Ik rij te langzaam licht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nezzie

Ik rij te langzaam licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 10:29

Tja, zoals de titel al zegt, dat is het probleem. Sinds kort ben ik weer begonnen met rijden (manegeruiter), maar ik houd de rest van de paarden niet bij. Als ik het paard sneller laat draven, houd ik het niet bij met lichtrijden. Ik kom niet te ver uit het zadel, mijn lijf wil gewoon niet sneller op en neer. Mijn lesgever zegt dat ik dan waarschijnlijk iets vasthoud in mijn lichaam.
Iemand ideeën om sneller te worden? Zijn daar oefeningen voor? Is het een kwestie van beenspieren die weer moeten wennen? En zijn er dan oefeningen die ik thuis kan doen? Of moet ik gewoon kilometers maken en wordt ik vanzelf weer sneller?

Beetje erg basisprobleem, ik weet het, maar ik erger me zo ontzettend aan mijn langzaamheid tijdens het rijden.

Groetjes,
Nezzie

LiVetime

Re: Ik rij te langzaam licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:34

Het is gewoon een gevoel dat je moet krijgen. Als ik lichtrij denk ik er al niet eens meer over na, ik ga gewoon automatisch mee. Ik denk dat je gewoon weer moet wennen en heel veel kilometers moet maken. Dat is de enige oplossing Haha! Dat gaat wel goed komen hoor! Ga gewoon lekker ontspannen rijden en proberen het paard aan te voelen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:35

Dit heeft mijn moeder, die net begint met rijden, ook. Mijn pony draaft van zichzelf heel snel, en zij houdt dat momenteel gewoon nog niet bij. Ik denk dat dit nog moet komen, het is toch een gevoel wat je moet krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:36

Niet krampachtig proberen licht te gaan rijden, laat het paard je als het ware uit het zadel tillen. Wat je instuctie al zei: ontspan!

xxxfhxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:38

laat het paard je opgooien, dan kom je vanzelf in het goed ritme. Ga maar eens proberen zonder beugels licht te rijden, als je het goed doet kan dat:P

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:40

Misschien is een lesje centered riding is voor je.
En anders, probeer je ogen een dicht te doen (mocht je dit niet durven, vraag dan een keer of je aan de longe mag) en je te concentreren op de bewegingen van je paard.

Jammer dat je niet in de buurt woont, anders had ik je graag een paar yoga-te-paard lessen gegeven.

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:04

Idd ontspan, het gaat denk ik ook om het oefenen. En het wennen de ene persoon die gaat vrij makkelijk mee met het ritme en het andere niet, is niet erg kun je niks aan doen. Gewoon bij het begin veel op hetzelfde paard rijden en veel middendraf oefenen maar ook arbeids draf doe je het in arbeids drsf wel goed? Dan kan je telkens iets harder proberen te draven. Of misschien heel langzaam. Succes

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 11:26

Dank voor jullie reacties. Het ritme is niet zozeer het probleem, dat voel ik wel goed. Als het te snel gaat, haal ik het gewoon niet meer, ik blijf achter bij de beweging van het paard, omdat mijn lichaam niet sneller wil gaan bewegen. Ik kan bijvoorbeeld ook niet snel een trap oplopen. Maar ik begrijp dat ik gewoon weer moet wennen aan het rijden?
Nu heb ik ook pas net weer 2 lessen gehad, dus misschien wil ik wel te snel te veel.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:54

Een oefening die volgens mij wel nuttig voor jou kan zijn is de volgende:
ga voor een tafel staan en houd je voeten op heuphoogte. Je mag je handen voor je balans op de tafel houden, liever niet voor steun. Je zorgt dat je je voeten recht naar voren hebt. Je houd je rug recht en je zakt langzaam door je knieen. let op dat je knieen recht over je voeten gaan. Dit voel je dan in je bovenbenen afhankelijk hoe diep je gaat. Op deze manier kun je zo functioneel mogelijk oefenen op het droge. Je kunt zo oefenen om in een sneller ritme de beweging vol te houden. Ik weet verder niet of je verder tegen andere motorische problemen in het dagelijks leven aanloopt (je haalt zelf het traplopen aan) en of het misschien een conditioneel probleem zou kunnen zijn. Anders zou je altijd een fysiotherapeut bij jou in de buurt kunnen raadplegen. Hoop dat hier wat mee kunt Knipoog

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 15:11

Dank je, die ga ik zeker uitproberen. Ik ben sowieso langzaam in mijn lichaam. Ik kan niet hard rennen, ben langzaam met bewegen bij zwaardvechten, enz. Maar bij dansles haal ik de snelle bewegingen dan vaak weer wel.
Misschien inderdaad betere conditie opbouwen en leren ontspannen. Maar die oefening ga ik zeker uitproberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 15:16

Als je bij dansles de snelheid beweging wel red...hoe komt dat? Zijn het de ingestudeerde patronen, is het je "muscle memory" die het werk doet?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:09

Als dansen je wel goed afgaat, dan lijkt het eerder dat je moeite hebt met de specifieke coordinatie van de spieren tijdens het lichtrijden. Je denkt er nog te veel bij na, bent dan cognitief bezig, en het gaat nog niet volledig automatisch. gewoon veel blijven oefenen en je zult merken dat je er steeds minder bij na hoeft te denken.
Wel is het dan eigenlijk beter om 2-3x in de week te kunnen rijden/oefenen voor resultaat. Zo wordt dat in een fysiopraktijk/ fitness ook opgebouwd.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 16:16

Cassidy schreef:
Als je bij dansles de snelheid beweging wel red...hoe komt dat? Zijn het de ingestudeerde patronen, is het je "muscle memory" die het werk doet?

