Veulen, Enter, Twenter laten springen, goed of geld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Veulen, Enter, Twenter laten springen, goed of geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 21:11

Laten we een ding voorop stellen vordat ik begin: Dit is een discussie, ik hou ervan om lekker te discussieren, het mag er zelfs heet eraan toe gaan. Maar laat elkaar alstublieft in elkaars waarde! Respect Cool Vork

Ik ben zelf van mening dat je best een veulen, enter of twenter een hindernisje mag laten nemen, zonder dat het paard er schade aan ondervind.
Uiteraard moet dit niet te vaak, niet te hoog en niet te veel gedaan worden.

Ania schreef:
Ik kan me zelfs herinneren dat er sportpaard veilingen zijn, waar de veulens geveild worden terwijl ze een hindernis springen.

Ook zijn er twenter springkampioenschappen die de KWPN zelf organiseert! Dan moeten de Twenters zeker een keer of 10 over een hindernis springen!!

Ook heeft er een uitgebreid artikel in de "in de strengen" EN in "Bit" gestaan over het springen met veulens, waar zelfs onderzoek naar is gedaan. Daar kwam ook nog eens uit dat het helemal zo slecht nog niet was voor een veulen, en het verbeterde de springtactiek voor het paard op latere leeftijd.

Hoe denk je dat sportmensen hun springveulens uitkiezen? Juist! Door ze te laten springen.

Game on!!

MISTRAL94

Re: Veulen, Enter, Twenter laten springen, goed of geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:14

Leuke discussie zal wel een flink topic worden!

Ik vind het niet verkeerd om zo af en toe een veulen eens vrij te laten springen. Zolang je het niet te vaak, lang en hoog doet lijkt het mij niet een groot probleem.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:18

Tja mijn mening is inmiddels algemeen bekend op bokt Nagelbijten / Gniffelen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:18

mijn twenter vind het ook geweldig, hooguit eens in de maand, en laag.....lijkt me niets mis mee, heel cliche, maar in de natuur ontkomen ze er ook niet aan Lips are sealed

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:31

Avelienvd schreef:
Tja mijn mening is inmiddels algemeen bekend op bokt Nagelbijten / Gniffelen

Vertel eens Avelien, hoe denk je erover? Haha!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:32

Haha ik vind dat het moet kunnen haha.
En ander lees je mn posts maar eens terug, staat een heel topic in van 11 pagina's Clown

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:34

ik vind dat het ook moet kunnen. toen mijn paard een jaarling/twenter was sprong hij ook wel een slos(lees 2 x in het half jaar) toen hij 3 was namen we af en toe een laag kruisje mee en wat balkjes.maar dat is ook nog steeds misschien2 x in het half jaar

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:41

wij laten de veulens met drie maand ook een klein sprongetje maken. Inderdaad om te kijken of er wat in zit. Met zes mnd doen we dat nog een keer.
De hindernisjes zijn niet hoger dan vierde gaatje stijl, en wordt drie keer genomen. dus ja....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:46

Tja...ik vind dat een kind een kind hoort te zijn.
Doen ze het uit zichzelf eens een keer ( boomstam of wat dan ook in de wei ) prima. Maar de meeste eigenaren weten als ze het b.v in de bak over een "echte" hindernis doen, van geen ophouden en laten zo'n heel jong dier dan 7 of 8 keer over een hindernis gaan. Ik ben er zeker geen voorstander van.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:49

juist aerdenhout, het is niet het springen, maar het inhouden van de baas waar op gelet moet worden.....ik zou haar nooit vaker laten springen, tenzij ze het uit zichzelf doet, en dat gebeurd niet Nagelbijten / Gniffelen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:01

aerdenhout1 schreef:
Tja...ik vind dat een kind een kind hoort te zijn.
Doen ze het uit zichzelf eens een keer ( boomstam of wat dan ook in de wei ) prima. Maar de meeste eigenaren weten als ze het b.v in de bak over een "echte" hindernis doen, van geen ophouden en laten zo'n heel jong dier dan 7 of 8 keer over een hindernis gaan. Ik ben er zeker geen voorstander van.

Helemaal mee eens.

Wij hebben op de manege ooit een NF-veulen gehad dat uit zichzelf over de boomstammetjes, takken en z'n slapende moeder heen sprong. Hij vond het zo lollig dat 'ie niet van ophouden wist. Die laatste konden we niet weghalen, maar de rest wel. Hebben we dus ook gedaan, in opdracht van de manegebaas. Hij vond dat het veulen dat maar moest gaan doen als 'ie geen baby meer was.

