Ultime @ work: mooiste winnaar ooit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Ultime @ work: mooiste winnaar ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:01

Voor mij is dit echt de mooiste overwinning ooit. Dit merrietje heeft zoveel tegenslagen gehad, ze heeft zo'n onwijs karakter en knokt altijd voor de volle 110 procent.

Ze was voor de koers heel erg narrig, ze beet mij zelfs nog 2 keer in mijn arm. Dus ik dacht eigenlijk dat ze er weinig zin in had, maar later bleek dat het meer een uiting van topvorm was Haha! .. Zo is ze anders nooit, dus de volgende keer als ze me weer een tattoo geeft weet ik hoe laat het is Clown ...

Hieronder de foto's:

Afbeelding
Shot with NIKON D80 at 2007-08-03

Afbeelding
Shot with NIKON D200 at 2007-08-03

Afbeelding
Shot with NIKON D200 at 2007-08-03

Afbeelding
Shot with NIKON D80 at 2007-08-03

En nog een foto die een week van te voren is gemaakt, deze komt zeker weten groot in de huiskamer te hangen:
Afbeelding
Shot with Canon EOS 400D DIGITAL at 2007-07-30

Omdat ik weet dat het gaat komen: voel je vrij om vriendelijk te vragen wat er allemaal aan en omheen hangt zodat ik je kan uitleggen wat het doet en hoe het werkt Lachen

cruesli

Re: Ultime @ work: mooiste winnaar ooit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:02

gaaf zeg

maar waarom een 'wcrol' (zo ziet het eruit) onder de keelriem?
En ik vind het bit vrij strak in haar mond staan..

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:03

Ziet er leuk uit! mooi paardje is dat Lachen

Nou bij deze wat hangst er aan en omheen?

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:05

echt super gaaf.

@ cruesli: ik vind het wel meevallen hoor, het paard word niet in zn mond getrokken anders had ie m wel open staan.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:07

ik vroeg me ook af wat die rol daar doet.. (heb er geen evrstand van) gewoon nieuwsgierig waar het voor dient

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:08

Leuk paardje en zeker een super foto die van het hoofd!
Ik ben ook wel benieuwd naar wat er allemaal aan hangt.. Lachen

blonde_007

mooie foto's zeg! en ik ben ook benieuwd naar de uitleg van alles wat erop en eraan zit/hangt ...

TurboTinker

waarom is het dravers hoofdstel zo ingewikkeld? in verhouding tot he gewone hoofdstel,
dat riempje, dat tussen haar ogen, van boven naar beneden loopt.
is dat om de wind af te snijden?met zoals het kammetje bij de schaatsers ofzo?

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:09

Ja, vertel maar eens Lachen wij zijn benieuwd.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:10

ik denk dat de rol is om dat het paard zijn nek niet zou kunnen
" dubbelplooien" heb er eigelijk ook geen verstand van Tong uitsteken
verder mooi paardje , en leuke foto's Haha!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:11

ruitje schreef:
Omdat ik weet dat het gaat komen: voel je vrij om vriendelijk te vragen wat er allemaal aan en omheen hangt zodat ik je kan uitleggen wat het doet en hoe het werkt Lachen

Nou, Haha! , ik zat net je laatste foto te bekijken *Issie mooi genoeg om in een kamer te hebben hangen?* toen ik de regels eronder aan het lezen was en inderdaad, ben ik heel benieuwd waarom dat hoofdstel is zoals ie is. Het lijkt wel of er twee hoofdstellen over elkaar zitten?
Het antwoord is overigens: Ja, die zou ik ook wel in mijn kamer willen hebben hangen als het mijn paardje zou zijn. Haha!
Laatst bijgewerkt door Zunzuncito op 03-08-07 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:11

Die keelrol is voor het 'dichttrekken' , dit paardje is nogal fel en pakt het bit heel erg op, als je haar dan terug wilt nemen krult ze zichzelf helemaal op. In de bak, of in de baan als er niemand voor je is, kun je op dat moment het bit loslaten waardoor ze haar nek weer strekt zeg maar Lachen . In de koers, als er iemand voor je is kan dat lastiger, met als gevaar dat ze zichzelf helemaal op zou krullen en dan eventueel de luchtpijp dicht knijpt. Met deze keelrol kan ze zichzelf dus niet in gevaar brengen zonder dat ze dat zelf beseft Lachen.

Voor het bit: bij ons heeft het bit een totaal andere werking dan bij jullie. Wij moeten ze ondersteunen om ze in draf te houden. Dit betekend dat er tijdens de koers constante druk in de mond is om haar te kunnen helpen. Op het moment dat ze het bit totaal los laat kun je niet meer helpen als ze in galop zou vallen, je kunt haar dan niet meer 'opvangen' . Je houd ze constant aan het bit dus, maar als je goed kijkt zie je dat er bij ons ook maar 3 plooien in de mond zitten, het is ook een normaal gebroken bitje... Je wil juist dat ze fel zijn en het bit aanpakken zodat je ze kan helpen, als je dus te hard bent in de mond straf je jezelf Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:12

De rest van de uitleg volgt haha Haha!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:12

Ik heb totaal geen verstand van het koersen maar vind deze fotos wel een goed hardwerkend paard weergeven.

