verkeerd aanspringen in rechtergalop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle86

verkeerd aanspringen in rechtergalop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 17:19

hoi hoi hebben jullie misschien tips voor mij.

mijn paard springt rechts continu naja bijna altijd verkeerd aan
doet hij dit niet. dan gaat hij op een gegeven moment. kruisen achter.
omdat ik graag op wedstrijd wil volgend jaar met hem moet dit wel goed zijn tegen die tijd.
nu heb ik volgende week voor het eerst priveles met hem.
maar een paar tips zou handig zijn.

hij heeft overigens m2 gelopen dus kan ook zijn dat hij wisseld uit zichzelf:S

alvast bedankt voor de tips die ik ga krijgen

Reden_

Re: verkeerd aanspringen in rechtergalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:07

Edy springt ook steeds verkeerd om aan, ook met lessen, het lukt gewoon niet wat ik ook doe, en toen zei een andere instructrice bij ons op stal. je moet niet doorzitten, maar vanuit het ligtrijden aanspringe, het ziet er mischien een beetje raar uit, maar het hielp bij mij wel, en dan doorzitten en gelijk aanspringe en daarna steeds langer doorzitten.
Edit: bij mij was het ook de rechtergalop, de linker ging prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:25

Vaak is het verkeerd aanspringen een kwestie dat je paard niet voldoende aan het been is.
Immers als jij op de juiste manier de galophulp geeft, zal hij/zij in de goede galop aanspringen mits ie direct reageert. Als hij nog even een aantal passen wacht met aangaloperen, of jij timed op het verkeerde moment (drijft dus aan op het verkeerde moment) dan zal ie de galop uitkiezen die hij/zij het makkelijkste vindt of waar jij de galophulp voor geeft.
Kijk dus samen met je instructrice wat er fout gaat. Hij/zij moet goed vanaf de grond kunnen waarnemen waar het bij jou fout gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-07 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:27

Ik heb precies hetzelfde probleem!
Ook mijn paard is niet echt goed aan mijn been, dus daar moest ik eerst aan werken. Ook heeft hij rechtsom niet de juiste buiging. Ik moet nu vanuit schouderbinnenwaarts (niet teveel halsbuiging!) aanspringen en dat gaat goed. Tenminste, als mijn paardje op scherp staat! Anders gaat ze alleen maar hard rennen en niet aangalopperen. Klein tikje erbij met zweep helpt bij mij ook! Gewoon om even op scherp te zetten en je hulp te verduidelijken.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:00

je paard moet naar binnen denken, zet hem op de volte en als jij merkt dat hij niet met zn gedachte naar buiten zit maar naar binnen blijft spring je aan, dus je voelt wanneer je paard niet meer naar buiten wil lopen maar mooi op die volte blijft en mooi zijn stelling houd!! naja,die volte kun je groter maken.. en belangrijk uitbundig belonen!!

succes!

maxxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:32

First_Unique schreef:
je paard moet naar binnen denken, zet hem op de volte en als jij merkt dat hij niet met zn gedachte naar buiten zit maar naar binnen blijft spring je aan, dus je voelt wanneer je paard niet meer naar buiten wil lopen maar mooi op die volte blijft en mooi zijn stelling houd!! naja,die volte kun je groter maken.. en belangrijk uitbundig belonen!!

succes!

Helemaal mee eens Vork, en let goed op je kuitdruk. Binnen been goed op de singel en buitenbeen erachter!

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:43

Mijn pony sprong toen ik hem nog niet zo lang had rechtsom ook altijd verkeerd aan, omdat hij altijd zijn hoofd naar links trok (dus stelling naar buiten). Hier heb ik veel aan gewerkt, op een volte bij A of C, en op X aanspringen met overdreven stelling op rechts.
Nu springt hij altijd in de goede galop aan. Lachen

HoofBeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:07

Anoniem schreef:
Vaak is het verkeerd aanspringen een kwestie dat je paard niet voldoende aan het been is.
Immers als jij op de juiste manier de galophulp geeft, zal hij/zij in de goede galop aanspringen mits ie direct reageert. Als hij nog even een aantal passen wacht met aangaloperen, of jij timed op het verkeerde moment (drijft dus aan op het verkeerde moment) dan zal ie de galop uitkiezen die hij/zij het makkelijkste vindt of waar jij de galophulp voor geeft.
Kijk dus samen met je instructrice wat er fout gaat. Hij/zij moet goed vanaf de grond kunnen waarnemen waar het bij jou fout gaat.

op welk moment moet je dan aandrijven? realiseer me opeens dat ik dit helemaal niet weet. ik heb hier ook problemen mee, maar als ik op het verkeerde moment aandrijf zou dit ook een aanleiding kunnen zijn. zou je dit er even bij willen zetten?

