Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
runningkawa schreef:Sporen heb ik nooit gedaan.
Je wilt je paard leren aan de kuit te zijn niet aan de spoor. Sporen zijn voor verfijning. Dus ik ben daar geen voorstander van.
Zweepje wel, maar is bij logisch en normaal gebruik niets op tegen, zelfs alleen maar handig om ze te leren wat je nu wilt

sannuhh schreef:runningkawa schreef:Sporen heb ik nooit gedaan.
Je wilt je paard leren aan de kuit te zijn niet aan de spoor. Sporen zijn voor verfijning. Dus ik ben daar geen voorstander van.
Zweepje wel, maar is bij logisch en normaal gebruik niets op tegen, zelfs alleen maar handig om ze te leren wat je nu wilt
Mee eens, wilde het zelfde typen.
Ik zou het is met die mensen overleggen, het is tenslotte jouw paard en jij moet er straks nog veel plezier aan hebben/beleven. Maar ook hij, vooral het inrijden is zo belangrijk, het zou zonde zijn als hij nu al verpest wordt.
Anders kan je het ook eventueel is met je oom erover hebben, als het je echt heel dwars zit, zou ik 'm daar weg halen en een andere trainingstal zoeken.
Succes!
Breghje schreef:Ik heb ook diverse paarden van diverse rassen ingereden en gecorrigeerd, allemaal zonder sporen. Zweepje is om aan te leren dat druk van het been lopen is, en vaak is een paar tikjes voldoende.
Pompiedom90 schreef:Ik zou eerst even verhaal gaan halen bij die stal daar, waarom die zweep en sporen en zoveel prikken en doen? Je laat je paard professioneel inrijden, je betaald ervoor, dus je verwacht ook wat terug neem ik aan. Een paard dat goed ingereden is en waar jij zo mee aan de slag kunt.
Hangen ze daar een heel verhaal op, maar de zweep en voornamelijk sporen blijven? zou ik mijn paard daar weghalen, en ergens anders heen sturen.
Als je je paard nu al met sporen (en dan zeker wielsporen die toch wel erg scherp werken) gaat rijden, zal het paard leren op een grote druk (dus van je scherpe spoor) voorwaarts te gaan. Waardoor jij krijgt, dat als je zonder spoor rijd, je paard VEEL minder goed en direct op jouw beenhulpen gaat reageren. Vooral omdat je paard nog zo jong is leert hij dit nog sneller aan.
ik had nog een vraag, toen jij daar was en ze hem met sporen en zweep reden, ging hij toen wel goed voor het been?