(vind ik)Ik was benieuwd vanaf wanner jullie met sporen zijn gaan rrijden,
en waarom

Ikzelf rijd niet met sporen
maar zit flink te twijfelen om ze aan te schaffen,
vandaar dat ik dit vraag
ik ben gewoon nieuwschierig naar jullie redenen
en alles
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
(vind ik)

(maar ze waren een goede hulp toen) _angela_ schreef:viewtopic.php?f=105&t=784992&p=26874827&hilit=Sporen zijn er om de buikspieren van het paard te activeren (vragen deze aan te spannen). En niet om het paard meer voorwaarts te laten gaan. Aangezien het aanspannen van de buikspieren na het basiswerk komt, is inrijden met sporen echt onzin en worden de sporen waarschijnlijk gebruikt voor het aandrijven. Zo leert het paard lopen op het spoor, en niet op de kuit. Als je het spoortje dan wilt gebruiken waarvoor het is, is dat niet meer mogelijk, omdat het paard al een ander antwoord voor de hulp heeft geleerd.
suus_ schreef:Ik ga even quoten:_angela_ schreef:viewtopic.php?f=105&t=784992&p=26874827&hilit=Sporen zijn er om de buikspieren van het paard te activeren (vragen deze aan te spannen). En niet om het paard meer voorwaarts te laten gaan. Aangezien het aanspannen van de buikspieren na het basiswerk komt, is inrijden met sporen echt onzin en worden de sporen waarschijnlijk gebruikt voor het aandrijven. Zo leert het paard lopen op het spoor, en niet op de kuit. Als je het spoortje dan wilt gebruiken waarvoor het is, is dat niet meer mogelijk, omdat het paard al een ander antwoord voor de hulp heeft geleerd.
Vond ik wel even een interessant stukje om neer te zetten. Dat eerste had ik nooit geweten, maar wel dat ik heel wat paarden alias pony's heb gezien die idd hebben leren lopen op het spoor.
Ter verfijning van de hulpen lees ik ook heel veel maar wordt er dan nooit zonder spoor gereden?? Op wedstrijd vind ik het oke om mee te rijden maar gewoon in de bak moet ie maar op mijn kuit reageren.

want zolang het niet nodig is, zie ik er het nut niet van in ze te gebruiken. joy76 schreef:Op zich fijn voor jullie dat je het gevoel hebt dat het paard lekker loopt, maar ik heb het idee dat als alle manegeklanten sporen gaan gebruiken, de paarden binnen no-time echt helemaal nergens meer op gaan reageren. Ken zat maneges waar het hier overigens niet bij blijft. Daar wordt ook met slof, bijzets en weet ik niet wat allemaal gereden. Ik vind dat niet fair tegenover de paarden, die vaak een goede reden hebben om niet zo op de hulpen te reageren. Maar dat terzijde......
Door een paard - ook zonder sporen - elke pas te prikken of te 'schoppen' motiveer je 'm sowieso niet om meer vooruit te gaan. Of hij nou loopt of niet, hij voelt elke pas druk op z'n buik. Ook zonder sporen zou je beenligging stil moeten zijn, je geeft alleen beenhulp op het moment dat dat nodig is.
Is je paard niet voorwaarts genoeg, zou ik de oplossing eerder zoeken in afwisseling, het rijden van veel overgangen en wendingen, dan in een paar sporen.
Je kunt natuurlijk ook gewoon je ambities bijstellen, respecteren dat het dier veel verschillende ruiters heeft en zonder iemand met sporen op z'n rug al hard genoeg moet werken voor z'n bix.
monikasweety schreef:vind dat je eigenlijk op manege pony's niet met sporen moet rijden
zoals al gezegd is die beesten moeten al genoeg doen voor hun bix,
en krijgen zoveel verschillende ruitertjes o hun rug,
ik snap eigenlijk niet dat het toegestaan is op een manegepony in de les sporen te gebruiken
ok eigen paard, is eigen belang wat je ermee doet,
maar ja,

midgie schreef:Valt me op dat toch de meeste een spoor gebruiken als het paard/pony niet goed aan het been is, een spoor is voor verfijning , net als een bit, dus word er misbruik gemaakt van de spoor om het paard actiever te laten lopen, du shet paard moet gaan lopen voor een pijnprikkel, die steeds harder moet omdat ze bot worden op de spoor, laat die dingen toch gewoon in de kast liggen totdat je kunt rijden, je kan wel je been stil houden , maar toch als je geirriteerd raakt gebruik je de spoor, omdat dat nou eenmaal menselijk is , niet luisteren dan moet je maat voelen en is dat eerlijk????
Ook vind ik dat er vaak ook bij jonge kinderen een spoor om gedaan word, want het staat zo interesant, sneu!!
Ik rij zelf zonder sporen , gebruik een zweep , niet om mee te tikken , maar ik zwiep er mee in de lucht werkt zelfs nog beter dan aanraking, staat gek voor de meeste , maar ik geef om mijn paard en vind dan dat ik hem niet mag prikken met de sporen en slaan met de zweep.
Zo vaak zo jammer dat deze middelen misbruikt worden.
Een paard kun je heel goed rijden zonder ook als hij minder actief is , wees eens creatief en verzin eens iets om je paard vlotter te laten lopen zonder hem pijn te doen. of prik jezelf eens een keer met die zweep in je buikspieren, want als je een prik in je buik krijgt, tuurlijk span je je spieren dan, en een spoor is niet voor de buikspieren aan te spannen, heb ik trouwens nog nooit van gehoord, is weer een zelf verzonnen ding om een rede te hebben om een spoor aan te doen.