Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mendi schreef:Handen naar voren en streng zijn. Desnoods met je stem. Gaat hij verder naar achteren als je been geeft of een tik met de zweep? dan zou ik dat niet blijven doen.
En verder: heel veel geduld hebben, net zo lang wachten tot hij het zat is en weer naar voren wil lopen.

Mendi schreef:Afstappen zou ik ook niet zo snel doen, tenzij er een gevaarlijke situatie ontstaat waarbij je wel moet afstapppen, maar dat is in jouw geval niet aan de orde.
Ga je zelf al gespannen zitten omdat je weet dat jouw tinker gaat staken? probeer dan lange teugel te houden en rustig in en uit ademen, zo min mogelijk inspelen op de situatie.
En anders met iemand samen zodat hij meer vertrouwen krijgt?
Dat tinkers niet van koeien houden is mij trouwens ook al opgevallen
Succes verder!

Wat ik altijd doe is flink streng zijn, tik met de zweep en flink voorwaarts drijven. Als dat niet werkt draai ik wel eens een rondje met em en dan is het meestal ook voorbij. Angst voor schapen is trouwens ook snel voorbij als je een schaap van iemand leent ofzo en die er een tijdje bijzet in de wei. Kwestie van gewenning.
) KikiKSA schreef:Ik heb zoals Mendi weet vandaag ook mijn eerste Tinkerbuitenrit gemaakt, en die van mij deed dit dus ook.
Nou vond hij dingen wel echt eng ook, maar grappig dat ik hier lees dat meer Tinkers dit gedrag vertonen!Ben dan ook echt nog een "tinkerleek"![]()
Maar wat inderdaad bij die van mij hielp was een strenge stem opzetten en flink been bijgeven en dan ging hij na een paar keer draaien en achteruit lopen toch erlangs!
Sancerre schreef:Iemand mee met longeerzweep oid? Brokjes?
Verder veel buiten rijden denk ik en evt thuis enge dingen plaatsen en oefenen.

Nora_ schreef:Maar het is ook dat hij bijvoorbeeld een weg niet in wilt omdatr hij weet dat 2 km verder op koeien staan... grrr