Stijf, ondeugd, of een gebeurtenis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alrun__

Stijf, ondeugd, of een gebeurtenis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 20:30

Hoi! Lachen

Ik was aan het twijfelen of dit bij praktijkproblemen hoort of paardenwelzijn, dus als het toch niet helemaal goed staat hier, excuses dan maar. Bloos

Ik heb een IJslander merrie, Alrún, van 8 jaar. Toen ze ingereden werd was ze heel druk en had ze de trainer (die heel veel ervaring heeft met het inrijden van IJslanders) er vanaf gegooid, en stapte de trainer met een gewonde been nog op het paard om te laten zien dat hij de baas was. Daarna heeft ze niet meer echt heel vervelende dingen gedaan, wel een klein bokje af en toe, maar geen dingen om je er opzettelijk vanaf te gooien...

Ik ben ongeveer anderhalve week naar het WK IJslandse Paarden gegaan om te vrijwilligen, omdat Alrún in een stal staat (in Rotterdam is er nou niet echt weiland...) moest ik wel verzorgers zoeken, beter dan dat ze anderhalve week in stal staat, ookal was ik er niet echt blij mee dat het zo moest. Ik heb ze een paar lessen gegeven op de paardjes en hoe ik alles deed, en alles ging goed.

Halverwege het WK kreeg ik een smsje met daarin:
Alrún is er vandaag heel hard vandoorgegaan, ik viel er vanaf en ze rende de stallen in, daarna deed ze dat nog 2 keer... ik dacht eerst: ze zou vast niet op haar hardst durven in te houden. Daarna begon ik iets paniekeriger te worden, ik was ziek en dat kwam erbij dus dat maakte me niet echt blij Bloos .

Gister ben ik thuis gekomen van het WK en ging naar de paarden toe, en de verzorgers waren net de paarden aan het wassen. Het droogstappen van de paardjes was gewoon heel gezellig en ging allemaal goed. Vandaag ging ik dus weer op Alrún rijden, ik dacht nog: Als Alrún er weer vandoor gaat haal ik haar meteen terug, eerst probeer ik het zacht als dat niet lukt moet ik maar boos worden, en daarna krijgt ze een klap. Daarna stapte ik vrolijk op en begon te rijden. Tijdens et stappen deed ze al een beetje druk, ze was erg bot in de mond integendeel van toen ik weg ging, toen gaf ze meteen na als ik de teugels op maat maakte. In stap dribbelde ze vaak wat en dan hield ik haar terug en maakte doormiddel van stem duidelijk dat ze dat niet mocht doen. Na een tijdje ging ik tölten, alles ging prima, maar daarna ging ik draven ze draaft altijd heel ruim en best hard. Ik kwam in een hoek aan en ze begon ineens te galopperen, ik probeerde haar terug te houden maar ze ging steeds harder. Ik trok uiteindelijk met al mijn gewicht aan de teugels om haar terug te krijgen en probeerde alles, maar ze reageerde echt nérgens meer op. Na een tijdje stond ze weer stil en ik gaf haar dus een paar klappen met de zweep. Ik deed het zadel weer naar achter en stapte weer op. Na een rondje stappen begon ze wéér te rennen, harder dan eerst en langer, al die tijd kon ik haar niet inhouden. Het zadel was weer naar voren gegleden en ik dacht ik laat het maar even zo liggen. En daarna ging ze er niet meer vandoor.

Wat ik mij nu afvraag is of de verzorgers misschien iets met haar hebben gedaan of dat ze gevallen is ofzo, of dat het gewoon ondeugd is of iets.

Ze zweinepast vrij snel, en het is best moeilijk om haar te laten tölten, zou ze last kunnen hebben van stijfheid en dat ze daarom zo doet? (ze was stijver dan toen ik weg ging)

Als ik zonder zadel rijd, en ik zit een beetje naar achter, op de plek waar het zadel normaal gesproken ligt, dan gaat ze bokken. Als ik naar voren zit niet. Zou het iets met haar rug kunnen zijn? Maar voordat ik wegging deed ze dat onder het zadel nog niet?

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Sorry voor het lange verhaal.

Diana Lachen

Evelijn

Re: Stijf, ondeugd, of een gebeurtenis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:36

Als je er niet zeker van bent is het verstandig om er naar te laten kijken. Naar je zadel en naar de rug van Alrun. Want schuivend zadel klinkt niet goed en dat ze gaat bokken als je iets achteren zit ook niet.

