Afzet & benen optillen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LynnGiirl

Afzet & benen optillen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 01:55

Ik ben sinds ong. 3 maanden weer begonnen met springen en daarvoor heb ik nog best veel gesprongen. Myn pony zet altyd verkeerd af, of te vroeg of te laat. Maar dat kon ik toen na heel veel oefenen zelf bepalen. En hy gooide er haast nooit wat af.

Maar nu ik net weer ben begonnen lukt de afzet totaal niet meer, het is slechter dan het ooit was en hy gooit ineens by de helft van de sprongen de balken eraf.
Dat deed die zelfs niet toen ik hem net had en gewoon begon met springen.

Hy heeft ook een nieuwe tik dat als die niet uitkomt en te laat moet afzetten hy zo laat moet afzetten dat die half weigerd en dan springt heel apart &heel vervelend als je erop zit vooral als je hoger gaat. &als je hoger gaat en hy weigert 1x of gaat er 1x langs als die hoog staat. Dan kun je erop rekenen dat die helemaal NIX meer springt, wat je ook doet hoe je hem ook opsluit zodat die erwel overheen moet, hy vertikt het gewoon.

Wat kan ik hier aan doen?
Ik weet dat veel natuurlijk ook is dat ik gewoon weer moet gaan trainen met het springen, maar het lijkt wel alsof hy het steeds erger gaat doen met de x dat ik ga springen.
Misschien hebben jullie nog ideeën hoe ik kan trainen van de afzet en dat die ze benen optild by de sprong, want vaak is ook als die wel een x goed afzet dan gooit die hem er heeeel vaak af. Als die verkeerd afzet lukt het hem vaker op de een of andere manier.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen, als het nodig is wil ik wel wat fotos/filmpjes plaatsen van het springen van een paar dagen geleden, daar kun je ook opzien dat hy zijn linkerbeen meer laat hangen dan zyn rechtervoorbeen.

Groetjes, alvast bedankt!

nelis

Re: Afzet & benen optillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 01:59

ik zou zeggen neem les en train aan ritme en oog krijgen voor de sprong dmv van lijntjes

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 02:26

nelis schreef:
ik zou zeggen neem les en train aan ritme en oog krijgen voor de sprong dmv van lijntjes

Door middel van lijntjes, um sorry ik snap dat niet zou je dat willen uitleggen, wat bedoel je met lijntjes?
Met dat lessen, ik ben nu weer aan het zoeken naar een lesgever, omdat ik een tijdje niet heb kunnen rijden (die 3 maanden dus, niet dat die toen heeft stil gestaan ik doe hem met iemand anders), heb ik ook geen les meer en moet ik weer opnieuw iemand gaan opzoeken en een lesmaatje omdat ik het anders niet kan betalen maar dat heb ik nog niet zo 1,2,3 al heb ik al wel iemand gevonden.

Maar tot die tijd dacht ik hebben sommige wel wat tips, met balken of iets dat ze zelf hebben gedaan of wat dan ook dacht ik Tong uitsteken .

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 02:31

Ik wil wel wat filmpjes zien van het springen.

Zo is er meer mogelijkheid om tips te geven.

Na het lezen van jou verhaal zou ik zeggen:
Ga balkenwerk oefenen en cavaletti's. Het oog voor een sprong krijg je pas na vele uren training.

Dus leg stapbalken neer daarna draf en daarna galop. Hiermee leert je paard kijken. Hierdoor leert hij zelf zijn plaatsing van de benen.

Oefen op kleine kruisjes/ steiltjes, en in bijvoorbeeld een balken parcours. Het is belangrijk dat je ook veel aan je paard overlaat. Ik weet niet hoe de ervaring is van je dier en de hoeveelheid ervaring die je zelf hebt maar veel mensen willen teveel regelen tijdens een sprong. Zet een paar kruisjes neer ga daar in draf op afzorg dat je zelf mooi in het ritme van de beweging blijft en mooi constant. Laat je paard zijn weg zoeken. Zijn balans en benenwerk. Vele paarden hebben ongelijk benenwerk op de sprong.
Oefen dit vooral. Ook in het longeren kan je balkenwerk gebruiken Knipoog. Jij noemt elke keer een tik maar dit kan ook betekenen dat je paar onzeker naar de sprong toe wordt. Daarvoor zijn die lijntjes en dat balkenwerk en die kleine kruisje belangrijk om voor beiden vertrouwen te krijgen in het springwerk.

