Ik kom er even niet meer uit... ADB-systeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik kom er even niet meer uit... ADB-systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:27

Beste Bokkers,

ik heb net een mailtje geschreven naar mijn instructrice over mijn paard. Ik heb woensdag weer les, maar misschien hebben jullie ook tips voor mij hoe ik de volgende problemen het beste op kan lossen.

Het gaat om mijn vierjarige arabisch volbloed merrie, en ik rijd haar volgens het systeem van Antoine de Bodt. Een aantal maanden terug is haar zadel scheef opgevuld waardoor zij zelf ook helemaal scheef is geworden, en ik ben nu voornamelijk bezig met rechtrichten. Als zij weer rechter is, komt de rest vanzelf.

Ik heb het mailtje even voor jullie aangepast;

Sinds ik die oefening heb gedaan (afgelopen week tijdens de les) om meer stelling te vragen op de volte (binnenhand van de hals, buitenteugel en binnenbeen erbij, ook als ze valt stelling blijven vragen als ze maar buigt) heeft ze door dat ze door het bit vast te pakken er onderuit kan komen. Rechtsom gaat wel, maar ik moet dan in het begin echt even streng zijn anders loopt ze gewoon over de schouder weg (ik bereid haar spieren natuurlijk wel voor op deze oefening door eerst veel slangenvoltes en contrastelling te rijden). Linksom is een ramp en ik begrijp niet wat ik niet goed doe. Ze pakt het bit en loopt gewoon de volte met stelling naar rechts (let op, dit doet ze alleen op de volte, niet op rechte stukken!). Ik was altijd zo trots op haar zachte mond, maar ik ben bang dat ik die op deze manier alleen maar aan het verpesten ben.

Ook lijkt het of ze sinds die oefening veranderd is in haar buiging. Rechtsom is nu haar makkelijke kant in plaats van linksom, en ze neemt nu bijna gelijke druk op beide teugels. Soms neemt ze nu zelfs meer druk op links (voorheen op rechts).

Ik vind het heel vervelend om haar door te vragen als ze niet wil buigen naar links en dat komt omdat ik bang ben om haar pijn te doen. Buiten dat kan ik vragen wat ik wil, ze reageert er gewoon niet op. Zachtjes sturen en been erbij helpt ook niet, want ze loopt gewoon door mijn binnenbeen heen (hangt er lekker tegenaan). Tikje erbij (achter mijn kuit) en ze rent naar voren in plaats van dat ze wel om mijn binnenbeen heen buigt. Ik weet echt even niet wat ik hier nu mee moet. Ik vroeg me vandaag zelfs af of ze wel begrijpt dat ze moet buigen als ik mijn binnenbeen aanleg.

Waar ik ook mee zit is dat ze druk op het bit niet meer accepteert zoals ze eerder deed. Als ze dat voelt gaat gelijk haar hoofd omhoog, terwijl ik dat een aantal maanden terug best wel voor elkaar had. Meer voorwaarts rijden helpt niet, haar hoofd blijft in de lucht. Alleen als ik de teugels los laat kan ze ontspannen (mooie actieve draf over de rug en haar buikspieren mooi gesloten). Ik heb vandaag geprobeerd om vanuit die ontspanning telkens mijn teugels wat meer op te nemen, maar dan nog gaat haar hoofd omhoog als de druk haar teveel wordt. Kan dat misschien komen omdat ik nu door dat rechtrichten meer stelling moet vragen en wat meer in haar mond zit ofzo (bijvoorbeeld met de slangenlijn)?

Tanden zijn niet heel lang geleden nagekeken dus dat kan het niet zijn. Ik hoop dat je een tip hebt hoe ik dit vriendelijk op kan lossen. Ik geef normaal niet echt snel op, maar ik zie het nu even niet zitten.

