teugeldruk>>niet meer voorwaarts..HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

teugeldruk>>niet meer voorwaarts..HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 13:42

Hulp gevraagd!

Vanaf februari rijd ik op Navajo en daarvoor was er een tijd weinig mee gedaan...Ik ben toen bezig gegaan met de conditie, maar ook vooral met reageren op het been, want hij was erg sloom en reageerde weinig..
Na een tijd ging dat heel goed en ons rijden was een stijgende lijn, maar nu zit ik (sinds korte tijd)toch weer met een probleem..

Op het moment dat ik met een lossere teugel losrij, is hij net voorwaarts, maar op het moment dat ik ook maar iets teugeldruk neem (en dan heb ik het gewoon over: teugels op maat maken om wat te gaan doen) zakt hij enorm terug in tempo, is hij minder actief en reageert hij ook veel slechter op mijn been..Met losrijden kan ik er een mooie middendraf uitrijden, met teugels op normale lengte krijg ik met veel moeite een versnelling in draf..
Dit is dus sindskort, eerder ging het prima!

Ik heb geprobeerd om minder druk te nemen (handen ver naar voren, teugels toch lang laten) maar dat gaat ook niet goed want dan drukt hij zijn rug weg..Er zitten dan goede momenten tussen, maar ook momenten dat hij omhoog komt en dan kan ik niet snel genoeg naar beneden vragen..

Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is en dat ik tips krijg, want ik weet niet hoe ik dit nou aan moet pakken..

ComancheIII

Re: teugeldruk>>niet meer voorwaarts..HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:59

Ik denk dat je paard nog een balansprobleem heeft. Hij heeft wat moeite om met hetzelfde tempo door te lopen terwijl je ook van voor gewoon teugeldruk houdt. Ik ben nu met een jong paard bezig en had hetzelfde probleem. Het is erg belangrijk toch voorwaarts te willen rijden. De mijne ging dan op zijn plek galopperen en dan moet je juist weer gas geven, zodat ze leren dat been wel reactie betekend. Dat hij geen middendraf kan laten zien is dan ook erg logisch. Denk ook niet dat je dat nu van hem/haar kan vragen. probeer eerst respect te kweken voor je been en als je weer kan schakelen op je been en zit dan moet je dat weer oppakken, anders loop je kans dat je de middendraf verkeerd aanleert, hij moet wel van achteruit vertrekken.

Het kan ook een beetje verzet zijn op de druk van je hand omdat hij dat niet meer gewend is, maar als je consequent bent kom je daar wel weer doorheen.hij kan ook last van zijn tanden hebben, haken, wolfstanden ofzo? is er wel eens een tandarts geweest bij je paard??

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 21:29

Een balansprobleem? Kan dat op latere leeftijd? hij is namelijk 14 en heeft wel m gelopen.. Ik zeg absoluut niet dat je ongelijk hebt hoor, ik wil er gewoon meer van weten Lachen
Ik denk niet dat het echt verzet ofzo is want hij liep eerst prima! (zie evt topic in mijn onderschrift) Dit is echt iets van de laatste tijd..Tanden ga ik na (laten) kijken, daar had ik nog niet aan gedacht...
Masseur is gister wel geweest, helaas was ik daar zelf niet bij, maar ze had gezegd dat hij enorm vast zit in zn rug..

EDIT: als je in het 2work topic kijkt dat in mijn onderschrift staat, en dan foto 12, zo loopt hij als ik hem van voor los laat..Hij is dan wel mooi actief, maar zijn hoofd en hals dus in die houding..Zo wil ik hem ook niet altijd rijden..Zo rij ik nu dus wel gedeeltes om hem actief te maken, maar hij loopt dan niet echt over zn rug..

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:27

het is een beetje moeilijk natuurlijk om zo de situatie in de schatten en tips te geven.
Heb je wel eens priveles gehad van iemand die er echt verstand van heeft of er naar laten kijken?
En idd. kunnen tanden ook een rol spelen.
Maar ik krijg ook een beetje een gevoel dat het misschien uitproberen is. je vraagt niet eens meer dan een normale teugeldruk, niet aan de teugelrijden ofzo. Ik zou bijna geneigd zijn te zeggen ´m een keer flink aan te pakken. nu zeg ik niet dat je paard moet afslaan, helemaal niet!! maar een keer duidelijk zijn mag ook best een keer. ik krijg priveles van iemand die heel veel paarden al heeft opgetraint en mag nu zelf zz/zwaar starten. mijn paard heeft ook een periode gehad dat hij echt niet aan m´n been was, echt niet voorwaarts was en mijn instructrice heeft ons toen een keer met een longeerzweep mee opgejaagd. dat klinkt allemaal misschien een beetje onvriendelijk zo in mijn verhaal maar dat was het echt niet hoor. het heeft wel geholpen, mijn paard had het gewoon nodig een keer even aangepakt te worden. natuurlijk moet je ook de situatie van jou inschatten. is het uitproberen? beetje baldadig? of heeft hij echt ergens pijn denk je? daar moet je zelf even goed naar kijken.
rijd je je paard wel eens met een spoortje? misschien helpt een klein spoortje al.
zoals ik al zei, het is zo lastig in te schatten als je een paard niet in het echt kan zien. daarom raad ik ook aan de hulp van iemand in te schakelen die echt ervaren is.
Succes ermee!!

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 13:31

o nog even een opmerking....
het lijkt misschien dat ik zz/zwaar mag starten, maar dat ging over mijn instructrice!!
hihi zover ben ik nog laaaaaaaaaaaaaang niet!! haha!
sorry, maar anders wordt het misschien verkeerd geinterpreteerd! Clown

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 16:34

bedankt voor je reactie Goofy Lachen
Ik rij al wel met een spoortje en sinds kort ook met zweep om hem op het moment dat hij niet genoeg reageert, bij te kunnen tikken..Hier reageert hij eventjes op, maar zakt dan snel terug...
Afgelopen dagen heb ik zonder zadel gereden om zijn rug en temo beter te kunnen voelen..
Ook heb ik mijn probleem bij de staleigenaar neergelegd en die zei het zelfde als jij: pak maar eens goed aan! Hij is ook meegegaan om te kijken hoe het ging (hij kent Navajo al heel wat jaartjes en hij weet ook hoe hij kan lopen)..
Ik heb hem alleen met zweep gereden zodat ik hem evt niet per ongeluk met de spoortjes zou raken (omdat ik toch zonder zadel zat en ik wil niet dat hij "gewend raakt" aan de spoortjes)..Ook heb ik af en toe flink doorgevraagd in mijn hand en op een gegeven moment voelde ik hem gaan ontspannen..Het is nog niet zoals het geweest is, maar het is weer een begin Lachen het lijkt er dus op dat je gelijk hebt,even aanpakken kan soms wonderen doen Ja
Ik ga de komende dagen vaker zonder zadel rijden en daarna ga ik kijken of ik er ook met zadel weer een normale dressuurpony van kan maken Knipoog Bedankt!