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 20:40

Schuiven van het zadel komt omdat ze haast geen schoft heeft en haar kruis iets hoger dan haar schoft is... Geloof ik... Bedankt voor de reactie Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:49

Misschien heeft ze geen vertrouwen gehad in haar verzorgsters (als leider ) Daardoor kan ze zeer onzeker geworden zijn en daardoor naar stal geraced zijn. Dit is daarna dus nog 2 x gebeurd, waardoor ze helemaal geen vertrouwen meer heeft in de menselijke leider(s).
Ik denk dat het en kwestie is van haar vertrouwen terug te winnen door het zijn van een consequente zekere ruiter.

Het straffen vind ik niet zo slim als de reden van je paardje onzekerheid is of zelfs pijn.

Verder natuurlijk eerst kijken of het zadel in orde is (gebroken boom?) En de rug na laten kijken door bijv een osteopaat.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:58

ik zou ook indd eerst alles uitsluiten en het zadel past denkelijk niet naar behoren als ik dat zo lees een zadel mag gewoon weg niet verschuiven.
als ze dit nog blijft doen nadat ze helemaal nagekeken is en echt alles is uitgesloten.
dan is het naar mijn mening dwarsheid en zo haar zin doordrijven.
mijn paard heeft er ook een handje aan en is laatst ervandoor gegaan op de harde weg omdat hij graag naar links wilde en ik rechtdoor (nog nooit gedaan)
naja met veel moeite heb ik hem stopgekregen en gelukkig was het op een industrieterein waar nauwelijk verkeer komt.
de 2de x flikte hij het me weer maar was hem voor en heb hem een ander bit in gedaan (doe ik altijd als ik na buiten ga maar die x niet hij was herstellende van kreupelzijn) hij doet dit ook in de bak voor de poort wat gaan steigeren als hij geen zin meer heeft Bloos terwijl er niks mankeert (alles is geschekt)
dus ik houd het op dwarsheid naar mij omdat ik te veel toegelaten heb eigen schuld dikke bult

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:11

Ik vind dwarsheid een "fout" woord. Gelukkig zeg jij (onley) het zelf al dat jij te veel ruimte (of verkeerde hulp) geeft om iets te flikken.(een paard zal je nooit pesten, maar kan wel onder het werk uit willen komen)
Verder ben ik het helemaal met je eens dat een zadel niet hoort te schuiven.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:17

Ik ben het ook eens met superwoman. Het vertrouwen moet denk ik weer teruggevonden worden, en wie de baas is.

Citaat:
Na een tijdje stond ze weer stil en ik gaf haar dus een paar klappen met de zweep.

Bedoel je hiermee dat ze na het galopperen stil stond? het was toch juist de bedoeling dat ze weer stil moet gaan staan en naar je moet luisteren? Dán is niet het moment om te straffen en ben je te laat, belonen en kalmeren zou meer op zijn plaats geweest zijn.

Als je ermee bedoelt dat hij stilstond en geen stap meer verzette is het een ander verhaal, dan geef ik je gelijk.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 15:20

pfoe Diane, als ze ineens zo veranderd is, zou ik er inderdaad wel even naar laten kijken, klinkt alsof ze misschien door te weinig rijden stijf is geworden en daardoor misschien last heeft van haar rug? Misschien kan je ook JS even bellen om te vragen of hij dat ook wel eens bij hem zo deed?

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 19:30

Te weinig rijden is het zéker niet.. Ze had bijna elke dag gelopen toen ik weg was. JS zei dat het waarschijnlijk kwam omdat er ineens 2 andere ruiters op haar reden. Vandaag ben ik trouwens over een bakhek heen gevallen, en heeft ze zo'n hek ook gesloopt. Ik vraag me nu dus af wat ik moet doen eigenlijk.. Ik kan haar wel belonen als ze dan eindelijk stil staat, maar dan blijft ze het doen.

JS zei trouwens dat ik júist heel erg moest straffen totdat het eindelijk klaar is (JS is de vorige eigenaar van haar en onze trainer).

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:48

Alrun__ schreef:
Te weinig rijden is het zéker niet.. Ze had bijna elke dag gelopen toen ik weg was. JS zei dat het waarschijnlijk kwam omdat er ineens 2 andere ruiters op haar reden. Vandaag ben ik trouwens over een bakhek heen gevallen, en heeft ze zo'n hek ook gesloopt. Ik vraag me nu dus af wat ik moet doen eigenlijk.. Ik kan haar wel belonen als ze dan eindelijk stil staat, maar dan blijft ze het doen.

