Wat is belangrijk, dressuur, grondwerk of springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myxlea

Wat is belangrijk, dressuur, grondwerk of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:21

Ik vind zelf dat dressuur en grondwerk belangrijker zijn .
Dat je eerst de dressuur goed voor elkaar moet hebben om daarna te kunne springen .

Wat vinden jullie?

wakiekie

Re: Wat is belangrijk, dressuur, grondwerk of springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:22

ja, ik ben het helemaal met jou eens! als je niet fatsoenlijk een L1/ L2 proefje kunt rijden hoe kun je dan rustig en gecontroleerd een B pacourtje rond springen!! er zijn te veel mensen die hier te makkelijk over denken, dat vind ik jammer!

groetjes

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:22

Ik denk dat je eerst het grond werk goed onder controle moet hebben. Je moet het paard dan al goed onder controle hebben natuurlijk Lachen Daarna kan je beginnen met dressuur, en die moet wel goed in orde zijn als je wilt gaan springen (serieus springen helemaal). En verder denk ik dat de afwisseling hiervan ook belangrijk is. Lachen

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 16:24

Daarom, sommige mensen denken gewoon dat het springen heel makkelijk gaat en gaan voordat ze dressuren maar gelijk springen.. ik vind dat je dan gewoon eerst een tijdje moet dressuren en daarna springen,.

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:25

Eerst het grondwerk.. goed voor elkaar hebben!! Dan zorgen dat je paar winstpuntjes krijgt in de dressuur zodat je zeker weet dat je hem onder controle hebt etc. Daarna pas springen!!

Als je het niet goed voor elkaar hebt kun je ook niet een normaal parcoursje rondspringen!!

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:26

ja pesies, ben benieuwd wat de meesten mensen hier op gaan zeggen dus ik blijf dit even volgen!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:27

Je moet sowieso eerst punten hebben in de B dressuur VOOR dat je officieel mag gaan springen.

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:28

aerdenhout1 schreef:
Je moet sowieso eerst punten hebben in de B dressuur VOOR dat je officieel mag gaan springen.

dit geld alleen voor je eerste paard, daarnaar maakt het niks meer uit mag je gelijk springen met welk paard dan ook!!jammer genoeg

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:29

aerdenhout1 schreef:

Ja, maar sommige mensen die al winstpunten met een ander paard hebben. Denken soms dan gelijk te kunnen gaan springen (parcours) zonder dat het paard het grond werk goed kent. En onder controle is te houden

Jootje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:29

met een jong paard bedoel ik..

wakiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:31

Jootje24 schreef:
aerdenhout1 schreef:

Ja, maar sommige mensen die al winstpunten met een ander paard hebben. Denken soms dan gelijk te kunnen gaan springen (parcours) zonder dat het paard het grond werk goed kent. En onder controle is te houden

ja en hierdoor worden de meeste jonge paarden de vernieling in geholpen!! :S dit is echt zonde, de meeste ruiters denken dat ze goed kunnen rijden maar zitten er op als een clown en gaan dan maar gelijk een pacour springen!!

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 17:17

heej,
ik vind dat je zowiso eerst goed vertrouwen in elkaar moet krijgen dus veel grondwerk doen. daarna lekker gaan rijden een wedstrijdje tussen door paar puntjes proberen te halen. en al gaat het echt heel goed eens een sprongentje proberen al wil je verder in het springen gewoon opbouwen. ik kan zelf niet aan wedstrijdjes mee doen inverband met mij bit.. wat wel jammer is maar wat ik niet erg vind.

groetjes lisanne

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:01

Álles is 'dressuur' = de kunst van het dresseren = het aanleren van specifiek gedrag op een specifiek signaal.

