Kijkerig paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressage338

Kijkerig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 15:24

Hebben jullie mis. nog tips/trucjes om een kijkerig paard zeg maar minder kijkerig te krijgen Vork (beetje raar verwoord, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel) Een merrie van mijn vriendin ziet echt alles, gewoon aan het werk houden werkt ook niet echt. Het blijft vaak ook niet alleen bij kijken, maar steeds lopen zeiken in een hoek zegmaar, er niet door willen, of opzij springen of wegrennen etc. Dus hebben jullie nog tips ofzo? Dat zou ze erg fijn vinden Lachen

Alvast bedankt!

Animalcare

Re: Kijkerig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:51

Dressage338 schreef:
Hebben jullie mis. nog tips/trucjes om een kijkerig paard zeg maar minder kijkerig te krijgen Vork (beetje raar verwoord, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel) Een merrie van mijn vriendin ziet echt alles, gewoon aan het werk houden werkt ook niet echt. Het blijft vaak ook niet alleen bij kijken, maar steeds lopen zeiken in een hoek zegmaar, er niet door willen, of opzij springen of wegrennen etc. Dus hebben jullie nog tips ofzo? Dat zou ze erg fijn vinden Lachen

Alvast bedankt!

Hoi,

Ik had het gelezen, doet je paard moeilijk in de hoeken als je er opzit, dan zal ik als ik jou was een keer met haar aan de hand een keer goed door de bak lopen, zodat ze kan zien dat er niks in die hoeken zitten of in een keer er uit komt springen, of ga grote voltes rijden op e,b,e of anders om, Je kan er ook voor zorgen dat als ze moeilijk gaat lopen doen dat je haar eerst naar beneden rijd ( aan de teugel ) want dan is ze ook makelijker te houden !!!!!! maar als dat niet werkt zal ik haar een keer longeren op de hoefslag bij de hoeken zodat ze kan leren dat het helemaal niet zo eng is want paarden zijn en blijven vluchtdieren.....

Met hulp van de helper Haha! Ach gut

Dressage338

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 15:55

Het is niet mijn paard Knipoog maar van mijn vriendin Knipoog (stond vermeld:Y)) en het paard is al 2 jaar bij haar, dus die zou onderhand moeten weten dat het niet eng is in de bak Knipoog Loopt er ook vaak genoeg los in, en met longeren doet ze niet zo moeilijk. het is gewoon pure aanstellerij denkt ze. Knipoog

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 16:54

Ik denk toch dat het helpt om het paard goed aan het werk te zetten. Niet een uur rijden waarin weinig word gedaan maar liever een halfuurtje waarin goed word gewerkt. Het paard mag weinig tot geen kans hebben om zijn aandacht ergens anders op te vestigen en dus 'kijkerig' te worden.

maxxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 17:31

Valiente schreef:
Ik denk toch dat het helpt om het paard goed aan het werk te zetten. Niet een uur rijden waarin weinig word gedaan maar liever een halfuurtje waarin goed word gewerkt. Het paard mag weinig tot geen kans hebben om zijn aandacht ergens anders op te vestigen en dus 'kijkerig' te worden.

Mee eens! Vork

Is het paard verder helemaal in orde en ligt het zadel er goed op enzo? Misschien dat die tijdens het rijden gespannen is en dus overal op let om die misschien drukplekken heeft of pijn heeft tijdens het rijden!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:02

Verle, mijn 5-jarige merrie, was ook altijd heel kijkerig. Eerst gewoon kijken en daarna steeds erger en feller reageren, totdat je nog maar halver wege de bak kon komen of ze sprong alweer weg..

Wat vaak het probleem is en wat ook het probleem was bij ons, is dat je je er op gaat richten. Je weet dat ze gaat reageren. Wat wij toen gedaan hebben is heel erg met het paard, rijden en je oefening bezig zijn. Zijn ze kijkerig snij de hoek gewoon af en pak elke keer als je er langs komt net 'toevallig' op dat punt een pasje wijken. Doe dit dan ook op andere plaatsen en laat lijken of dat zo hoort. Zo doorgaan. Totdat je in de hoek zit, dan reageren ze er meestal al niet eens meer op!

Die van mij loopt voortaan overal langs ook op wedstrijden, dus dat werkt heel fijn! Want je paard weet dat hij/zij op moet letten ook als er iets zou kunnen zijn wat eng is. Ook is het paard met jouw bezig en niet met zijn omgeving en dat is vaak het probleem. Knipoog

Veel succes!

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:22

Ik ken dat probleem met mijn Fries, Hij rijd nu inmiddels al 3 jaar in de bak en nog vind die vanalles eng vooral de hoeken bij C bij mij Tong uitsteken.. Ik heb het opgelost door hem
1.op de volte te zetten bij E,B en zo steeds wat verder de hoeken in te drijven
2.Vooral aan het werk zetten
3.Net doen of er niets aan de hand is
4.Wat een jury lid tegen mij zei (ik vond het zelf eigenlijk vrij weinig helpen) is dat ik men paard eerst even moest laten kijken in de hoeken en daarna de juiste stelling weer moest aannemen
Ik hoop dat je er iets aan hebt, Succes in ieder geval!

