hoe kan dat nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westernpower

hoe kan dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 11:53

hoihoi,
ík heb een probleem, want het zit zo:
ik rij een paard, erg leuk ding, en bovendien super lief.
wanneer ik alleen met dr een buitenrit maak gaat het ook gewoon heel goed.
ze luistert super naar de hulpen dan, en wanneer we galloperen hoef ik alleen maar wat zwaarder te gaan zitten, of langzaam drrrraf te zeggen, of mevrouw is al weer terug.
het probleem is alleen dat wanneer ik met andere paarden ga rijden mijn engeltje oppeens in een duiveltje verandert. Gaan de anderen draven? zij ook. Gaan de anderen galloperen? mevrouw gaat er gewoon zo dicht mogelijk achteraan. En de ruiter? boeiend.
de terugweg is helemaal een ramp, want ze móet en ze zál hard gaan...

hoe moet ik dit aanpakken? ze heeft er gewoon snars aan wat ik zeg! en boos of streng worden heeft weinig nut,dan gaat madam nog dribbelen ook...

groetjes

Tempus

Re: hoe kan dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:57

Hoe is jullie band? Heb je al geprobeerd grondwerk te doen? Paarden zijn groepsdieren en ja ze willen de groep nu eenmaal bij blijven ( het is hun grootste angst alleen achter te blijven). Je kan mss eens gewoon proberen als de groep draaft haar wat tegen te houden, regelmatig van plaats wisselen in de groep ( nu eens wat meer van voor, dan naar achter)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:59

ga eens voorop rijden met die groep, wss is het probleem dan over Knipoog

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 12:01

onze band is heel goed. Wanneer ik de wei in kom, kijkt ze me aan en loopt dan naar me toe. Verder kan ik het gewoon heel goed met dr vinden, alleen dan tijdens buitenritten met andere paarden. het probleem is wel dat ik buitenritten met anderen gewoon veel minder leuk vind, ik ga liever alleen en ontwijk de anderen ook een beetje

als ik voorop rij gaat het wel beter idd, maar dan nog wil ze gewoon knoeperhard, en dat doet ze dan meestal ook.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:03

Mischien wil je paard de andere wel inhalen Tong uitsteken

Vraag eens of je voorop mag rijden

Laura

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 12:06

oké, dat is wel een goed plan. Maar zal dit nooit echt over gaan?

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:09

ik ken ook een merrie die zo is
als ze alleen is buiten is ze super braaf
ken met een lang teugeltje gewoon ontspannen genieten, maar met andere paarden is het een groot drama
niet normaal kunne stappen, hele tijd hard willen idd precies hetzelfde als wat jij beschrijft, voorop werkt ook niet.
maar met der eige weidegenoot samen kan ze wel naar buiten daar kan ze wel normaal rustig bij blijven. af en toe zijn der wel momenten dat ze ook bij dat paard niet rustig blijft maar dan denk ik altijd ze zullen wel ruzie hebben Tong uitsteken
nee maar ik weet het is een heel vervelend iets en wat je der aan kan doen weet ik niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 12:13

Het feit dat ze met andere paarden erbij niet meer naar je luistert betekent dat je haar niet echt onder appel hebt. Probeer eens wat vaker met meerdere mensen in een bak te rijden, en pertinent niet te gaan draven of galopperen als zij dat doen. Laat je vaker inhalen, eis van haar dat ze rustig blijft.

Vervolgens met een paard naar buiten: soms zij voorop, soms die ander, soms naast elkaar. Laat een paard eens een stukje vooruitgaan, eis van haar dat ze in die momenten naar je blijft luisteren...

Je paard zal veiligheid moeten vinden bij jouw, en niet bij zijn soortgenootjes. En dan helpt alleen maar oefenen, je paard zelfverzekerdere laten worden.

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:15

1 ding wat helpt: consueqent blijven!

ze zal en moet luisteren naar de ruiter wat erop zit.
zo bouw je alleen een band op. als ze luistert naar je, veel belonen!