Paard elke x terug naar stap om zgn. te mesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Paard elke x terug naar stap om zgn. te mesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 08:21

Mijn Haflinger heeft nu sinds een half jaar ongeveer het geintje om tijdens het rijden ineens te gaan afremmen en dan te doen alsof ze gaat mesten. De staart gaat dan omhoog, buik zet uit, maar er komt niks. Het helpt niet om haar op dat moment met de zweep te geven, ze gaat gewoon stilstaan. Ze blijft dan meestal nog wel 5 minuten zo doorgaan, elke x als je naar draf gaat moet zij na een paar meter ineens stil staan. En dan uiteindelijk gaat ze mesten, maar hier heeft ze dus lang de tijd voor nodig. Ik heb al van alles geprobeerd, ook van tevoren longeren, in de hoop dat het dan al op gang komt. Maar ze doet het eigenlijk alleen als ik erop zit en daarom twijfel ik ook wel of het niet iets is om onder het rijden uit te komen. Ik geef haar nooit haar zin, maar toch lijkt ze te blijven proberen of ik stop met rijden als ze gaat mesten...?!
Iemand tips om dit gedrag te veranderen?

Droombeestje

Re: Paard elke x terug naar stap om zgn. te mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:17

Consequent zijn! Je geeft haar wel haar zin want uiteindelijk staat ze toch blijkbaar stil om te mesten. Een paard kan best wel mesten met ruiter op z'n rug in stap/draf en zelfs in galop als het moet.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 09:28

Tja maar wat als de zweep en benen niet helpen? Dan kun je je paard wel vooruit willen rammen, er komt geen beweging in... Bloos

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:40

De reden waarom ze het zo vaak doet en het zolang duurt, komt waarschijnlijk net doordat jij consequent wil zijn. Elke keer dat ze wil mesten, drijf jij haar telkens weer naar voor met je zweep/ been. (En waarschijnlijk niet te zachtaardig ook?)
Een paard is niet dom, die weet heus wel wat er volgt wanneer ze gaat stilstaan. En verwacht zich daar dan ook aan. Met als gevolg dat ze eigenlijk niet meer durft te mesten, en het allemaal nogal vertraagd wordt. Ze moet wel, maar durft niet. Snappie Knipoog

Mijn paard doet het ook. Die wil altijd stilstaan om te mesten. Doet ze in vrijheid ook. In beweging lukt haar blijkbaar niet. (of heeft ze niet door dat het ook kan) Als ik zou doen wat jij doet, gaat ze net hetzelfde reageren als jou paard. En wordt ze str*ntvervelend Clown
Dus ik doe het net andersom. Als ze moet, geef ik haar rustig de tijd. Is ze des te sneller klaar en kunnen we weer verder. Haha!

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 18:55

Ja rustig de tijd geven doe ik eigenlijk altijd omdat ik ook meer van die benadering ben...dat is dan ongeveer een half uur rond stappen met de staart omhoog....ze is dan echt niet des te sneller klaar helaas. Ook mijn paardje kan het in vrijheid niet lopend. Ze is ook zindelijk, ze gaat dan naar haar mesthoop en gaat daar even lekker de tijd nemen Haha! Dus ze zoekt ook in de bak echt eerst een plekje, het liefst op een mesthoop van een ander Sigaar

En over zachtaardig of niet...Ik ben juist te zachtaardig...in de vorige post zei ik idd 'vooruit rammen', maar dat was richting het 'men' die vinden dat je je paard dan moet aanpakken. Ik kan dat helemaal niet. Ik heb recent geleerd de zweep te gebruiken, puur omdat ze niet in de linkergalop ging. Ik rijd ook zonder sporen en drijf alleen met wat druk. Even voor de goede orde Knipoog

In de les wordt meestal tegen me gezegd dat ik haar vooruit moet drijven als ze gaat staan dralen, omdat ze het toch wel opvallend vaak gaat doen met moeilijke oefeningen. Om er onderuit te komen dus kennelijk. Maar ook heb ik het idee dat het misschien iets met gasvorming kan zijn, want ze heeft ook een hele dikke buik maar dat is ook veel gas, want als ze even loopt zie je ineens niet meer zo'n ballon. Ook met aansingelen zet ze d'r buik enorm uit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:56

Als het zolang duurt voor ze gaat mesten heeft ze dan geen last van haar darmen? Obstipatie bijvoorbeeld?

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 19:37

Ja daar zit ik dus ook aan te denken. Ik zal het anders sowieso eens aan de da vragen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:38

Voer hem eens lijnzaadolie over het voer heen, dat glijd goed en zorgt geloof ik ook voor een goede darmwerking, of een flesje bier (evt alcoholvrij Knipoog ) is ook goed, spoelt de ingewanden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:06

Ja ik zou ook gelijk denken er is iets met de darmen, geef haar idd eens wat lijnzaad dat smeert de boel .

Ik heb trouwens zelf ook een tinker di eeen tijd gaat staan voordat het op gang komt , ik laat haar op op haar gemak even kakken, we zijn niet allemaal even vlug met dat soort dingen, kan een mens ook overkomen toch?

Ik denk ook dat ze op het moment idd niet meer durft als ze onder het zadel is en er daardoor zo lang over doet, ik zou haar weer proberen het vertrouwen terug te geven dat ze mag mesten als ze moet, ik ben juist heel blij dat ze mesten met durfen plassen onde rhet zadel, want met het oog op lange ritten is dat wel een fijn idee dat je paard niet met een volle blaas of darmen loopt.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 09:29

Ja durven mesten is geen probleem, ze doet het ook vaak nog een tweede en derde keer en daar bij doet ze er helemaal niet lang over. Alleen die eerste keer zit het d'r dwars geloof ik. En ik ben idd ook blij dat ze het sowieso doet, want het is vervelender als het blijft zitten...

Maar mijn probleem ermee is dat het heel lastig is als je aan het oefenen bent voor een wedstrijd. Ze stopt gewoon ineens midden in een gebroken lijn ofzo. Ik heb 1 sept. een onderlinge wedstrijd en ben bang dat ze dan ook ineens stopt....en natuurlijk krijg je dan reacties dat je d'r aan moet pakken op dat moment, want het lijkt net of ze denkt: dag, ik heb geen zin meer.

Het is wel een idee om haar iets te geven waardoor het sneller op gang komt! Alleen is lijnzaad een beetje lastig voor mij mee te nemen (moet gekookt meen ik) omdat de paarden niet bij huis staan en ik geen auto heb. Maar ik zal eens kijken voor iets wat de maag spoelt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:35

Lijnzaadolie kan je kant en klaar kopen Lachen