probleem motivatie springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inke

probleem motivatie springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 22:18

Hey,

Wij hebben ongeveer een jaar geleden (iets langer) een pony gekocht, braaf beestje, was wat aan de dikke kant, bij ons in de winter slankte ze af maar of ze nu niet veel krijgt ,ze blijft redelijk rond Knipoog . de (eerste) eigenaar sprong goed met haar, bij de tweede ruiter zag je een beetje problemen,net of ze de hindernissen met meer moeite moest nemen, veel zweepgebruik.. leek ietwat normaal omdat je zag dat de pony haast niet vooruit te branden leek doordat ze veels te dik was. Toen kwam ze bij ons en slankte af, ze werd nu meer bekend als de pittige superspringpony. (goede stijl, weigerde niet, deed haar best om zo ver mogelijk boven de balken te blijven,soms iets té.)

(ze is nu terug iets verdikt) en mijn broer ,de ruiter, heeft er wel nooit zeer veel op geoefend (max. 1 of 2 keer per week) maar ik en mijn zus reden haar vaak genoeg (nu niet elke dag maar toch bijna)
Maar toch reed mijn zus (en de ruiters voor haar,de één al wat makkelijker dan de ander) er makkelijk Licht mee (90cm). Als ze eens stopte voor een enge hoge hindernis, was dat uitzonderlijk ,ook omdat de ruiter verwacht had dat ze zou springen en dus niet de zweep er telkens bijhield.
Nu , het probleem is nu ,dat ze begint te weigeren, op zogezegde enge hindernisjes (max.80 cm) met een hekje onder ofzo..nogtans sprong ze dat enkele maanden geleden met dezelfde ruiter nog makkelijk.. ok ze vertraagde meestal voor de sprong, maar ze maakte zich klaar voor de afzet leek het en sprong er mooi over. Maar nu steekt ze soms bij wijze van spreken haar hoofd al in het zand enkele meters voor de hindernis.. je ziet dan de ruiter ,zonder veel reactie van de pony, moeite doen om haar toch te overtuigen voorwaarts te gaan,maar zelf haar dicht tegen de hindernis zetten lukt dan niet. Soms stopt ze er vlak voor, maar nooit bruut omdat ze vertraagd voor de sprong. Soms zie je het aankomen en soms springt ze toch nog.
Ik vind het raar dat ze enkele maanden geleden nog met plezier uit eigen vlot tempo naar de hindernis ging en je haar soms moest inhouden. Nu heeft het niet echt effect vind ik als de ruiter hulpen probeert te geven. (been ,zweep) Het is niet dat je ze ziet in verzet gaan of bang worden, ze stopt (vertraagd) gewoon en blijft er kalm onder. (ruiter is nooit opvliegend, geeft geen zweep alleen wanneer hij voelt dat ze vertraagt voor de hindernis, op de schouder.)

Aan de ene kant denk ik, ja de ruiter is nog jong en niet duidelijk genoeg..maar waarom sprong ze dan de voorbije sezoenen haast telkens foutloos? mss geeft hij onbewuste signalen door->stress,verkeerde houding,hulpen,.. maar z'n houding is al goed verbeterd itt tot vroeger.
Ze is ook een pony die je kan uittesten en die karakter heeft. (maar ze is van nature wel voorzichtig en wijkt snel achteruit als je haar wilt straffen.)
Ofwel is het omdat de pony al een tijdje zo geen 'enge' hindernissen meer gesprongen heeft?
Ik hoop dat het over gaat en weer beter en beter wordt. Niet dat ze er een gewoonte gaat van maken. Dat zou zeer zonde zijn van haar talent. Verdrietig

mss nog één ding: ze mestte tijdens het inspringen wel een paar keer-> (niet plat) ze had wel een beetje bach bloesem druppels gekregen voor de wedstrijd en de ruiter ook. In de inspring waren haar eerste sprongen wat twijfelachtig en niet vlot genoeg, de rest al beter maar niet zoals vroeger.
Toen ze in het parcour enkele meters ervoor weigerde (enge hindernis) begon ze rustig in stilstand weer te mestten.. ?? ontspanning? stress? moe? de springwedstrijd en op de oefening ervoor was ze ook moeilijk vooruit te branden voor de hindernissen. ik heb haar eens gecontroleerd (rug,..)maar nergens leek ze pijn te hebben. Vroeger begon ze al te stressen bij wijze van spreken wanneer ze een balk had getikt en men zus haar dan een tikje gaf, maar nu doet het haar precies niks.. terwijl als ik dressuur met haar rij (en longeer)ze toch goed en metteen reageert op de zweep. Mss op de achterhand bijtikken? Vlot rijden op de hindernis of juist ook beperken met de teugels omdat ze anders op de voorhand kan vallen? (en zo de neiging heeft om af te remmen en te stoppen)

wat denken jullie? (de ruiter moet goed naar achter zitten toch? of verlichte zit tijdens het parcour..zou ik eigelijk niet doen,dan valt hij naar voor en kan ze op de voorhand vallen.)

