moeilijk achterwaarts...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathiie

moeilijk achterwaarts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 08:49

sinds deze winter ben ik bezig mijn pony aan het leren om achterwaarts te gaan.
in het begin ging dit heel moeilijk, maar met meer oefenen begon hij dit aardig te doen...

toen ik 3 weken geleden op wedstrijd ging wou hij tijdens het inrijden niet meer achterwaarts gaan... gelukkig ging het tijdens de proef wel.
maar een week later blokeerde hij gewoon op wedstrijd en wou hij het in zijn proef ook niet meer doen...

als ik thuis oefen gaat hij meestal zonder veel problemen achterwaarts...

heeft iemand typs dat mijn pony op andere plaatsten waar hij niet/niet vaak komt ook gemakkelijk achterwaarts gaat?

Spoec

Re: moeilijk achterwaarts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:29

Ik denk dat er tijdens de wedstrijd vooral van jou kant veel spanning in je lijf zit.
Je pony reageert hierop en zal zich ook gaan spannen.
Met een gespannen paard kun je niet achterwaarts gaan, omdat je paard zich dan vast gaat zetten in de rug.

Wat deed je precies toen je pony zich blokkeerde? En wat voelde je?
Ik denk dat je dit kunt oplossen door nog even door te oefenen en ook op vreemde terreinen te oefenen. En proberen zo min mogelijk spanning op te bouwen. Hoe meer je oefent, hoe meer ervaring en hoe makkelijker het zal gaan. Mss is je pony er gewoon nog niet aan toe om deze oefening op wedstrijd uit te voeren.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 09:31

spoec: ik heb met hem deze winter ook al wedstrijden gedaan waar ik achterwaarts in moest en toen deed hij het wel... daarom vind ik het zo raar dat hij het nu niet meer wou doen...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:34

Ik denk ook aan een blokkade in de rug. Heb je z'n rug al eens na laten kijken?

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 09:35

nee... maar waarom gaat hij thuis dan wel achterwaarts?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 16:56

Misschien dat jij of hij zich op een andere manier (in)spant op een wedstrijd.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 09:22

ik heb gistere met mn pony gereden en geoefend op het achterwaarts gaan...
ik heb hem op verschillende plaatsen achterwaarts laten gaan en het lukte aardig Lachen
hopelijk gaat het zondag op wedstrijd ook...

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:36

Het is voor een paard echt mega hoge dressuur om achterwaarts te gaan. Kijk goed hoe je paard achterwaarts gaat: rustig, hoofd naar beneden en in balans, of gooit hij z'n hoofd wat omhoog en stapt hij wat houterig naar achteren? Dat laatste is wat heel veel paarden doen, omdat ze het moeten maar hun rug is nog helemaal niet daar op getraint.

Zeker op onwennig terrein is het lastig, want je paard moet echt heel goed los zijn om hem achterwaarts te laten gaan. Onthou ook, je paard kan dit dus alleen goed doen als hij helemaal goed los is gereden en lekker aan de teugel is. Spanning is dus altijd iets wat tegen je zal werken bij het achterwaarts gaan. Het ligt in de rug, maar een blessure/lichamelijk mankement denk ik niet, eerder iets wat hem aanspant. Succes zondag!