(het zadel is ook pas nagekeken en past en ligt perfect, ze heeft behandelingen van een osteopaat gehad, en daarna heeft ze nog drie keer sportmassage gekregen. Dit is allemaal al enige tijd geleden, en zowel zadelmaker als osteopaat zijn zeer tevreden over haar rug en de spierontwikkeling daarvan)

Bah, ik word hier zo gefrustreerd van, en boos op mezelf dat ik dit niet goed op kan lossen. Ook wil ik koste wat het kost zacht met haar en haar gevoelige mondje omgaan, en ik voel me schuldig als ik even wat meer door moet vragen (en dit is echt een heeeel groot probleem van mij). Maaaar.... daar kan zij natuurlijk ook weer misbruik van gaan maken (en ik vermoed dat zij dat nu aan het doen is, ze zit nu in haar puberteit natuurlijk) Wie o wie kan mij hier iets zinnigs over vertellen? Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Ik kom er even niet meer uit... ADB-systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:06

Tsja....
Ik denk dat je hier alleen uitkomt met iemand die ziet wat er gebeurt. Ik vind het moeilijk om zo via je mail een oplossing aan te bieden, en zou het knap vinden als je instructie het wel kan.
Ik zou in elk geval niet veel strenger door gaan pakken. Je geeft zelf aan dat ze van buiging verandert is. op zich geeft dit hoogstwaarschijnlijk aan dat je op de goede weg bent. Het kan echter wel betekenen dat je paardje momenteel wat coördinatieproblemen heeft, wat dit probleem zou kunnen veroorzaken. Of toch gewoon spierpijn. Het kan ook verzet zijn, maar ook dan moet je je afvragen waarom ze zich verzet. Bovendien kan het zo zijn dat je toch zelf niet helemaal recht zit, ookal voelt het voor jou misschien wel zo. Dus laat iemand eens kijken wat er gebeurt (ik neem aan dat je binnenkort weer les hebt, kan je dat niet eerder doen?). En ga anders even longeren en aan de hand werken tot je instructie weer komt.

Een ding vond ik trouwens opvallend voor iemand die volgens methode AdB rijd:

Citaat:
binnenhand van de hals, buitenteugel en binnenbeen erbij, ook als ze valt stelling blijven vragen als ze maar buigt

Vertel antoine dat je been voor de stelling zorgt en hij kijkt je aan alsof je werkelijk helemaal gek geworden bent.......

Bovendien snap ik niet helemaal wat je met valt bedoelt. Ik neem aan dat je op of over de schouder vallen bedoelt. Als dat zo is, dan heeft deze oefening geen enkele zin. Een paard wat op of over de schouder valt, kan nooit buiging aannemen. Maar misschien bedoel je wel wat anders.

Dikke pluim trouwens dat je niet door blijft prutsen maar hulp vraagt en het niet zonder meer op je paard afschuift!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:37

Lalidan schreef:
Tsja....
Het kan ook verzet zijn, maar ook dan moet je je afvragen waarom ze zich verzet.

Als het verzet is, dan kan ik me voorstellen dat ze dat doet omdat ik met dit systeem vrij veel met de teugels moet doen (sturen). Slangenlijnen moet ik rijden door stelling te vragen met mijn handen. Niet een klein beetje stelling, maar voor mijn gevoel heel veel stelling. Ik vind dat vervelend, maar volgens mijn instructrice schiet ik er niks mee op om weinig te vragen, en moet je er op een gegeven moment ook even doorheen omdat je anders maar door blijft modderen.

Lalidan schreef:
Bovendien kan het zo zijn dat je toch zelf niet helemaal recht zit, ookal voelt het voor jou misschien wel zo. Dus laat iemand eens kijken wat er gebeurt (ik neem aan dat je binnenkort weer les hebt, kan je dat niet eerder doen?).

Ja, dat kan inderdaad zo zijn. Probeer altijd wel te voelen, want mijn paard heeft een tijd het zadel scheef gedragen door haar scheefheid. Gelukkig draagt ze het zadel nu weer recht op haar rug, maar het kan natuurlijk altijd zijn dat ik toch een beetje scheef zit. Mijn instructrice is maar 1 keer per week in Nederland, dus ik kan helaas niet eerder les nemen. Denk dat ik tot woensdag maar niet meer met haar rijd.

Lalidan schreef:
Een ding vond ik trouwens opvallend voor iemand die volgens methode AdB rijd:

Citaat:
binnenhand van de hals, buitenteugel en binnenbeen erbij, ook als ze valt stelling blijven vragen als ze maar buigt

Vertel antoine dat je been voor de stelling zorgt en hij kijkt je aan alsof je werkelijk helemaal gek geworden bent.......