Hou het simpel. Bouw dit daarna uit naar kleine steiltjes. Zorg dat jullie een mooi grondtempo hebben. Begrens van beide kanten en kijk over de sprong heen. Wil hij erlangs zorg dan dat je hem nog wel voor de sprong houd. Ookal springt hij hem niet maar laat hem er niet langs want zodra ze dit doorhebben.

Ga als je het basiswerk op de langelijnen goed onder de knie krijgt in-uitjes doen. Hiermee leert je paard een snelle soepele beenzetting en het ritme. Hier leer je zelf ritme mee.

Lijntjes betekend lijn van balk naar balk of van hindernis naar hindernis. Zoals in een parcours. Van de 1 naar de andere hindernis is een lijn. Afhankelijk van jou paard kies je de beste lijn. Hiermee rekeninghouden naar de passen en het tempo van je paard. De ene moet je op 4 rijden de andere op 5 galopsprongen.

Het belangrijkste is uiteraard dat je zelf goed les hebt.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 12:23

Heeeeeeel erg bedankt Haha!, ik heb het mooi uitgeprint zodat ik het de volgende x kan gebruiken,
ik zal de filmpjes er zo snel mogelijk opzetten ik hoop vandaag nog Knipoog.

Mells

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:30

En misschien wil wat losspringen (dus zonder berijder) ook nog wel eens helpen. Dan laat je alles aan het paard over zonder ballast en kan hij zelf zijn tempo en afzet bepalen zodat hij ook een stukje vertrouwen heeft. Uiteraard moet je als je gaat rijden oppassen dat je je paard dan weer niet uit balans gaat brengen. Het passen en meten en 'oog' voor de sprong is iets wat je alleen maar leert door veel te doen

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 17:30

Heel erg bedankt Haha!,
ik kwam er net achter dat die wat last van ze rug heeft, daardoor komt dat afzetten niet want dat heeft die al heel lang maar zou het daardoor kunnen dat die de balken er afgooit?
Ik weet het zelf niet goed, het is niet zo erge rugpijn hoor.
Kvroeg het me alleen af of het er iets mee te maken heeft, maar iemand zei dat ik door die rugpijn maar beter een tijdje niet kon springen?

Maar ik weet het zelf nu ook niet goed,

Debbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:43

Ik sluit mij aan bij hetgeen dat Maysie zegt. Eers terug naar cavaletti, en als dat beter en beter begint te gaan, de lage kruisjes, eventueel met nog drafbalkjes ervoor en erachter, leert hij ook kijken, en moet hij ook wel terugkomen. Desnoods ipv een kruisje zet je een laag rechteke, dat waar hij zijn benen net iets hoger voor moet gooien.
En naarmate dat dat lukt, kan je terug stilletjes aan hoger en hoger gaan.
Veel succes ermee.

Groetjes
Debbie

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:00

Ik zou dan ook rustig aan doen.. Laat het lichaam van je pony eens nakijken door een fysio/ of hoe het ook moge heten.. Ik kan echt niet meer op de beroepsnaam kijken.

Hier gaat die van mij altijd heen min. 1 keer per jaar voor een APK Nagelbijten / Gniffelen (net als bij auto's)
[url]http://www.paardenkliniekvinkega.nl/[/ur], voor jou natuurlijk ver weg maar dan snap je een beetje wat ik bedoel Knipoog

Als er een zenuw beklemd zit kan een paard hier al flink last van krijgen. Of een kanteling van bijvoorbeeld de bekken.

het zou hier best door kunnen komen hoor dat je pony balken tikt/ eraf gooit.. Een paard moet buigen op de sprong, in andere woorden bol maken dus heeft het dier last van zijn rug kan hij moeite hebben met bol maken. Ik zou dus even rustig aan doen.
Ook het weigeren of erlangs gaan kan hier aan liggen want hij ziet de sprong met het ongemak van de rug. Hoe ligt je zadel?

