Tong over het bit/ buitenboord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iloonie

Tong over het bit/ buitenboord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 13:19

Mijn paard rij ik sinds kort met stang en trens en nu gaat hij weer vaak met zijn tong buitenboord. Hij trekt zijn tong ook weer terug. Hij is verder niet zwaar op de hand en blijft bestuurbaar, gaat ook niet hangen of trekken.

De twee vorige eigenaren hadden hier ook last van met hem. Hij is ook met een speciaal bit gereden, maar deze is niet toegestaan op wedstrijd. Afgelopen paar maanden heb ik hem gereden met een dubbel gebroken bit, daar deed hij het eerst ook bij. Toen ging het na loop van tijd over, heel af en toe kwam zijn tong nog te voorschijn.

Nu met stang en trens is het weer veel erger. Me instructrice zegt wel dat paarden moeten wennen aan stang en trens, maar verder doet hij eigenlijk heel normaal.

Iemand tips of ideeën..

midgie

Re: Tong over het bit/ buitenboord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:08

Tong uit de mond is verzet tegen de ruiterhand, hoeft niet perse jou hand te zijn, maar kan ook bij de vorige eigenaar gebeurd zijn, een te grote pijn prikkel waarschijnlijk,je zegt dat hij met een dubbel gebroken bit het niet doet, waarom hou je het niet bij dat bit dan??

_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:04

het hoeft niet altijd uit verzet te zijn, mijn vorige verzorgpony had er gewoon een gewoonte van gemaakt. die deed het zelfs met lange teugel Tong uitsteken
als hij dan op wedstrijd ging deden ze hem een tonglepel in, dat moet je aan het bit vastmaken en dan kan hij zijn tong niet meer naar buiten gooien Lachen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:32

ik ben t eens met rockemuiz, wij hadden op de manege ook een paard die dat deed, en ze hebben alles geprobeerd, ieder soort of zelfs z'n mond dichtsnoeren, maar het hoorde gewoon bij 'm. En die tonglepel op wedstrijden is idd een goed idee. Maar niet vaker, want dat tong uitsteken is gewoon een soort tic, en als je dat gaat onderdrukken, dan kan een paard gestrest raken.....

Veel suc6 verder!!!

xxx ciska

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:47

Ik lees even mee, zit met hetzelfde probleem.
Een tonglepel is volgens mij niet toegestaan op wedstrijden, of zit ik fout?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:50

Tonglepel mag wel op wedstrijden. En tong over het bit schijnt zich inderdaad vaak te manifesteren bij de overgang naar stang en trens. Hier stond een tijdje terug nog een heel artikel over in de Bit.

Sorola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:52

De tong uit de mond of over het bit gooien kan ook een lichamelijke reden hebben: laat je paard eens nakijken in zijn nek/rug/lendenen. Paarden die 'vast' zitten willen dit nogal eens doen. Succes!!!

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 10:06

midgie schreef:
Tong uit de mond is verzet tegen de ruiterhand, hoeft niet perse jou hand te zijn, maar kan ook bij de vorige eigenaar gebeurd zijn, een te grote pijn prikkel waarschijnlijk,je zegt dat hij met een dubbel gebroken bit het niet doet, waarom hou je het niet bij dat bit dan??

Hij deed het bij dat bit ook.. maar na de neusriem en sperriem een gaatje strakker te doen stopte hij er (bijna) mee..

Gister met rijden (met stang en trens) heeft hij maar twee keer zijn tong buitenboord gedaan.. Was er echt blij mee.

Maar als het echt niet gaat werken, dan ga ik gewoon weer over op een trensje.. maarja ik moet het even tijd gegeven, rij er nu twee en halve week mee.. maar omdat het al een bestaand probleem was ben ik toch een btj huiverig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:10

Het is altijd een uiting van niet nageeflijk zijn
Dat kan komen door een te harde ruiterhand (ook door vorige ruiter),
niet passend bit, pijn in de rug...van alles
Wordt er niets aan de oorzaak gedaan kan het een gewoonte worden.

Je kunt het weg stoppen met de sperriem strakker te doen, maar daar neem je niet de oorzaak mee weg.
Die moet je gaan zoeken wil je het oplossen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:15

Als iets idd door pijn aangeleerd is en al zo vaak voorgekomen dat het dier daar pijn aan heeft of waar dan ook , is het moeilijk af te leren net als een waver, luchtzuigen krijg je er ook nooit meer uit.

Maar helaas word ik dan een beetje misselijk als er geschreven word dan snoer ik de sperriem zoveel gaatjes strakker, sorry daar word ik onpasselijk van en dat moet dan diervriendelijk zijn???
Waarom denken de mensen altijd aan zichzelf en niet aan dat dier, doe zelf eens ijzers in je mond en bind hem dan dicht, sorry dat ik zo reageer , maar je leest het zo vaak dit soort dingen.
Waarom ziet een mens niet dat de fout bij zichzelf ligt ???

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 10:51

rockemuiz schreef:
het hoeft niet altijd uit verzet te zijn, mijn vorige verzorgpony had er gewoon een gewoonte van gemaakt. die deed het zelfs met lange teugel Tong uitsteken
als hij dan op wedstrijd ging deden ze hem een tonglepel in, dat moet je aan het bit vastmaken en dan kan hij zijn tong niet meer naar buiten gooien Lachen

Mijn gooit zn tong er zelfs nog verder uit met tonglepel!