Bedoel je dat hij vindt dat je dat met je binnenteugel moet doen? Dat klopt (is waarschijnlijk ook de reden dat ze niet goed meer op mijn binnenbeen reageert), is mij ook opgevallen maar daar ben ik het zelf niet geheel mee eens.

Lalidan schreef:
Bovendien snap ik niet helemaal wat je met valt bedoelt. Ik neem aan dat je op of over de schouder vallen bedoelt. Als dat zo is, dan heeft deze oefening geen enkele zin. Een paard wat op of over de schouder valt, kan nooit buiging aannemen. Maar misschien bedoel je wel wat anders.

Ik bedoel naar binnen vallen inderdaad. Ik moest stelling blijven vragen, 'maakt niet uit als ze valt, doorvragen tot ze buigt', maar misschien heb ik dat wel verkeerd begrepen...?

En misschien zijn het bij nader inzien toch haar tanden. Het is immers alweer een paar weken geleden dat de tandarts is geweest, en dat zou een verklaring zijn waarom ze het bit niet meer wil aannemen (wel in stap trouwens).

En verder heb je gelijk hoor, dat iemand het gewoon moet zien. Ben alleen een beetje ongeduldig, woensdag is nog zo ver weg Knipoog Buiten dat wil ik het gewoon niet hebben dat mijn paard ergens pijn heeft en wil ik graag zoveel mogelijk lezen wat andere mensen vinden Lachen

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 22:07

Als ze nog niet wil buigen is ze gewoon nog niet sterk genoeg. Ik denk dat je te snel wilt en daardoor haar overvraagt waar zij dan weer een heftige reactie als bit vastpakken op geeft.
Contrastelling linksom op de volte is prima, laat haar daar lekker lopen met haar gewicht over vier benen. Als je merkt dat ze echt wil ontspannen vraag je of ze haar hoofd iets minder ver naar buiten wil doen. Dit bouw je langzaam uit tot je stelling naar binnen kunt vragen. Als ze weer op de schouder valt meteen corrigeren met contrastelling, dat wil niet zeggen dat je dan weer opnieuw moet beginnen.
Ik zal proberen het uit te leggen: je rijdt een volt met contrastelling, je vraagt iets minder contrastelling, valt ze op de schouder dan corrigeer je haar door haar gewicht weer gelijk te zetten met contrastelling (dit hoeft maar 1 seconde te duren) en vervolgens vraag je weer iets minder stelling.
De slangevoltes zijn vooral bedoeld om er voor te zorgen dat ze haar rug niet kan vastzetten maar ook hier geldt dat als ze op de schouder valt je dat moet corrigeren. Het kan dus best zijn dat je rechtsom een mooie ruime boog maakt terwijl je linksom de boog halverwege moet corrigeren en misschien zelfs weer rechtsom moet rijden.
Kijk goed voor je uit, voel de druk in je handen die moet gelijk zijn en voel of je je zitbeenknobbels gelijk belast. Vraag even aan je instructie of ze wil kijken of je recht zit.
Nog even over dat buigen op je binnenbeen. Wat is voor jouw dan de hulp voor wijken? Het paard buigt om je been niet door je been.
Het wisselen van makkelijke en moeilijke kant is een goed teken. Het paard is zich aan het ontwikkelen wat eerst haar zwakke achterbeen was is nu haar sterke achterbeen geworden. Ook wel logisch wat dat been heeft ze ook meer moeten gebruiken de laatste tijd en dus is het sterker geworden.
Niet wanhopen maar haar ook zeker niet in een buiging dwingen en al helemaal niet als ze op de schouder valt. Eerst rechtstellen en dan pas weer buigen.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:20

Ben ook heel benieuwd hoe je les woensdag gaat. Laat je even weten wat je van je instructrice moest doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:48

Mahitri schreef:
Als ze weer op de schouder valt meteen corrigeren met contrastelling, dat wil niet zeggen dat je dan weer opnieuw moet beginnen.
Ik zal proberen het uit te leggen: je rijdt een volt met contrastelling, je vraagt iets minder contrastelling, valt ze op de schouder dan corrigeer je haar door haar gewicht weer gelijk te zetten met contrastelling (dit hoeft maar 1 seconde te duren) en vervolgens vraag je weer iets minder stelling.

