Een verhitte discussie is ontstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik van trapje om op te stijgen

Ja...ik gebruik altijd een trapje of iets dergelijks
91 (18%)
Ja...ik gebruik soms een trapje of iets dergelijks
125 (25%)
Nee.ik gebruik nooit een trapje of iets dergelijks
279 (56%)

Totaal aantal stemmen: 495

Horsedances

Een verhitte discussie is ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 18:01

Op diverse buitenlandse dressuur-forums is een verhitte discussie ontstaan over het volgende :

Een Amerikaanse top-dressuur rijder schijnt, publiekelijk het volgende gezegd te hebben "ik stop met rijden zodra ik een trapje nodig heb om mijn paard te bestijgen" .

Wat is jullie idee hierover :

POLL

Liezel1

Re: Een verhitte discussie is ontstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:04

moet ik dan denken aan een trapje om op te stijgen om de rug van het paard te ontlasten bij het opstijgen of een trapje omdat hij zelf zo oud en stram is dat hij er niet meer op kan komen?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:04

ja ik gebruik dat als ik zonder zadel probeer op te stappen en als men pony niet wil stilstaan , anders vlieg ik er over

met zadel nooit

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:06

Ik gebruik nooit een trapje en als ik zonder zadel ga rijden vraag ik of iemand mij wil helpen met opstijgen. Wat ook vaak helpt bij opstappen is je paard goed aansingelen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:06

Zonder zadel spring ik er meestal zo op, soms vraag ik een voetje van iemand.

Ik vind met een trapje opstijgen echt iets voor oude en/of veel te dikke mensen die zelf niet meer hun paard kunnen beklimmen Nagelbijten / Gniffelen

Een Amerikaanse top-dressuur rijder schijnt, publiekelijk het volgende gezegd te hebben "ik stop met rijden zodra ik een trapje nodig heb om mijn paard te bestijgen" .

Hier ben ik het dan ook wel mee eens Clown

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:07

Ik gebruik geen opstapje of zo, terwijl ik op 1.70m + westernzadel moet komen.
Het is zelfs zo dat ik ook regelmatig nog aan de rechterkant ook op stap, omdat mijn fender (=beugelriem) stug is en dan drukt ie mijn voet in een niet zo lekkere richting. En je kan ze niet van kant wisselen zoals bij een engels zadel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:07

Beetje rare uitspraak vind ik dit. Er kunnen heel wat verschillende redenen zijn waarom iemand een trapje o.i.d. gebruikt om op te stijgen.

Het is zoiezo beter voor je paard én zadel om op te stijgen met een trapje/kruk. Vanwege de enorme eenzijdige belasting die je paard heeft als je afzet om je in het zadel te hijsen.

Ikzelf gebruik meestal een opstapblok, stoel, boomstronk o.i.d. om op te stijgen, omdat ik gewoon niet kán opstijgen zonder hulp. Héél soms lukt het, maar ach als er een verhoging of iets in de buurt is ga ik die moeite dan ook niet meer doen Lachen

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:09

Ik ben vrij zwaar, kan ook wel opstappen zonder krukje maar doe liever met om de rug van mn paard te ontlasten. Alleen op buitenrit oid, als ik onderweg af moet stappen, stap ik zonder op.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:14

ik stap zonder krukje op, ook al zegt men dat ik als een aap op mn paard klim Haha!
Opstappen is niet altijd even gemakkelijk ook al rijd ik op een haflinger. Enige waar ik moeiteloos op zóu kunnen stappen is een shet Knipoog
Als je een erg groot paard hebt of iets lichamelijks dan snap ik dat je het nodig hebt. En tja als ik zonder zadel ga rijden doe ik dan niet alleen anders kom ik er inderdaad niet op en een krukje heb ik niet Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:16

Heb je niet iets meer context dan alleen deze uitspraak. Anders gaat deze hele discussie natuurlijk nergens over.

Bedoelt ze een krukje gebruiken wanneer de ruiter te oud/dik/etc. wordt, of wanneer het paard ergens last van heeft.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:18

ik heb een paardje van 170 waar ik wel zonder krukje op kom, maar vraar niet hoe hihi..

Maar week of 3 terug heb ik zand mogen happen van deze lieve man en de dagen erna kwam ik er echt niet meer op zonder krukje, was zo stijf als een hark Knipoog

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:19

Voor meer meningen over het wel of niet en waarom, hier een vrij recent topic:
Opstapen met krukje

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:20

Nouw ik kan nog op mijn paard komen zonder opstapje maa rik snap heel goed dat wat kleinere mensen dat niet zou lukken. (ik ben 1,80 en mijn paard 1,82) Ik heb dus niets tegen op een opstapje.