JS zei trouwens dat ik júist heel erg moest straffen totdat het eindelijk klaar is (JS is de vorige eigenaar van haar en onze trainer).

Hee diana, denk door die andere mensen dan hoor. Zoals JS ook al zij. JS werkt nou trouwens in de horeca heh? hahaha Haha! Dat hak echt niet verwacht..
Maja, JS heeft natuurlijk een hele andere manier van aanpakken en rijden als mij, maar ik denk gewoon zelf rustig proberen te blijven, en als ze stil staat juist heel erg belónen. Als ze stil staat ga je haar toch juist niet slaan? Dan denkt ze van ow, stilstaan is ook niet goed. Misschien heb ik het verkeerd hoor maar.. Of anders even longeren voor het rijden ofzo?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:11

Alrun__ schreef:

Ik ben dus ook niet voor het staffen op deze manier.
Als ze de ruimte krijgt van jou om weg te races ben jij degene die de fout maakt en niet je paard.
Als je haar nafloop gaat straffen heb je grote kans dat de volgende x het rennen langer door zal gaan, want "ze" weten wat er komt en "zullen" dat proberen uit te stelllen.
Het begint steeds meer een gewoonte te worden, dus zul je snel een oplossing moeten vinden.
Het paard belonen is het andere uiterste van straffen, maar daar tussenin ligt het negeren, wat ik een betere methode vind.

Verder zou ik haar eens laten rijden door en meer gevorderd persoon die haar wel "aan kan", dan
raakt de gewoonte eruit en dat is makkelijker voor jou.

Een paard is een vluchtdier, dus als ze onzeker/geschrokken is en ze gaat rennen, krijgt ze een fijn gevoel daarvan. Ik vind het dus een logisch besluit van je paardje om het vol te blijven houden zo en steeds het fijne/veilige gevoel op te zoeken. Ookal lijkt het geen angst/onzekerheid, dan nog kan dat het wel zijn.

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:17

Alrun__ schreef:
Als ik zonder zadel rijd, en ik zit een beetje naar achter, op de plek waar het zadel normaal gesproken ligt, dan gaat ze bokken. Als ik naar voren zit niet. Zou het iets met haar rug kunnen zijn? Maar voordat ik wegging deed ze dat onder het zadel nog niet?

Dit vind ik nogal zorgelijk. Het feit dat ze dat niet deed voordat jij weg ging zegt natuurlijk iets. Een blessure aan de rug kan in 10 minten opgelopen zijn door een veelvoud aan omstandigheden. Misschien heeft er in jouw afwezigheid een "verkeerd" zadel op haar rug gelegen (te lang / te ver naar achteren / verkeerde drukpunten)?

Ik zou hier toch als eerste alle aandacht aan schenken, en dan pas als je dit uitgesloten hebt zou ik naar andere oorzaken gaan zoeken. Ik ben er vrijwel zeker van dat het een probleem met de rug is.

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 23:23

Heel eerlijk gezegd denk ik dat JS (ik ken hem ook) wel weet wat hij doet en tegen je zegt. Heb je nog les van hem? Laat hem dan eens naar je paardje kijken, misschien dat hij zo kan voelen/zien wat er aan de hand is. Je kan een osteopaat laten komen om haar even te checken?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:10

Even buiten het werk onder het zadel om, je schrijft dat ze als jij niemand anders zou regelen, haar stal helemaal niet uit zou komen. Komt ze dan helemaal niet los, ook niet een paar uur in een paddock ofzo? Van alleen uit stal komen om te werken wordt een paard niet beter, zowel lichamelijk als tussen haar oren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:04

Tja, een erg vervelend probleem, wat door een heleboel oorzaken ontstaan kan zijn en (daardoor) ook op veel verschillende dingen opgelost kan worden. Een methode om het NIET op te lossen is haar gaan slaan als ze stilstaat. Ik vind dit altijd zo misselijk als mensen dat doen, en kan mensen er echt om van hun paard trekken. Had hem dan die tikken gegeven op het moment dat hij nog aan het rennen wás, want toen deed hij iets verkeerd (waarvan het dus nog maar ernstig de vraag is of hij daarvoor überhaupt straf verdient!!!!) niet op het moment dat hij stilstaat. Op dat moment is hij namelijk weer braaf. Belonen zou ik trouwens ook niet doen, maar gewoon negeren en weer wegrijden. OOkal zegt je instructeur dat je dit moet doen, je kan zelf ook denken neem ik aan?

