Zeer voorwaarts en eenmaal in draf niet meer stoppen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Zeer voorwaarts en eenmaal in draf niet meer stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 10:29

De titel zegt het al, tijdens het rijden is Sam echt supervoorwaarts in de draf, eenmaal in draf blijft ze maar lopen en het liefst op een hard tempo. Ze is heel sterk linksgebogen waardoor ik het idee heb dat ze dus uit balans raakt in de draf. Ik ben me aan het focussen op het rechtrichten maar hier heb ik hulp bij nodig. Maar hebben jullie misschien wat foefjes om er voor te zorgen dat ze niet de bak rondcrosst als een kip zonder kop? (overigens is ze nog wel stuurbaar hoor maar ze loopt gewoon veel te hard...) Bovendien krijg ik haar ook lastig weer terug in de stap, ik heb alles geprobeerd, zwaar maken en ophoudingen maken, juist wat meer ruimte geven en dan met mn zit haar proberen terug te nemen, ophouding maken en me wat lichter maken, niets geeft echt het gewenste effect. Nu ben ik maar vol gaan houden met terug nemen met mijn zit en een ophouding maar ze loopt er gewoon doorheen! (ze is trouwens echt heel lang met slof gereden omdat het meisje bij de vorige eigenaar haar niet terug kon krijgen zonder. Toen ik haar reed heb ik gelijk die slof eraf gegooit maar nu heeft ze dus moeite met tempo houden. Overigens ben ik al wel blij dat er nu eindelijk een stap op haar zit Knipoog).

b.v.d. Nathalie

Sjapaz

Re: Zeer voorwaarts en eenmaal in draf niet meer stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:42

Ik heb ook zo'n hardloper, en ik oefen gewoon erg veel met hem om hem langzamer te laten lopen. Jij bent de baas en bepaald het tempo, niet zij!!

Continue overgangen rijden, helpt heel goed. Gaat ze te snel, ga je maar weer stappen, draaf je weer aan. Loopt ze weer snel? weer terug naar stap. Ik laat die van mij gewoon heel langzaam draven express, maar dat moet je wel maar net voor elkaar krijgen. En als hij dan goed naar me luisterd mag hij sneller, maar dan wel op mijn commando!! in de bak lukt dit goed, buiten wat minder. Gewoon heel veel ophoudingen maken ook!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 10:50

Okay dus gewoon stug vol blijven houden? Waar ik een beetje bang voor ben is dat ze met me aan de haal gaat als ze eenmaal ook weer zo hard draaft hahahahah. De eerste keer dat ik op haar reed was ze al superlang met slof gereden, ze gaven mij toen geen slof. Ze is dus met me aan de haal gegaan maar gelukkig bleef ik zitten Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:34

nathalieW, ik weet precies wat je bedoelt, ik had ook zo'n turbopaard, het kwam bij haar inderdaad doordat ze erg scheef was en bovendien erg stijf. Paardlief en ik zijn in training gegaan bij iemand die erg veel van rechtrichten weet en het probleem was zeer snel opgelost. Paardje is onherkenbaar veranderd Lachen

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:35

Ik heb hetzelfde probleem, ook alles geprobeerd en ook erg sterk!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:38

Heb trouwens ook een keer de omgekeerde versie mogen aanschouwen, paard durfde doordat ze geen goed evenwicht had niet meer te draven...ook zeer snel opgelost Lachen

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:17

Maar hoeveel kost instructie van een gediplomeerd rechtrichter? Omgeving amersfoort (nijkerkerveen)???? En hoe vind ik dat?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:48

zoeken, zoeken en nog eens zoeken Knipoog en hoeveel het kost verschilt uiteraard per instructeur.
In Arnhem zit Marijke de Jong (paardenbegrijpen.nl), dat is sowieso een zeer informatieve site. Anne Muller is ook een zeer goede instructrice (akasha-rijkunst.nl)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:31

Je paard kán waarschijnlijker gewoon niet langzamer draven, doordat ze zo scheef is. Zaak is dus het tempo eerst maar te negeren, en haar eerst netjes recht te krijgen. Dit kan vaak wel onder het zadel, maar soms is het handiger om het aan de hand of door middel van longeren te doen. Maar op zoek naar les is dus een goed idee. maar begin, als je het draven niet echt vertrouwd, met rechtrichten in stap. Dan voorlopig maar niet draven.

En ik vind het geweldig dat je die slof eraf hebt!! Die lost je probleem namelijk niet op, maar maakt het alleen erger!! Super dus dat je zonder rijd, ookal gaat ze dan te hard.

Succes er mee!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 20:53

Ik heb tevens een advertentie geplaatst op marktplaats dat ik op zoek ben naar een instructeur/instructrice met een diploma en verstand van rechtrichten etc. hoe weet ik dat ik geen kwakzalver krijg? (voordat ik lesgeld heb betaald voor de eerste les)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:07

Neem in elk geval een proefles. Via de site www.paardenrecht.org kan je instructeurs vinden die volgens de methode van antoine de bodt lesgeven, en dat is wel heel erg op rechtrichten gericht. Niet iedereen is er alleen even enthousiast over, maar dat moet je ook voor jezelf uitmaken. Ik heb bovendien allang gemerkt dat het een groot verschil is tussen les van Antoine zelf en van 1 van de instructeurs Haha! Maar ze zijn wel expert op het gebied van rechtrichten.

Als je een proefles neemt, laat je dan de theorie ook uitleggen. Als iemand je niet kan vertellen waarom en hoe of wat, niet doen. Als ze vinden dat eerst je tempo omlaag moet, hoef je er hoogstwaarschijnlijk in dit geval ook al niet aan te beginnen. Zorg ook dat je iemand hebt die je leert voelen wat goed is en wat niet. Ik zie veel mensen die het poaard netjes voor elkaar hebben als ze les hebben, maar er niks van kunnen als de instructeur er niet bij staat. Dit omdat de instructeur zegt wat ze moeten doen, en niet leert voelen waarom ze wat wanneer moeten doen.

Tja, en kosten voor een proefles zal je altijd blijven houden....

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 15:37

Hoe kan ik trouwens een les bij Antoine zelf volgen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 15:53

Contact opnemen met een van de locaties waar hij les geeft, of met je paard naar hem toegaan. in dat laatste geval moet je hem even mailen of bellen. Wel moet ik erbij vermelden dat hij het héél druk heeft, en dat het soms moeilijk is om er tussen te komen, al schijnt het makkelijker te gaan als je naar Belgie toegaat. Tot slot is een les van hem niet goedkoop, maar ik vind het zeker het bedrag waard, zeker als je (ernstige) problemen met rechtrichten hebt.

Kijk even op http://www.hoefkatrol.com, daar kan je alle informatie vinden over lessen en s tages.