Edit: Tegelijke post. Bedankt voor de uitleg Lachen Nu snap ik tenminste waar die rol voor is aangezien wij die nooit tegen komen in de spring/dressuur sport Lachen

Mooie merrie trouwens. Met een aansprekend hoofd Ja

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:16

Snackie schreef:
waarom is het dravers hoofdstel zo ingewikkeld? in verhouding tot he gewone hoofdstel,
dat riempje, dat tussen haar ogen, van boven naar beneden loopt.
is dat om de wind af te snijden?met zoals het kammetje bij de schaatsers ofzo?

Omdat wij ze met hulpmiddelen moeten helpen, het is natuurlijk eingelijk apart dat ze op topsnelheid in draf moeten zitten dus probeer je ze met kleine foefjes zoveel mogelijk te helpen Lachen .

Het riempje dat van boven naar beneden loopt komt als je goed kijkt uit in een heel klein leer bitje in haar mond. Dit bitje zit voor het gewone bit( even goed spieken dan zie je wat ik bedoel Lachen ) . Dit noemen wij een opzet, dit stukje leer wordt dan over de nek heen vastgezet aan het schoftje( dus waar jouw zadel zit) zodat ze zeg maar 'aan zichzelf kunnen gaan leunen' , omdat ze in draf moeten blijven moet de balans van een paard onwijs goed zijn, met dit opzet steun je een paard dus, het kan niet met zijn hoofd naar beneden waardoor het in galop zou vallen( of waardoor er ongelukken zouden kunnen gebeuren zoals over de kop slaan) ... Het is dus een hulpmiddel in balans Lachen .

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:16

goeide uitleg! Lachen mooie foto! ik ben in frankrijk naar een ren geweest en ik vond het geweldig om die paarden zo heerlijk te zien lopen.! lekker fel en zow! en helemaal als je ze daarna ze zo rustig aan de hand ziet mee wandelen voor het uitstapen Tong uitsteken echt leuke sport!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:18

Dat lerenriepje lijkt een mini beetje op een soort sperriem maar ik kan geen leren bitje vinden Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:19

Verder heeft ze proppen in, kleine watjes in de oren die je er vanaf de kar uit kan trekken zodat ze in het begin van de wedstrijd doof is en later ineens geluid hoort als je ze trekt, hier 'schrikken' ze dan van waardoor ze nog een impuls hebben om harder te gaan lopen Lachen .

Owja, en ze heeft dichttrekkleppen, die klepjes naast haar hoofd:)

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:20

Wat een hoop tuig. Vind het al knap van je dat je op een juiste manier alles aankrijgt. Vind het tuig er ook niet onvriendelijk uit zien Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:21

Hilde_q schreef:
Dat lerenriepje lijkt een mini beetje op een soort sperriem maar ik kan geen leren bitje vinden Lachen

Als je in de mond kijkt zie je 2 bitten zitten, eentje op de gewone plaats en dan daarvoor zie je 2 ringetjes waar het soort sperriempje naartoe loopt Lachen .

Ook zit er nog een 2e neusriem onder zoals je ziet, dat is een mondhalster, gewoon een neusriem die iets strakker zit dan een gewone neusriem, hier maak je de springteugel aan vast met een ringetje Lachen

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:22

Heb zelf ook een draver en vind het wel grappig om nu te zien hoe al die tuigjes eraan handen enzo. Ziet er leuk uit en ze heeft een hele vette draf zeg! Leuk hoofdje heeft ze ook Haha! !

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:23

nu zie ik het Lachen vind het fijn dat je zo goed uitlegt; nu snap ik er tenminste iets van als ik naar de fotos kijk. Lachen

Bedankt dus !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:24

Leuk dat je zo de hele santenkraam uit kan leggen, Ceet!

Wat is het toch een leuk paardje! Eentje die de moeite zeker waard is met zoveel karakter!

MantaAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:25

Gaaf man!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:25

Hilde_q schreef:
nu zie ik het Lachen vind het fijn dat je zo goed uitlegt; nu snap ik er tenminste iets van als ik naar de fotos kijk. Lachen

Bedankt dus !

Nee jullie bedankt voor de vragen Lachen . Heel vaak schrikken mensen als ze alle poespas eraan zien hangen en denken ze meteen dat het allemaal onvriendelijk is, natuurlijk is het topsport wat je doet en je verwacht een prestatie van een paard dus ik ga heus niet mijn eigen sport heilig verklaren, maar een hoop mensen trekken conclusies zonder dat ze weten hoe het werkt.

Dan heb ik liever dat je een conclusie trekt als je wel weet hoe het werkt Haha! Clown