schouders ontspannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

schouders ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 17:49

Ik loop sinds kort tegen een probleem, ik span me schouders steeds aan. Ik doe dit onbewust, maar hier door is er wel 1 van de 3 schanieren geblokkeerd waardoor ik me pony ga tegen ewrken soms. Heeft iemand tips om te zorgen dat ik mijn schouders beter kan ontspannen?

debje18

Re: schouders ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:52

Ik zit ook met dat probleem, maar weet ook niet hoe je het kan voorkomen.Wat ik dan af en toe doe is mijn schouders af en toe een keer los draaien, maar verder weet ik ook niet hoe ik het op kan lossen, daarom lees ik even mee voor de tips Pling

rmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:54

Ik denk dat als je je er bewust van bent, en dat ben je anders zou je dit topic niet beginnen, dat je er dan vanzelf wel op let. Gewoon proberen er zoveel mogelijk op te letten, dan gaat het vanzelf weer over!
Zit je voor de rest wel ontspannen?

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar iig succes ermee!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:57

Ik heb wel eens als tip gehoord dat je dan een zweepje achter je rug door je ellebogen kan steken. Het idee hierachter is dat je druk in je rug voelt als je je schouders aanspant.
In theorie klinkt het wel aannemelijk, maar of het ook in de praktijk werkt weet ik niet. Maar misschien is het 't proberen waard.
Succes!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 17:59

rmej schreef:
Ik denk dat als je je er bewust van bent, en dat ben je anders zou je dit topic niet beginnen, dat je er dan vanzelf wel op let. Gewoon proberen er zoveel mogelijk op te letten, dan gaat het vanzelf weer over!
Zit je voor de rest wel ontspannen?

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar iig succes ermee!

ik ben het me er van bewust doordat mijn instructrice het zei, daarvoor had ik het nog niet gemerkt

Jip_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:03

Ik heb er ook last van. Het begon met nek/schouderklachten (soort spierpijn).
Naar de fysio geweest, bleek dat ik mijn rechterschouder onbewust optrek.
Nu voel ik het soms ook, maar dan is het al te laat. Ik voel het namelijk wanneer ik pijn krijg, als ik dan de schouder loslaat voelt het fijner, maar onbewust trek ik em toch weer op.

Ik ga binnenkort weer langs de fysio om te vragen of het niet uit mijn hele houding komt..
Misschien ook een idee voor jou?

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:06

@ fury_berber: mijn ouders zijn allebij fysio Tong uitsteken die hebben er al naar gekeken. Ze kunnen niks bijzonders vinden. Ze voelen wel veel spanning in mijn schouder maar dat is wel logisch opzich.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:23

Het is al superfijn dat je instructie het opmerkt!! Laat het haar elke keer tegen je zeggen als je het doet, al is dat 20 keer per minuut!! Beter nog, laat haar aan je vragen: Span je je schouders? Op die manier moet je zelf leren voelen of je je wel of niet aanspant.

ZOrg verder dat je ademhaling in orde is. opgetrokken en/of gespannen schouders kunnen ook het gevolg zijn van een te hoge ademhaling. Dus goed door je neus inademen via je buik.

Verder regelmatig je arm eens naast je lichaam laten bungelen, je schouders draaien en dat soort oefeningen, dan kom je er snel genoeg achter of je de boel aanspant of niet.

Succes er mee!

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 22:58

Ik deed dit ook altijd ik had de volgende dag altijd ongelooflijk veel spierpijn in mijn schouders zo erg spannende ik mijn schouders op en als mijn paard wat sterker was deed ik het nog erger. Ik heb het afgeleerd door er zelf hele tijd aan te denken dat ik ze moest ontspannen, vergeet je het om er zelf aan te denken vraag dan aan je instructice om het regelmatig te herhalen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 23:00

Vraag of iemand je paard wil longeren, knoop in de teugels en proberen onafhankelijk te zitten. Armen zwaaien enzo.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 13:54

Ik doe het ook heel erg. Niet alleen te paard, ook in de auto, op de scooter vroeger, achter de computer, etc Clown

Het is heel vervelend wat ik heb er ook rugklachten door.

Ja het enige wat ik er zelf aan kan doen is puur het bewust ervan zijn, en eraan denken...

(en een leuke jongen die zo nu en dan masseert kan ook helpen Knipoog )

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 14:28

Tijdens het rijden beetje rondkijken, tijdens stap/draf/galop cirkels draaien met je schouders.. misschien helpt het, ik kreeg het laatst als opdracht van m'n intructrice om m'n schouders te ontspannen

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 17:39

het wordt al beter, ik wordt het me steeds meer bewust en dan denk ik weer even oke schouders ontspannen, als ik dat doe lopen me paarden ook beter, dus eht gaat de goeie kant op Lachen bedankt voor de tips!