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:05

Met school zijn wij een keer na een studieweek op PTC* Oenkerk geweest, die praktijkschool. Omdat veel friezen de gewoonte hebben de tong over het bit te doen, werden die daar (tijdelijk) met rijden vastgeknoopt met een panty. Klinkt raar, maar als je het rijtechnisch niet kan oplossen (doordat het een ingeslopen gewoonte is) kan je zoiets proberen. Het zit niet strak hoor, maar je knoopt de panty om de tong, met een platte knoop, en dan maak je het vast een de kin op de plek van de sperriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 19:07

En het zal niet het eerste paard zijn waar het mis gaat met een panty...
sorry maar vind zoiets praktijken uit de oertijd...en ja weet hoe het vast moet...

Nogmaals zoek de oplossing Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:38

Anita1987 schreef:
Met school zijn wij een keer na een studieweek op PTC* Oenkerk geweest, die praktijkschool. Omdat veel friezen de gewoonte hebben de tong over het bit te doen, werden die daar (tijdelijk) met rijden vastgeknoopt met een panty. Klinkt raar, maar als je het rijtechnisch niet kan oplossen (doordat het een ingeslopen gewoonte is) kan je zoiets proberen. Het zit niet strak hoor, maar je knoopt de panty om de tong, met een platte knoop, en dan maak je het vast een de kin op de plek van de sperriem.

Nou vind dat van die panty idd ook uit de oertijd en al zou ik het zien , ik zou de ruiter gelijk van zijn paard rukken en zijn tong even aan een panty hangen Boos!
En dat leer je op een praktijk school, nou lekker voorbeeld dan Huilen

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 22:43

Anita1987 schreef:

Aaargh, leren ze je dat echt bij het PTC?? Stenen tijdperk, bah. Boos! Gewoon goed rijden, goede instructie, de tijd nemen, goed opleiden en een stapje in opleiding terug durven doen. Ik heb zo'n hekel aan telkens mechanische oplossingen! Het is belangrijk om te weten WAAROM een paard zijn tong uit de mond doet. Het kan zoals hierboven ook een fysiek probleem zijn, soms zijn onze gewone gebroken bitten niet zo fijn, er zijn er zoveel om uit te kiezen en te proberen, rug, zadel etc. etc.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 11:41

Heb gister dat stuk in de bit gelezen..

Vroeger zat mijn paard best erg vast in zijn rug, dat vertelde een vorige eigenaar.. toen ze er pas was om bij hem te kijken zei ze wel dat die nu veel losser aanvoelde als ze aan zijn rug voelde.. miss is het daar wel ooit door gekomen..

maar ik zet nog even gewoon door zonder hulpmiddelen...

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:45

Geduld hebben, gewoon geduld hebben en hem rijtechnisch zo goed mogelijk in de aanleuning zien te krijgen.

Paard dat ik nu rijd deed op het begin ook heel vaak zijn tong buitenboord, zat er in toen hij bij ons kwam vermoed ik zo. Was verder strak en zwaar op de hand en niet nageeflijk. Inmiddels is de losheid en aanleuning stukken beter, en blijft zijn tong bijna altijd binnen! Alleen op een moment dat ik wat veel vraag, hij het een beetje moeilijk vind of gewoon echt vervelend is dan komt tongetje er nog even uit. Meestal maar heel even zelfs.

Heb overigens ook eenmaal een instructrice gehad die zowel neus als sperriem 2 gaten strakker trok. Paard was spontaan vast in kaak en nek, stug en niet nageeflijk. Dus vlug losser gedaan en nooit meer les van haar gehad Boos!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:07

Ik ben ook van mening dat een tong buitenboord 9 van de 10 keer veroorzaakt wordt door een te harde ruiterhand en/of niet nageeflijk zijn of scheef zijn van een paard. Toen ik mijn paard kreeg, zat ze behoorlijk vast en ze had een wervel scheef staan (wist ik toen nog niet). Met rijden kantelde ze haar hoofd en de tong kwam er af en toe ook uit. Met een dubbelgebroken bit werd het erger, op de een of andere manier had ze daar meer mogelijkheden om de tong er uit te doen. Na een behandeling door de osteopaat en een goede cursus recht richten, en een enkelgebroken bit was er geen tong meer te bekennen. Check dus echt of je paard nergens vast zit (met name nek, kaak en rug) en wees kritisch op je eigen rijstijl. In principe zou elk paard redelijk moeiteloos over moeten kunnen gaan op stang en trens. Heb je je wel goed voor laten lichten over je stang-trens combi? Vaak nemen mensen een te dikke stang en/of trens, het paard heeft dan echt een mondvol. En ook de tongboog kan uitmaken, of je die wel of niet hebt. Kijk goed naar de ruimte die je paard in zijn mond heeft en pas daar het bit op aan. Andere fouten die veel gemaakt worden: kinketting te strak en onderste stangteugel te strak houden. Hierdoor kan je paard ook gaan protesteren. Loop alles dus na en laat er iemand met verstand naar kijken.
Heb je wel eens met een Hackamore geprobeerd te rijden? En zie je dan nog een tong?

Marthe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:57

is het ook waar als het paard zonder bit zijn tong uitsteekt..??