met wijken kont niet mee!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rode_aardbei

met wijken kont niet mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 20:23

ik rij een pony en met het wijken wil ze haar kont niet meenemen wel doet ze haar voorbenen heel goed maar ook heel snel zo ziet het er heel slordig uit.

ik heb geprobeert om haar kont er mee bij te hebben en de voorbenen minder snel te laten doen door mijn binnenbeen ver achter de singel te leggen en mijn buitenbeen er goed bij op de singel maar dan snapt ze het niet.

heeft iemand hetzelfde probleem gehad en heeft hier de oplossing voor gegeven vertel het me a.u.b.

Supahchick

Re: met wijken kont niet mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:46

Ik heb het wel eens gehad, mn rij-instructeur gaf me de tip op zachtjes bij te tikken met de zweep.. Dat werkte wel en later hoefde ik dat ook niet meer te doen en nam hij zelf zn billetjes al mee Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:51

Doe in het begin kleine stukjes, dus als je pony 1 of 2 passen goed wijkt (inclusief achterhand) dan weer rechtuit. Steeds beetje uitbreiden. Begin in stap, dan kun je goed voelen of de achterhand meegaat, daarna in draf. Je pony moet echt wijken voor je kuitdruk, in het begin hoeven dat maar 1 of 2 passen te zijn, daarna kun je dat uitbreiden. Je kunt het ook oefenen door op een volte te wijken; sluit de volte, open de volte daarna weer door je pony naar buiten te duwen met je binnenbeen.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:10

Je kunt het ook eerst aan de hand oefenen.
Op die manier kun je haar achterhand zachtjes aantikken zodat ze die meeneemt. Als ze het aan de hand goed doet kun je het in het zadel proberen.
Let er op dat de voorhand niet voorbij de achterhand komt en houd je buitenteugel er goed aan. En wat al eerder gezegd werd met kleine stukjes beginnen.

Lisa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 05:08

Ik heb dat ook wel. Aan de voorkant gaat het heel vlug en aan de achterkant vergeet hij zijn kont dan mee te nemen. Hij vliegt dan echt naar de kant en valt over zijn schouder weg. Ik moest hem van mijn instructrice meer op de buitenteugel opvangen als hij naar buiten dreigde te vallen. En telkens stukjes rechtzetten, en weer pasje opzij, en weer opvangen en rechtzetten, en weer pasje opzij.

Werkt wel redelijk. Moet er wel alert op zijn, want hij heeft nog wel eens de neiging alleen aan de voorkant zijn passen te maken Vork

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:19

Je moet je paard echt rechtgesteld hebben, teugels goed op maat en op beiden evenveel druk... Dan zelf je paard naar de zijkant rijden, je moet echt het idee hebben dat je schuin gaat. En als ze dat netjes doet gewoon weer even vooruit en belonen, idd ook lichtjes bijtikken met een zweepje zoals al eerder gezegd is. En niet teveel in 1 keer, langzaam opbouwen. Maar het belangrijkste is echt dat je je paard rechtgesteld hebt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:16

Als het nog nieuw is voor het paard kun je iemand vanaf de grond even mee laten lopen en de achterhand opzij laten stimuleren, bijvoorbeeld met een vinger (of achterkant van een zweepje). Afhankelijk van hoe gemakkelijk het paard wijkt voor aanwijzingen kan wijzen genoeg zijn of moet je een beetje prikken met die vinger. Zweepje kan handig zijn als je niet te dichtbij het paard wil komen.
Let op dat je wel zelf ook een hulp geeft naar die achterhand, maar overdrijf het niet.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:48

Nick doet dat ook als ik begin met wijken, inderdaad bij tikken met een zweep

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:20

Voordat je bij gaat tikken met je zweep:

realiseer dat je een paard onder kunt verdelen in voorhand, middenhand, achterhand. Alle delen moet je apart kunnen bedienen, met behulp van je been en van je teugels. Been vlak achter de singel is omzetten van de voorhand, beetje verder naar achteren is het opzijzetten van de middenhand, nog verder naar achteren is het opzijzetten van de achterhand. In het begin zul je de beenhulpen heel overdreven moeten geven later gaat het om misschien 10 cm verschil.

