Springen: paard loopt weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Springen: paard loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 11:20

Hej,
ik rijd af en toe op een paard van een vriendin van me, en ga nu ook op wedstrijd,
alleen dat paard kan zich echt heel sterk maken in de hals, en pakt dan het bit vast (na de sprong), en is gewoon weg.
We zijn dressuurmatig al met haar aan het werk dat ze dat niet meer zou doen, en bij ons in de bak lukt het heel goed, en is haar galop heel netjes. Maar zodra ze op concours komt, parcours of inrijpiste, maakt niet uit, neemt zij het bit ff over, en doet ze gewoon haar zin.
Gelukkig springt ze nog wel, maar controle heb je wel niet meer !

Iemand tips ? Of is het paard gewoon te sterk (ze is ook wel heel sterk en ziet er ook meer een mannenpaard uit) ?

dolor

Re: Springen: paard loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 13:58

gewoon gaan oefenen. dus naar een oefenparcours gaan en daar het zelfde doen als je in de bak thuis hebt gedaan. en zo gaan oefenen. ga een keer op een manege vrijrijden en ga dus naar een oefen springwedstrijd. dus niet naar een officiele. daar zijn vaak jonge paarden die aan de wedstrijden moeten wennen en op de meeste oefenwedstrijden laten ze je wel even je gang gaan om te zorgen dat het paard kalmeert of in jouw geval dat je het weer onder controle hebt. dan kun je het rustig aan doen en hoef je niet halverwege de ring uit omdat je gediskwalificeerd bent.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:49

Ja bij ons in de buurt zijn ook vaak oefen wedstrijden, daar kun je gewoon voor 3 euro meerijden. Werkt denk ik wel, want als het thuis werkte met veel oefenen, lukt het uiteindelijk op wedstrijd vast ook wel, alleen dus ook met veel oefenen. Misschien wat dressuren bij het inrijden? Zou dat helpen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:40

veel oefenen(oefenparcoursen),en het dan oplossen zoals je thuis zou doen. Absoluut niet de ring in gaan,en haar haar gang laten gaan,want dan lost het zich nooit op. Als ze het op een lopen zet: draai maar cirkels totdat ze rustig is; Dan kun je weer verder.

aimeetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 17:50

inderdaad heel veel oefenen, als je de controle kwijt bent gelijk oefeningen (voltes) maken Knipoog

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 18:53

Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen & nog es oefenen!
Daar berreik je alles mee, gewoon ff doorzetten en zeker laten weten dat je daar niet van gedient bent en dat JIJ dus de baas bent. DUS zul je moeten gaan OEFENEN! Tong uitsteken Vork

Malin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:37

Een meisje bij mij in de les had hetzelfde probleem: haar paard werd te sterk voor haar met springen. Bijzetteugel/slof hielp niets. Nu rijdt ze hem alleen met springen op een scherper bit (met twee bitringen onder elkaar aan elkaar vast), en dat gaat echt super. Ze kan 'm veel beter bij zich houden, en daardoor ziet het springen er ook een stuk beter uit (anders stormde hij er maar wat overheen). Misschien iets voor jou? Alleen voor de wedstrijden bv, met dressuur/les op een gewoon bitje (weet niet wat je er in hebt hangen...).

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 13:20

Bedankt voor alle reacties ! Dat van die oefenjumpings is wel een goed idee ! Als ik terug ben van vakantie ga ik daar zeker werk van maken, bij ons op de club gaan ze toch zowiezo heel vaak naar oefenjumpings.
En een scherper bit... Dat hangt er al in ondertussen, en het helpt eigenlijk niets op jumping... Thuis wel, maar thuis is ze op een gewoon trensje ook rustig en loopt ze niet weg, maar op jumping is ze zelfs met zo'n pessoabit nog niet te houden...

Amazone_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:02

Ik denk ook wel dat oefenwedstrijden veel kunnen helpen.
Dan kan het paard er ook aan wennen met het parcourse enzo...
Ik weet niet of je thuis in de bak een parcourse hebt of maar een paar springdingen(sorry ben ff de naam kwijt Bloos )
En idd veel voltes rijden, dan word je paard ook wat rustiger.
Veel succes met oefenen!

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:31

misschien een martingaal omdoen. dan kan ze haar hoofd niet meer (te ver) omhoog brengen en het bit vastpakken zonder dat het streng inwerkt. darbuiten idd gewoon heel veel oefenen.

maxxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 17:25

aimeetjj schreef:
inderdaad heel veel oefenen, als je de controle kwijt bent gelijk oefeningen (voltes) maken Knipoog

Idd, en altijd heel rustig naar de hindernis toe rijden want vaak pakken paarden al het bit vast net voor de sprong en gaan ze hun pas al versnellen.