Het lukt niet,HELP (Linkergalop..)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsex

Het lukt niet,HELP (Linkergalop..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 21:02

Ik weet zeker dat iemand hier al een topic over heeft maar ik vind het zo'n gedoe om al die topic's af te zoeken voor het goede dus hier mijn vraag. Ik rijd op een pony en hij wil gewoon die linkergalop niet aannemen wat ik ook doe, kan iemand mijn tips geven of uitleggen wat ik dan het beste kan doen ? Scheve mond Vork . Alvast bedankt.

Ilsex

Re: Het lukt niet,HELP (Linkergalop..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 21:04

A.u.b tips ? Scheve mond

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:06

Goed linkerstelling aannememen en duidelijk met je buitenbeen een 'tik' geven achter de singel en met je binnenbeen op de singel. Dit zijn de gewone hulpen, nog tips ken ik niet. Zweep aan de binnenkant ook.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:12

Stel je deze situatie nu eens voor: als je over iets heen gaat springen kies je automatisch je fijnste kant, de kant die het meeste balans heeft en het krachtigste is, daar gaat het natuurlijk veel makkelijker mee.. Maar als je nu eens bewust de andere kant pakt zal je merken dat het niet zo makkelijk gaat dus je hebt zo iets van ik pak lekker de makkelijke weg; en zo gaat het ook met jou pony.. Hij pakt de kant die voor hem het fijnste is.

Dit moet je gewoon oefenen met hem zodat die andere kant ook versterkt en soepeler word en hij dus ook makkelijker op zijn moeilijke kant loopt. Longeren op de moeilijke kant. Veel voltes rijden in de galop en veel stelling aannemen, en als hij dan verkeerd zit zal je merken dat hij gaat begrijpen dat het toch niet echt fijn is op die manier. (foute galop maar goede stelling op de volte is geen fijne buiging in het lichaam)

Ook denken aan je hulpen, deze moeten duidelijk aangeven wélke galop jij wilt, na verloop van tijd (gecombineerd met de tips hierboven) zal hij dan niet meer zo moeilijk doen en vrijwillig de goede galop aan nemen.. Het kost gewoon een beetje tijd en maak je geen zorgen dit is een veel voorkomend probleem. Knipoog

Groetjes Lara

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:17

Kan het niet beter verwoorden dan Lara! Veel oefeningen rijden op de linkerhand zodat het paard daar ook zijn evenwicht vindt.

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 21:19

Bedankt ! Ik ga het morgen meteen uitproberen als de mensen thuis zijn ! Haha!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:33

Ook mijn paard heeft hier last van gehad, maar bij mij is het goed gekomen dus bij jou vast en zeker ook!
Ik wil graag voorop stellen alvast dat er verschillende oplossingen zijn voor dit probleem,
Ik heb het namelijk opgelost, door buiten stelling (RECHTS) aan te nemen, mijn handen naar voren te doen en dan een hele duidelijke beenhulp te geven. Ik nam juist de buitenstelling aan, zodat er simpel gezegd, in elk geval het binnenste voorbeen ruimte had om goed neer gezet te kunnen worden.
Ook heb ik dit geoefend door eerst een volte in de hoek te rijden en dan aan te springen, of een volte verkleinen en op het kleinste punt aan te springen. Maar iedereen heeft hier zo zijn eigen manier voor, en bij het ene paard werkt dit beter en bij het andere paard dat. Maar je moet inderdaad veel op links rijden, slangevoltes, op de binnenhoefslag, bij f afwenden (diagonaal) en dan bij x een halve volte tien meter, je kan het zo gek niet bedenken als het maar rond is. Rijdt je paard zeker oplinks lekker voorwaats neerwaarts los en pak haar langzaam op, zodat de spierenin de rug lekker los worden, ook lekker stelling vragen binnen en buiten op de lange zijde helpt goed, of een volte rijden met buitenstelling.
Veel succes ermee

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:48

ejz, zie dat je al goede hulp hebt, maar ik heb nog wat tips voor je uit de praktijk, aangezien ik het meegemaakt heb met een manegepaard. Daar gaat het inmiddels stukken beter mee, dus je zult vast wel wat aan mijn tips hebben Knipoog .

-zet je paard op een hele kleine volten, zodat 'ie helemaal krom staat van de stelling.
-Als je je paard op een volte aan laat galoperen, doe het dan op het laatste moment, zodat je direct recht en vlot kan weggaloperen. Want als je paard nooit linksom galopeert, traint hij/zij bepaalde spieren niet, en dan is het heel zwaar om door de bocht te gaan. Dus grote kans dat 'ie dan omspringt.

