Waarom houden sommige paarden hun mond open tijdens het rijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BLK

Waarom houden sommige paarden hun mond open tijdens het rijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 15:24

Hallo,

zoals in de titel al staat is mijn vraag '' Waarom houden sommige paarden hun mond open tijdens het rijden ? ''

xxxfhxxx

Re: Waarom houden sommige paarden hun mond open tijdens het rijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 15:27

een vaak voorkomende reden: door ruiters die te trekken in de mond

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:42

Da's inderdaad de meest voorkomende reden Knipoog
Nog een reden kan zijn dat het bit niet goed past (te groot/dik is).

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:44

Of een teken van verzet. Lachen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:47

Niet altijd mijn pony doet het ook wel is dan zat de sperriem zo los dat je gewoon haar tanden kon zien maar met losse teugels, tijdens het stappen en het bit past goed dus niet altijd.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:50

Mijn paard doet het ook en niet omdat het bit niet past of omdat ik loop te trekken oid. Ik rij ook gewoon zonder sperriem, want met of zonder sperriem..haar mond kan ze toch wel opendoen. Maar de reden..tja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:55

Als het bit goed past, het paard geen halen aan de kiezen heeft en de ruiterhand zacht is, blijft de mond dicht, ook zonder neus of sperriem Lachen

Als je paard als hij stilstaat niet zijn mond opent, maar wel met aangenomen teugels, kun je daar toch het probleem gaan zoeken Lachen

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:29

He BLK,

ik had je stukje gelezen, het kan een van de bovenstaanden redenen zijn maar het kan ook zijn dat jouw paard probeerd zijn tong over het bitte doen, misschien moet je eens een lepelbit gebruiken of een dubblel-gebrokenwatertrens ( als je hem aan de teugel rijd zou hij niet zijn hoofd in de lucht moeten gooien)

Met hulp van de helper Ach gut Knipoog Clown

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 17:42

Animalcare schreef:
He BLK,

ik had je stukje gelezen, het kan een van de bovenstaanden redenen zijn maar het kan ook zijn dat jouw paard probeerd zijn tong over het bitte doen, misschien moet je eens een lepelbit gebruiken of een dubblel-gebrokenwatertrens ( als je hem aan de teugel rijd zou hij niet zijn hoofd in de lucht moeten gooien)

Je kunt je dan ook gaan afvragen waarom het paard de tong over het bit wil leggen..... Meestal is dat weer terug te voeren op de al genoemde problemen. Een lepelbit verdoezelt het probleem, maar het probleem is er nog steeds en zal niet verbeteren.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 19:41

Bedankt voor alle reacties, ik was er wel eens benieuwd naar! Lachen

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:44

Animalcare schreef:
He BLK,

Of geen bit Knipoog Mijn paard gooide met rijden altijd haar tong naar buiten en toen ben ik bitloos gaan proberen en ze is veel relaxter en haar tong blijft binnen.
Om nou maar meteen nog meer ijzer in de mond te gaan stoppen is ook zoiets he?

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:58

kan ook komen door een ruiter die te veel druk op de teugels heeft. dan gaat hij ook zijn mond opendoen, probeer de druk bij nagelijk rijden te verminderen minder druk in de hand

Saron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:44

Het kan als hij zijn tong naar buiten laat hangen ook teken van ontspannenheid zijn Haha!
Maar eigenlijk ben ik wel Voor het Bitloos rijden Clown Dan is er Helemaal niets aan de hand

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:34

Hmmm...Nou bij mijn paard was het duidelijk een stressprobleem, ze is soms nog wel heet maar veel minder dan toen ik haar met bit reed. Je zou het eens kunnen proberen toch?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:37

Mijn (kersverse) verzorgpony houd zijn mond neit open, maar zijn lippen van elkaar zodat je z'n tandjes ziet Tong uitsteken hij deed het tijdens het longeren en het rijden, hard trekken kan hetniet zijn want ik reed met redelijk losse teugel...?
Waarom doet ie dat Haha! ?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 07:54

Mijn paard deed het vorig jaar ook nog.
Hij wilde niet aan het werk, had 1.5 jaar in het bos gelopen, was stijf.
Een stukje verzet dus.
Ook hing hij toen erg in de teugels.
Ik heb toen ook de sperriem eraf gedaan, en tijdens het rijden gaf ik hem af en toe een suikerklontje(nu nog af en toe als hij erg stijf is die dag), dan gaan ze makkelijker kauwen, waardoor ze makkelijker nageven.
Het "probleem"(had er meer last van dat hij in het algemeen zo stijf was), is toen eigenlijk vanzelf over gegaan, toen hij weer los werd in de rug.
Toen is de sperriem er ook weer aan gegaan, heel losjes.
Ik rijd altijd nog steeds met een hele losse neusriem en hele losse sperriem, eigenlijk zitten ze er meer voor de sier op dan dat ze een functie hebben, en hij heeft het, voor zover ik het in de gaten heb, nooit meer gedaan.....

