quarter met pisteprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marieke84

quarter met pisteprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 10:11

We hebben een jaar geleden een quarter gekocht, eigenlijk voor mijn moeder. Hij was superbraaf op wandeling en dus echt het geschikte paardje voor haar. Probleem nummer 1: wij zijn meer dressuurruiters en hij is western geleerd. Het paard komt oorspronkelijk uit Amerika en is overgevlogen naar Parijs naar een centrum van Parelli ofzo en is daar volledig geleerd. Hij kan de western oefening super maar doet dit in trage gangen ( wat denk ik normaal is in western?) Wij wilden hem dus wat meer dressuurgericht rijden, dus iets meer voorwaarts in de piste. Maar dat lukt ons dus niet.
Hij is heel traag in de piste en we hebben al vanalles geprobeerd maar het lukt niet om hem mooi vlot aan het been te krijgen. Het rare is dat hij op wandeling mooi vlot is, in het begin niet zo, maar nu wel. Ook als we dezelfde oefeningen rijden ls in de piste maar dan in het veld ernaast is hij heel erg vlot en goed vooruit te krijgen. Het is dus echt als hij in de piste komt dat hij lui is, ook gaat hij met veel tegenzin erin.
Als we hem laten vrijspringen of de piste laten slepen is hij wel mooi vlot en werkt hij heel graag. Het is net alsof hij dus een probleem heeft om te werken in de piste.
Heeft er iemand suggesties om hem toch vlotter te krijgen, hij is negen jaar? Hoe kunnen we hem vlotter aan het been krijgen of is hij gewoon 'piste moe' omdat hij in zijn jonge leven al zoveel heeft moeten werken?
Wie kan ons helpen?

Lise81

Re: quarter met pisteprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:26

Als het paard richting pleasure is getraind hoort hij idd traag te lopen in de piste.
http://www.youtube.com/watch?v=eDaKaUxgkNY

Daarnaast heeft hij waarschijnlijk een rustig karakter en laat zich niet snel voorwaarts drijven. Engelse ruiters drijven daarnaast meer met de benen dan western ruiters, die houden hun benen als 't kan gewoon stil.

Wie jullie het beste kan helpen is een goede instructeur. Het paard consequent rijden (veel overgangen en afwisseling) en langzaam aan omscholen. Of zelf westernlessen nemen.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 10:36

we hebben een goeie lesgeefster en die zegt ook overgangen en tempowisselingen, met haar is het al wat gebeterd. Hij luistert wel op de druk, maar na 2 passen valt hij terug in zijn trage ritme. Ik voel er niet echt iets voor om hele tijd te moeten drijven want volgens mij stomp je hem zo maar af. Kan je zo'n paard nog omscholen denk je?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:47

Ik denk het wel, aangezien hij buiten wel vlot loopt. Zou zeker niet de hele tijd drijven, eerder juist helemaal niet en als hij niet regeert op een lichte hulp - direct redelijk grof zijn / of zweep als je daarmee rijdt. Rijdt je trouwens met aanleuning of met lossere teugels? Want druk in zijn mond zal hij ook wel niet gewend zijn dan, dus wel je hand goed naar voren doen.

Ik denk ook dat je wel een lange weg te gaan hebt om zo'n paard om te scholen en veel geduld. Als het al wat is verbeterd zit je op de goede weg!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 11:01

ik rijd hem nu met losse teugels in de piste, dat had ik direct door want als ik hem oppakte viel hij direct stil. Ik weet ook niks van western, dus hij is voor alletwee heel erg zoeken. Ik probeer hem te drijven en dan direct de druk en been eraf. Op een grove hulp reageert hij wel maar een paar passen later is het weer hetzelfde. Als je buiten rijd mag je wel mooi contact houden zonder dat hij stil valt. Het is heel erg raar. Ik wil vast dat het allemaal een beetje sneller gaat dan eigenlijk mogelijk is, het paard is zo geleerd en voor hem is het zeker even verwarrend als voor mij!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:16

Jouw paard die begrijpt niet wat jij wilt van hem. Hij heeft altijd geleerd rustig en beheerst te lopen met de minste hulpen. (lange teugel en stille benen) Aanleuning hebben ze vrijwel nooit wat van gehoord. Dus inderdaad contact en ze staan stil. Western paarden reageren inderdaad beter op 1 duidelijk hulp dat steeds subtiele hulpen.

Er zijn 2 mogelijkheden. 1 : Hij legt een verband tussen de piste en het werk wat hij niet begrijpt en dus niet leuk vind.
2 : hij is echt pleasure getraind, wat inhoud dat hij zo langzaam en duidelijk mogelijk de gangen moet laten zich. Maar altijd verzameld (dus hij loopt dan niet sloom, maar verzameld).

