Wij hebben ongeveer een jaar geleden (iets langer) een pony gekocht, braaf beestje, was wat aan de dikke kant, bij ons in de winter slankte ze af maar of ze nu niet veel krijgt ,ze blijft redelijk rond
. de (eerste) eigenaar sprong goed met haar, bij de tweede ruiter zag je een beetje problemen,net of ze de hindernissen met meer moeite moest nemen, veel zweepgebruik.. leek ietwat normaal omdat je zag dat de pony haast niet vooruit te branden leek doordat ze veels te dik was. Toen kwam ze bij ons en slankte af, ze werd nu meer bekend als de pittige superspringpony. (goede stijl, weigerde niet, deed haar best om zo ver mogelijk boven de balken te blijven,soms iets té.) (ze is nu terug iets verdikt) en mijn broer ,de ruiter, heeft er wel nooit zeer veel op geoefend (max. 1 of 2 keer per week) maar ik en mijn zus reden haar vaak genoeg (nu niet elke dag maar toch bijna)
Maar toch reed mijn zus (en de ruiters voor haar,de één al wat makkelijker dan de ander) er makkelijk Licht mee (90cm). Als ze eens stopte voor een enge hoge hindernis, was dat uitzonderlijk ,ook omdat de ruiter verwacht had dat ze zou springen en dus niet de zweep er telkens bijhield.
Nu , het probleem is nu ,dat ze begint te weigeren, op zogezegde enge hindernisjes (max.80 cm) met een hekje onder ofzo..nogtans sprong ze dat enkele maanden geleden met dezelfde ruiter nog makkelijk.. ok ze vertraagde meestal voor de sprong, maar ze maakte zich klaar voor de afzet leek het en sprong er mooi over. Maar nu steekt ze soms bij wijze van spreken haar hoofd al in het zand enkele meters voor de hindernis.. je ziet dan de ruiter ,zonder veel reactie van de pony, moeite doen om haar toch te overtuigen voorwaarts te gaan,maar zelf haar dicht tegen de hindernis zetten lukt dan niet. Soms stopt ze er vlak voor, maar nooit bruut omdat ze vertraagd voor de sprong. Soms zie je het aankomen en soms springt ze toch nog.
Ik vind het raar dat ze enkele maanden geleden nog met plezier uit eigen vlot tempo naar de hindernis ging en je haar soms moest inhouden. Nu heeft het niet echt effect vind ik als de ruiter hulpen probeert te geven. (been ,zweep) Het is niet dat je ze ziet in verzet gaan of bang worden, ze stopt (vertraagd) gewoon en blijft er kalm onder. (ruiter is nooit opvliegend, geeft geen zweep alleen wanneer hij voelt dat ze vertraagt voor de hindernis, op de schouder.)
Aan de ene kant denk ik, ja de ruiter is nog jong en niet duidelijk genoeg..maar waarom sprong ze dan de voorbije sezoenen haast telkens foutloos? mss geeft hij onbewuste signalen door->stress,verkeerde houding,hulpen,.. maar z'n houding is al goed verbeterd itt tot vroeger.
Ze is ook een pony die je kan uittesten en die karakter heeft. (maar ze is van nature wel voorzichtig en wijkt snel achteruit als je haar wilt straffen.)
Ofwel is het omdat de pony al een tijdje zo geen 'enge' hindernissen meer gesprongen heeft?
Ik hoop dat het over gaat en weer beter en beter wordt. Niet dat ze er een gewoonte gaat van maken. Dat zou zeer zonde zijn van haar talent.
mss nog één ding: ze mestte tijdens het inspringen wel een paar keer-> (niet plat) ze had wel een beetje bach bloesem druppels gekregen voor de wedstrijd en de ruiter ook. In de inspring waren haar eerste sprongen wat twijfelachtig en niet vlot genoeg, de rest al beter maar niet zoals vroeger.
Toen ze in het parcour enkele meters ervoor weigerde (enge hindernis) begon ze rustig in stilstand weer te mestten.. ?? ontspanning? stress? moe? de springwedstrijd en op de oefening ervoor was ze ook moeilijk vooruit te branden voor de hindernissen. ik heb haar eens gecontroleerd (rug,..)maar nergens leek ze pijn te hebben. Vroeger begon ze al te stressen bij wijze van spreken wanneer ze een balk had getikt en men zus haar dan een tikje gaf, maar nu doet het haar precies niks.. terwijl als ik dressuur met haar rij (en longeer)ze toch goed en metteen reageert op de zweep. Mss op de achterhand bijtikken? Vlot rijden op de hindernis of juist ook beperken met de teugels omdat ze anders op de voorhand kan vallen? (en zo de neiging heeft om af te remmen en te stoppen)
wat denken jullie? (de ruiter moet goed naar achter zitten toch? of verlichte zit tijdens het parcour..zou ik eigelijk niet doen,dan valt hij naar voor en kan ze op de voorhand vallen.)
heeft het iets met motivatie te maken of juist strenger zijn ?..of hebben jullie tips of ervaringen? Mss zie ik iets over het hoofd. (mss heeft iedere pony ups en downs?)
Ik denk altijd dat het miscommunicatie is tussen de ruiter en pony maar duidelijker kan je toch niet zijn.. hij mag ook niet storen natuurlijk. hopelijk is het gewoon even door de zure appel heenbijten..
oja, ik longeer haar, wandel met haar,dressuur natuurlijk zoiezo, heel af en toe probeer ik wat grondwerk en leidwerk..mss dat wat meer doen met de ruiter zodat hij vertrouwen heeft/geeft. Maar als de pony geen vertrouwen zou hebben zou ze toch juist stormen of meer verzet/angst tonen..en niet pas 2 goede seizoenen erna..
. Maarbon. De pony springt nu opeens slechter terwijl het met dezelfde eigenaar wel goed ging, als ik het goed begrijp?
.
. Kijk het even na, het zou erg dom zijn moest het daaraan liggen en allemaal andere mogelijke oplossingen proberen
.
). Als het paard bij jou wel springt, moet je het niet ver gaan zoeken. Paarden zijn slim en hebben snel door bij wie ze wat kunnen.