Ps: Waar ze al geen 'verhitte' discussie over kunnen voeren Nors opkijken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:22

Aranel schreef:

Ik vind met een trapje opstijgen echt iets voor oude en/of veel te dikke mensen die zelf niet meer hun paard kunnen beklimmen Nagelbijten / Gniffelen

Ik gebruik een krukje omdat ik het m'n rug heb. Ik kan nog wel gewoon opstappen, maar dan krijg ik een onzettende rugpijn en last van m'n been. Dus een beetje kortzichtig of niet soms! Mag ik dan niet meer rijden volgens jou. Ik ben ook nog niet bejaard en ik hoop voor al die mensen die dit nu zonodig moeten zeggen dat ze nooit datgene krijgen wat ik heb. Of misschien juist wel!!!!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:29

Nou Zammie, van mij mag je hoor. De opmerking van Aranel schoot bij mij ook in het verkeerde keelgat. Ik ben niet oud en niet dik, maar ik stap ook op met krukje oid. Dit omdat het beter is voor mijn zadel, voor de rug van mijn paard en voor mijn eigen knieen. Die zijn namelijk niet meer helemaal 100%. Inderdaad een kortzichtige opmerking.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:39

Tja, voor intelligente uitspraken moet je kennelijk geen Amerikaanse dressuurruiter hebben. Hij kan duidelijk niet verder denken dan zijn eigen comfort. Voor het paard is het een stuk comfortabeler als je wel met een krukje of iets dergelijks opstapt, maar ja, rekening houden met je paard, dàt doe je natuurlijk niet als je serieus aan "sport" doet Duivel
Dat hij niet meer op een paard wil zitten als hij er niet zonder krukje op kan komen, geeft alleen maar duidelijk aan dat het paardrijden voor hem geen levensstijl is maar een baan. Ieder z'n meug Vork

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 18:44

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:51

ROFL net het hele filmpje gezien maar ik wist het zodra ze in beeld kwamen.

Gebruik een krukje als ik zoveel last heb van mijn rug dat het dragen van een corset nodig is.
Verder zijn er steeds meer ruiters die gebruik maken van een krukje omdat het beter is voor de rug van het paard en voor het zadel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 18:58

Aranel schreef:

Gevaarlijke uitspraak...
Aangezien ik niet oud ben en graatmager te noemen ben. Toch stap ik met een trapje op mijn pony.

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:45

ik heb een pony waar ik heel makkelijk op kom en mijn paard is 1.65 en ik 1.51 maar ik kom er best makkelijk op (ik ben 15 dus dat lukt ook wel.) ik zou alleen een opstap gebruiken om het paard te ontlasten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:16

Ik gebruik altijd een trapje omdat het A: beter is voor de rug van je paard en B: beter voor je zadel.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:18

Ben zelf redelijk klein, dus heb wel vaak een trapje/ander opstapje/voetje nodig. Vind dat geen rede om te stopen met rijden voor mezelf Clown

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:18

Aranel schreef:

Sorry maar ik vindt jouw reactie erg kort door de bocht hoor, heb je er misschien wel eens over nagedacht dat dit een heel stuk minder zware belasting is voor je paard??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:23

Waratje schreef:
Tja, voor intelligente uitspraken moet je kennelijk geen Amerikaanse dressuurruiter hebben. Hij kan duidelijk niet verder denken dan zijn eigen comfort. Voor het paard is het een stuk comfortabeler als je wel met een krukje of iets dergelijks opstapt, maar ja, rekening houden met je paard, dàt doe je natuurlijk niet als je serieus aan "sport" doet Duivel
Dat hij niet meer op een paard wil zitten als hij er niet zonder krukje op kan komen, geeft alleen maar duidelijk aan dat het paardrijden voor hem geen levensstijl is maar een baan. Ieder z'n meug Vork

Idd!!! Het is veel beter voor de rug en het zadel om wel met krukje op te stappen... en je paard heeft per slot van rekening maar één rug, die hou ik liever heel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 21:26

Horsedances schreef:

Wat is jullie idee hierover :

Volgens mij moet je die uitspraak niet al te letterlijk nemen, of misschien juist weer wel. Het zal vast niet flauw bedoeld zijn tegenover mensen die wel een krukje/trapje gebruiken om op te stijgen.