bespiering aan je paard rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

bespiering aan je paard rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 19:01

Hallo allemaal!
Mijn paard is nu 2 jaar onder het zadel, toen ik hem in ging rijden (4 jaar oud) was het echt een botje met een grasbuik eraan! dat is best lang zo gebleven en de laatste paar maanden begint hij erg te bekommen sinds we op een nieuwe stal staan, maar goed, hij is nu wel uitgegroeit en hij is echt heel rank..
hier een foto, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel..
Afbeelding

Nu is mijn vraag, ik moet zijn spieren gaan kweken door te rijden... maar wat zijn nu echte goede oefeningen, (voor heel zijn lichaam maar voornamelijk voor zijn rug/borst/hals)? ik wil niets overhaasten, want ik heb altijd zoiets van ik heb nog alle tijd, maar ik vind wel dat ik het goed moet doen! vandaar dit topic! ik hoop dat ik veel leerzame reacties krijg!!!

Alvast bedankt!!

Groetjes Ilse

Debbyy_

Re: bespiering aan je paard rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:04

k hou dit topic even in de gaten, wil ik namelijk ook mee bezig gaan Tong uitsteken

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:05

Ik rij met mijn vierjarige steeds meer tempowisselingen, schijnovergangen en overgangen.
Geregeld neem ik een paar balkjes mee

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:09

stelling en buiging, overgangen inderdaad, balkjes, sprongetje maken Lachen

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:14

Den er aan dat sommige paarden de neiging hebben om slank te blijven. Maar zoals de vorigen hebben gezegd, veel overgangen rijden, balken lopen, kleine hindernissen, .... Veel stappen in het bos en als je een leuke oefening wilt, om de achterhand sterk te maken...achteruit een helling op. Doe dat zeker geen 20 meter achter elkaar, want dat is een zware oefening. Hierdoor moet het paard op zijn achterhand gaan en wordt hij sterker. (en meer spiermassa)
Je kan ook een voedingsupplement geven zoals musclebuild. (vraag mij nu niet welk merk, maar ik kan het wel opzoeken)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:15

longeren met pessoa helpt ook goed Ja

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:19

longeren of (kort) rijden in mul zand is ook goed.. Tsja en verder de dingen die al genoemd zijn

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:52

Mijn pony krijgt sinds kort Vitamine E + Seleen door zijn voer Lachen dat is poeder en bij de meeste ruitersportzaken verkrijgbaar.
Dit helpt om de spieren sneller te herstellen en kan hij ze en beter ontwikkelen.
Na een tijdje zie je echt al verbetering!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 20:55

Dankje wel!! ik rij eigelijk heel veel overgangen en tempowisselingen omdat hij dan beter op mij let ipv de rest buiten de rijbak.. ik spring ook af en toe want dat vind hij helemaal geweldig.. naar het bos doe ik niet zo vaak, ik vind het altijd een beetje eng alleen.. maar ik denk dat ik dat tog wel vaker ga doen! ik vind het achteruit de berg op lopen wel een leuke! ik ga het zeker eens proberen!! meer suggesties zijn welkom!! alvast hardstikke bedankt voor de reacties tot nu toe!!! ik doe er zeker iets mee!! Haha!

edit: nieke_ ; hoelang geef je hem dit al? ik wil er eigelijk iets meer van weten of hij er verder op andere dingen op reageert.. anders wil ik dat ook wel eens proberen, misschien.. maar ik moet er wel heel zeker van zijn dat het dan super betrouwbaar enzo is.. ik ben niet zo heel snel van de spulletjes gebruiken.. maar tog bedankt!!
Laatst bijgewerkt door First_Unique op 09-08-07 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:57

Stelling ,en balkjes, springen . ik heb het ook met een pony die heeft nu echt al een flinke voorkant en je ziet zijn aders goed lopen, ik probeer hem veel aan de teugel te rijden en te springen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:59

Stippie1 schreef:
longeren of (kort) rijden in mul zand is ook goed.. Tsja en verder de dingen die al genoemd zijn

Daar moet je erg voorzichtig mee zijn. Een paard wat daar niet aan gewend is, moe is, etc. loopt heel makkelijk een peesblessure op in mul zand.

