Pony schopt naar been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaygee

Pony schopt naar been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:08

Evita heeft weer wat nieuws bedacht. Sinds kort als je gaat halthouden en dan weer naar voren wilt rijden schopt ze naar je been. Dit doet ze alleen bij mij. Was eerst bang dat dat haar reactie op mijn sporen was maar ook zonder sporen blijft ze het doen. Voornamelijk op kuit druk en alleen rechts achter. Weet niet waar dit probleem ineens vandaan komt of dat dit gewoon een streek is om onder het werk uit te komen?

Heeft hier iemand ervaring mee of weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Dan hoor ik dat heel erg graag! Want ik wil dit graag opgelost hebben...

Alvast bedankt!

Groetjes Kirsten

Djulitaa

Re: Pony schopt naar been

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:09

misschien een drukplek daar, of iets waar ze last van heeft?
een wondje of iets, ik denk toch iets van pijn

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 17:13

Bedankt voor je reactie!

Er zit geen wondje daar heb ik natuurlijk al naar gekeken. Het zou een drukplek kunnen zijn maar waarom heeft ze dan alleen maar last van bij mij? Zou ze dan ook zo moeten reageren als ik hard op die plek druk? Ik zal zo kijken of ze er dan ook last van heeft.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:15

Is het al lang?

Een merrie bij ons doet dit namelijk ook als ze hengstig is. (ik begrijp uit jouw verhaal dat de jouwe ook een merrie is)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:26

mijn paard deed het eerst heel erg, bij alle overgangen, ik had sporen aan..mijn instructrise zei datdat het kwam door weersverandering ofiets, het huidje van het paard is zo gevoelig daardoor dus het doet snel pijn.. een enkele weken geleden heb ik mijn sporen uit-gegooit en ipv dat een zweepje erbij gepakt, doe er verder niets mee maar hij heeft wel in de gaten dat hij moet luisteren.. toen is het helemaal opgehouden, maar hij bokte al snel in de galop en hij springt heel veel over.. en ik heb een oplossing, ik houd hem te veel vast, leg ik mijn handen wat naar voren dan is het goed, al is het maar 5 cm!!

ik hoop dat je iets aan mijn verhaaltje hebt!!

Groetjes!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 20:00

@bromfiets: Ze doet het nu een maand of 2, ineens... Geloof niet dat het bij haar door hengstigheid komt. Kan natuurlijk wel maar ze is in geen jaren zichtbaar hengstig geweest..

@First_Unique: Ik ga er eens op letten of ik ze teveel vast hou! Het ligt alleen bij mij zeker weten niet aan de sporen want ze doet het ook op kuitdruk, terwijl ik geen sporen om heb en als ik haar dan een tikje met de zweep geef doet ze het ook. Maar ik ga het eens proberen!

Bedankt voor de reacties!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:09

Ze reageerd duidelijk op je been. Wellicht kom je wat te abrubt door met je been? Misschien knijp je te lang? Ik heb geen idee hoor, maar ik zit dingen te bedenken. Trapt ze naar 1 been gericht? Of aan allebei de kanten evenveel?

Ik denk zelf dat het ook met teveel vast houden te maken heeft. Handen ontspannen en weg rijden. Voor je gevoel je handen in de overgang een paar cm naar voren brengen zorgt vaak voor een enorm verschil. Ik heb precies hetzelfde in mijn overgangen gehad (en merk het nu nog steeds weleens hoor). Als ik te vast houd komt mijn pony veelste diep en gaat duikelen, zodra ik mijn handen wat naar voren verplaats en er achterdrijf is het over.

Blijf in de gaten houden dat de impuls van achteruit komt en er van voren ook ruimte moet zijn om naar voren te gaan Lachen en ik denk dat daar het probleem zit. Veel succes met oefenen!

Het kan ook zijn dat je paardje gewoon achter je been is bij het halthouden. Geef je been en je geeft genoeg ruimte om te gaan en het paard blijft op zijn plek en naar je been trappen probeer dan om korte hulpen te geven. Dus been en vervolgens tik-tik met je been als je pony niet reageerd. Na tik-tik je been weer netjes naar beneden laten hangen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 16:38

Het is alleen naar mijn rechter been... Ik zal dat met dat been geven morgen ook wel even proberen. Doe morgen al jullie adviezen even in praktijk brengen kijken of iets werkt.. Heb gisteren ook gevoeld of ze misschien een drukking had daarzo maar bij duwen op haar huid geeft ze geen reacties verder...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:47

die van mij doet het alleen als we iets "engs"tegen komen
hij een naar mijn zin net ff te sloom tempo heeft en ik extra druk geef .. normale kuitdruk doet hij niks op Knipoog

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 21:54

Voel ook eens de rug na of er een gevoelige plek is niet een druk plek maar meer naar achteren vooral links omdat ze met rechts schopt. Omdat jij misschien wat intensiefer rijd en daar door haar wat meer over de rug laat lopen heeft ze er meer last van.Z e schoppen nooit zonder reden en het is vaak een puzzel om uit te zoeken wat het is. Als je er niet uit komt laat er dan eens een veearts naar kijken die kan vaak wel zien waar het vandaan komt sucses.