He nezzie Knipoog Clown

Het zit je hoog he Ach gut .....

toen ik bovenstaande las dacht ik plots...hee ga eens met een mp3 speler of walkman rijden...Ik denk dat het voor jouw idd zeer belangrijk is om te ontspannen..... aangezien het bij dansen bijv. wel gaat.
Daarnaast niet alles gaat bij jouw langzaam hoor .... snel lopen kun je zeker!!!

Daarnaast goed is goed maak het niet te moeilijk voor je zelf....Idd makkelijker gezegd dan gedaan Bloos Knipoog .

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 15:10

Hoi Snovje, Doei!
Ja, eigenlijk zit het me best wel hoog. Ik weet dat ik vroeger beter kon rijden dan dit. Nu is dat wel 12 jaar geleden, ondertussen.

Bedankt trouwens voor iedereen die zo meedenkt.

Helaas is 2 of 3 keer per week rijden voor mij niet haalbaar. Ik heb geen eigen paard, dus moet het van manegelessen hebben. En voor 2 keer extra rijden in de week heb ik nu geen tijd. Zodra de gewone groepslessen weer beginnen na de vakantieperiode kom ik op een andere avond te rijden en dan wil ik graag regelmatig proberen op de woensdag ochtend (dan ben ik vrij) een extra privelesje te boeken. Maar dan zijn we al een maand verder.

Het klopt wel wat Snovje zegt: mijn normale looptempo is snel, maar ik kan dan weer niet snel rennen. Snelle bewegingen bij dansles gaan wel goed, ik heb geen idee waarom dat wel wil. Ik ben wel heel goed in het onthouden van patronen en volgordes, dus misschien is het dat inderdaad mijn spieren daarbij meedenken en al weten wat er gaat komen. Maar ivm manegeruiter is rijden met muziek geen optie.

Vanavond mag ik weer rijden. Ik ben al steeds bezig met de oefening van Swatch, daarbij haal ik overigens wel een redelijk tempo, nog niet spectaculair, maar sneller dan op een paard.

Groetjes,
Nezzie

henriekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:17

Ieder paard heeft in de draf een bepaald ritme, probeer dit ritme in je hoofd mee te tellen (1-2-1-2-1-2) en probeer op jou eigen tellen te gaan staan/zitten. Ik weet niet of je dit al hebt geprobeerd, maar is klein steuntje. Succes!!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:49

He nezzie Doei!

Suc-6 er mee zo 1, 2, 3, weet ik het verder ook niet. Ik zal een keer kijkenhoe je rijd...misschien dat ik dan tips heb...

Wat betreft die muziek was maar een geintje Clown

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:50

henriekeee schreef:
Ieder paard heeft in de draf een bepaald ritme, probeer dit ritme in je hoofd mee te tellen (1-2-1-2-1-2) en probeer op jou eigen tellen te gaan staan/zitten. Ik weet niet of je dit al hebt geprobeerd, maar is klein steuntje. Succes!!

Ook te proberen.......idd

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 18:28

Emilion1985 schreef:
Het is gewoon een gevoel dat je moet krijgen. Als ik lichtrij denk ik er al niet eens meer over na, ik ga gewoon automatisch mee. Ik denk dat je gewoon weer moet wennen en heel veel kilometers moet maken. Dat is de enige oplossing Haha! Dat gaat wel goed komen hoor! Ga gewoon lekker ontspannen rijden en proberen het paard aan te voelen

Dat is ook het eerste wat in mij opkwam Knipoog
Je moet het gevoel weer een beetje terugkrijgen.
Als je kijkt naar andere beginners die voor het eerst op een paard zitten zie je dat ze ook niet op het juiste tempo lichtrijden, ik heb dat ook gehad.
Inderdaad gewoon ontspannen en proberen je paard aan te voelen, dan krijg je het gevoel vanzelf weer terug Lachen

Succes !

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 08:15

Nou, het probleem was niet dat ik het ritme niet aanvoelde, maar puur dat ik het tempo niet bij kon houden. Ik voel wel wanneer ik moet staan-zitten, maar mijn lichaam wilde niet snel genoeg.

En om alles nog lekker logischer te maken: woensdagavond heb ik weer gereden en toen kon ik ineens wel snel genoeg mee komen. Ik draafde aan en reed zo weg. No problem met het tempo.
Het verschil dat ik merkte ten opzichte van de vorige keer was dat ik inderdaad meer ontspannen was in mijn lijf en ik daardoor makkelijker mee komen.
Of misschien heeft de oefening van Swatch me echt geholpen. Die blijf ik in ieder geval voorlopig doen en ik ben heel benieuwd hoe het volgende week gaat.

Nu is in ieder geval voor mij duidelijk dat een probleem op Bokt zetten best wel veel nut heeft, bij mij hielp het gelijk Haha!
Iedereen heel erg bedankt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 09:18

Fijn dat je vorderingen ziet...en het ene paard is wat makkelijker aan te voelen dan het andere.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:21

leuk te horen dat je vorderingen maakt!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:34

He das goed om te horen idd...GEWELDIG........! Haha!