heeft het iets met motivatie te maken of juist strenger zijn ?..of hebben jullie tips of ervaringen? Mss zie ik iets over het hoofd. (mss heeft iedere pony ups en downs?)
Ik denk altijd dat het miscommunicatie is tussen de ruiter en pony maar duidelijker kan je toch niet zijn.. hij mag ook niet storen natuurlijk. hopelijk is het gewoon even door de zure appel heenbijten..

oja, ik longeer haar, wandel met haar,dressuur natuurlijk zoiezo, heel af en toe probeer ik wat grondwerk en leidwerk..mss dat wat meer doen met de ruiter zodat hij vertrouwen heeft/geeft. Maar als de pony geen vertrouwen zou hebben zou ze toch juist stormen of meer verzet/angst tonen..en niet pas 2 goede seizoenen erna..

Hvelreki

Re: probleem motivatie springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:34

Ik raak niet goed aan je verhaal uit: dan is het je zus waar het over gaat dan je broer Verward . Maarbon. De pony springt nu opeens slechter terwijl het met dezelfde eigenaar wel goed ging, als ik het goed begrijp?

Misschien is er iets veranderd aan haar voerpatroon? Of aan de rijstijl van de ruiter? Weigert de pony ook met een andere, betere ruiter? Heeft de pony normaal gesproken last van zomer(/wedstrijd)dipjes?

Ik wacht wel op antwoord Lachen.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 17:07

sorry voor het wat late antwoord! Ik merk nu dat men verhaal niet duidelijk geschreven is. Bloos

Eerst reed mijn zus er een jaar op..ging heel goed, nu rijdt men broer er al ongeveer 2 seizoenen op en in de winter ging het hartstikke goed! Ze ging pittig ,netjes het parcour rond Knipoog
Maar nu lijkt het of ze in de zomer wat minder is..terwijl dat vorig jaar niet was.. alleen vroeger bij de vorige eigenaar was ze veeel te dik en ging ook niet goed vooruit in het parcour.

Nu ja aan haar voerpatroon is niet veel veranderd, mss iets meer sportvoer dus dat kan het niet zijn? ze staat vaak op een magere wei (met hooi) ,omdat ze nu zelfs nog iets te dik staat (of toch niet mag verdikken). Ze ziet er niet suf of ziek uit. Ik denk dat de pony wat aan het uittesten is? Thuis heb IK er eens opgereden en wat 'enge' hindernissen gesprongen en ze weigerde niet.. Bij een waterbak zie je wel degelijk dat ze schrik heeft ,maar een normale hindernis met een hekje onder heeft ze vroeger al zoveel gesprongen.. enja ik mag geen wedstrijden op haar rijden dus ik kan er moeilijk opspringen tijdens een wedstrijd.

Zou actiever rijden beter zijn? De stijl van de ruiter is nu wel beter dus daaraan kan het niet ecth liggen..mss is hij nog iets te braaf ..enja het is al een tijd geleden dat hij er echt mee gesprongen heeft en mss test zij hem weer uit? Nuja wat ik raar vind is, dat ze normaal heel fris is tijdens een parcour maar nu moet hij haar echt een beetje vooruitduwen.. Je zag het vooral ook bij de eerste hindernissen in de inspringpiste.. mss moet ze langer en actiever opwarmen?

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:40

Misschien kan ze niet genoeg energie uit haar voer halen? Da's altijd mogelijk Ja. Kijk het even na, het zou erg dom zijn moest het daaraan liggen en allemaal andere mogelijke oplossingen proberen Clown .

