Ik ben zo gefrustreerd, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Ik ben zo gefrustreerd, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:01

Zoals sommige mensen weten heb ik een haflinger, die moeilijk te rijden is. Ze heeft tot haar 11 de/ 12 de voor de kar gestaan, en is dus pas op die leeftijd (11 jaar) zadel mak gemaakt. Dat zadel mak maken ging niet van een luie dakje (heb ik me horen zeggen). Ze galoppeerde uren door de bak, en meer kon ze er toen niet meer. Ze heeft echt uren door de bak gegalopeerd, tot dat ze rustig kon stappen een rondje en dan pas stopte die gene die er op reed met te rijden, om het dus goed af te sluiten.

Hun Hebben dit er voor een grote deel goed uit gekregen, ze ging ook vaker een buitenrit maken met renate, maar in de bak werd niet zo heel veel gereden. (ze werd 2 keer in de week ongeveer gereden)
Ik heb haar een jaar geleden gekocht. en ik heb hier toen een aantal filmpje op bokt gehad. Veel tips gekregen en vaak kreeg ik te horen dat ik te zwaar wat voor haar omdat ze zo snel loopt.

Af fijn ik heb op jullie aanraden een goede dressuur instructrice "aangenomen" (hoe moet ik dat schrijven). En wij zijn aan de slag gegaan. Op een gegeven moment konden we stelling, buiging, ontspanning, ook in draf, stelling, buiging.

Ik had tussen door wel een probleem gehad, omdat ze vanuit het niks in een harde galop de bak door ging, en dan onbestuur was. Dit kwam achter af omdat ik haar soms laat doen wat zij wil. Als zij iets harder wil draven dan liet ik dat wel eens toe. Uiteindelijk had ik dit ook onder controle, en heeft mijn instructrice ook een keer gevoeld om op renate te rijden.

Renate is een haflinger die overgevoelig is voor het been. Je kan je benen bijna niet ontspannen laten hangen of ze is al weg, dus veel been heeft ze niet nodig. Ze is vanuit vroeger waarschijnlijk ooit mishandeld geweest, dat kan je merken omdat ze als ze iemand niet kent wel eens angstig kan zijn, ze is bang voor arm gebaren, en een halster moet je rustig aan doen anders word ze bang. Ze vind het moeilijk om tempo te houden, en wil graag hard, heeeeel hard.

Dit hadden we eingelijk helemaal onder controle, idd hadden. Het ging zo goed dat ik ben begonnen met galoperen. Wat erg moeilijk voor haar is om dat gecontroleerd te doen. Maar ondat de draf en de stap nu goed gingen vonden wij (ik en instructrice) het tijd om te gaan galoperen met haar. Alleen maar in de les nog, dan had ik er iemand bij die mij uit leg kon geven mocht er iets veranderd worden, want goed aanleren is beter als niet goed aanleren. Dat hebben we 3 lessen gedaan, en toen die keer dat ik erna weer op ging, leek net of ze alles wat wij haar hebben geleerd weg was. Ze kan nu niet meer rustig stappen, niet meer rustig draven, wil in draf geen stelling (of moeilijk) en al helemaal geen buiging. Ik heb echt het gevoel dat ik bijna terug bij af ben.

Ik meot erbij zeggen dat alles wat jullie dachten (snel lopen, met de hoofd moeilijk doen, enzv) aan mijn gewicht licht, maar dat is niet zo want ze doet dat bij iedereen. Mijn zadel ligt ook 100% goed. (is nagekeken), en ze heeft ook niks.

Wie weet raad?

KiWiKo

Re: Ik ben zo gefrustreerd, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:05

lief, het beleren gaat altijd 3 stappen vooruit, 2 stappen terug...... ongeacht de leeftijd van het dier.

rust, regelmaat en doorzettingsvermogen Lachen dat is alles wat je nodig hebt, je bent op de goede weg..... en over een half jaar lach je hierom

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:15

ik hoop het, het is nml zoooo frustrerend Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:18

ik geloof daar wel in Lachen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:25

Ik sluit me bij KiWiKo aan. Beleren is één, maar corrigeren is een heel stuk moeilijker en je hebt inderdaad vaak het gevoel achteruit te gaan ipv vooruit.
Als je met hulp van die instructrice al goede resultaten geboekt hebt bij dit paard, zou ik nog een goeie tijd op mijn tanden bijten en het tijd geven.
Ik vermoed dat bij je haflinger door het galoperen de oude angsten weer naar boven kemen, waardoor ze weer gaat rennen. Maar normaal gezien zal ze het vertrouwen dat jullie opgebouwd hebben niet zomaar vergeten. Vroeg of laat zal ze merken dat ook galoperen "veilig" is.
Succes! Ach gut