De kortste klap nu is met degene praten die hem verzorgd hebben tijdens je afwezigheid, en stap voor stap alles doornemen wat er gebeurt is. op die manier is de kans groot dat je kunt achterhalen waarom hij dit is gaan doen. Want pas als je de oorzaak weet, kan je het probleem oplossen. Sowieso ben ik dus niet voor straffen op de manier wwaarop je het nu doet, maar stel je even uberhaupt voor dat hij er vandoor gaat omdat hij pijn heeft en jij straft hem daar voor??? Dat zou toch wel erg cru zijn denk je niet? Als hij echt vervelend is pak hem dan maar door, maar doe het dan op een manier waarop je paard er wat aan heeft en wat hij begrijpt.

Ik zou dus zeggen: probeer eerst even om uit te vinden waarom hij het doet, en stap er dan pas weer op. Doe wat grondwerk om het vertrouwen te herstellen. En als je ook maar enige reden hebt om aan zijn rug te twijfelen (en zo vind ik het wel een beetje klinken, maar dat is erg moeilijk te beoordelen vanaf de computer) moet je er een osteopaat bij halen. En misschien is het een optie om er een klein beetje minder defensief op te stappen, ipv al van al bij voorbaat te denken als hij dit gaat doen doe ik dat...... Jouw defensieve houding kan namelijk ook vluchtgedrag bij hem oproepen, zeker als er al iets gebeurt is de afgelopen week waardoor hij zijn vertrouwen al een beetje kwijt is.

Sorry als dit bericht wat erg bot overkomt, maar wat jij deed haalt bij mij echt het bloed onder de nagels vandaan......

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 21:02

Bedankt voor de tips, en ik begrijp je wel hoor Lalidan Knipoog..

Ze komt in iedergeval wel heel vaak in de paddock hoor, en dat zijn ook wel grote:) 3 uur per dag denk ik, is niet zo heel veel, maar wel genoeg neem ik aan?

Vandaag heb ik een ander dekje onder het zadel gedaan, eerst reed ik met een gelpad. Mijn zadel schuift nu niet meer en ze ging ook niet meer rennen. Ik denk dat ze het toch moeilijk vond dat er zo plotseling verschillende ruiters op haar gingen rijden.

JS heeft Alrún trouwens ook ingereden, toen had ze ook heel vervelende streken. Eerst probeerde hij te negeren, maar daardoor kreeg Alrún het gevoel dat ze de baas was over hem. Dus werd het steeds erger, daarom moet ik van JS juist straffen. Als ze stil staat zal ik het niet meer doen, maar tijdens het rennen zelf wel?

Een ruiter op mijn manege zei dat als ze begint met rennen dat ik haar dan harder moet laten rennen, zodat ik weer de baas ben. En dan moet ik haar laten rennen totdat ze echt helemaal moe is.
is dit wel een goede manier?

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 21:03

Miran schreef:
Even buiten het werk onder het zadel om, je schrijft dat ze als jij niemand anders zou regelen, haar stal helemaal niet uit zou komen. Komt ze dan helemaal niet los, ook niet een paar uur in een paddock ofzo? Van alleen uit stal komen om te werken wordt een paard niet beter, zowel lichamelijk als tussen haar oren.

Als ik niemand zou regelen niet nee, daarom regel ik ook iemand. Maar dat is ook niet om alleen maar te werken, ook om gewoon een dagje lekker buiten te zetten oid.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 07:48

Dat over harder laten rennen/werken, kan heel soms werken.. maar dan alleen bij paarden die hard rennen vervelend vinden. Denk dat bij jou niet het geval is. Paarden hebben ook zo'n conditie dat ze het ook erg lang kunnen volhouden.. langer dan jou waarschijnlijk.
Probeer goed in de gaten te krijgen wanneer ze versnelt en dan meteen op de rem te zetten. Evt. tegen een wand aan als dat mogelijk is. (Niet tegen een te laag schot, dat kan weer gevaarlijk worden.) Op kleine volte draaien wil ook helpen. Jij moet tempo controleren, ze mag gewoon geen stap zetten zonder dat jij het hebt aangegeven. Veel overgangen oefenen helpt denk ik het beste en dan echt eisen dat ze binnen 2 sec. stil staat als jij dat wil.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:30

Als ik je verhaal lees, denk ik dat je paard flink pijn in zijn rug heeft. Daar kom je met wat voor rijadviezen niet uit.
Eerst zou dat probleem moeten worden opgelost of anders uitgesloten.
Kijk eens op www.osteonet.nl , zij zit in je buurt.
Succes!