Ik ken dit, het is in het begin best lastig om dat aan te voelen, maar als je het eenmaal door hebt kan je inderdaad heel snel corrigeren en weer loslaten.

Mahitri schreef:
Kijk goed voor je uit, voel de druk in je handen die moet gelijk zijn en voel of je je zitbeenknobbels gelijk belast. Vraag even aan je instructie of ze wil kijken of je recht zit.

Dat is dus ook een beetje een probleem de laatste paar keer; ze neemt geen druk meer aan in draf (wel in stap). Dat wil ze gewoon niet hebben. Naar voren rijden helpt niet, ze houdt gewoon haar hoofd omhoog. Behalve als ik de teugels los laat, dan komt ze naar beneden.
Over dat rechtzitten ga ik vragen.

Mahitri schreef:
Nog even over dat buigen op je binnenbeen. Wat is voor jouw dan de hulp voor wijken? Het paard buigt om je been niet door je been.

Mijn hulp voor wijken zou zijn (ik doe dat nog niet met haar) mijn binnenbeen eraan dat ze daarvoor opzij weg moet. Op de volte leg ik alleen licht mijn binnenbeen aan om te kijken of ze daar omheen wil buigen. Doe ik dat verkeerd?

Bedankt voor je reactie, ik laat zeker weten hoe het woensdag gegaan is.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:18

Nee dat doe je prima alleen de betekenis die je eraan geeft is anders. Je laat haar om je been buigen en vóór je been wijken. Dat betekent niet dat je met je been stelling vraagt maar dat je paard om je been heen buigt.
Ik denk dat je toch met meer druk moet rijden, zorg dat je iets van gewicht in je handen hebt. Ik denk dat jouw paard daar ook aan moet wennen. Niet te bang zijn dat ze niet meteen wil ontspannen, blijf haar rechtrichten en sta je hand toe zodra ze wil ontpannen. Ze zal echt moeten leren dat ze niet bang hoeft te zijn voor de druk.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:32

Dit klinkt een beetje als mijn paard, zoals ze geweest is. Die accepteerde ook totaal geen druk op het bit, liet ik los, dan wilde ze opeens wel. Pakte ik de teugel weer normaal op, dan ging 't paard weer op de handrem en met d'r koppie in de lucht. Uiteindelijk toch opgelost (en nog steeds oplossende...) door voorwaarts te blijven rijden en haar eraan te laten wennen dat er nou eenmaal een beetje druk is (en dan bedoel ik niet met 10 kilo in je handen hangen). Toen ze er eenmaal doorheen was ging het steeds beter en tot op de dag van vandaag gaat het elke keer beter! Ik heb nu nog aan 1 kant in galop last ervan en voor de rest kan ik redelijk netjes rondsturen. Eigenlijk precies zoals Mahitri zegt.

O ja, ik rijd niet volgens het AdB systeem, maar volgens het Brenda-van-Son systeem Haha!

joycejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:17

Ik zou dit probleem eerder met je instructrice bespreken.
Het is wel goed bedoelt om je verhaal hier op bokt te zetten, maar ik denk dat het zo wie zo erg moeilijk is om goede raad te geven, als je de combinatie niet zelf hebt zien lopen.
Je bent al op de goede weg, omdat je al hulp hebt gezocht, maar er zijn zoveel wegen die naar Rome leiden, dat ik bang ben dat iedereen met goed bedoelde adviezen komt, waar je alleen maar van in de war raakt, want die zegt links, terwijl de ander misschien weer rechts zegt.
Plus dat sommige oefeneningen die je voor het eerst doet, je beter onder begeleiding kunt doen, zeker als je nog niet zolang via dit systeem rijd.
Contra stelling op de volte is niet een geheel ongevaarlijke oefening, dus daar zou ik zeker niet zelf mee expirimenteren.
Als je iets niet begrijpt, vraag je instructrice om uitleg en vraag net zolang door, totdat je het snapt.
Mag ik ook weten van wie je les krijgt, mag via pb.