Vraag : waarom koop je een goed getraind western paard als je zelf een dressuur ruiter bent?

Tip 1 : schakel om naar western rijden. Neem een western instructeur en ga lessen nemen. Je kan in dat opzicht nog veel van dit paard leren.

Tip 2 : zoek een instructeur die zoveel ervaring heeft in het western als in het dressuur rijden, of zoek iemand die ervaring heeft met het omscholen van western paarden.

Tip 3 (voor als je persé dressuur wilt rijden) Koop een dressuur paard en verkoop deze.

Je moet niet vergeten, zoals dit paard opgevoed is, doet hij niks fout!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:19

Rij je met sporen? Western paarden worden op die leeftijd vaak met sporen gereden. Mogelijk dat hij daar beter op reageert?

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 12:12

het paard is van mijn moeder, ze doet nu enkel nog wandelingen, wat het hoofddoel is voor dit paard. Ze heeft een paar slechte ervaringen en dit paard is echt super braaf buiten! Dit is de reden waarom we deze gekocht hebben. We hebben geen ambitie om ermee de echte dressuurkant op te gaan. Ik vraag hem niet aan de teugel, ik wil gewoon dat hij in de piste vlot leert reageren op de benen en de bochten en een volte zonder daarbij om te vallen, dus heel veel is dat niet, hij moet niet wijken en van deze dingen. Ik wil gewoon dat hij netjes een half uurtje kan lopen zodat het voor ons beide aangenaam is, omdat er niet altijd tijd is om te gaan wandelen en het paard dan toch gewerkt heeft. Ik heb nu gehoord van de vorige eigenaar, die wel western reed met hem dat hij dit ook had in de piste, buiten vlot, in de piste niet vooruit te krijgen.
Hoe drijf je dan als westernruiter je paard vooruit? Ik geef druk met mijn onderbeen en als hij reageert gaat dat been er weer af, en dat blijft eraf tot hij weer vertraagt. Ik zit heus niet de hele tijd te drijven, ook niet bij ons ander paard die echt dressuur is.
Ik besef ook maar al te goed dat dit dier niks verkeerd doet, hij wordt ook niet gestraft ofzo, ik vraag gewoon tips van mensen met ervaring om me wat te helpen.

ja, ik rijd met sporen, het zijn wel kleine, 1 cm met een stompe punt.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:30

Probeer eens western sporen, drijf hem aan (met je sporen, vrij duidelijk, tot hij gaat lopen, los laten, voel je dathij gaat vertragen, meteen weer drijven. Dan snapt hij vanzelf dat hij op ander tempo moet blijven lopen. Probeer te sturen door de buiten teugel tegen de hals aan te leggen. Waarschijnlijk snapt hij dat beter dan je binnen hand opzij doen. Voor de rest zorgen dat de teugels niet tegen de hals liggen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:42

Het probleem van het willen ontlopen voor de druk op de mond bij constante aanleuning zoals die in de dressuur wordt gevraagd, komt wel vaker voor bij western getrainde paarden. Als je moeder hem toch alleen maar heeft gekocht om buitenritten te maken, zou ik me over het dressuurmatige werk geen zorgen maken. Je zei dat hij in een Parelli centrum in Frankrijk is geweest? Misschien wel handig om Parelli Nederland (Eddy Modde) een keer in de arm te nemen voor advies hoe je met hem verder moet.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:45

Biieniie schreef:
Probeer eens western sporen, drijf hem aan (met je sporen, vrij duidelijk, tot hij gaat lopen, los laten, voel je dathij gaat vertragen, meteen weer drijven. Dan snapt hij vanzelf dat hij op ander tempo moet blijven lopen. Probeer te sturen door de buiten teugel tegen de hals aan te leggen. Waarschijnlijk snapt hij dat beter dan je binnen hand opzij doen. Voor de rest zorgen dat de teugels niet tegen de hals liggen..

Ik zou niet zomaar westernsporen aanraden terwijl je iemand niet hebt zien rijden Koe
Als hij bij de vorige eigenaar - die wel western reed? - ook te sloom was dan vind ie 't inderdaad misschien niet erg leuk. Is dan toch wel een kwestie van consequent zijn, en dat hoef je niet alleen te zijn door meer been te geven o.i.d. maar door het alternatief van niet direct reageren onaantrekkelijker te maken. Bijv. 1 keer been --> geen directe reactie --> halthouden / wending om de achterhand/ evt stap achterwaarts --> weer wegrijden (teugels wel loslaten!) Het zelfde als het paard uit zichzelf terug gaat in tempo.

