Wijk probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Wijk probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 09:53

Het gaat nu eindelijk super goed met mij in de B-dressuur dat we eigenlijk bijna wel over kunnen gaan naar de l1. Mijn instructrice had gezegd dat de l1 opzich niet zoveel verschilt als de b, dus dat ik het gewoon moest proberen als ik mijn winstpunten heb gehaald.

Nu het dus bijna zover is ben ik dus wel dat wijken wat aan het oefenen. Eigenlijk oefende het ook wel eens gewoon, ook al in het begin. Maar het is nog steeds niet wat het moet zijn.

Mijn paard probeert op allerei manieren er onder uit te komen !!
- Schouder na buiten gooien
- gewoon niet wijken
en haar favoriet;
- heel hard onder me weg racen.

Ik zelf probeer ook al verschillende manieren om het op te lossen;

- met haar hoofd beetje tegen de bakrand, en haar dan zo op zij drukken. Dan doet het ze het wel redelijk.
- volte sluiten en openen, is ook een ramp want dan gooit ze ook haar schouder weg.
- Voorhand '' laten staan'' en dan de achterhand erom heen draaien. doet ze wel !

We weten wel dat ze het kan, maar het is gewoon zo makkelijk paard dat liever geen moeite voor iets doet. Nou, is ze wel voorwaarts enzo. Maar zodra je ietsje meer vraagt wil ze niet meer haar best doen.
En aangezien zijn een sterke fries is, en ik maar een klein licht meisje ( bijwijze van spreke) gaat het dus wel elke keer mis, wint ze het toch. want als ze gaat racen heb ik haar niet 1,2,3 stil.

Heeft iemand mischien idee wat mij zou helpen. Nu helemaal omdat mijn oude instructrice weg na amerika is voor een half jaar, en ik nog niet een andere heb gevonden. wij zijn wel aan het zoeken. Soms krijg ik even hulp van een kennis. Maar die vind het bij dit paard ook heel moeilijk, omdat ze het gewoon vertikt zullen we ma zeggen. Ze weet echt wel wat we willen.
hoop dat jullie me eventjes verder kunnen helpen...
groetjes

LS_

Re: Wijk probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:13

hey,
ik zal proberen om op elk probleem dat je paard geeft, een zo goed mogelijke oplossing te geven.

*als je paard de schouder naar buiten gooit: dat is het teken dat je niet voldoende begrenst met je buitenteugel en buitenbeen.
je zegt dat ze het op een cirkel niet doet, kan je dus proberen je buitenteugel goed te begrenzen, moest ze nu echt overdreven over d'r schouder weglopen geef je met je buitenbeen eens een tik op d'r schouder.

*het gewoon niet wijken : ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt maar ik veronderstel dat ze je kuithulp gewoon negeert.
dan kan je eens kijken in volgend topic, daar heb ik ook een reactie geplaatst:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=799731&hilit=

*heel hard onder je wegracen : waarschijnlijk doet ze dit doet als vluchtreactie voor de oefening, vanaf dat je voelt dat ze wil wegracen, kan je je been sluiten en je hand ook sluiten.
loopt ze alsnog weg, ga dan diep zitten, sluit je been, en houd je handen laag.
zet d'r op een volte, als ze weer in draf is gewoon verder gaan met wat je bezig was, zodat ze begrijpt dat het niets uithaalt om weg te lopen.
daar maakt ze alleen zichzelf moe mee.

o ja: als je d'r voorhand laat staan en dan haar achterhand erom heen draait, is dat niet wijken maar een keertwending Knipoog
dus ik denk niet dat dat gaat helpen bij het wijken.

ik hoop dat je er iets mee kan.
greetz

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:03

love_bichke schreef:
o ja: als je d'r voorhand laat staan en dan haar achterhand erom heen draait, is dat niet wijken maar een keertwending Knipoog
dus ik denk niet dat dat gaat helpen bij het wijken.

Het is een (keert)wending om de voorhand, vroeger zat dat ook in de proeven omdat dit een voorbereiding was op het wijken. Zelf ben ik niet zo'n voorstander om de wending om de voorhand te oefenen omdat het mij erg slecht voor de benen lijkt.

Volte openen en sluiten is een goede oefening als voorbereiding voor het wijken. Tijdens het wijken de buitenschouder goed blijven begrenzen met buitenteugel. Als je nog geen les heb is het verstandig om dit te nemen om het probleem helemaal op te lossen.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:29

Ik zou proberen met kleine stukjes te beginnen.. wend af bij A, rijd eerst een stuk vooruit tot X bijv.. ga proberen 2 meter te wijken.. Buitenhand goed begrenzen, goede duidelijke hulpen geven, Kijken waar je naar toe gaat.. Al doet ze het 2 passen goed, rechtuit gaan en belonen! Niet doorgaan want daar verpest je het mee.. zo kan je het uitbrijden.. stukje wijken, stukje rechtdoor, stukje wijken en weer rechtuit.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:31

Mijn pony deed het eerst ook niet, hard wegrennen, hoofd omhoog gooien, noem maar op.
Ik ga mee in het commentaar boven mij, vergelijkbare dingen heb ik ook gedaan en is stukje bij beetje toch goedgekomen

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:12

Heey ik heb er opzich niet veel moeite mee gehad, hij doet het sinds kort al best aardig.. maar ik en mn paard hebben het verkeerd aangeleerd gekregen, ik moest tegen zn achterhand met de zweep tikken, daar werd ie helemaal histerisch van en op een begeven moment was ie vort zo over de zijk als ik dat wijken in wou zetten dat hij ook maar vlug onder me vandaag liep.. sinds een half jaar heb ik iemand anders die mij lesgeeft en die doet het wat anders, ik zet hem op de volte en ik druk hem naar buiten, dat vind hij leuk want mijn paardje houd van naar buiten toe zwaaien.. nou herhalen en soms een recht lijntje erin, en binnen een paar weken zag ik er al het mooie wijken in, afwenden en wijken zonder die volte!! nou, ik hoop dat je er iets aan hebt!! Groetjes!!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:19

