met of zonder elastieken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

met of zonder elastieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 08:49

ik verzorg een 12 jarige fjord.( onzettend eigenwijs) maar nou zie ik dat ze bij ons op de manage sommige paarden met elastieken rijden ( waar je normaal mee longeert) Maar ik dacht misschien is het ook wat voor pascal ( uiterraard eerst met de eigenaar overleggen) ik denk dat hij dan meer over zijn rug gaat lopen. maar ik vroeg me af wat de voordelen en nadelen ervan zijn.

want ik ga niet ergens aan beginnen waarvan ik niet weet hoe en wat het werkt.

Paardenmeis1

Re: met of zonder elastieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:52

Het is mode op de manege Kim.
Nooit zomaar ergens een hulpmiddel omheen gooien. Ga anders eens in de les bij Jose, die kan je wel helpen. Misschien raad zij je wel aan om elastiek te gebruiken, of juist niet!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 09:00

Elaine schreef:
Het is mode op de manege Kim.
Nooit zomaar ergens een hulpmiddel omheen gooien. Ga anders eens in de les bij Jose, die kan je wel helpen. Misschien raad zij je wel aan om elastiek te gebruiken, of juist niet!

ja dat had ik al beetje gemerkt daarom, ga ik ook eerst informatie inzamelen en inderdaad ff aan jose vragen en binnenkort een keertje mee rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:21

Probeer het lekker zonder die hulpteugeltjes onder het zadel..

Chantelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:35

Waarom een hulpteugel gebruiken met rijden ? Is het rijtechnisch niet op te lossen ?

Elastiek kan je gebruiken met longeren, ik heb hier goede ervaring mee. Probeer het wel onderdoor te bevestigen (aan de singel), niet bovenlangs (achter de oren). Probeer het is uit met longeren, vaak gaan ze hiermee in de ontspanning. Zet je paardje nooit gelijk vast, eerst loswerken en dan de elastiekjes bevestigen.

Succes !

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:37

ik heb er ook mee gereden een tijdje en voor mij heeft het wel geholpen, maar bij mij was het meer voor mezelf dan voor de pony
ik gebruikte het toen op aanraden van me instructrice zodat ik meer kon oefenen om de juiste hulpen te geven en zodat hij iets minder sterk was omdat hij echt een drammer is, maar nu rijdt ik er helemaal niet meer mee.

Ik weet wel voordelen en nadelen Tong uitsteken

voordelen ze zijn minder sterk en ze kunnen het hoofd niet meer te ver naar boven gooien en niet gaan schudden (van links naar rechts)

nadelen zijn als je het te vaak gebruikt kunnen ze afhankelijk worden van het elastiek. en het is ook zo dat als je het elastiek gebruikt en ze lopen naar beneden veel mensen vergeten om hulpen te gaan geven en dan loopt die dus gewoon op het elastiek en niet op je been.

Ik hoop dat dit helpt voor jou om je keuze te maken.

rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 16:12

ik heb ook een paar keer met elastiek gereden,
alleen voor mijn paard was dat niet zo goed want zodra ik zonder elastiek reed was het hoofd in de lucht en rennen.
terwijl ze dit voor het rijden met elastiek niet deed
(dit is wel per paard verschillend denk ik)