Het kan er dus ook door komen dat hij vast zit, en hierdoor wat verzet geeft...

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 21:18

mijn paard haar aanleuning op het bit is al fel verbeterd, maar toch wordt ze soms nog erg sterk waardoor ik dan even niet mag toegeven en haar metteen moet laten halthouden van de lesgever. En ja pas als ik echt naar haar mond kijk, zie ik dan dat ze haar mond opendoet, teken van 'auw je trekt' of 'nee ik geef niet toe' ..maar ja ze moet wel luisteren. (ze luistert op dat moment ook niet meer direct naar je zithulpen)

Ik laat het sperriempje (en neusriem)niet te strak zitten, zodat ze kan kauwen en goed doorademen, wel niet te los, maar toch trekt ze haar mond zo hard open dat ik zeg van.. reageer dan vlugger op de zachte hulpen,dan er weer tegen te vechten. Mss is het ook een kwestie van geduld en consequent zijn. Ze houdt haar mond ook niet vaak stil tijdens het rijden, ik bedoel dan echt stil (geen lipje dat trilt, geen gekauw of opentrekken van de mond,..) dus ze is nog niet altijd volledig ontspannen in aanleuning.
Ik heb normaal gezien een zachte stille hand ,maar soms moet je wel eens duidelijk zijn en haar begrenzen met de teugels. Aan de andere kant neemt ze soms onvoldoende aanleuning zodat de teugels soms 'flodderen'.

Maar het bit is normaal goed (niet te dik en zeker niet te dun) ,het is een dubbelgebroken (water?)-trens en haar tanden zijn enkele maanden geleden nagekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:52

Als ik zulke les kreeg rende ik gillend weg...
Zo krijg je een steeds sterker paard

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:55

runningkawa schreef:
Als het bit goed past, het paard geen halen aan de kiezen heeft en de ruiterhand zacht is, blijft de mond dicht, ook zonder neus of sperriem Lachen

Als je paard als hij stilstaat niet zijn mond opent, maar wel met aangenomen teugels, kun je daar toch het probleem gaan zoeken Lachen

En als je paard het doet met losse teugel, bij halthouden. Of zelfs met het halster om?
Partout doet dit namelijk. Ook als je je hand op zijn neus legt doet hij zijn mond open.
Beetje lastig uitleggen Haha!
Het lijkt een soort flemen, zonder zijn bovenlip op te trekken en hoofd omhoog te doen. Dit doet hij dus zowel onder het zadel als gewoon na het rijden bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:57

Als het iets is wat ze gewoon in de wei ook doen bij wijze van, lijkt mij het niets met het bit of de hand te maken te hebben, maar gewoon een trekje wat ze van zichzelf hebben Lachen
Dat ze dat dan ook onder het zadel doen zou ik me niet druk om maken en ik denk ook niet dat het af te leren is Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 07:57

runningkawa schreef:

Niet helemaal waar Haha!

Mijn oudere paard had de neiging om dit ook te doen. Tanden op elkaar en dan zijn lippen van elkaar onder het rijden. Zijn tanden werden elke 5 maanden nagekeken en ook met alleen een halster om deed hij het Haha!

Het komt trouwens wel vaker voor bij oudere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:03

Dan is zijn mond toch ook niet open? Lachen

Citaat:
Als je paard als hij stilstaat niet zijn mond opent, maar wel met aangenomen teugels, kun je daar toch het probleem gaan zoeken

En dit staat er niet voor niets bij, want bij vele begint het probleem pas bij druk op de teugels Lachen
Als het iets is wat ze zonder bit op stal ook doen, is er geen verschil met wel een bit en zou ik daar ook geen oorzaak zoeken. Maar dat lijkt me eigenlijk logisch als je gaat zoeken naar een oorzaak waarom een paard met bit met zijn tong/mond rommelt Lachen

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 16:54

runningkawa schreef:
Als ik zulke les kreeg rende ik gillend weg...
Zo krijg je een steeds sterker paard

hoe bedoel je dat?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:31

Vaak openen paarden hun mond als ze teveel druk op de teugels voelen. Sperriemen zijn ervoor ontworpen om het tegen te gaan, maar dat is symptoombestrijding, je kunt beter de oorzaak zoeken.

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 17:33

iid Hanmar, duidelijker kan niet. Knipoog