Als het een tijd geleden is dat hij er mee gesprongen heeft kan het best zijn dat ze hem inderdaad wat uittest. De ruiter moet dúrven rijden. Het hoeft niet per se enorm actiever te zijn, maar gewoon een lekker tempo. Een tempo dat past bij het paard, de ruiter moet zich er maar aan aanpassen. Is ze goed aan het been? Zoja, dan moet het geen probleem zijn om haar wat frisser te krijgen. Zoneen, dan is dat hét allereerste waar aan moet gewerkt worden. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat een paard moe in de ring komt, dus ik zou niet langer en actiever gaan opwarmen (tenzij je natuurlijk niet lang genoeg opwarmt anders Vork ). Als het paard bij jou wel springt, moet je het niet ver gaan zoeken. Paarden zijn slim en hebben snel door bij wie ze wat kunnen.

Het kan natuurlijk ook wel altijd zijn dat ze last heeft van een wedstrijd of zomerdipje. Misschien helpt een supplement bijvoeren? Raadpleeg je DA even, die kan je vast wel iets adviseren. Zijn de problemen heel plots begonnen? Laat de DA eens naar de pony kijken, voor al het gedrag van een paard is een reden. Zijn de problemen geleidelijk aan begonnen, sinds de nieuwe ruiter erop rijdt? Dan kan het wel iets met uittesten te maken hebben, maar het hoeft niet altijd. Een controle door je DA kan uitsluitsel geven van medische problemen zodat je er zeker van bent dat ze verder kunnen trainen Lachen. En als de pony niets mankeert (en het voer ook niet) dan is misschien de beste oplossing wel om een goede instructeur te gaan zoeken (en indien ze al les hebben: wat zegt de instructeur/instructrice ervan?) Knipoog.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:44

Het is erg moeilijk inschatten, normaal al om het door je computer te doen, maar je verhaal op zich blijft ook wat warrig, dat het moeilijk is uit te maken wat in welke volgorde gebeurt is. Wel begrijp ik dat je broer minder ervaren is dan de ruiters die er hiervoor op reden. Met hem heeft de pony van het winter nog goed gesprongen, en nu laat ze het ineens afweten..... Dat klinkt een beetje als een pony die niet genoeg begeleiding voor de sprong krijgt, het een tijd geprobeerd heeft, en nu zoiets heeft van: Als jij niks doet, doe ik het ook niet.....
Het kan ook zo zijn, dat hij haar onbewust heeft gehindert bij het springen, dat ze daarom niet meer wil.

Vooral omdat de pony onder jou wel wil springen, moet de fout toch bij de ruiter gezocht worden. Dus controleer of hij haar niet hindert tijdens of vlak na de sprong, en of hij haar genoeg rijd.

Een andere optie is dat er te veel met haar gesprongen word, en er te weinig afwisseling heeft. Maar dat zou niet verklaren waarom ze bij jou wel springt, terwijl een rutierfout dat wel zou verklaren.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 20:08

wel, het was al ongeveer geleden van de winter dat ze nog eens deftig had gesprongen (springlessen,wedstrijd), dus van teveel kan het niet zijn..want in de winter hebben ze veel getraind (en ik denk dat dat bij de vorige eigenaars nog meer was) omdat er dan veel jumpings waren..
Nu is de ruiter z'n houding al fel gebeterd, ook in dressuur. Hij heeft al van in het begin haar genoeg teugel-en rug 'vrijheid' gegeven boven de sprong en afzet, dat deed hij altijd al goed. Soms ging ze van zichzelf al heel vlot naar de hindernis (frisjes ,want ze was ook geschoren in de winter) ,maar dit is altijd een pony geweest die vertraagde voor de sprong, zodat ze de passen en afzet goed kon inschatten en daardoor haast nooit balken afsloeg. Maar de lesgever zei dan dat ze vlotter moest komen en niet mocht vertragen. (oké soms zoals nu ging ze wel iets te traag, maar vaak zag je dat ze wist wat haar te doen stond en het nog leuk vond ook Knipoog )

Nu in de zomer is ze mss iets minder fris.. maar daar merk je niks van op wandeling.. Clown Ze staat goed aan de hulpen ,maar je moet ook zien dat je haar niet los laat voor de sprong anders kan ze wat op de voorhand vallen en duikelt makkelijk naar beneden en weigert dus voorwaarts te gaan al meters voor de sprong, maar vaak is dat dus een 'enge' hindernis. (maar dit sprong ze vroeger ook) bij een waterbak (heeft ze nog nooit echt gesprongen denk ik) zie je wel duidelijk wantrouwen.