Achterwaarts heuvel op is inderdaad een goede oefening, maar begin eerst met halthouden tijdens het afdalen. Pas als dat goed gaat uitbouwen naar een paar pasjes achterwaarts.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:04

ok ik zal het meenemen! dankjewel!!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:10

Ik doe eigenlijk vanalles wat, regelmatig trainen, ik train liever 30 minuten intensief als een uur half half. Veel tempowisselingen, overgangen, terugrijden - vooruitrijden en de basic oefeningen zoals voltes en slangevoltes. Dit wissel ik af met longeren met de pessoa.

Ik ben in totaal zo'n 4 keer in de week met haar bezig en doe dat vanaf april. Ik heb helaas geen foto's maar dan kon je zien hoeveel spiermassa ze in deze relatief korte tijd heeft opgebouwd.

Verder geduld hebben, bij sommige paarden duurt het zeker 3-4 jaar, vooral als ze nog aan het groeien zijn. Mijn ervaring is dat ze als ze uitgegroeid zijn ze vaak ook wat breder worden, maar wat is er mis met een rank paardje?? Ik vind ze er op de foto heel goed uitzien!!!

Spieren komen vanzelf als je er regelmatig mee bezig bent!!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 21:49

@ MontyRulezz ; idd het is ook wel wat je zegt, veel tempos en voltes etc. als ik aan het rijden ben ben ik ook altijd heel serieus.. ik rijd hem intensief en dan ligt het er gewoon aan hoe hij het doet.. ik rij eigelijk een beetje hetzelfde wat ik in mn lessen doe, leer ik iets bij dan moet dat er bij binnen die tijd dat ik rij.. dus ik ben wel best serieus in die dingen en ik laat hem niet lamballen.. het is ook wat je zegt geduld, dat heb ik ook zeker, het komt allemaal goed maar ik was echt heel benieuwd naar wat je voor die spieren allemaal kunt doen! het enige wat ik eigelijk niet echt doe is het longeren.. maar misschien dat ik dat er ook beter wel bij kan doen! ik ga het allemaal uitproberen!! dank je voor je reactie!!
groetjes!!

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:13

Nieke__ schreef:
Mijn pony krijgt sinds kort Vitamine E + Seleen door zijn voer Lachen !

Dit is voor de vacht als ik het niet verkeerd heb ik heb dit van de dierenarts gekregen om je paard te helpen met verharen etc..

Nieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:19

chicopicaro schreef:
Nieke__ schreef:
Mijn pony krijgt sinds kort Vitamine E + Seleen door zijn voer Lachen !

Dit is voor de vacht als ik het niet verkeerd heb ik heb dit van de dierenarts gekregen om je paard te helpen met verharen etc..

ja dat klopt ook, dat is grotendeels de Vit. E die daaraan meehelpt Knipoog
maar in combinatie met Seleen helpt het om de spieropbouw te bevorderen

voor de vacht geef ik hem vaak een scheutje knoflook/zonnebloem olie over zijn voer. of hij krijgt 1 keer in het half jaar tijdens het verharen een vitaminespuit Knipoog

bettiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 14:41

goede topic ik volg het ook,heb hetzelfde "probleem""

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 15:05

Het allerbelangrijkste voor goede spierontwikkeling is dat je het paard correct over de rug rijdt. Je kunt wel leuk tempowisselingen en heuveltjes en weet ik veel wat nog meer rijden, als het paard niet correct over de rug loopt heeft het geen nut. Je krijgt dan hoogstens spieren op plekken waar je ze niet wilt hebben.
Als je het paard inderdaad correct over de rug rijdt, maakt het meteen niet meer heel veel uit wat voor oefeningen je rijdt, dan komen die spieren toch wel.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 11:32

ok, super goed de reacties, ik leer dr veel van Haha!
@ waratje ; over de rug rijden, heb ik het goed als ik zeg dat hij dan ontspannen in zijn rug is lekker nageeft en goed te wenden etc is? want dat doet ie eigelijk na een kwartier altijd heel goed, dan voelt ie mega lekker aan..

