Bit tikt tegen tanden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Bit tikt tegen tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 09:56

Hey allemaal !

Als ik al een tijdje aan het rijden ben, zeg zon 3 kwartier, heeft mijn paard wel eens de neiging om te "zeggen" ik ben het beu, nu heb ik geen zin meer.
Op dat moment gaat ze vaak in 'protest' ze pakt dan bijv. het bit vast, gaat op mijn hand lopen ipv op haar eigen benen, zet haar kaak vast of je hoort het bit tikken tegen haar tanden.

Nu vraag ik me af wat er gebeurt als ik het bit hoor tikken in haar mond. Laat ze het bit dan helemaal vrij in haar mond zodat ik op die manier niets meer te zeggen heb? Of pakt ze het juist ook op een manier vast waardoor ze protest kan leveren? Ze wordt dan namelijk niet zwaarder in de aanleuning en haar hoofd/hals houding blijft nagenoeg hetzelfde, wat dus eigg wil zeggen dat ze het bit gewoon loslaat?

En hoe los ik dit het makkelijkst op? Ik rijd haar zodra ze gaat protesteren op mijn hand altijd goed voorwaarts, waarbij ik erop let dat ik mijn eigen hand niet vast ga zetten, maar ook het contact met haar mond niet verbreek. Los ik het zo goed op, of?

* Ik heb privéles, maar mijn instructrice is momenteel aan het overhuizen en heeft daardoor pas over 2 weken weer tijd om les te geven, maar ik wil dit probleem eigenlijk niet uitbereiden tot zij weer les kan geven Knipoog

Wie helpt?

Groetjes Inge

ilse18

Re: Bit tikt tegen tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:59

Misschien zit je bit wat te laag, probeer het een gaatje hoger te doen en kijk of dat werkt!

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:47

Als je het bit hoger hangt dan kan die niet hangen of het bit loslaten en heb jij meer te vertellen!!
SUC-1
Lachen Tong uitsteken

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:52

Als je in de mondhoek door het bit een rimpel zit, dan zit het bit goed. Als het bit echt tegen de tanden tikt lijkt me dat het bit wel heel erg loshangt en dat moet zeker opvallen. Is het geen ander geluid zoals knarsetanden?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 13:54

Stybba schreef:
Als je in de mondhoek door het bit een rimpel zit, dan zit het bit goed. Als het bit echt tegen de tanden tikt lijkt me dat het bit wel heel erg loshangt en dat moet zeker opvallen. Is het geen ander geluid zoals knarsetanden?

Niet helemaal waar, sommige paarden hebben een grote mond, andere weer een kleine..
Bij sommige paarden zie je ook een plooi bij het bit zitten, maar hangt ie nog steeds te laag..

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:40

Beter voorkomen dan genezen. Probeer de training te stoppen voordat het probleem zich voordoet. Misschien is je paard nog niet sterk genoeg om langer dan 3 kwartier intensief te rijden in de bak, misschien mist ze afwisseling, balans, ...

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 13:50

love_01 schreef:
Als je het bit hoger hangt dan kan die niet hangen of het bit loslaten en heb jij meer te vertellen!!
SUC-1
Lachen Tong uitsteken

Deze logica ontgaat me even hoor, maar als je het bit hoog hangt dan heeft het paard toch constant teveel druk in zijn mond en loopt hij met mond open, waardoor hij toch makkelijker kan gaan hangen? Of ben ik nu blondt?

Het bit hangt trouwens op de goede plaats in de mond, dit is al nagekeken. Dus als het bit al te laag zou hangen, waarom hoor ik het dan pas tikken wanneer ze al een flink tijdje aan het werk is? Dat zou toch niet logisch zijn?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:29

Het is zowiezo niet logisch dat je paard 'ineens' met het bit tegen zijn tanden tikt..

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 16:01

Hoor je niet eerder geknabbel?? Want de ponypony die ik rijd die knabbelt na een tijdje als een gek op dat bit, ik dacht eerst wat hoor ik toch, maar die zit dus heerlijk ontspannen te rommelen met dat bit in haar mond en die hoor ik ook steeds tegen haar tanden. Geen probleem dan, zou ik zeggen. Als het bit goed hangt, is dit het enige wat ik kan bedenken...

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:26

het is waarschijnlijk-als het gebeurd terwijl je een tijdje rijd(dat had ik niet gelezen) - een rij-technisch probleem,

luister us naar;;
femmefatale1
Luominen

met hun ben ik het ook eens