De huidige lesgeefster is het andere uiterste, zij zegt dus dat ze heel traag moet gaan en ze oefenen vaak op halthouden direct na of voor een sprong.. (waar ik niet echt voor ben bij deze pony, zij heeft wat actie nodig)
Ik geef de lesgeefster wel wat gelijk, maar de ruiter in kwestie kan de pony nog niet goed verzamelen..dus als hij trager moet valt ze wat uiteen (te traag) of valt in draf en begint te twijfelen en neemt moeilijker de sprong..

Als de pony weer vertraagd zie ik dat de ruiter wat begint te 'pushen' om een weigering of rare sprong te voorkomen. In het parcour is ze meestal fris en moest de ruiter alleen sturen en beetje been erbij voor de sprong.. maar nu lijkt het allemaal veel moeilijker.
Is het waar dat het niks helpt als je net voor de wedstrijd (allé ik bedoel de ochtend of avond ervoor) ze wat straffer voer geeft om ze wat heter te maken? Dus dat je je voerschema maanden of weken van tervoor moet maken-> doe ik ook, maar ik ga haar niet alle dagen veel sportvoer geven..

inke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 12:16

weer een slechte dag.. gisteren stopte ze zelfs in de inspringpiste voor een laag kruisje.
Dressuur gaat wel beter en beter.
Ik snap het echt niet.. mss gaan oefenen met hindernissen en in-uitjes en met eerst wat grondbalkjes? Streng zijn heeft normaal wel effect op haar maar de ruiter heeft haar ook proberen aan te pakken bij het springen-> heel actief erop afgaan, stem erbij, benen en vooral zweep erbij.. gelukkig ging ze erna er wel over maar ja. Nu was het niet alleen de enge hindernisjes maar ook doodsimpele.. en max. 80 cm en lager.

Vroeger gaf ik haar weinig voer bij, ze was vaak nerveus en fris bij dressuur en springen en was ook dik genoeg..dus waarom zou ik dan meer voer bijgeven. Maar nu heb ik toch al een tijdje geleden begonnen met meer sportvoer van pavo te geven. (ze heeft ook net een drainage kuur gehad en is gechipt..)->geen idee of het daarmee te maken kan hebben,maar ik denk het niet.

Ze krijgt regelmatig wat hooi in de kalere weide (ze staat nu toch iets te dik naar men zin,maar echt vermageren doet ze niet, de ribben zijn haast niet voelbaar,maar eindelijk voel je toch meer haar ruggegraad en schoft.) Ze staat af en toe in de grote wei, maar wel een uurtje of iets langer ,niet meer.
Ze krijgt smorgens en savonds ongeveer een halve kilo (of iets minder) recreatiemengeling zonder haver. (mss eens met haver proberen?...maar men zegt dat de paarden die er fel op reageren er eigelijk allergisch voor zijn..) en dan krijgt ze altijd nog een beetje sportmengeling Pavo bij, maar op werkdagen of ervoor (als ze niet fris genoeg is) krijgt ze meer, ik schat ongeveer een halve kilo of meer bij. (zou ik dat alle dagen moeten geven?)
Maar normaal geef ik haar niet meer dan 2 kilo per dag. (reacreatie m.+sportvoer pavo) anders wordt ze toch veels te dik..en ja als ze er toch niet echt op reageert.

Ze heeft ook een liksteen, gaat meestal de hele dag buiten, wordt niet elke dag intensief bereden maar toch wel vaak . (dressuur, wandelingetje, springlesje als er één is in de zomer of eens in de wei..) wordt met liefde verzorgd en ik probeer haar toch goed te trainen en wat bij te leren. dus ik snap het niet. Iemand tips voor het voerschema of train-of verzorgschema?

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:39

hey,
weet ook dat een pony geen springpaard is, dat springen voor haar moeilijker is dan voor een springpaard. het kan zijn dat je haar misschien een beetje overvraagt hebt door 2 keer in deweek met haar te springen. dat ze het gewoon voor even beu is.
andere mogelijkheid is dat er iets niet juist zit in haar rug, achterbenen (bij ht afzetten) of voorbenen (bij het landen).