Om kort te gaan: Ik snap het ongeduld niet van de eigenaren. Wat is het belang? Geld, ze denken dat een paard dan beter te verkopen is. Of het is 'gewoon leuk'.
Qua geld: persoonlijk zou ik niet gauw een paard aanschaffen dat als veulen al over hindernissen heen is gejast.
En leuk is het in mijn ogen ook niet. Misschien is het als eigenaar nu leuk om zoiets met een jong paard te doen, maar is het ook nog leuk als het paard kapot is?

Komt bij: de jonge dieren hebben vaak geen beenbescherming om en er zijn maar weinig mensen die weten hoe ze een veilige hindernis moeten bouwen. Vaak hoor of lees je: het was eenmalig, voor de foto. Ik vind het altijd érg knap dat die foto dan precies in één keer is gelukt, op het 'allerbeste springmoment'. Kan me niet voorstellen dat daar niet een aantal sprongetjes voor nodig waren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 22:26

Af en toe moet kunnen, maar standaard 1x per maand zou ik persoonlijk te veel vinden. Zolang het niet te hoog, te veel, te vaak, te gevaarlijk oid is kan een veulen heus wel over een sprongetje. In de natuur deden/doen ze dat ook. Veulen leert ervan dat het ook ergens overhéén kan/mag zodat je later niet eerst het paard moet leren dat het niet eng is.

Zolang het spelenderwijs is en de eigenaren WEET waar ze mee bezig zijn, zie ik het grote probleem niet zo. Maar wil er wel duidelijk bijzeggen dat het niet te vaak, te veel, te gevaarlijk, te gedwongen, te hoog maar wel mét veel verstand moet gebeuren.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 07:16

Gewoon een keertje spelenderwijs, kan geen kwaad.
Moet je het hout niet gaan optrekken natuurlijk.

Kan me nog goed herinneren, dat Bo enkele weken oud was, en met de moeder in de bak stond. Midden in de bak stond een kruisje. En ze springt daar zo 2-3 x uit zich zelf overheen. Wij zaten allemaal buiten de bak langs de bakrand.
Het was blijkbaar interessant.

Moet zeggen dat ze tot nu (3 jr en 3 mnd) nog nooit heeft losgesprongen ofzo (Ze is ook nog niet onder zadel), maar die ambitie heb ik verder ook niet met haar. Het is een Appaloosa en ik ga er NH/Western mee doen.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:38

Ik vind ook dat het moet kunnen. op de fokstal waar ik heb gewerkt deden ze het ook met 3/4 maand..
gewoon om te kijken welke er "waardig" waren om naar de veiling te gaan..
Ik ben echt van mening dat het niet veel uit maakt dat je een veulen af en toe eens een klein
sprongetje laat maken om te kijken hoe het springtalent zich ontwikkeld.

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:38

ik vind dat je het voor een keertje wel kan doen, mits het paard het zelf leuk vind.
Maar dan ook echt niet vaker er overheen dan 2 a 3 keer!
waarom zou een veulen moeten springen om te kijken of ie wel waardig genoeg is voor de veiling?
Dat slaat nergens op vind ik, als ze het bij 3 jarige paarden doen, oke.
Maar verder ook niet.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:23

Ik ben van mening dat je een veulentje best een laag hindernisje kan laten springen Ja (denk dan aan, 30/40cm oid) maar hoger echt niet ..
Dan ben ik, als het mijn veulen is.. Veels te bang, dat hem/haar wat overkomt Ja .. Niets voor mij dus!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:26

Echt discussie kunnen we het hier nog niet noemen he Clown

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:29

Het is wachten op de pennys Nagelbijten / Gniffelen

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:29

Denk dat iedereen het op een 'normaale' manier ziet, hoe je met het vrijspringen moet omgaan.. Sommige mensen niet, dus die zullen hier niet reageren denk ik Clown .