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 19:27

soesita schreef:
Ik sluit me bij KiWiKo aan. Beleren is één, maar corrigeren is een heel stuk moeilijker en je hebt inderdaad vaak het gevoel achteruit te gaan ipv vooruit.
Als je met hulp van die instructrice al goede resultaten geboekt hebt bij dit paard, zou ik nog een goeie tijd op mijn tanden bijten en het tijd geven.
Ik vermoed dat bij je haflinger door het galoperen de oude angsten weer naar boven kemen, waardoor ze weer gaat rennen. Maar normaal gezien zal ze het vertrouwen dat jullie opgebouwd hebben niet zomaar vergeten. Vroeg of laat zal ze merken dat ook galoperen "veilig" is.
Succes! Ach gut

Maar moet ik dan wel gewoon galoperen, of toch alleen nog draven en stappen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:29

gewoon galopperen......... gewoon doen, je er niet druk om maken en binnen de kortste keren ben je er door heen

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 19:32

Blijf volhouden. Ik ga ook 5 stappen vooruit en weer 3 achteruit. En zo verder. Maar uiteindelijk gaat het wel allemaal beter. Je kan niet van jezelf en je paardje verwachten dat het opeens super gaat en ook blijft gaan. Je instructrice heeft je goed geholpen en ik neem aan dat ze je ook blijft helpen. Volhouden!! Het galopperen zou ik persoonlijk alleen doen als je er alle vertrouwen in hebt, anders misschien liever nog even onder begeleiding?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 20:34

Ik deed het ook onder begeleiding, als heb ik er zelf wel vertrouwen in. maar omdat ze daar waarschijnlijk niet veilig in voelt, heb ik het liever onder begeleiding dat ik niks fout daarin kan doen.
Ik vind het heerlijk om te galoperen, echt waar. Maar omdat ze in galop nog maar 1 harde tempo heeft doen we alleen op de volte galoperen, en als ze er dan uit valt is het niet erg. Erna is ze wel erg druk.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:53

Doen jullie saampjes ook aan grondwerk? Mijn paard reageert daardoor in de meeste situaties toch nog op mijn stem, omdat ze dat domweg gewend is. Krijg ik het met mijn lijf niet voor elkaar, dan lukt het me op stem vaak toch nog (zeker dingetjes als langzamer/sneller lopen en stoppen). Maar ik snap de frustratie, ken het zelf ook goed (en de oorzaak van de frustratie is uiteindelijk vaak mijn eigen onkunde, haha).

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:06

Even doorbijten. Mijn lieve schattige merrie heeft ook dágen (soms weken) dat ze weer terugvalt. Gewoon weer rustig opnieuw beginnen.
Wat voor mij goed helpt is om mijn doelstellingen (verwachting) heel laag te houden. Bijvoorbeeld: als ze vandaag de hele bak één keer rond wil stappen heb ik mijn doel bereikt.
Het klinkt misschien belachelijk maar als ze een ik-zie-weer-eens-alles-bui heeft dan is dat voor mij al een moeilijke doelstelling.
Stap daarna ook van je paard af en wees blij met dat heel kleine babystapje vooruit dat je gemaakt hebt.
Kom op! Je kunt het!

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 22:26

ja, ik doe ook grondwerk met haar. (ze durf gewoon met mij over een eng zeil heen te stappen, zowel groen zeil, als wit zeil als doorzichtig zeil. Ik kan haar zonder een longeerlijn longeren (gewoon in de bak) en ze volgt me de bak door zonder er ook maar een lijn aan vast te hebben.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 07:36

Bergje schreef:
Doen jullie saampjes ook aan grondwerk? Mijn paard reageert daardoor in de meeste situaties toch nog op mijn stem, omdat ze dat domweg gewend is. Krijg ik het met mijn lijf niet voor elkaar, dan lukt het me op stem vaak toch nog (zeker dingetjes als langzamer/sneller lopen en stoppen). Maar ik snap de frustratie, ken het zelf ook goed (en de oorzaak van de frustratie is uiteindelijk vaak mijn eigen onkunde, haha).

probeer ook eens grondwerk met anderen, en met vreemde dingen, zakjes, plastik, kleine mensen, grote mensen, snelle bewegingen, tot ze\of hij stil blijf staan, en alles accepteert, en als je er op zit je, benen aan zijn lijf houden, tot ze worden geaccepteerd, desnoods aan de longeerlijn.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 07:41

Bergje schreef:
Blijf volhouden. Ik ga ook 5 stappen vooruit en weer 3 achteruit. En zo verder. Maar uiteindelijk gaat het wel allemaal beter. Je kan niet van jezelf en je paardje verwachten dat het opeens super gaat en ook blijft gaan. Je instructrice heeft je goed geholpen en ik neem aan dat ze je ook blijft helpen. Volhouden!! Het galopperen zou ik persoonlijk alleen doen als je er alle vertrouwen in hebt, anders misschien liever nog even onder begeleiding?

Ik sluit me hier volledig bij aan. Het komt allemaal goed, echt waar. Maar ik weet hoe je je voelt, ik voel me ook gefrustreerd als ik de 3 stappen achteruit ga. Maar het is toch iedere keer weer goed gekomen.

Succes!