sprigen met 3 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anne_fury

sprigen met 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:00

hoi ! Haha!

kan je met een driejarige pony al beginnen met springen ? of is dat nog slecht voor zijn rug ofzo?

groetjes Pling

RolexandMe

Re: sprigen met 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:03

ales ik eerlijk ben zo ik dat niet zo maar gaan doen dat moet je echt heel rustig opbouwen ook omdat ze dan ook nog niiet helemaal zijn uitgegroeit.. en vind persoonlijk springen al een groot woord laat je pony eerst wat kennis maken met balkjes op de grond met verschillende afstanden er tussen!

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:05

we springen ook geen 1 meter ofzo,maar ik wilde gewoon beginnen met balkjes een een minisprong van 20 cm ofzo Tong uitsteken
maar ik weet niet of tie dan later last krijgt van zijn rug.als dat wel zo is dan doe ik het niet

hij wordt trouwens sowieso niet zo intensief gereden als 3 jarige.meestal om de dag 20 minuutjes en 1x drie kwartier les

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:07

Je kunt beter nog een paar jaartjes wachten

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:09

want ?

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:12

ten eerste tis veel beter voor je pony! en ten tweede hij is dan beter volgroeirt en meer ontwikkelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:17

Ik vind wat jij aangeeft overigens best intensief voor een 3jarige Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:21

De groeischijven in de rug sluiten pas tussen het vijfde en het zesde levensjaar van een paard/pony.
Daarvoor is de rug dus nog niet volgroeid.
Je paard kan gewoon springen,en zal dat ook doen als je hem dat vraagt,maar het is niet goed voor de rug.
Op de lange termijn zal je paard rugproblemen kunnen krijgen,en wie wil dat nou?
Hier zie je een mooi overzicht van wanneer welke groeischijven sluiten:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Ik zelf raad aan om een paard pas vanaf 4 jaar te beleren,en dan heeeel rustig aan de boel op te bouwen,en er zeker niet meteen mee te gaan springen.
(maar wie ben ik..)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:22

Een driejarige is nog lang niet volgroeid en dat is niet alleen de rug maar ook de benen en de rest van het lichaam. Waarom moet altijd alles toch zo snel? Als je het goed bekijkt is het nog maar een kind van 12 jaar die zet je toch ook niet aan de zware arbeid. Beweging is goed, maar ik zou ook nog geen drie kwartier met hem rijden. Ook al is dat veel stappen, je zit er toch op. Balkjes kun je ook aan de hand met hem doen, maar neem toch de tijd dan kun je waarschijnlijk veel langer van je pony genieten. Ben het dus helemaal eens met bovenstaande bericht van Tinkerloos.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:25

Ik ben er ook geen voorstander van, naast de rug probelemen die kunnen optreden heb je ook nog de benen.
Landen met springen is zowiezo al zwaar, de gewrichten hebben al flink te leiden, en daarnaast is je pony nog jong, niet volgroeid en heeft vast moeite met zijn evenwicht.
Dat kan nooit goed zijn voor de (nog niet gesloten) spronggewrichten van je pony....

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:51

Heb zelf een 3jarige.. Maar nu al met haar springen.. Nee zou er niet aan moeten denken.. Ik wil op het vroegst volgend jaar juni/juli gaan beginnen met haar..
Maar ik laat haar nu wel eens 1 keer in de 2 a 3 weken eens losspringen.. En dat vind ze leuk om te doen..
Maar springen met je 3 jarige paard/pony zou ik absoluut niet doen..

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 00:00

ik zou nog eventjes wachten, een beetje spieren laten kweken. Knipoog
af en toe een klein huppeltje kan wel, maar daar moet het ook bij blijven Tong uitsteken het is nog een jong dingetje, hij moet nog veel leren he Lachen
hou zo lang mogelijk plezier van je paardje Lachen

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 10:35

oke dat zal wel lukken Knipoog dan wacht ik er nog even mee Tong uitsteken over een halfjaartje is ie 4 dus misschien daarna ofzo Haha!
bedankt voor reacties iig!

Lindda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:36

Beter even wachten inderdaad.
Je hebt nog genoeg te doen lijkt mij Lachen
Losspringen is inderdaad geen slecht idee.
Maar wacht nog even tot je paardje is volgroeit,
dan zul je er vast meer plezier van hebben Lachen
Succes met je paard!