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 20:21

Het verkeerd aanspringen in galop kan meerdere oorzaken hebben, de hulpen kunnen onduidelijk zijn, de draf moet ontspannen en gecontroleerd zijn, het paard kan aan één kant sterker zijn dan aan de andere (scheefheid) en verder is een goede buiging belangrijk.
Mijn vroegere verzorgpaardje had ook moeite met het juist aanspringen.
Het is belangrijk dat je vanuit een gecontroleerde, ontspannen draf aanspringt. Buiging in het lichaam van het paard (dus niet alleen de hals); met je binnenbeen op de singel (en binnenheup naar voren)en je buitenbeen achter de singel buig je je paard als het ware om je binnenbeen. Als je paard niet buigt, zal het in de voorkeurs galop aanspringen.
De buiging kun je verbeteren door schouder binnenwaarts te rijden (iemand gaf al aan dat het kan helpen om vanuit, of na een schouder binnenwaarts aan te galopperen)
Verplaats je gewicht iets naar de buitenzijde, zodat de binnenzijde ontlast wordt.(let hier ook op wanneer je een volte rijdt, dan verplaats je je gewicht naar binnen! Je kunt beter aanspringen wanneer je de volte weer aan het openen bent en wat meer naar buiten zit.
Geef met je handen ook ruimte om aan te springen. De binnenhand geeft het binnenvoorbeen ruimte om naar voren te grijpen. De binnenhand controleert het tempo.
Het moment van aandrijven; je geeft je hulpen wanneer het het binnenachterbeen optilt (als ik het goed heb).Hierbij is het natuurlijk wel belangrijk dat de buiging goed is. Jekunt timen wat je wilt, maar zonder goede buiging geen goede galop.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 14:00

hou je paard aan het been door eerst goed binnenbeen te geven en dan de hulp galop, kom op dat moment niet aan je binnenteugel want dit remt je paard zijn binnenbenen af waardoor hij aanspringen op zijn moeilijk kant moeilijk vindt. Houdt ook steeds je buitenteugel erbij.

Eef_Sissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:01

Goed buigen en dat lichtrijden helpt wel!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:12

Meestal als het paard verkeerd aanspringt heeft het te maken met de begrenzing van de buitenschouder door de ruiter.
Hierboven is al een aantal malen gezegd dat de buiging goed moet zijn, het binnenbeen aangedrukt en niet te veel halsstelling, daarbij wordt de begrenzing van de buitenschouder niet genoemd.
Dat doe je als volgt; draai je buitenheup naar het binnenoor van je paard (krijg je nooit voor elkaar, maar als je het probeert, dan doe je meestal genoeg, ook bij een stijf/onbuigzaam paard). Je gewicht hoort iets op de binnenzitbeenknobbel, al vinden sommige paarden die nog onderontwikkeld zijn dit moeilijker, omdat het binnenachterbeen meer naar voren geplaatst moet worden en het gewicht van de ruiter daarop zit. Door je gewicht naar binnen te plaatsen, kom je sterker in met je binnenbeen, waardoor je het paard als het ware tegen je buitenbeen (naar achteren om de achterhand te begrenzen) en je heup (Naar binnen gedraaid om de schouder te begrenzen) aanduwd. Houdt ook vooral contact met je buitenteugel, breng deze niet over de hals ter begrenzing! Als je dit ongemerkt toch doet, probeer dan de hand laag en iets van de hals af te houden, zo begrens je het paard ook. Als je de teugel over de hals brengt, betekend dat dat je je heup niet genoeg hebt gedraaid.
Draaf gecontroleerd en laat je paard nooit aanspringen vanuit ren-draf. Als je paard hier moeite mee heeft, train dan eerst de draf-galop overgang aan de dubbele longe voordat je erop gaat zitten. Waarschijnlijk mist het paard nog gewoon de kracht.

vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 18:25

Misschien kun je hem longeren en kijken hoe dat gaat.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:03

elsie1 schreef:
hou je paard aan het been door eerst goed binnenbeen te geven en dan de hulp galop, kom op dat moment niet aan je binnenteugel want dit remt je paard zijn binnenbenen af waardoor hij aanspringen op zijn moeilijk kant moeilijk vindt. Houdt ook steeds je buitenteugel erbij.

Idd je paard níet naar binnenstellen, dan komt er namelijk meer ruimte bij zijn buitenschouder vrij waardoor zen buitenbeen makkelijker naar voren kan, en hij dus verkeerd aanspringt. Als je hem wat naar buiten stelling vraagt komt er bij zijn binnenschouder en been ruimte waardoor hij dat been makkelijker naar voren brengt en goed aanspringt. Dit gebruikt je iig bij jonge dieren die het aanpringen nog niet onder de knie hebben. Jou paard heeft al M2 gelopen en kan dit dus met gemak. Ik denk dat ze niet goed aan je hulpen staat en het voor haarzelf makkelijk maakt, ze kiest de manier die ze lekkerder/makkelijker vind. Een paard wat al wat kan is heel handig als leerpaard, je moet ze alleen wel continu bezig houden, consequent rijden en goed aan je hulpen hebben staan, anders gebruiken ze hun opgedane kennis tegen je Haha! Om ze minmogelijk te werken Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:06

Edelster schreef:
Edy springt ook steeds verkeerd om aan, ook met lessen, het lukt gewoon niet wat ik ook doe, en toen zei een andere instructrice bij ons op stal. je moet niet doorzitten, maar vanuit het ligtrijden aanspringe, het ziet er mischien een beetje raar uit, maar het hielp bij mij wel, en dan doorzitten en gelijk aanspringe en daarna steeds langer doorzitten.
Edit: bij mij was het ook de rechtergalop, de linker ging prima

Ik heb ooit ergens gehoord dat aanspringen uit lichtrijden slecht is voor je paard.. Ik weet niet meer waarvoor of wat dat ook was, maar heb dat ergens gelezen dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:10

de fries die ik nu bijrijd doet het ook, ik kreeg de tip om van E naar M te rijden, en tijdens de bocht aan te springen, ook ga ik nu met sporen rijden, omdat ze te laat reageerd, en dus al uit de bocht is voordat ik bij kan tikken, donderdag weer proberen, en dan zien hoe het gaat