Momenten tong verkeerd in de mond tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

none

Momenten tong verkeerd in de mond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:21

Ik rijdt een al redelijk oud paard (19 jaar, al hoeft dit er natuurlijk niets mee te maken te hebben), hij vind het erg moeilijk om zijn rug tijdens het rijden echt goed los te laten.
Ik kan hem moeilijk laag en rond rijden als ik dat eens wil.
Verder neemt hij tijdens het rijden best een goede houding aan maar het varieren in de houding is erg moeilijk, net even iets dieper of langer dus ook.
Ik ben de laatste tijd vaker bezig met hem goed over zijn rug te laten lopen. Op het moment, voordat hij er lekker doorkomt, begint hij heel erg met het bit te klieren. Het is niet gewoon kauwen maar echt met zijn tong het bit verkeerd aannemen. Zelf heb ik het idee dat hij zijn tong er overheen doet maar als ik kijk zit het weer goed. Op zo'n moment is hij wel veel minder stug en voelt hij veel soepeler aan, ik kan hem veel makkelijker rond rijden (ook makkelijk te rond geloof ik Bloos). Vaak probeer ik dit geklier met het bit er voorwaarts uit te rijden, en dan is het een aantal passen later weer over en is hij weer net zo stug als daarvoor.

Wat houdt dit geklier met het bit eigenlijk in?! Zou dit ook vanuit zijn rug kunnen komen? Wat zou de beste manier zijn om daarmee om te gaan?
Laatst bijgewerkt door none op 15-08-07 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

A_mieke

Re: Momenten tong verkeerd in de mond tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:48

Ik lees uit je verhaal dat je paard moeilijk 'nageeft', in de rug kan ontspannen. Verder lees ik dat je paard stug is of kliert. Zit daar ook iets tussen in? Wat wil je voelen?
Kan het zijn dat hij ontspant in zijn kaak en jij dat als klieren ervaart. Voel je wel contact als hij 'kliert', of is er dan geen/weinig contact met je hand?
Ik neem aan dat je hebt gekeken of het zadel, hoofdstel en bit goed passen.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 19:53

Tuig is allemaal nagekeken, rug ook. Het enigste wat eruit kwam is dat hij dus gewoon erg stijf is. Rust, roest zeggen ze wel, en dit paard heeft 8 jaar niets hoeven doen. (al ben ik er nu al wel weer 2 jaar mee bezig hoor)

Ik bedoel niet dat het paard kliert, maar ik bedoelde hoe hij met zijn bit om ging. Ik kon daar geen goed woord voor bedenken. Extreem spelen met zijn bit?! Kauwen op zijn bit is goed, maar dit is geen kauwen meer, dat noemde ik dus klieren.

Ik voel dus dan ook vrijwel geen contact, als ik mijn teugels dan iets meer aanneem dan loopt hij bijna met zijn kin op zijn borst. (iets overdreven) Het voelt ook als of hij zijn tong over het bit legt.

Ik zou ook eens proberen het verhaal hierboven iets duidelijker te maken. Zie dat het nogal onsamenhangend is.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:23

En je paard deed dit voorheen niet zo? Doet hij het op beide zijden?

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:30

Ik denk dat je paard inderdaad z'n tong over het bit heen legt, kan prima dat hij hem alweer terug eronder heeft als jij in z'n mond kijkt. En het klopt ook dat hij dan achter de teugel gaat lopen (dus extreem licht in je hand wordt).
Tong over het bit is eigenlijk altijd een teken dat hij iets niet fijn vindt, in dit geval denk ik je hand. Je zegt zelf dat hij stug is, ik denk dat je teveel met je hand probeert hem losser te krijgen, waardoor hij dus z'n tong over het bit heen legt.
Ik zou zeggen, meer voorwaarts en overgangen rijden en niet teveel eraan zitten met je hand.
Maar dit is natuurlijk moeilijk te beoordelen, misschien rijd je helemaal niet teveel met je hand. Heb je weleens in z'n mond gekeken, of er misschien een wondje o.i.d. zit waar hij last van heeft? En of je bit wel goed in z'n mond hangt? Mijn paard heeft ook even gehad dat ze haar tong over het bit gooide (en zo heel licht werd) of juist veel druk op het bit pakte, die bleek wondjes in d'r wangen te hebben waar het bit tegenaan lag, dus die wilde gewoon onder de pijn uit.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:25

Als het niks medisch is, als dit uitgesloten is, want ik vind dit persoonlijk iets waar je als eerste naar moet kijken, hangt het bit niet te laag? Heb je daar al naar gekeken?

Even met neusje eruit rijden, lekker voorwaarts, veel (schijn)overgangen en dan over een paar dagen/weken weer wat gaan oppakken? Iniedergeval succes

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 17:31

A_mieke schreef:
En je paard deed dit voorheen niet zo? Doet hij het op beide zijden?

Hij deed het voorheen ook wel eens, maar niet standaard elke keer.
Tegenwoordig gebeurd het elke keer als ik rijd wel 1 keer. Het duurt misschien nog niet eens 2 minuten, en daarna doet hij het de hele tijd niet meer. Toch vind ik het wel vreemd.

Verder bedankt voor de tips. Ik denk dat ik misschien inderdaad maar eens minder bezig moet zijn met zijn houding. Wat ik al in mijn beginpost zei; ik probeerde hem de laatste tijd net iets dieper, langer of lager te laten lopen, wat meer varieren in houding dus. Dit probeerde ik wel met mijn been te bereiken en dus niet door veel van voor bezig te zijn, maar toch denk ik wel dat het hierdoor zou komen.

Dus even dat laten voor wat het is en wat meer overgangen/figuren gaan rijden?
En ik ga nog eens goed zijn mond nakijken DaphneL, dit heb ik al wel gedaan maar ik zou het nog eens doen.