ik heb net een mailtje geschreven naar mijn instructrice over mijn paard. Ik heb woensdag weer les, maar misschien hebben jullie ook tips voor mij hoe ik de volgende problemen het beste op kan lossen.
Het gaat om mijn vierjarige arabisch volbloed merrie, en ik rijd haar volgens het systeem van Antoine de Bodt. Een aantal maanden terug is haar zadel scheef opgevuld waardoor zij zelf ook helemaal scheef is geworden, en ik ben nu voornamelijk bezig met rechtrichten. Als zij weer rechter is, komt de rest vanzelf.
Ik heb het mailtje even voor jullie aangepast;
Sinds ik die oefening heb gedaan (afgelopen week tijdens de les) om meer stelling te vragen op de volte (binnenhand van de hals, buitenteugel en binnenbeen erbij, ook als ze valt stelling blijven vragen als ze maar buigt) heeft ze door dat ze door het bit vast te pakken er onderuit kan komen. Rechtsom gaat wel, maar ik moet dan in het begin echt even streng zijn anders loopt ze gewoon over de schouder weg (ik bereid haar spieren natuurlijk wel voor op deze oefening door eerst veel slangenvoltes en contrastelling te rijden). Linksom is een ramp en ik begrijp niet wat ik niet goed doe. Ze pakt het bit en loopt gewoon de volte met stelling naar rechts (let op, dit doet ze alleen op de volte, niet op rechte stukken!). Ik was altijd zo trots op haar zachte mond, maar ik ben bang dat ik die op deze manier alleen maar aan het verpesten ben.
Ook lijkt het of ze sinds die oefening veranderd is in haar buiging. Rechtsom is nu haar makkelijke kant in plaats van linksom, en ze neemt nu bijna gelijke druk op beide teugels. Soms neemt ze nu zelfs meer druk op links (voorheen op rechts).
Ik vind het heel vervelend om haar door te vragen als ze niet wil buigen naar links en dat komt omdat ik bang ben om haar pijn te doen. Buiten dat kan ik vragen wat ik wil, ze reageert er gewoon niet op. Zachtjes sturen en been erbij helpt ook niet, want ze loopt gewoon door mijn binnenbeen heen (hangt er lekker tegenaan). Tikje erbij (achter mijn kuit) en ze rent naar voren in plaats van dat ze wel om mijn binnenbeen heen buigt. Ik weet echt even niet wat ik hier nu mee moet. Ik vroeg me vandaag zelfs af of ze wel begrijpt dat ze moet buigen als ik mijn binnenbeen aanleg.
Waar ik ook mee zit is dat ze druk op het bit niet meer accepteert zoals ze eerder deed. Als ze dat voelt gaat gelijk haar hoofd omhoog, terwijl ik dat een aantal maanden terug best wel voor elkaar had. Meer voorwaarts rijden helpt niet, haar hoofd blijft in de lucht. Alleen als ik de teugels los laat kan ze ontspannen (mooie actieve draf over de rug en haar buikspieren mooi gesloten). Ik heb vandaag geprobeerd om vanuit die ontspanning telkens mijn teugels wat meer op te nemen, maar dan nog gaat haar hoofd omhoog als de druk haar teveel wordt. Kan dat misschien komen omdat ik nu door dat rechtrichten meer stelling moet vragen en wat meer in haar mond zit ofzo (bijvoorbeeld met de slangenlijn)?
Tanden zijn niet heel lang geleden nagekeken dus dat kan het niet zijn. Ik hoop dat je een tip hebt hoe ik dit vriendelijk op kan lossen. Ik geef normaal niet echt snel op, maar ik zie het nu even niet zitten.
(het zadel is ook pas nagekeken en past en ligt perfect, ze heeft behandelingen van een osteopaat gehad, en daarna heeft ze nog drie keer sportmassage gekregen. Dit is allemaal al enige tijd geleden, en zowel zadelmaker als osteopaat zijn zeer tevreden over haar rug en de spierontwikkeling daarvan)
Bah, ik word hier zo gefrustreerd van, en boos op mezelf dat ik dit niet goed op kan lossen. Ook wil ik koste wat het kost zacht met haar en haar gevoelige mondje omgaan, en ik voel me schuldig als ik even wat meer door moet vragen (en dit is echt een heeeel groot probleem van mij). Maaaar.... daar kan zij natuurlijk ook weer misbruik van gaan maken (en ik vermoed dat zij dat nu aan het doen is, ze zit nu in haar puberteit natuurlijk) Wie o wie kan mij hier iets zinnigs over vertellen?
Buiten dat wil ik het gewoon niet hebben dat mijn paard ergens pijn heeft en wil ik graag zoveel mogelijk lezen wat andere mensen vinden