Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Itsmy1987 schreef:dat jouw paard zomaar mag steigeren met het lichtere werk snap ik echt niet. dat laat ik dus nooit toe, of dat ie nou wel iets snapt of niet dat maakt mij niets uit, dan moet ie maar naar voren gaan. weet je wel hoe gevaarlijk steigeren kan zijn!!!. ik heb een mega verwende gribaldi gereden die een tijdje stil had gestaan. ze begon ook te steigeren omdat ze dat verwende leventje heerlijk vond. ik heb dit dus heel snel op kunnen lossen om haar naar links en naar rechts weg te sturen. dit kan niet bij elk paard maar bij deze werkte het heel goed. na 3 dagen wist ze al dat dat niet mocht, en bleef sindsdien met 4 benen op de grond.
Itsmy1987 schreef:ik zou goed les gaan zoeken die je kan helpen dit probleem op te lossen. wat voor afstammeling is het?
een 3 jarig paard die 2 maanden onder het zadel is en nu al niet meer wil voorspelt niet veels goed. misschien een andere rijmanier gaan zoeken
MeMar schreef:Steigeren is natuurlijk heel smerig... Ik heb er zelf ook ervaring mee en geef toe dat ik er geen held in ben.
De tips die ik kan geven voorwaarts blijven rijden, wil het dier dat niet neem hulp vanaf de grond erbij, en dan ook iemand die er verstand van heeft!!
Die het dier mee naar voren kan drijven of zoiets dergelijks. En als het echt niet op houdt zijn er natuurlijk nog meer alternatieven maar voor zo'n jong net ingereden dier, vind ik die een beetje vroeg.
En misschien het paard confronteren met dingen die ze eng vind, terwijl je haar aan de hand hebt. Stel ze doet het dan niet tja dan is het een flauwe...
Maar ik vind het wel knap dat je er steeds op klimt als je al een paar keer achterover geklapt bent. Het is wel erg gevaarlijk...
Veel succes!
peaches_ schreef:Misschien moet je eens overwegen om haar opnieuw in te rijden, want als je haar in 1 meivakantie kan inrijden, heb je dat mooi snel gedaan, ik ken zat mensen die eerst een half jaar longeren, en daarna niet eventjes in 1 meivakantie inrijden?.
Gewoon helemaal opnieuw starten met longeren.
Verder, als je dat niet wilt, is goed aandrijven een manier, een paard schiet dan naar voren, en dan neem je haar in de hoek terug naar het arbeidstempo, en dan hoort ze weer gewoon een stuk normaal te lopen.
Als ze het blijft doen zou ik echter wel naar deskundig advies gaan vragen van een instructeur of instructrice.
Itsmy1987 schreef:ik zou goed les gaan zoeken die je kan helpen dit probleem op te lossen. wat voor afstammeling is het?
een 3 jarig paard die 2 maanden onder het zadel is en nu al niet meer wil voorspelt niet veels goed. misschien een andere rijmanier gaan zoeken
MeMar schreef:En als je buiten met haar aan de hand wandelt? Gaat ze dan ook achteruit voor engere dingen?