ik gellof heel goed dat die heuveltjes enzo goed is voor zijn achterhand en zijn bors enzo.. en als je het zo bekijkt als waratje dan denk ik voornamelijk aan zijn rug..

heb ik het goed?

bedankt voor de reacties!
Groetjes!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:06

Een paard dat goed over de rug loopt, kan inderdaad heel comfortabel veren en je kunt voelen dat de wendingen vanuit de achterhand worden ingezet (zoals je dat dan eerst zelf aangeeft). Als je met goed ruggebruik een degelijk heuveltje opgaat, voel je de rug enorm opbollen en bewegen. Goed ruggebruik kan alleen maar in combinatie met goed achterhand gebruik, dus je traint dan spieren van "kop-tot-kont".

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:15

Een sportmassage voor je paard helpt de doorbloeding van de spieren. Zonder goede doorbloeding zullen de spieren niet groeien, als de doorbloeding heel slecht is zullen de spieren zelfs lichte atrofie vertonen, ondanks training.

Bovengenoemde oefeningen zijn heel nuttig, maar ik zou dus ook eens laten kijken of de doorbloeding goed genoeg is door een sportmasseur/euse.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 12:17

vergeet niet, ....

bespiering van een paard kan in omvang toenemen...

maar een paard met van nature weinig spieren, word nooit een bodybuilder zeg maar.....

je kan er niet meer aanrijden dan er van nature op zit....

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:35

@ hester; ik neem het mee!!

@ sigrid1182; nee idd je hebt daar volkomen gelijk in.. maar ik weet wel dat hij nog meer kan krijgen.. en gedult is een schone zaak.. hihi, maar hij lijkt precies op zijn moeder.. zijn bouw enzo, en mama's heeft z2 gelopen en toen wij haar kochten was ze mooi gespierd, niet van woow jij bent egt nog eens een boddybuilder maar ook niet so jij bent rank ( net als unique nu).. bij ons heeft ze dr spieren verloren, heel zonde en ons eigen schuld.. maar ja, nu zie je een unique voor je.. ik hoop zo dat unique er net als zijn mama (vroeger) uit komt te zien..maar een slanke del, dat zou hij altijd blijven, dat weet ik..

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 13:27

Ik vind het in ieder geval een heel mooi beestje!! Verder sluit ik me aan bij de rest. Over de rug rijden helpt natuurlijk het meeste, lekker werken, niet te lang, voer aanpassen aan wat ze nodig heeft. Die oefeningen zijn wel leuk, maar net als zelf dingen trainen: als je het één keer doet werkt het niet zo, maar vaker is snel te zwaar. Echt gespierd krijg je ze er niet mee. Hulpteugel is ook altijd fijn om haar rustig en in evenwicht te laten lopen en zo spieren te kweken zonder veel moeite van jezelf. Longeren is ook altijd goed, maar liefst dan met een hulpteugel (laag inzetten, 3hoeksteugel aan het laagste ringetje van je singel)

Veel succes!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 13:40

dank je Jethafa , ik zal het meenemen, idd 1 keer iets trainen helpt niet, ik weet niet of ik het hier al een keer heb geschreven maar ik heb elke dag wel een herhalingsprogramma als ik het zo mag zeggen, eerst lange teugeltjes rijden en daarna oppakken, mn figuurtjes rijden etc, de overgangen en tempowisselingen er tussendoor pakken, een paar keer beide kanten wijken en als alles naar mijn zin is dan stap ik hem uit.. ik heb gister toevallig rijfotos gemaakt, maar dan zie je wat er allemaal fout gaat, dus ik heb al een aantal verbeterpunten nu, de fotos staan nu op mn profiel dus als je nieuwschierig bent.. maar de fouten die ik in de fotos zie ga ik nu ook hardmee aan de slag.. want de fouten liggen uiteraard bij mezelf.. maargoed, ik vind je reactie super alleen ik ben helemaal niet voor hulpteugels eigelijk.. dat is het enige.. maar ieder voor zich Haha! maar ja, wel hardstikke bedankt voor je reactie! Groetjes