Sammie: Amen!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:41

Z-magazine juli 2007

Vrijspringen :commerciele handeling of mishandeling ?
voor Doctor Leo De Backer is het zonneklaar:"voor de ontwikkeling van jonge paarden is het nefast !
het is onomstotelijk bewezen dat de gewrichtenen groeiplaten op die jonge leeftiojd nog niet klaar zijn voor dat soort werk .Zolang een paard groeit zijn de groeiplaten in de beenderen nog niet gesloten .Vroeger werden de groeiplaten onder de voorknie als referentiekader gebruikt of een paard klaar was om te rennen of niet .Bij springpaarden is dat nooit gebruikelijk geweest maar we weten dat die groeiplaten niet gesloten zijn op 4 jaar , wat aangeeft dat het beendergestel niet klaar is om zulke extreme schokken op te vangen .Bovendien geeft deze abnormale belasting op te jonge leeftijd aanleiding tot micro-trauma's in de gewrichten ( kleine scheurtjes of beschadigingen in het kraakbeen, het beenvlies en /of het gewrichtskapsel )die kunnen evolueren naar ernstige letsels die chronische kreupelheid kunnen veroorzaken zoals arthrose, osteophyten ,splintsof periostale reacties ( verschillende vormen van verkalking op het bot )
dat is niet erg bevorderlijk voor de verdere sportcarrière van het paard maar kan ook zijn consequenties hebben op de verkoop of de keuring .De ervaring leert dat bij veel belgische paarden de kogels al stuk zijnvoor de paarden drie jaar zijn ...een droeve vaststelling " , zo weet leo De Backer

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:42

Sammie schreef:
Het is wachten op de pennys Nagelbijten / Gniffelen

Die het zielig vinden.

Of die hele parcoursen springen met hun shetveulentjes Bloos

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:43

Boja: Met hun net pas pasgeboren Shetjes afstammelingen van de paarden van Anky en Jeroen en die shít Clown !

Rolleyes Huilen van het lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:44

besita schreef:
Z-magazine juli 2007

Vrijspringen :commerciele handeling of mishandeling ?
voor Doctor Leo De Backer is het zonneklaar:"voor de ontwikkeling van jonge paarden is het nefast !
het is onomstotelijk bewezen dat de gewrichtenen groeiplaten op die jonge leeftiojd nog niet klaar zijn voor dat soort werk .Zolang een paard groeit zijn de groeiplaten in de beenderen nog niet gesloten .Vroeger werden de groeiplaten onder de voorknie als referentiekader gebruikt of een paard klaar was om te rennen of niet .Bij springpaarden is dat nooit gebruikelijk geweest maar we weten dat die groeiplaten niet gesloten zijn op 4 jaar , wat aangeeft dat het beendergestel niet klaar is om zulke extreme schokken op te vangen .Bovendien geeft deze abnormale belasting op te jonge leeftijd aanleiding tot micro-trauma's in de gewrichten ( kleine scheurtjes of beschadigingen in het kraakbeen, het beenvlies en /of het gewrichtskapsel )die kunnen evolueren naar ernstige letsels die chronische kreupelheid kunnen veroorzaken zoals arthrose, osteophyten ,splintsof periostale reacties ( verschillende vormen van verkalking op het bot )
dat is niet erg bevorderlijk voor de verdere sportcarrière van het paard maar kan ook zijn consequenties hebben op de verkoop of de keuring .De ervaring leert dat bij veel belgische paarden de kogels al stuk zijnvoor de paarden drie jaar zijn ...een droeve vaststelling " , zo weet leo De Backer

Volgens mij zijn groeiplaten pas echt gesloten bij ongeveer het 6de jaar van het paard.
Edit: staat er ook zijn NIET gesloten op 4 jaar. Dus ook met die leeftijd is het niet goed om met een paard te springen.

Maar al die bokkesprongen en zo dan, die gaan vaak nog veel leiper dan zo'n sprongetje, dat geren en dan ineens op de rem.
Dat vraag ik me dan ook af.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:51

heb geen zin om het hele artikel te typen dus ik neem er een paar stukjes uit Tong uitsteken

Eric navet : " ik vraag me af of vroegtijdige belasting van het lichaam geen schade kan veroorzaken .Navet meent dat je bij het vrijspringen maar de helft van de kwaliteiten kan vaststellen ." pas als ik op de rug van een paard heb gezeten , kan ik een paard ten volle beoordelen ...het gevoel is even belangrijk "...
Marco poedersuiker ..." bovendien is het niet gegarandeerd dat een goede vrijspringer ook een goed paard zal zijn in het parcours .In vele gevallen blijken die spectakelmakers later maar gewone paarden te worden "

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:53

In het Z magazine gaan ze er van uit dat het vrijspringen wordt gedaan om de kwaliteiten te beoordelen? Correct als ik het zo lees? Nu, dáár maken ze imo al de eerste fout, kwaliteiten beoordelen prima maar maak er geen heet hangijzer van. Gewoon een hupssprongetje om er bekend mee te raken, kan geen kwaad, maar 10x 40/50cm om te kijken hoeveel ruimte ze overhouden is niet de bedoeling. Dat is idd overbelasting.