Ik heb een 12 jarige merrie. Ik heb haar nog maar een maandje. Ze was vroeger een springpaard maar is verkocht wegens blessures opgelopen tijdens het springen. Toen kwam ze in onze manege terecht en was ze een manegepaard. Ik was op slag verliefd op haar ! Ze was zo'n mooi, groot en gespierd paard. Maar ze werd niet goed verzorgd in de manege. Ze kreeg te weinig voer, moest te veel en te hard werken, haar spiermassa nam af, ze begon aan luchtzuigen, ze mankte en was veel te mager. Ze stond of liep er maar futloos bij ...en ik herkende het mooie, fiere paardje niet meer van in het begin.
Ik kon het niet meer aanzien en wou haar kopen. Maar aangezien ik nog maar 16 en mijn ouders niet zomaar een paard voor me wouden kopen, ging dat niet zo in 1-2-3 !
Ik ben gaan werken, heb gespaard en heb haar gekocht !
Ze is al bijgekomen maar het mag nog wat ! Haar vacht glanst terug, ze mankt niet meer, ze heeft een anti-luchtzuigband aan en ik ben het rijden nu langzaam aan het opbouwen.
DA is geweest en ze mankte omdat ze een lichte peesontsteking heeft en de pees te veel belast werd in de manege. Ik mag van de dierenarts een uurtje per dag rijden of een wandeling van 2 uur maken maar mag niet te fanatiek met haar rijden en zeker niet meer springen !
Nu wil ik terug spiertjes beginnen opbouwen want ze is heel veel spiermassa verloren !
Ze heeft heel veel aanleg voor dressuur want ze heeft super gangen en is zeer soepel. Alleen die spieren ontbreken eraan.
Ik rijd haar nu wat met bijzetteugels om spiertjes in de rug op te bouwen. Ik heb ook gehoord van een pessoateugel die de achterhand traint ? Verder weet ik dat dressuur goed is om de spieren te onwtikkelen en ik zou haar ook een supplement Pavo Muscle Build willen geven ...
Iemand nog tips ?
Een paard wat correct gereden en getraind wordt heeft dat echt niet nodig hoor, en zonder training zetten er echt geen spieren aan omdat je een poedertje geeft
. Shine zat altijd goed in d'r vel en d'r spieren maar sinds ik die Myoplast voer (gewoon onderhoudsdosis) heb ik haar echt zien aanzetten qua bespiering en ze verzuurt minder snel
. Die Pavo poeders ben ik minder over te spreken, die voegen mijns inziens weinig toe.