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:47

Is losspringen volgens jullie dan echt zoveel minder erg dan springen onder de man? Naar mijn idee maakt die 60 kilo extra dan echt het verschil niet. Met lospringen gaan de meeste mensen toch wat hoger als dan ze onder de man zouden doen.
Ik vind dat je met een 3 jarige prima spelenderwijs wat kan gaan springen, En dat heb ik het niet over 1m, maar over balkjes en kleine kruisjes enz.
Heeft het paard wat afwisseling, goed voor de rug enz.
Je moet alleen je grenzen weten.

Lindda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 22:52

Dat bedoel ik dan ook met losspringen.
Mijn excuus verkeerd uitgelegd.
Er is nogal een groot verschil tussen los springen en spelenderwijs wat gaan springen Lachen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 16:27

anne_fury schreef:
hij wordt trouwens sowieso niet zo intensief gereden als 3 jarige.meestal om de dag 20 minuutjes en 1x drie kwartier les

Eerlijk gezegd vind ik dat nog te intensief voor een 3jarig paard. Sowieso ben ik tegen inrijden voor het 4 a 5e levensjaar, heb geduld daarna zul je misschien wel meer profijt van je paard hebben.
Aangezien degene die de pony heeft ingereden geen gedult had, heb je meer kans op rugproblemen later (zeker met zo'n trainingsschema).

Persoonlijk heb ik liever 2x in de week 15 tot 20 minuutjes rijden. 1x in de week les, max 30 min.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:49

Onze 3jarige heeft ook al een huppeltje gemaakt. En die wordt ook wel vaker gereden dan 1 keer in de week, anders kan ik straks overnieuw beginnen met zadelmak maken Knipoog.
Het is alleen maar onderdeel van het overal aan laten wennen voor ons, en een huppeltje van 10/20cm om hem de sprong te laten leren kennen zie ik geen kwaad in. Als ik zie wat hij elke dag in de wei voor bokkesprongen maakt Knipoog, die zijn wel wat hoger.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:20

ilse18 schreef:
Is losspringen volgens jullie dan echt zoveel minder erg dan springen onder de man? Naar mijn idee maakt die 60 kilo extra dan echt het verschil niet. Met lospringen gaan de meeste mensen toch wat hoger als dan ze onder de man zouden doen.
Ik vind dat je met een 3 jarige prima spelenderwijs wat kan gaan springen, En dat heb ik het niet over 1m, maar over balkjes en kleine kruisjes enz.
Heeft het paard wat afwisseling, goed voor de rug enz.
Je moet alleen je grenzen weten.

Ik denk dat er wel een groot verschil is. Het gaat nl. niet alleen om het gewicht van de ruiter, maar vooral om de balans, en dan maakt die 60 kg nogal wat uit. Zeker als het paard wat onhandig springt of als de ruiter geen perfecte zit heeft, is de belasting met ruiter veel groter. En het is voor het paard ook geestelijk veel moeilijker, behalve dat ie over de hindernis moet, zit er ook nog iemand op die stuurt, drijft, enz.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:56

Ga jij maar eens rennen en springen onbelast,en daarna met een zware rugzak op.
Je rug merkt het echt wel hoor,als je dan ergens overheen springt...

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:37

Als een paard onhandig springt dan is het een ander verhaal,
maar als een paard met ruiter kleine huppeltjes maakt spelenderwijs, of zonder ruiter over 1M of hoger gaat ( wat toch de meeste mensen doen met losspringen, even kijken wat voor vermogen m'n paard heeft)
Dan denk ik toch dat het met ruiter minder belasting is dan zonder ruiter.
Ik ga er maar vanuit dat de ruiter een goede balans heeft, anders heeft de ruiter ook niks te zoeken op een 3 jarig paard!!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:38

Ik doe het niet met mijn driejarige. Vind hem er nog (veel) te jong voor.
Wat ik wel met hem doe is hem vrij laten springen, en dat vind hij heerlijk. Maar onder de man? Nee, hij moet eerst maar eens de dressuur wat beter doorkrijgen.

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:40

mijn pony sprong op zijn 3 jaar vrij

nu is zei vier en springt met mij 90 cm
ook geen uren lang en 40 x op dezelfde sprong

maar dit zie je aan haar dat ze het wel leuk vind

maar het ligt er ook wel aan hoe de pony ontwikkeld is en hoe zijn karakter is enz
en ik zou rustig opbouwend beginnen dat kan geen kwaad
en niet gelijk uren gaan springen

_Daisy14_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:41

ik vind dat het wel kan als je maar niet te hoog bouwt en niet te vaak springt.
op de stal waar ik sta worden ze met 3 jaar beleerd ook in het springen en met 4 jaar lopen ze al L parcoursen

TwistedGames

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 17:11

Ik zou eerst eens wat dressuur onder de knie krijgen.... voordat je met springen gaat beginnen..