Dat een rijproef gevraagd wordt voor veel activiteiten is logisch en iets anders. Het hele ringdressuur is een kindje van de militaire rijproef voor het eggie, dus zélf een rijproef Knipoog

hc

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:30

Grondwerk is het belangrijkste. Voor je paarden voor jezelf. Dressuur en de rest is het rijden.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:32

Ik vind alles belangrijk, bij elk ding wat je doet voeg je wat toe aan je paard...grondwerk is goed voor de africhting, basis dressuur moet elk paard kunnen en springen is ontzettend goed voor spierontwikkeling en evenwicht.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 18:44

maaykuhhh schreef:
Ik vind alles belangrijk, bij elk ding wat je doet voeg je wat toe aan je paard...grondwerk is goed voor de africhting, basis dressuur moet elk paard kunnen en springen is ontzettend goed voor spierontwikkeling en evenwicht.

Alleen voor de africhting? Dan weetje niet hee lgoed wat grond werk is...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 21:33

Als eerste vind ik grondwerk het belangrijkste, dan de dressuur en dan het springen.
Alles is natuurlijk goed om te oefenen, want het voegt zeker wat toe.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 08:20

Eigenlijk vind ik grondwerk dan het belangrijkste. Want als je een paard al niet onder controle hebt naast de hand, hoe wil je er dan netjes mee (dressuur) kunnen rijden?
Daarna uiteraard dressuur Ja.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:31

wakiekie schreef:
dit geld alleen voor je eerste paard, daarnaar maakt het niks meer uit mag je gelijk springen met welk paard dan ook!!jammer genoeg

Helemaal niet jammer genoeg Tong uitsteken Ik mocht ZZ starten met mijn paard, maar die liep amper een winstpunt in een B-proef Clown
En ik start mijn paarden ook eigenlijk nooit in de dressuur, maar heb ze meestal wel fijn voor elkaar Ja Anders rij ik ook geen 56 stijlpunten in het B bij elkaar met een paard dat net zijn derde parcours loopt Knipoog

Grondwerk doe ik nooit met de paarden, ben wel consequent in de omgang, maar speciaal grondwerk doe ik niet. Dus dat heeft voor mij ook weinig prioriteit.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:42

Ten eerste grondwerk, een goede verstandhouding en omgang met je paard is de basis van heel de latere omgang. Daarna komt de (basis-)dressuur, een paard moet leren zich te ontspannen, aan de hulpen te staan, en zijn lichaam correct te gebruiken. Daarna komt de springtechniek waarbij uithoudingsvermogen, snelheid en wendbaarheid centraal staan.

Dat is mijn idee van dingen die voorop staan.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:48

aartlover schreef:
maaykuhhh schreef:

Alleen voor de africhting? Dan weetje niet hee lgoed wat grond werk is...

Uiteraard wel meer dan alleen africhting, maar als ik alle punten op zou moeten noemen ben je nog wel ff bezig. Dressuur en springen hebben ook meer voordelen, maar die noem ik ook niet allemaal.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 11:51

Grondwerk, Dressuur, Springen. In deze volgorde.
Maar ik doe niet echt speciaal grondwerk, daaronder versta ik longeren en gewoon luisteren als ik er langs sta.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:26

Dressuur Ja .

Ikzelf sprong vroeger eigenlijk heel vaak 2 van de 4/5x zeker wel Ja .. Maargoed, je komt er toch achter, dat je toch de basis (dus dressuur) eerst er goed in moet hebben zitten, wil je normaal netjes naar een hindernis rijden eroverheen en weer daarna netjes verder rijden.. Ben hele tijd gaan dressuuren met instructie van Viefdepief.. En ik kan nu normaal, dus paard netjes aan elkaar naar een hindernis toe rijden eroverheen en weer terug..

Grondwerk is voor mij geen doen, heb geen zandbak dus gras is dan veel leuker Ja .. Grondwerk ben ik ook geen voorstander van (wel dat ze gewoon 'Ho' 'Vooruit' oid kennen, maar dat echte natural niet!)

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:17

aartlover schreef:
Grondwerk is het belangrijkste. Voor je paarden voor jezelf. Dressuur en de rest is het rijden.

Oftewel: dressuur kan niet als je er naast staat?

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:20

Naast je paard dressuur is vrijheids dressuur Ja naja je leert ook veel naast het paard met dressuur.