bij inrijden sporen en zweep gebruiken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merelj

bij inrijden sporen en zweep gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 19:51

mijn haflinger ruin word ingereden bij iemand anders. Toen kregen wij bericht dat hij nauwelijks vooruit wou. Ze zouden het oplossen, ik dacht het word gewoon goed opgelost, want ik ken die mensen enz. Nu gingen wij daar kijken toen net. En toen zouden ze Nico, zo heet hij, rijden. Eerst longeren, hoop getrekt en gejaag. Het zadel erop, dus die jongen kon zo opstappen. (kleine) Wielsporen en zweep, en ja ze worden gebruikt. Verkeerd gebruikt dus. Hij loopt niet door, en daarom doen ze dat. Ik heb er niks van gezegt, want ik was met mijn oom en die vond het goed. Aan de ene kant vind ik, je moet toch wat, want dan luister hij niet meer naar de commando's van de longeur. Maar aan de andere kant, je gebruikt de hulpmiddelen verkeerd, en dadelijk word hij helemaal dood voor het been/spoor.
Wat is jullie mening?

Oakland1990

Re: bij inrijden sporen en zweep gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:54

Zweep kan makkelijk, zelfs een klein bol spoortje maar wielen gaan er toch wel over. Zo wordt je ruin van in het begin sloom op je kuit. Ga eens met ze praten, dat je wilt dat je ruin op een meer vriendelijke manier wordt gereden. Anders weghalen en andere stal zoeken.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:56

Hmm.. als het echt superieur nodig is, zal ik zowieso met ze gaan praten hoor! zweep kan sowieso wel, ik had een tinker merrie in te rijden, ze reageerde niet, 3x (tikken) met zweep samen met kuit tegelijk gedaan, na de derde keer nooit meer een zweep nodig gehad, ze is nu een jaar onder het zadel.
Super op het been!

Gewoon met ze gaan praten, het is toch uiteindelijk jouw paard waar jij mee moet gaan rijden.

merelj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 19:57

Ja ik ben het er ook absoluut niet mee eens, maar mijn oom regelt alles en die vind het prima zo.

Ja, 3 tikken oke, maar hun tikken de hele tijd maar door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:58

Sporen heb ik nooit gedaan.
Je wilt je paard leren aan de kuit te zijn niet aan de spoor. Sporen zijn voor verfijning. Dus ik ben daar geen voorstander van.

Zweepje wel, maar is bij logisch en normaal gebruik niets op tegen, zelfs alleen maar handig om ze te leren wat je nu wilt

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 20:04

runningkawa schreef:
Je wilt je paard leren aan de kuit te zijn niet aan de spoor. Sporen zijn voor verfijning. Dus ik ben daar geen voorstander van.

Zweepje wel, maar is bij logisch en normaal gebruik niets op tegen, zelfs alleen maar handig om ze te leren wat je nu wilt

Mee eens, wilde het zelfde typen.

Ik zou het is met die mensen overleggen, het is tenslotte jouw paard en jij moet er straks nog veel plezier aan hebben/beleven. Maar ook hij, vooral het inrijden is zo belangrijk, het zou zonde zijn als hij nu al verpest wordt.
Anders kan je het ook eventueel is met je oom erover hebben, als het je echt heel dwars zit, zou ik 'm daar weg halen en een andere trainingstal zoeken.
Succes!

merelj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 20:06

Ja nou ik weet het dus niet je kan het van 2 kanten zien, dat zij ik al in m,n eerste bericht. Daarom wilde ik weten hoe jullie erover denken zodat ik die keuze kan maken.
Misschien dat als ie het eenmaal door heeft dat spoor + zweep lopen is dat hij dan wel weer goed erop reageerd en de sporen en zweep wegkunnen, maar dat weet ik dus niet, want ik heb geen ervaring met inrijden enzo.. Knipoog

WENDYBASTEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:33

wij rijden paarden altijd in zonder sporen en met zweep Knipoog

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 14:41

Alleen evt. zweepje om het begrip 'been' duidelijk te maken, doe je dit goed kun je al gauw het zweepje weer weglaten.

