Paard raar met zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

negrita_hvj

Paard raar met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 16:50

Ik rij altijd met zweep maar soms doe ik een klein tikje zoals
met middendraf dat er net ietsje meer doet
maar nu sinds 2 maanden als ik dat doet gaat ze stoppen
of ze gaat gemeen bokken en ook alleen als tegen haar kont aan komt doet ze het
zal het uittesten zijn ik luister niet na de zweep ofso ??
want ze is 5 jaar Vingers aflikken Vingers aflikken

Sientje

Re: Paard raar met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:58

Wel eens geprobeerd niet een tikje te geven, maar alleen te 'kriebelen' om het motortje iets meer aan te zwengelen? Het is een merrie he, die zijn vaak gevoelig voor een zweep. Misschien kun je het iets voorzichtiger aanpakken, kijken wat er dan gebeurt.

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:11

mijne bokt ook! ook al geef ik een heel heel heel klein tikje echt vaag mijne is 4

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:05

Misschien es een keer echt laten weten dat je daar NIET van gedient bent?

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:23

Ze zal wel door hebben dat die zweep niet zoveel kwaad doet aangezien jij maar lichtjes tikt. Als ze weer zo reageert zou ik eens een keertje een beetje harder slaan zodat ze voelt dat die zweep toch niet niks is en dat ze ernaar moet luisteren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:35

kers schreef:
Ze zal wel door hebben dat die zweep niet zoveel kwaad doet aangezien jij maar lichtjes tikt. Als ze weer zo reageert zou ik eens een keertje een beetje harder slaan zodat ze voelt dat die zweep toch niet niks is en dat ze ernaar moet luisteren.

Harder slaan lijkt mij in ieder geval geen oplossing. Maakt een paard bang of opstandig en geeft reden voor verzet. Misschien idd (zoals al gezegd) "kriebelen"? Ik heb ook eens een merrie gereden die (wat later precies tijdens hengstigheid bleek te zijn) soms op de minste aanraking bokte. Als ze verder goed doorliep reed ik meestal zonder zweep. Of gebruikte ik hem om tegen mijn laars of zadel te tikken. Dat is natuurlijk niet echt de dressuurmatig juiste plaats voor extra actie achter, maar na een bok gaan ze ook echt niet beter lopen.

Als je echt zeker weet dat ze maar wat met je dolt kun je natuurlijk wel eens iets strenger zijn. Maar begin wel altijd met je zachte tikje, zodat ze weet: "als ik daar niet naar luister dan..." Het moet niet zo zijn dat je paard bij voorbaat al bang word omdat je zomaar opeens harder sloeg. Zorg in ieder geval dat ze goed doorheeft wat je bedoelt, (en dus een bepaalde reactie wenst).
Succes.