Ze reageerd duidelijk op je been. Wellicht kom je wat te abrubt door met je been? Misschien knijp je te lang? Ik heb geen idee hoor, maar ik zit dingen te bedenken. Trapt ze naar 1 been gericht? Of aan allebei de kanten evenveel?
Ik denk zelf dat het ook met teveel vast houden te maken heeft. Handen ontspannen en weg rijden. Voor je gevoel je handen in de overgang een paar cm naar voren brengen zorgt vaak voor een enorm verschil. Ik heb precies hetzelfde in mijn overgangen gehad (en merk het nu nog steeds weleens hoor). Als ik te vast houd komt mijn pony veelste diep en gaat duikelen, zodra ik mijn handen wat naar voren verplaats en er achterdrijf is het over.
Blijf in de gaten houden dat de impuls van achteruit komt en er van voren ook ruimte moet zijn om naar voren te gaan
en ik denk dat daar het probleem zit. Veel succes met oefenen!
Het kan ook zijn dat je paardje gewoon achter je been is bij het halthouden. Geef je been en je geeft genoeg ruimte om te gaan en het paard blijft op zijn plek en naar je been trappen probeer dan om korte hulpen te geven. Dus been en vervolgens tik-tik met je been als je pony niet reageerd. Na tik-tik je been weer netjes naar beneden laten hangen.