Sporen zijn voor verfijning niet om ze sneller te maken.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:37

Alleen zweep.
Met sporen inrijden is echt zonde. Mijn pony is nu drie en ingereden waar ik heb gekocht heb, daar hebben ze hem met sporen ingereden. Nou dat heb ik geweten, hij reageerde absolúút níet op mijn been.
Pas nu ik hem een maand heb wordt dat een beetje beter. Mag ik even bij vertellen dat ik hem ook alleen maar met zweepje rijd. Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:44

Ik heb ook diverse paarden van diverse rassen ingereden en gecorrigeerd, allemaal zonder sporen. Zweepje is om aan te leren dat druk van het been lopen is, en vaak is een paar tikjes voldoende. Dat je oom het allemaal prima vind zegt me helemaal niets, het is jou paard. Voelt het goed, laten staan, voelt het niet goed weghalen. Jij moet er straks mee rijden, niet hij.

JML

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:49

Ik heb het niet gezien, maar mijn eerste ingeving is met zweep en zonder sporen. Zeker in het begin wil je ze toch alleen voorwaarts gaan rijden zonder teveel hulpmiddelen lijkt me. Toen de mijne de vooruit kwijt was heeft een vriendin calorien verbrand door er achter te lopen met een zweep terwijl een ander haar aan de longe had en ik erop zat. Ik gaf benen en stemhulp en de meiden ondersteunden dat commando op het moment dat ik geen reaktie kreeg (dus niet opjagen ofzo) na een weekje (3 keer 20 minuten) zat er weer een vooruit op.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:50

sannuhh schreef:
runningkawa schreef:

Mee eens, wilde het zelfde typen.

Ik zou het is met die mensen overleggen, het is tenslotte jouw paard en jij moet er straks nog veel plezier aan hebben/beleven. Maar ook hij, vooral het inrijden is zo belangrijk, het zou zonde zijn als hij nu al verpest wordt.
Anders kan je het ook eventueel is met je oom erover hebben, als het je echt heel dwars zit, zou ik 'm daar weg halen en een andere trainingstal zoeken.
Succes!

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Met nog een kleine aanvulling: Veel jonge paarden moeten nog een beetje wennen aan het begrip 'beendruk'. Soms kunnen ze, zeker in het begin, juist een beetje tegen je been aanhangen. Het is daarom belangrijk níet elke pas been of zweep en al helemaaaal geen spoor te gebruiken, want dan begrijpt het paard er niets meer van. Het paard loopt toch? Dat was toch de bedoeling?

Als het om mijn pony zou zijn gegaan, was ik er zeker een gesprek over begonnen.

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:51

ik zou niks doen

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:51

alleen als het echt nodig is de zweep

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:58

Ik heb Mando met zweep, zonder sporen ingereden.

En rustig aan, de basis zat er pas na 3 maanden in hoor... het is nog een puppie ..... maar wel een puppie die moet leren luisteren.

Als je er geen goed gevoel over heb moet je met je oom gaan praten.
Jij moet er straks op rijden en een vriendin van mij ook haar haf in laten rijden en die heeft ook heel veel problemen met haar haffie gehad omdat het allemaal te snel en te ruw gebeurt is.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:36

Ik nemo ook met een zweepje erbij, nou dat ging echt prima hoor! Sporen vind ik zó overbodig, of je ze nou gebruikt om je hulpen "te verfijnen" of om het vooruit te prikken. Je paard moet vanaf het begin af aan leren op je kuit te lopen
Meteen weghalen daar, TS. dat zou ik in jou plaats gedaan hebben (als ze niet luisteren, hé)

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:49

Ik zou eerst even verhaal gaan halen bij die stal daar, waarom die zweep en sporen en zoveel prikken en doen? Je laat je paard professioneel inrijden, je betaald ervoor, dus je verwacht ook wat terug neem ik aan. Een paard dat goed ingereden is en waar jij zo mee aan de slag kunt.
Hangen ze daar een heel verhaal op, maar de zweep en voornamelijk sporen blijven? zou ik mijn paard daar weghalen, en ergens anders heen sturen.

