
Probeer te vragen en contact te houden met de paarden mond. Probeer telkens en telkens weer je hand en arm te ontspannen.
Blijf nooit vasthouden, dit werkt gewoon weg niet.
Ik denk namelijk wel dat jij dit doet, doordat je het als trekken beschrijft.
Dus zorg er voor dat er geen hang/trek situatie ontstaat, mede door je hand telkens weer te ontspannen.
Succes.
nic.

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 17:02

hej de haflinger is 8jaar en is behoorlijk dik en ze doet het elke keer als ik wil aangalopeeren en in draf en stap doet ze het gewoon harstikke goed

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:01

DeniseES schreef:
Is dit de eerste keer dat dit gebeurd? Misschien had ze een slechte dag... Maar als ze het vaker doet, laat haar dan eerst even nakijken, voor de zekerheid, en als het hier ook niet aan ligt dan moet je even laten merken dat jíj de baas bent. Hou de teugels vast en spoor even flink aan, zo van.. 'hee! ophouden'. Na een paar keer zo ingrijpen doet hij het vast niet meer, vooral omdat het een 'nieuw' probleem is (je zegt 'gisteren'), en het is nog geen gewoonte geworden

Hier ben ik het niet mee eens. Ten eerste omdat je nooit je teugels 'vast' moet houden. Je start daarbij een touwtrekwedstrijd met je paard die je zeker niet gaat winnen en je belet hem de voorwaartse gang die je juist wilt bereiken. Buiten dat, de zogenaamde 'hulp' die je probeert te geven verlies de waarde omdat je de hulp telang aan houdt (je gaat trekken). Ten tweede zeg je dat ze én de teugels vast moet houden, én been moet geven. Je spoort je paard dus van achter aan en van voor houd je hem tegen. De enige kant die je paard dan nog op kan is omhoog. Dus dat zou ik ook niet doen.

Als het niets medisch is maar gewoon een trucje van een eigenwijs paard, dan zou het probleem vooral voorwaarts oplossen. Daarmee bedoel ik vooral been geven en naar voren laten lopen. Laat de teugels maar in een boogje en lekker voorwaarts rijden. Als de voorwaarts knop er goed op zit veel schakelen zodat je paardje lekker op zijn eigen benen gaat lopen. Veel voltes en figuren rijden en langzaam stukje bij beetje een beetje oppakken. Schakelen binnen een gang en veel overgangen rijden. Daarbij ook lekker afwisselend binnen en buitenstelling vragen. Zo leer je het paard goed zijn spieren te gebruiken en zelf te lopen. Ook leer je hem op jou te laten letten. Probeer hierna nog eens rustig en plotseling een galopje. Grote kans dat omdat jij je paard aan het werk hebt, dat hij dat trucje vergeet uit te voeren.

Mocht je paard nou eens een keer het bit vast pakken dan kan je een aantal dingen doen. Ik kan alleen niet uit leggen wanneer je wat moet doen, dat moet je voelen. Misschien dat iemand je daarbij kan helpen. Zoek iemand die je les kan geven.
- 1 korte ophouding en gelijk weer los.
- als het paard gaat hangen laat ik op het moment dat die gaat hangen ook wel eens mijn teugels gelijk helemaal los zodat het paard er geen steun aan vindt en dus alsnog op zijn eigen benen moet lopen. Je moet daarbij wel opletten dat je veel been geeft en zelf stil blijft zitten.
- stelling vragen

Ik hoop dat je er een beetje uitkomt, ik zou je aanraden les te nemen. Zo iemand kan je veel beter helpen dan wij van een scherm. Die kan je ook uitleggen op welke komenten je exact moet reageren. Tuurlijk kan je hier advies vragen en we zullen je zeker helpen, maar zelf zien is nog altijd makkelijker.

Verder ben ik het ook eens met wat ni3ki3 en MysticTinker zeggen.

Veel succes en laat je nog weten hoe het gaat?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:42

Met de teugels vasthouden bedoel ik niet ze gewoon vast te houden, maar even die ophouding te maken met je handen en, dan wel gewoon even aansporen even te zeggen 'hee, ophouden'

Ik had namelijk het idee dat ik niet helemaal begrepen werd Knipoog dus een beetje uitleg was wel op zijn plaats

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 00:26

DeniseES schreef:
Met de teugels vasthouden bedoel ik niet ze gewoon vast te houden, maar even die ophouding te maken met je handen en, dan wel gewoon even aansporen even te zeggen 'hee, ophouden'

Ik had namelijk het idee dat ik niet helemaal begrepen werd Knipoog dus een beetje uitleg was wel op zijn plaats

OKey op die manier. Dan snap ik je wel.

Ik wil er nog wel graag even bij vermelden dat je mijn/ons bovenste verhaal niet in 1 dag bereikt maar dat daar best wel eens een paar weken/maanden overheen kunnen gaan.

Nogmaals succes!

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 09:06

dankje voor het informatie zal het even proberen en ik krijg elke week les van iemand en de pony is ook behoorlijk snel hoor als je even erop stapt wil ze al draven,
groetjes

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:29

mijn fjord is ook super sterk in haar mond;)
ik laat of in 1 keer de teugels los, of ik pak de teugels zowat bij het bit vast en trek haar om Knipoog
dat is absoluut niet zielig hoor, ze moeten zich gewoon gedragen

pevoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:05

Ik zou toch eens naar de rug van de pony laten kijken als het probleem zich blijft voordoen.