Dressage338

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 10:50

Quir schreef:
Verle, mijn 5-jarige merrie, was ook altijd heel kijkerig. Eerst gewoon kijken en daarna steeds erger en feller reageren, totdat je nog maar halver wege de bak kon komen of ze sprong alweer weg..

Wat vaak het probleem is en wat ook het probleem was bij ons, is dat je je er op gaat richten. Je weet dat ze gaat reageren. Wat wij toen gedaan hebben is heel erg met het paard, rijden en je oefening bezig zijn. Zijn ze kijkerig snij de hoek gewoon af en pak elke keer als je er langs komt net 'toevallig' op dat punt een pasje wijken. Doe dit dan ook op andere plaatsen en laat lijken of dat zo hoort. Zo doorgaan. Totdat je in de hoek zit, dan reageren ze er meestal al niet eens meer op!

Die van mij loopt voortaan overal langs ook op wedstrijden, dus dat werkt heel fijn! Want je paard weet dat hij/zij op moet letten ook als er iets zou kunnen zijn wat eng is. Ook is het paard met jouw bezig en niet met zijn omgeving en dat is vaak het probleem. Knipoog

Veel succes!

Oke bedankt ik zal jullie ideeën is aan mijn vriendin voorleggen! iniedergeval bedankt!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 08:48

Ik zou er zeker niet naast gaan lopen. Stel je voor dat ze aan de kant springen en dan net op je voeten... Als je erop zit heb je er veel meer over te vertellen.
Wat wij gedaan hebben met ons kijkerig paard is de bak helemaal volgelegd met rare dingen (container, kartonnen doos, groen zeiltje, hekje - net wat we maar konden vinden). Hij werd helemaal gek toen hij dat allemaal zag.
Daarna gewoon gaan rijden en net doen of er niks gebeurde. Na een kwartier overal aan de kant springen was hij zeiknat en begon hij rustig te worden. En na een half uur liep hij vanzelf over het groene zeiltje heen!

Ik denk ook dat het lastig is als je alleen maar dressuur rijdt met je paard. Ze krijgen dan niet zoveel te zien. Dus zorg voor afwisseling. Ga naar buiten, draaf eens wat balkjes. Maak een klein sprongetje.
Wat ook goed geholpen heeft bij die van ons is crosstrainingen gaan volgen. Daar is hij veel dapperder van geworden. Al snap ik wel dat niet iedereen dat durft/wil gaan doen.
Ons paard zal overal altijd wel bostijgers blijven zien, maar hij is in ieder geval een heel stuk verbeterd wat dat betreft.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:03

Vanaf december 2007 heb ik een bijrijdpaardje. Vooral in het begin was hij erg kijkerig en 'schrok' van ieder rammeltje of ritseltje. Dat was erg frustrerend voor mij, want ik werd er zelf ook ontzettend zenuwachtig van. Maar nu we elkaar beter leren kennen en door te doen alsof er niets aan de hand is en veel belonen als het goed gaat merk ik dat het steeds beter gaat. Afgelopen zondag heb ik een buitenrit van 1 1/2 uur alleen gemaakt. En het ging echt onwijs super, ondanks dat het best wel druk op de weg was (veel langsvarende brommende bootjes, fietsers, skeelers)!
Dus geef het vooral niet op, ook al gaat er veel tijd in zitten! Succes ermee.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:04

december 2007 moet 2006 zijn zie ik..... Bloos

suzieone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:08

Heej,

Dit probleem heb ik ook met mijn merrie van 15!. Als het waait ( zit tegen bos aan ) gaat ze gespannen lopen doen, en idd erg kijkerig. Later heb ik ook een topic gestart wat ik daar aan kon doen. Ze adviseerde mij om er niet op te letten, des noods een muziekje opzetten, of fluiten, of gaan zingen. Soms heb ik het nog dat ze weg sprint maar, dat is wel minder geworden. Het probleem was idd, dat ik op het probleem ga letten, en dat zij ook gespannen was. Ik hoop dat je hier wat aan hebt voor je vriendin.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:25

Ik herken het probleem ook. Zodra ze kijkerig wordt dan stel ik mijn doelen meteen bij. Dat voorkomt een hoop frustratie. Dus als we dan een rondje door de bak kunnen stappen zonder problemen dat is het voor die dag weer genoeg geweest. Het kost me soms wel 100 rondjes door de bak waarbij we bij elk rondje weer een cm dichter bij het 'gevaar' komen maar uiteindelijk lukt het.
Ik merk ook dat ze nu makkelijker te ontspannen is als ze iets eng vindt omdat ze weet dat ze de tijd krijgt er aan te wennen.