paard geen vakantiestop geven zielig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

milo

paard geen vakantiestop geven zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 21:13

nu heb ik helemaal vervanging geregeld voor als ik op vakantie ga. gerust kan ik op vakantie, wetende dat rambo niet elke dag, maar toch vrij regelmatig beweging zal krijgen en dat er op hem gelet wordt.
nu zei ik dat dus tegen de hengstenhouder waar ik rij. hij zei dat zijn paarden drie weken vakantie hebben en dat het helemaal niet nodig is om beweging te geven, gun ze ook vakantie.

ben ik nou zo cru of zo? hoe doen de meeste mensen dit dan?

spoekie

Re: paard geen vakantiestop geven zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:16

De mijne heeft ook geen vakantie.. Hij heeft al geregeld een dagje vrij en die 2 uurtjes die ik dagelijks vraag.. 22 uur lang heeft hij al vrij, hij heeft al een luizenleven!

Nee ik rijd lekker door.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:17

meestal ga ik niet zo lang we maar een paar dagen en dan staat die van mij wel stil.
maar wel de heledag buiten en dat schilt wel.

ik vind het niet zielig als de bijrijster gewoon een beetje rustig aan doet en soms hard laat werken kan dat zekker geen kwaad.

suc-6 er mee

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:19

Ik denk dat alleen het begrip 'vakantie' fijn in de oren klinkt voor een mens en niet voor een paard. Een behoorlijk 'antropomorfische' gedachte. Oftewel, wij denken dat paarden precies zo denken en zijn als ons. Dus ook dat zij een vakantie wel kunnen waarderen.

Nu kan ik uit je bericht niet opmaken of vakantie bedoelt wordt als 3 weken op het land of 3 weken stil in de box. 3 weken in het land wordt door ieder paard wel gewaardeerd, maar 3 weken in de box denk ik van niet Nagelbijten / Gniffelen . Als ik jou was zou ik hem gewoon lekker laten berijden Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:19

spoekie schreef:
De mijne heeft ook geen vakantie.. Hij heeft al geregeld een dagje vrij en die 2 uurtjes die ik dagelijks vraag.. 22 uur lang heeft hij al vrij, hij heeft al een luizenleven!

Nee ik rijd lekker door.

Dat vind ik een rare redenatie. Een paard denkt niet in termen van 'ha, ik heb lekker vrij' zoals een mens dat denkt.

Een tijdje niet hoeven werken kan heel goed zijn voor een paard. Even uit de dagelijkse routine. En ook kunnen dan eventuele kleine blessures (die je met het blote oog niet waarneemt en die op dat moment niet erg zijn, maar wel kunnen uitgroeien tot meer) goed herstellen.

En dan natuurlijk lekker het land op, niet in een box.

Maar goed, dat is iets wat we in de endurance doen en wat natuurlijk voor een 'gewoon' paard niet opgaat. Knipoog

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:25

Ik ben nu ook net uit vakantie, paard is goed doorgereden geweest, dit ook omdat we in wedstrijdseizoen zitten..
Wel ben ik eraan aan het denken om laat in september of oktober (wanneer ze nog elke dag zeker op de wei kunnen staan & wedstrijd seizoen erop zit) om hem dan "vakantie" te geven.
Niet omdat hij dan in zijn koppie kan denken jeej ik ben vrij want dat is hij nu ook al idd 22 uur per dag en 2 volle dagen in de week Lachen maar gewoon om hem uit die routine eens te halen, goed te laten rusten van het drukkere seizoen & hem te laten profiteren van de laatste volle daagjes weide Lachen
Ik dacht aan een 2 weken .. Ik ga op mijn tanden moeten gaan bijten op hem toch niet te gaan opzadelen dan Hyper!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:35

Ik ben nu net 2 weken op vakantie geweest, en mijn pony heeft 2 weken op de wei gestaan. Even lekker laten genieten.
Hij had ook enkele kleine wondjes, nu is alles eens goed genezen, en vliegen we er weer volop in.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:01

Bij mij krijgen ze juist 's winters vaak een paar weken vakantie. Omdat ik met het vroege donker en het vieze weer dan bijna geen mogelijkheid heb om te rijden. Ze staan wel 24/7 het hele jaar rond buiten.

Nu het lekker weer is rijd ik juist wat meer Lachen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:03

Mijn paard heeft 10 dagen vakantie gehad toen wij op vakantie waren.
lekker op de wei, even gewoon paard zijn.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:36

mijn pony heb 2 weken vakantie gehad toen ik op vakantie was, maar hij heeft niet te lang buiten gestaan.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:42

Als paardje heel de dag in de wei staat hoeft ie niet gereden worden. Maar als hij op stal staat dan zou'k het toch wel laten doen...

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:45

mijn pony heeft ook geen vakantie als
ik dat doe word hij helemaal gek dan
springt hij boven me hoofd uit ook al staat hij
op het land ik geeft hem af een toe een dagje
vrij en daagjes dat we het rustiger aan doen
maar wel iets doen

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 12:45

Ik heb bewust mijn 2 paarden anderhalve maand op de weide gezet, maar vorig jaar heb ik gewoon verder gereden.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:12

Mijn 5 jarige gaat lekker ook met vakantie als ik straks 2 weken op vakantie ben. Gewoon om het feit dat hij met zn vierde zadelmak is gemaakt en daarna niet echt dressuurmatig getraind meer is en sinds ik hem heb, nu 9 weken hij behoorlijk aan t werk gezet is (niet overmatig voor een 5 jarige, maar gewoon lekker trainen) en vanwege zijn leeftijd het ook allemaal moet behapstukken in zn hoofd. Dus lekker 2 /3 weekjes vrij op t land staan en niksen.