Als je je paard nu al met sporen (en dan zeker wielsporen die toch wel erg scherp werken) gaat rijden, zal het paard leren op een grote druk (dus van je scherpe spoor) voorwaarts te gaan. Waardoor jij krijgt, dat als je zonder spoor rijd, je paard VEEL minder goed en direct op jouw beenhulpen gaat reageren. Vooral omdat je paard nog zo jong is leert hij dit nog sneller aan.

ik had nog een vraag, toen jij daar was en ze hem met sporen en zweep reden, ging hij toen wel goed voor het been?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:58

Breghje schreef:
Ik heb ook diverse paarden van diverse rassen ingereden en gecorrigeerd, allemaal zonder sporen. Zweepje is om aan te leren dat druk van het been lopen is, en vaak is een paar tikjes voldoende.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Je eerste doel is om je paard voorwaarts te leren gaan en weer terug te komen.
De combinatie van stem en been is vaak al voldoende, maar sommige paarden snappen het nog niet helemaal en dan is een zweepje ideaal om even tikje bij te geven om je hulp te verduidelijken.
Sporen zijn om te verfijnen en dus totaal niet nodig bij een groen paard.

Je oom kan het wel best vinden, maar het is jóuw paard en jíj bent degene die er straks op moet.
Dus als jij het niet prettig vind dat je paard op deze manier wordt ingereden moet je hem daar weghalen en een ander adres zoeken.
Er zijn zoveel mensen in Nederland die je paard wel correct kunnen inrijden!

merelj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 08:06

Pompiedom90 schreef:
Ik zou eerst even verhaal gaan halen bij die stal daar, waarom die zweep en sporen en zoveel prikken en doen? Je laat je paard professioneel inrijden, je betaald ervoor, dus je verwacht ook wat terug neem ik aan. Een paard dat goed ingereden is en waar jij zo mee aan de slag kunt.
Hangen ze daar een heel verhaal op, maar de zweep en voornamelijk sporen blijven? zou ik mijn paard daar weghalen, en ergens anders heen sturen.

Als je je paard nu al met sporen (en dan zeker wielsporen die toch wel erg scherp werken) gaat rijden, zal het paard leren op een grote druk (dus van je scherpe spoor) voorwaarts te gaan. Waardoor jij krijgt, dat als je zonder spoor rijd, je paard VEEL minder goed en direct op jouw beenhulpen gaat reageren. Vooral omdat je paard nog zo jong is leert hij dit nog sneller aan.

ik had nog een vraag, toen jij daar was en ze hem met sporen en zweep reden, ging hij toen wel goed voor het been?

Nee, hij reageerde helemaal niet. Hij negeerde zowel de zweep, als de sporen. Ookal kwam ze er soms hard tegenaan hij blijft langzaam lopen..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:57

Nou ik zou gelijk mijn paardje daar weg halen, wat mijn oom er ook van zou vinden .
Jonge paarden inrijden met sporen vind ik niet erg professioneel, een zweepje erbij okee, maar niet om te slaan of zelfs maar tikken, daar is een zweep ook niet voor bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:41

vind het persoonlijk een hele foute manier van inrijden, te beginnen bij het longeren al. Dat hoort niet met trekken en jagen. Paard moet weten dat jíj de baas bent, misschien een keer een opvallendere zwiep met de zweep, maar zeker niet lopen opjagen e.d.
Om er vervolgens met wieltjessporen op te zitten omdat paard niet vooruit wil? Kan me niet voorstellen dat jij je paard daar nu nog laat staan. Die vooruit komt vanzelf wel, tot 2 keer toe aandrijven, reageert ie daar niet op? Dan een tik bij. Maar niet lopen schoppen en slaan, dan hou je geen paard over...

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:10

Geen sporen! Zweepje moet kunnen, maar dan moet het wel effect hebben. Als een paard met inrijden al niet reageert op een zweep en constant 'geklop' nodig is, denk ik niet dat ze op een heel goede manier bezig zijn. Paard moet makkelijk voorwaarts zijn, daar begint het mee, anders kun je nooit verder.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 21:15

Als jij je er niet prettig bij voelt, ga dan met die mensen praten. Het is jouw paard... Wie weet kunnen ze je overtuigen van hun handelswijze, wie weet komt het er op neer dat ze je paard wellicht wat minder hard aan moeten pakken.

Ik rij zelf altijd op mijn gemakje paarden in. Ben er nu ook eentje in aan het rijden. Sporen gebruik ik zelden. Zweep heb ik er wel constant bij en ik gebruik 'm ook zodra ze terugvalt in het tempo en/of niet op mijn been reageerd. Maar dat is zeker niet 'constant' en getrek en gejaag probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik denk dat je er goed aan doet om eens te gaan praten Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 07:34

We zijn nu bijna een week verder,hoe is het met het paardje van de TS? Staat ie daar nog, is ie verhuisd??