-Als je paard een bok geeft bij het aanspringen in de moeilijke galop, schrik niet, dit is soms gewoon even nodig, anders lukt het niet. Het is absoluut niet gemeen bedoeld, en ook niet om je er af te gooien!

veel suc6, ennnum, geef de moed niet op! op een dag komt het goed egt waar!

xxx ciska

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:11

Springt de pony überhaupt niet aan of springt hij verkeerd aan?
Mijn paard had (en heeft) nog steeds een erg grote voorkeur voor de linkergalop. Rechtsom sprong ze altijd links aan.
Wat bij mij heeft geholpen is haar eerst recht te gaan rechten. Ze was een linksgebogen paard en moest op rechts sterker worden in haar bespiering en door het rijden van veel overgangen en tempowisselingen moest ik haar achterhand nog beter trainen.
Toen de galop aan de beurt was maakte ik er een gewoonte van om eerst de rechtergalop met haar te oefenen voordat ik linksom ging galoperen (dat kan ze immers uitstekend op de hulpen aanspringen). Iedere keer dat ze verkeerd aansprong, weer terug nemen, weer rustig voorbereiden en opnieuw aan laten springen. Als ze het goed deed uitbundig belonen, een rondje galop, terug pakken en weer opnieuw proberen.
Op een gegeven moment had ik haar zover dat ze op de hulpen voor de linkergalop (want die waren bekend) ook rechtsom goed aansprong. Weer een stapje verder gekomen dus maar nu was het zaak om haar op de hulpen van de rechtergalop goed rechts aan te laten springen. We zijn nu alweer een maandje of 6 verder maar ze spring tegenwoordig gewoon op de hulpen voor de rechtergalop rechtsom aan. Alleen als ze nog te gespannen en nog niet soepel genoeg is springt ze verkeerd aan.
Voor mij is het dus zaak om haar eerst voldoende soepel te krijgen in haar lijf en goed recht gericht te hebben voordat ik de rechtergalop ga trainen.

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:11

Dankje ik ga het proberen ! Haha!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:05

in een hoek aangalopern of op een volte. dit is makkelijker dan op een rechte lijn. en idd stelling naar buiten en daarbij aanspringen op je binnenbeen. zo geef je zijn binnenvoorbeen de ruimte om te kunnen springen

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 16:13

ik had ook dit probleem alleen dan de rechtergalop.
je neemt veel stelling aan de buitenkant.
dan leg je je binnenbeen op de singel en je buitebeen achter de singel. Knipoog

het is eventjes oefenen want het lukt denk ik niet meteen.
maar bij is het uiteindelijk toch gelukt. Haha!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 15:11

binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, en dan als je de hulpen geeft om aan te springen binnenhand loslaten/ontspannen, eventueel doe je hem naar voren, zodat ze de ruimte krijgen om aan te springen....
verder les nemen als je dat nog niet hebt, instructrise kan je er vast mee helpen! Lachen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 10:49

De gangbare hulpen duidelijk aangeven.
Een tip kan zijn, is dat je je paard naar buiten laat kijken, en op moment van aanspringen de binnenstelling aan laat nemen. Zo komen jouw hulpen misschien duidelijker overeen.
Dit laatste is een truukje die ik veel heb gebruikt voor manegepaarden, die door regelmatig gebruikt slimmer waren dan de ruiters.
Voor de rest oefenen, oefenen, oefenen. En belonen als ie in de goede galop zit, prijs hem de hemel in!
Ook aan de longeerlijn verkeerde galop? Terugnemen en overnieuw..
Succes.. Ach gut

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 15:15

Dankje, ik was eergister (vrijdag) bij een vriendin en die pony die deed rechter en linkergalop zo makkelijk als ik dr aanspoorde voor de linker deed ze die, rechter ook. Nu nog hopen dat de ander het ook gaat begrijpen ! Vork

@ dagmar_k , dankje ik ga alle tips uitproberen.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 20:09

je kan proberen op een volte rijden en net als je bij de hoefslag komt( dus bij de afrastering) je galop aan springen en je binnen hand iets naar voren steken. alleen de binnenkant. hij wordt dan begrenst door de buiten hand en de afrastering. zal misschien niet ineens werken, maar meestal wel op den duur. pakt hij dit goed aan dan moet je over een tijdje je galop ook op andere plekken gaan aanspringen. pakt hij dat niet goed. rijd je in galop naar de goede hand en neem hem terug, verander van hand en spring op nieuw aan. succes

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 20:12

ik denk dat het ook aan de pony ligt (verhaaltje van mijn hierboven !). johanne ik ga je tips uitproberen

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:25

Als het echt niet lukt kun je d'r nog altijd een ruiter bijroepen die hier ervaring meeheeft. Maar ik denk dat je zeker eens de tips moet uitproberen van de buitenstelling. Magali, veel succes. Lachen

Zipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:45

je kan ook proberen in de eerste hoek aan te galoperen zo dat het paard in de tweede hoek de stelling ook nog heeft ,, by mij werkt het .. succes !!

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 21:49

Heb vandaag geprobeert tenminste veel tips van buitenkant stelling vragen binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel, 1 keer gelukt hopelijk gaat het vaker lukken dus dat word oefenen. Vork

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:50

mijn pony deed dat ook niet. maar nu wel. doorzetten dus;) ik heb hem al van ongeveer maart 2007;)