Als lichaam en geest van een paard in balans zijn kan je pas goeie training verwachten.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:32

Drafbalkjes voor je sprong, dit helpt zowel je paard als jou met de afzet en inderdaad eventueel ook een balk na de hindernis zodat je paard ook bij de afzet gedwongen wordt om op te letten. Maar zou het nu rustig aan doen ivm de rugklachten...
Succes...

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:00

cavaletti en galopbalkjes gewoon op de grond totdat hij dan goed afzet dan een laag sprongetje doen en dat opbouwen totdat hij alles goed doet niet hoger gaan voordat hij het lager goed doet Haha!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:07

Wat is de exacte reden dat je een tijdje gestopt bent met het springen vraag ik me nu af.

Verder begrijp ik van jezelf dat je er achter bent gekomen dat je paard last heeft van zijn rug, dan heb je al een groot deel van de oorzaak waarschijnlijk te pakken.

Zelf wel eens last van je rug gehad? En heb je toen wel eens geprobeerd te gaan tennissen ofzo? Waarschijnlijk niet, aangezien dat echt geen pretje is. Zodra er iemand dan tegen je blijft zeggen dat je geen keus hebt, maar moet zou je ook feller er tegen gaan protesteren waarschijnlijk en het ook helemaal niet meer doen.

Begin bij het begin, laat je paard nakijken en zorg er eerst voor dat medisch alles goed is. Vervolgens kun je onder begeleiding werken aan jullie beider springtechniek. Succes.

LynnGiirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 23:26

Bedankt allemaaal! Kan dr echt wat mee.

De reden dat ik heel lang niet heb gesprongen is omdat ik de laatste maanden maar heeeeel weinig gereden heb, omdat ik me kruisband in me knie had gescheurd en niet mocht rijden van de fisiotherapeut. &daarvoor had ik het druk met school &nog wel wat meer dan maar dat is niet relevant.

Een ander iemand die hem kent zei een paar dagen geleden tegen mij toenik het er met haar overhad, dat hij altyd naar het springen last krijg van ze rug. Nou daar wist ik eigenlijk niks van, maar als het waar is, kan je er dan ook nog wat tegen doen?
Dus door zon ostheopaat of iets anders, of kan ik dan gwoon nooit meer springen, dat er niks meer tegen gedaan kan worden.

Keb het allemaal nog niet geprobeert wat jullie zeiden omdat ik nog niet heb gesprongen maar de volgende x dat ik weer ga springen als dat nog komt ik wee thet nu niet meer, dan ga print ik mooi alles uit Knipoog.

Nog een x bdankt.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 00:06

je hebt pm Knipoog

TwistFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 14:41

LynnGiirl schreef:
nelis schreef:

Door middel van lijntjes, um sorry ik snap dat niet zou je dat willen uitleggen, wat bedoel je met lijntjes?
Met dat lessen, ik ben nu weer aan het zoeken naar een lesgever, omdat ik een tijdje niet heb kunnen rijden (die 3 maanden dus, niet dat die toen heeft stil gestaan ik doe hem met iemand anders), heb ik ook geen les meer en moet ik weer opnieuw iemand gaan opzoeken en een lesmaatje omdat ik het anders niet kan betalen maar dat heb ik nog niet zo 1,2,3 al heb ik al wel iemand gevonden.

Maar tot die tijd dacht ik hebben sommige wel wat tips, met balken of iets dat ze zelf hebben gedaan of wat dan ook dacht ik Tong uitsteken .

lijntjes zijn een rij hindernissen achter elkaar en alsje er niet in slaagt om je paard juist te doen afzetten komt je paard totaal verkeerd uit voor de volgende hindernissen, zodat hij negen kans op tien weigerd, en aangezien hij misschien een of geen galloppas plaats heeft tussen de hindernissen kan dat nogal een bruuske weigering worden waardoor jij er miscshien wel behoorlijk hard tegen de volgende hindernis afvalt zodat je het nut van juist afzetten zodanig belangrijk vind dat je alles zou doen om hem juist te leren afzetten zodat je in minder dan 3 lessen behoorlijk kan springen...