Probeer ook niet te veel je hakken uit te drukken, eigelijk zet je dan ook de rem er op.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:46

Biieniie schreef:
Probeer te sturen door de buiten teugel tegen de hals aan te leggen. Waarschijnlijk snapt hij dat beter dan je binnen hand opzij doen. Voor de rest zorgen dat de teugels niet tegen de hals liggen..

dank je, ik zal dat proberen, misschien moet ik inderdaad ook eerst een paar westernlessen nemen om de hulpen in het western wat beter te verstaan...

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:50

dat is inderdaad een goed idee van het centrum in Nederland eens te contacteren. Ik heb eens navraag gedaan en hij zou reining getraind zijn vroeger, dat is toch niet in een trage gang of heb ik het weer mis?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:17

Nee je heb het goed, reining is niet traag. Dat is voornamelijk veel galloperen, voltes uitgestrekt en verzameld, galopwissel, stops, spins en rollback e.d.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:45

Lise81 schreef:
Biieniie schreef:

Ik zou niet zomaar westernsporen aanraden terwijl je iemand niet hebt zien rijden Koe
Als hij bij de vorige eigenaar - die wel western reed? - ook te sloom was dan vind ie 't inderdaad misschien niet erg leuk. Is dan toch wel een kwestie van consequent zijn, en dat hoef je niet alleen te zijn door meer been te geven o.i.d. maar door het alternatief van niet direct reageren onaantrekkelijker te maken. Bijv. 1 keer been --> geen directe reactie --> halthouden / wending om de achterhand/ evt stap achterwaarts --> weer wegrijden (teugels wel loslaten!) Het zelfde als het paard uit zichzelf terug gaat in tempo.

Probeer ook niet te veel je hakken uit te drukken, eigelijk zet je dan ook de rem er op.

Ze rijdt nu toch ook met sporen. (je kan ook een dressuur spoortje met spoeltje gebruiken) Western paarden zijn over het algemeen lastiger om zonder sporen te rijden. Minder gevoelig voor lichte beendruk. Door scherper spoortje te gebruiken, zal ze voor dat paard misschien niet veel zeggen ookal lijkt t dat ze grof rijd.

Voor de rest zoals Lise81 al beschreef, maak jezelf niet te zwaar en doe zeker je benen niet naar voren, want dan heb je de handrem te pakken Lachen

Neem lekker een instructeur, misschien vond hij de snelle oefeningen veel leuker en mist ie dat en vind hij het rijden daardoor minder leuk. Wie weet ga jij het western rijden ook nog leuk vinden! Als je dressuur rijden gewend bent, mag je best iets harder de benen geven. Western paarden zijn nou eenmaal minder gevoelig dan dressuur paarden aan het been. (in de mond des te meer!!)

Heel veel succes!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:49

Biieniie, ik rijd zelf western zonder sporen - er zijn idd westernpaarden die beter reageren omdat ze altijd met sporen gereden zijn. Dat zou juist een rede zijn om ze af te laten Knipoog

Verder kan ik westernrijden idd zeker aanraden, maar ik denk dat de kern van het probleem in het karakter van het paard zit.

*edit typo*

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:51

Ik heb ook heel lang geweigerd met sporen te rijden. Tot ik 1 keer ontdekte dat het paard oppeens zoveel makkelijker en lichter te bereiden was (ik reed toen al 1,5 jaar zonder sporen) dat ik sindsdien sporen om heb.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:34

Biieniie schreef:
Western paarden zijn over het algemeen lastiger om zonder sporen te rijden. Minder gevoelig voor lichte beendruk.

Western paarden zijn nou eenmaal minder gevoelig dan dressuur paarden aan het been. (in de mond des te meer!!)

Onzin, ook een westerngereden paard hoort op lichte hulpen en DUS ook op lichte beendruk te kunnen reageren. Als je paard zonder spoor niet te rijden is doe je ergens iets niet goed...

Daarnaast voor TS: een (goed!) pleasure getraind paard hoor je ook gewoon voorwaarts te kunnen rijden dus dat zou het probleem niet mogen zijn.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 19:43

alvast bedankt aan iedereen die me tips wil geven, ik leer graag bij en ik denk dat ik inderdaad lessen western ga volgen om een goeie basis te krijgen en zo zullen we elkaar beter verstaan. Wie weet krijg ik de smaak wel te pakken!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 00:07

Zo mag ik het horen Haha!