Hij staat nu ook wel 24-7 op t land maar rij toch zeer regelmatig met hem...

Merel_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:30

Ik denk dat het per paard verschilt of ie 'lange' tijd vakantie moet hebben. Zo ken ik een paard die je absoluut niet langer dan 2 dagen rust kunt geven want dan zoek je gewoon problemen met hem. Dat is zo'n hete draak!
Maar je hebt ook paarden die van een tijdje rust lekker opknappen. Persoonlijk lijkt mij het voor de paarden wel lekker om even niet met werken bezig te zijn, als ik op vakantie ben geniet ik ook echt even van het niet rijden.
Maja zoals ik al zei verschilt dat wel per paard denk ik. Die van mij kan ik wel op rust zetten eventjes, maar ik weet gewoon wel dat er dan wel wat dagen werk in gaat zetten om hem helemaal weer op niveau te krijgen, maar dat vind k geen probleem!

rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:35

die van mij staat nu ook op het land lekker 2 weken niets doen behalve eten Tong uitsteken
het is voor mij ook wel lekker rustig moet ik zeggen Clown (mis haar natuurlijk wel)
ook altijd als de paarden van de manege terug zijn van 4 weken land zijn ze lekker ontspannen
het doet ze egt goed

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:43

Dat is per paard verschillend. Wij hebben er pony's bij die, als de ruiter met vakantie is, ook een paar weken vakantie hebben. Even lekker op de wei en niets hoeven behalve spelen, eten en slapen. Maar we hebben er ook pony's bij die we tijdens de vakantie van de ruiter een paar keer door een ander laten rijden omdat ze anders te heet of te dik worden. Mijn eigen paard laat ik rustig een paar weken staan als ik op vakantie ben (ga ik bijna nooit, maar goed) of als ik ziek ben. Hij kan daar heel goed tegen en voor een jong paard vind ik zo'n vakantie ook wel even lekker. Hij is 5 jaar en nog erg jeugdig, dus een beetje kalm aan kan voor hem geen kwaad.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:46

Nee. Die van mij krijgt geen vakantie, hij hoeft maar drie keer per week onder het zadel en die drie dagen per week ga ik niet ook nog eens stil leggen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:48

Ik denk dat het eraan ligt wat je doet. Stel je hebt een sportpaard dat zo goed als elke dag hard getraind wordt, dan denk ik dat het heerlijk is om als je op vakantie bent het paard even op het land te zetten om even uit te rusten en na de vakantie met frisse moed weer te beginnen.
Als je paard, zoals die van Ilze, drie dagen in de week werkt, dan heeft hij die vakantie eigenlijk al door de week.
Voor een jong paard kan het imo ook geen kwaad om regelmatig even een pauze in te lassen waarin hij lekker door kan groeien en puppy kan zijn.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:13

Die van mij is nu pas drie hoor, dus ook nog een jong paard. Ja Maar mijn punt is dat hij maar drie keer per week hoeft te lopen en als het niet nodig is wil ik die drie dagen nog even niet stil leggen. Momenteel ben ik even tweehonderd kilometer van huis vandaan dus nu staat hij zo weer een hele week stil (op het land enz). Daar haalt hij zijn "vakanties" uit. Lachen

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:35

Waarom paarden vakantie ?
Dat is toch onzin..

Die paarden vinden het ook lekker om beweging te krijgen.
vooral als ze in hun box staan, vinden ze het fijn om ook weer hun box uit tegaan.
En ja, op het weiland.
Zou je ze natuurlijk welis een dagje kunnen laten staan, dat is niet erg. dan kunnen ze zelf ook rennen als ze willen.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:38

Ik denk dat het soms wel eens deugd kan doen voor je paard om gewoon een paar weken (2 a 3) te rusten, op de weide bedoel ik dan, niet in de stal. Gewoon even weg met de 'gewoonte'.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:41

Die van mij worden lekker doorgereden. Ze worden allebei strontvervelend van stilstaan.
De ene mag (en kan het ook niet, al denkt ie zelf anders Knipoog) nu niet rijden, alleen maar stappen en staat paar uur per dag buiten, maar die wordt nu al een draak. En er is pas een week voorbij, dit duurt nog weken. Dus dat worden vlieglessen als ik er weer op kan.

De ander die wil best een dagje stilstaan, maar dan moet ie echt wat doen anders trekt ie je de hele bak door. Of ze nou in de box of buiten staan, maakt bij hun geen drol uit.

Maar ik ken veel mensen die hun paarden vakantie geven, ieder voor zich denk ik.
Maar vooral afhankelijk van het paard

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:49

Het heeft er wel veel mee te maken hoe je paard staat; vakantie in de box lijkt me meer gevangenisstraf...

Ons spul loopt altijd buiten overdag en staat 's nachts op stal. Ik heb altijd mijn paarden af en toe een week je vrij gegeven, maar merk bij mijn oudste merrie (15), dat ik dat bij haar niet meer moet doen. Ze wordt er toch een beetje stijf van en gaat wat scheef aanvoelen. Haar werk ik dus altijd door, als ik er niet ben laat ik haar in ieder geval een paar keer rijden.
Maar het jonge spul zet ik gewoon stil, lekker even niks, als ze dat leuk vinden mogen ze dag en nacht buiten en anders gaan ze met de rest naar binnen 's avonds.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:13

natascha78 schreef:
Waarom paarden vakantie ?
Dat is toch onzin..

De wereld is niet zo zwart/wit als je denkt. Lachen