Eerst aan de hand aanleren. Als dat goed lukt, ook zonder hek voor haar neus, iemand erop (bv instructrice) en zelfde hulpen als op de grond samenvoegen met de hulpen voor onder de man. De persoon op de grond doet steeds minder en kan na een paar keer weg.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:13

laat iemand haar vashouden en geef de hulp voor het wijken. zorg dat ze alleen opzij kan en niet naar voren. als ze dit kan met iemand ernaast, kan je het zonder iemand proberen. daarna elke keer 1 pasje opzij, 1 pasje naar voren. als ook dit goed gaat kan je het in een vloeiende lijn doen dus naar voren én opzij.

ik hoop dat je hier wat mee kan. op deze manier heb ik het mijn pony ook geleerd. die liep elke keer heel had weg en met iemand ernaast die hem tegenhield moest hij wel opzij.

als je over haar schouder weg valt, eerst weer recht richten en dan weer opzij. net zolang totdat het goed gaat.

veel succes

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:39

Misschien nog een andere tip: wijken vanuit de schoudervoor. Zet eerst je paard op de volte (eerst in stap, dan is wegsjezen moeilijker). Ben je bijna op de hoefslag, dan geef je druk met je binnenbeen. Met je buitenteugel begrens je de schouder en je maakt je binnenbeen lang (zitten op je binnenzitbeenknobbel). Zo zet je de schouders voor de achterhand. Dan zet je met je buitenteugel
de voorhand wat verder naar binnen, terwijl je taktmatig blijft drijven met je binnenbeen. Als het goed is, stapt je paard nu achter over en van voren iets opzij. Belonen, hierna recht stellen (2 teugels, 2 benen) en rechtdoor wegstappen. Geef je zijwaartse hulpen als het binnenachterbeen van de grond is, dus als je de binnenheup voelt zakken. Dan kan je paard het minste weerstand bieden.

Het begint allemaal wel met een reactie op jouw (eenzijdige) zijwaartse hulp. Die zul je eerst goed moeten hebben, anders lukt het sowieso niet. Wat ik een fijne oefening vind, is een overgang stap-draf, waarbij je voor de overgang de achterhand met je binnenkuit 1 pasje opzij zet. Daarna wegdraven. Dan weer stappen en de andere kant op 1 pasje doen en wegdraven. Wees heel zwart-wit met je hulpen. Je kunt ook op de volte de achterhand naar buiten proberen te zetten. Begrens goed met je buitenteugel en druk dat binnenachterbeen als het ware van de volte af. Kom je bij d ehoefslag, zet dan nog 1-2 passen door en stel dan weer recht.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-07 09:31

Okay, bedankt voor de reacties !

Ik probeer echt zo snel mogelijjk een instructrice te vinden die nog wel te betalen is. Ondertussen helpt een kennis mij af en toe even, wij hebben ook al eens geprobeerd dat ik de hulpen gaf en zij het paard opzij drukt, recht. en dan doet ze het wel. Ma doe ik het alleen dan vertikt ze het weer.

Soms gaat ze ook wel opzij, en dan in een keer naar de hoefslag. Ze snapt wel dat ze voor me been opzij moet, maar wil dat gewoon niet.
Gisteren weer een beetje geoefend, en dat ging al wel beter. Gewoon in stap, een paar pasje en beloont en er weer mee opgehouden toen ze goed deed.

groetjes

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:28

Ik had hier ook wat problemen mee, hij ging versnellen, reageerde niet op mijn been of hij gooide zijn schouder naar buiten.

Maar ik heb gewoon veel schoudervoor gereden en zorgen dat hij direct op mijn been reageerd als ik die aanles, als hij weg ging rennen dan zette ik hem direct op de rem en ging weer rustig verder.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:02

Afwenden, rechtstellen, niks doen met je handen, binnenbeen op de singel buitenbeen achter de singel en dan opzij drukken,
drijgt ie over de buitenschouder weg te vallen/lopen een ophouding maken in de buiten teugel. binnenhand met rust laten, doe je met je binnenhand teveel dan loopt ie dus over de buitenschouder weg Knipoog
succes Lachen

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:35

magic_lover schreef:
drijgt ie over de buitenschouder weg te vallen/lopen een ophouding maken in de buiten teugel. binnenhand met rust laten, doe je met je binnenhand teveel dan loopt ie dus over de buitenschouder weg Knipoog
succes Lachen

Precies. Lachen

En over dat wegrennen, ik denk niet dat hij het doet om te klieren, maar gewoon omdat hij het moeilijk vind. Je zegt dat je het wel een beetje kan maar nog niet erg goed. Dus voor je paard is het ook nieuw, dus is het heel belangrijk dat je zelf erg duidelijk bent. Als hij de hulpen nog niet goed begrijpt, en jij wordt onrustig of gespannen omdat je paard "niet luistert" kan 'ie in paniek raken en wegrennen. Dus blijf zelf vooral rustig, en duidelijk. Als het niet lukt gewoon rustig opnieuw proberen. Eerst in stap, en als hij het ook maar een paar passen goed doet, goed belonen! Rechtuit en weer een keer opnieuw, maar ook niet té vaak achter elkaar, want dan kan het zijn dat je paard er genoeg van krijgt en voortaan weigert om te wijken. Wissel het wijken veel af met andere dingen, even wat galopperen o.i.d. zodat het voor je paard ook plezierig blijft. Knipoog

Veel succes. Lachen