een jaarlijkse controle van de osteopaat voor mijn paard staat soiso vast, misschien is het nuttig van de osteopaat ookeens te laten komen, kan nooit kwaad Lachen

inke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 12:47

ok ze heeft 2 wedstrijden snel achtereen gereden, maar in de winter was dat geen probleem voor haar..ook niet vorig jaar in de zomer. De problemen kwamen geleidelijk (maar toch plots) tijdens de eerste springwedstrijd van de zomer..na lang niet gesprongen te hebben .. wel één lesje maar daarvan kwam het een beetje denk ik. Van de lesgeefster (in de springles)moest ze traag naar de sprong gaan en de pony werd er een beetje van in de war denk ik.. ze ging zeker niet te snel vond ik in de les, maar zo vertragen en stoppen dan op wedstrijd..deed ze nog niet. Zou de pony in de war zijn of weer aan het uittesten omdat ze het weigeren heeft ontdekt? (vooral bij deze ruiter uittesten) wel raar na zo'n goed seizoen. (en al die jaren ervoor) de pony heeft altijd een goed stijl gehad bij het springen, ze wist wat ze moest doen en deed dat ontspannen.

Ik wil de osteo wel eens laten komen (is al eens voor mijn paard gekomen tijdje geleden) maar waarom springt ze dan met mij thuis goed? of is dat omdat ik mss strenger ben? hoewel de ruiter liet ook niet met zich sollen op wedstrijd maar ze ging er niet altijd van de eerste keer over. verzamelder leren springen? meer oefening en letten op de lichaamshouding en hulpen van de ruiter. De pony springt en loopt normaal volgens mij.. ze begint zelfs mooier en beter te dressuren en vroeger was dat soms verzet bij deze ruiter..mss begint ze nu bij het springen en geef ze zich over in dressuur? (is maar een gedacht Clown )

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:35

Citaat:
maar waarom springt ze dan met mij thuis goed?

Deze zin geeft in wezen al aan dat je het niet moet zoeken in voer en andere dingen. Het probleem ligt bij de ruiter, maar blijkbaar wil jij dat niet horen....

Als een paard iets bij de ene ruiter wel doet en bij de ander niet, is er simpelweg geen andere optie dan dat het aan de ruiter ligt. tenzij het paard lichamelijk iets mankeert en door een van de ruiters ernstig word gedwongen het te doen, maar het lijkt mij dat dat hier niet aan de orde is.

Een osteopaat bij je paard is altijd goed, maar ik betwijfel ten zeerste of dat het probleem op zal lossen......

inke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 20:06

ja ik begrijp het Knipoog het zal wel zeker iets met de ruiter te maken hebben, maar de vorige keer heb ik hem ook eens thuis 'les' gegeven, wat sprongetjes en beetje enge dingen eronder. En dat ging wel goed.. maarja ik zal hem zeker nog eens eens lesje geven omdat het toch al redelijk 'lang' geleden is en dan zal ik het wel merken..maar ja zo'n onozel hindernisje is natuurlijk niet echt hetzelfde als die dikke balken en gekleurde hekken in een heel parcour. Maar zo kan hij ook wat aan z'n houding en vertrouwen werken.

(pony is wel een keer lelijk gevallen in de wei door het paard,dus daarom vond ik de osteo geen gek idee, maar ja ze loopt nu beter dan ooit dus last kan ze niet hebben.. )

ik betwijfel of ik wel zo'n goede houding had.. ik rij er vaak mee, maar springen nog niet echt. Ik ben gewoon strenger en duidelijker denk ik, zonder teveel te storen en pushen.. ik kan haar makkelijker attent en actief maken, zonder dat ik men hele lijf meebeweeg of men hakken optrek om benen te geven. Maar ik kan haar er zeker niet altijd over krijgen.. dat waterbakje onder die hindernis wou ze niet. Tong uitsteken

Wel bedankt voor de tips, ik dacht mss zie ik toch iets over het hoofd dat de pony mentaal of fysiek dwars zit.. (met uitzondering van de ruiter).

De pony deed het gisteren nu wel niet..maar vorige wedstrijd mestte ze vaak op dat half uurtje dat we in de inspringpiste waren ,en dan nog eens in het parcour net tijdens dat ze weigert.. wel raar, want stress had ze niet zag ik..(het was +-normale mest->bolletjes,niet echt veel) (ze plast wel vaak telkens ik bij haar in de wei kom of iets ga geven of haar eruit haal of in de stal zet.. net of ze zo blij is of wat stressig is?..ze doet het haast iedere keer. ze drinkt wel goed, maar niet veel, ook op wedstrijd na het rijden als het warm weer is wil ze niet..terwijl andere pony's emmers leegdrinken.) mss stomme vraag en waarschijnlijk niks met het topic te maken maar ik vind het zo raar, en mss is het wel iets.. Bloos