Daarnaast kun je ook heel veel doen met de teugelhulpen. Als je paard de voorhand eerder meeneemt en mooi overstapt, en de achterhand vergeet, moet je met je buitenteugel de schouderpartij voor de achterhand zetten door je hand in het begin overdreven opzij te houden. Dat in combinatie met overdreven beenhulp en tikje achter de kuit zal er voor zorgen dat hij zijn achterhand meeneemt. Dus wijk je voor het rechterbeen, duw je hem met het rechterbeen opzij, en zorg je er met je rechterteugel voor dat de schouderpartij voor de achterhand komt te staan.

Vergeet bij het geheel ook je gewicht niet. Het paard zal proberen zijn gewicht onder jouw gewicht te houden. Plaats daarom meer gewicht op je zitbeenknobbel naar de kant waar je heen wilt, en blijf kijken naar het punt waar je uit wilt komen.

Als je het wijken wilt oefenen, doe je er het beste aan om dat langs een lange zijde te doen, en niet via een diagonaal. Probeer het hoofd van je paard zo recht mogelijk te houden, laat hem een beetje naar het hek kijken en duw met je buitenbeen de achterhand naar binnen. Als je het langs het hek doet zorgt het hek er voor dat je niet zo hard hoeft te trekken om te voorkomen dat hij teveel vooruit gaat, want het hek houdt hem tegen.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:23

Ben het met Cassidy eens, je moet de voor & achterkant van je paard alle mogelijke kanten op kunnen zetten die jij wil.
Ik kan bij mijn paard als ik wil haar kont (met een lichte hulp) zo ver omdrukken dat we bijna over dwars staan zegmaar (niet dat dat ergens voor nodig is, dat dwars staan).
Maar hierdoor kan ik dus tijdens het wijken de achterhand beheersen, en die achterkant net zo ver omdrukken als ik zelf wil, met als gevolg dat ze 'm dus meeneemt. Als ze de achterkant teveel meeneemt zorg ik dus dat ik 'm als ware minder om druk, waardoor ze weer rechter wordt, en zo kun je dus eigenlijk elke pas beheersen Ja

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:19

ik heb vanalles ook al eens geprobeerd..
maar volgens mij snapt ie het nog neit..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:03

@Marthe: de beste voorbereiding is als je het paard vanaf de grond al de basis bijbrengt voor wat je uiteindelijk in het zadel gaat vragen. Je geeft daarbij met je hand of met een zweepje precies op die plek een aanwijzing waar later je been komt te liggen. Als je het daarna vanuit het zadel vraagt, zal het paard het veel sneller snappen.

Dus ja, als de voorbereiding niet goed is, en het paard niet wijkt voor druk, dan gaat het ook niet lukken.

Voorbereiding vanaf de grond, met het hoofd naar het hek, en met de zweep vraag je het paard opzij:

Afbeelding

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:55

Oww. oke Lachen Heel erg bedankt

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 09:19

een meisje dat? ik help heeft dit probleem ook...alleen,het probleem ligt niet bij de pony maar bij haar.
als ik erop zit doet de pony het vanzelf,ik hoef er maar aan te denken.bij dat meisje is de pony lui en idd doet ie of niets of alleen voor.met kleine stukjes gaat het meestal goed,totdat ze 2 meter van de hoefslag is dan laat ze de pony weglopen.als ze op dat punt de pony rechtmaakt gaat het wel weer goed.ik krijg het er niet ingepompt,als ze zelfstandig rijd is ze daar gewoon niet secuur in,best jammer maar ik zal dit eens uitprinten.

het wil ook weleens helpen(als jij en je pony onervaren zijn)om iemand die er veel ervaring mee heeft het de pony te leren,en als jij het dan op een andere pony kan leren is het helemaal super natuurlijk.verder alles wat hier aangegeven is: kleine stukjes,buitenteugel er goed bij houden,volte openen en sluiten.het is heel belangrijk dat je zelf recht zit en je pony voorwaarts(niet vlug,maar goed reageert op je been) is.probeer ook niet teveel stelling te vragen,daarmee vergroot je de kans dat de schouder wegdraait.