Op dressuurmatig niveau moet er nog een hoop verbeteren. Ik train echter eerst de globale vorm van de oefening, en ga daarna pas werken aan de juiste lichaamshouding etc. In het werk aan de lange lijnen kent hij de meeste oefeningen wel, maar als je met alleen een halstouw werkt, is het toch iets moeilijker uitleggen wat je precies wil zien. Vandaar dat we deze tussenstap gebruiken, en het nu dressuurmatig nog niet helemaal klopt.
De slalom. Ik loop dus in een rechte lijn langs de pionnen, en hij moet ertussendoor slalommen.

netjes buitenlangs…

en de volgende pion binnenlangs.
Aan het werk op de volte

hier een redelijk kleine volte.
Terugkomen, maar wel correct blijven lopen…

hij blijft niet actief genoeg, daar moeten we meer aan werken.
Zn houding op zich is redelijk correct, maar je ziet aan zijn hoofd/oog dat hij het niet eens is met de vrij heftige hulp die ik ervoor nodig heb.
Een goed moment dus om de spanning even af te laten vloeien

Even wat spel-element, waarbij ik hém uitdaag om terug te komen spelen.
Het steigeren is daarvoor een heel goede oefening. Ook het pootjes geven (begin spaanse pas) werkt voor hem heel erg goed.
Gewoon even een leuk moment tussendoor.
http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_1879.jpg
wat de bedoeling hier was zou ik niet weten, maar ik vind dat koppie van hem zo leuk…

en ons eerste pasje travers of renvers aan alleen een halstouw. Helaas is de foto wat donker, en eigenlijk iets te vroeg genomen (ik sta zn achterhand nog verder naar binnen te vragen
) maar na 2 passen is de beloning het beëindigen van de oefening, dus vandaar maar 1 foto. 
dan een fotootje schouderbuitenwaarts

Niet zo heel netjes, en ik sta er weer voor met mn dikke kont, maar voor het idee
En de volgende lijn omgesteld en in schouderbinnenwaarts. De zijde is helaas te kort om hem in de oefening zelf om te stellen.

hier op 4 sporen…

en hier op 3 sporen

Je ziet, de oefening op 4 sporen is moeilijker, en daar krijg ik nog wel wat spanning op, hij vlucht liever voorwaarts dan de oefening goed uit te voeren. Maar hij doet zn best
en zolang hij dat blijft doen, komen we er wel. Pootjes kruisen

haha allebei…
en jawel! Zijwaarts naar me toe! Onze eerste pasjes aan alleen een halstouw!

mn knappe ventje!!
En dan als beloning nog even wat vrij spel:

pootje geven gaat steeds beter.
En terug op de volte aan het werk
Volte in galop, dit gaat ook steeds beter, de volte wordt steeds kleiner.
http://i70.photobucket.com/albums/i116/r0s4nn3/IMG_2072-1.jpg
en als laatste nog even wat uitstrekken in draf

Kortom, we hebben weer heerlijk gewerkt gisteravond!
Commentaar en tips zijn welkom. Het valt mij op de foto’s op dat ik de neiging heb om steeds verder naar voren te kruipen, in plaats van in mn positie ter hoogte van de achterhand te blijven.
Daar moet ik zeker weer even op letten.
Hoop dat jullie zo een iets beter beeld hebben van de manier waarop ik mijn pony train.

Groetjes, Lacuna
leuk koppie!