hoe krijg je een paard 'zacht in de mond'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

westernpower

hoe krijg je een paard 'zacht in de mond'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 12:36

hey,
zoals de titel al zegt: Hoe kun je een paard 'zacht in de mond' krijgen, zodat hij op je kleinst mogelijke kneepjes gaat reageren?

OneDesire

Re: hoe krijg je een paard 'zacht in de mond'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:39

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, aangezien mijn paard ex-manegepaard is, en best hard in de mond is.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:43

Volgens mij is het een mogelijkheid om met een hulp die hij kent (bijvoorbeeld je been) samen hem te wenden of aan de teugel te rijden zoals men dat noemt. Nu is het volgens mij best lastig om dit nog te doen als je paard van zichzelf al hard in de mond is (dus een "ouder" paard of een paard zoals mijn bijrijdpaard wat zn kaak eens heeft gebroken). Maar volgens mij is het een zo zacht mogelijk werken met je eigen handen en dit opbouwen... Hmm, vaag? Ja, ik ben benieuwd of er nog meer mensen reageren!

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 12:46

maar wat als dat 'zo zacht mogelijk werken met je eigen handen' geen effect heeft? dan móet je zelf wel 'harder' worden lijkt mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:50

Mijn paarden zijn allen zeer zacht in de mond, dit mede doordat ik ze zelf beleert heb.. 1 is later voor de wagen ook beleert niet door mij en hierdoor wel harder in haar mond geworden maar hoe ik dat oplos met rijden is door veel met lange teugel te rijden en met mijn houding te sturen en tempo aan te geven, als ik dan de teugels na een tijdje oppak is ze weer heerlijk zacht in de mond! Bij het lange teugel rijden gaan we welliswaar niet alle hoeken netje's door, en zijn de volte's presies mooi rond maar dat hoeft ook niet van mij Lachen

Zo lopen die van mij goed op mijn beenhulpen en heb ik de teugels nog maar amper nodig, ook gebruik ik veel mijn stem bij tempo-wisselingen, scheeld ook heel wat!

Ook heb ik er een zeer zacht bitje in hangen en als ze echt een keer vervelend zijn en hartstikke sterk in de mond dan pak ik gewoon een simpel iets scherper bitje Knipoog Ik heb namelijk geen zin om trekgevechten aan te moeten gaan of blaren op mijn handen te krijgen..

Bij mijn paarden werkt dit het beste, mischien een tip om eens te gaan proberen?

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 12:54

oke, ik snap het. Maar wat als ze gewoon door je hand héénloopt? Ik bedoel, af en toe móet je ze toch wel eens hard aanpakken, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:04

Het is juist de kunst om ook dan je hand zacht te houden, als ze echt enorm aan het kloten zijn rijd ik ze soms wel op mijn hand puur voor de controle (anders stuiteren we alle kanten op Vork ) maar zodra ze weer normaal lopen is mijn hand weer los met zeer lichtelijk contact op de teugel Lachen

Het is een beetje lastig uit te leggen en ik heb het zo in de praktijk mezelf aangeleert maar het werkt echt! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-07 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:07

Zoveel mogelijk van die mond afblijven. Hoe meer je er aan gaat zitten hoe harder die mond word. Misschien kan je eerst aan de longeerlijn oefenen met het laten reacgeren op druk doormiddel van buiten. Het gaat er denk ik om dat je paard op lichte druk gaat nageven? Probeer je paard ook goed aan het been te stellen zodat ie van achter naar voren komt dan komt ie vanzelf in je hand. Veel overgangen rijden dus middendraf en weer terug stap draf weer een pasje wegrijden. Veel wendingen rijden om je paard lekker soepel te maken. Als je paard soepel en ontspannen is komt ie ook makkelijker in de hand.

Nooit gaan trekken of wat dan ook Het paard heeft alleen iets om vast te pakken als jij dat geeft. Als jij los laat kan je paard niks vast pakken. Qua kracht ga je het toch nooit van een paard winnen

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 13:10

oké, bedankt. Ik ga nu offline, ff bij mn paard kijken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:42

Het is juist de kunst om bij paarden die heel hard in de mond zijn super zacht met de hand te worden, zodat ze niet meer in verzet gaan tegen de pijn prikkel die ze krijgen als jij te hard ben met je hand,

Ik heb een merrie die ook heel erg hard in haar mond is gemaakt, di erij ik bitloos en dat gaat veel beter, omdat ze niet meer hoeft te vechten tegen een te harde hand.
Dus behandel haar mond als porselein en wees geduldig en zegt op zachte toon wat je van haar wil en zie het rijden als samenwerking en niet als krachtmeting, wat vele ruiters eigenlijk nog denken, dat rijden baas spelen is en een krachtmeting met je paard is en dus maar steeds een naarder bit in hangen.
Rijden is samenwerken met je paard, leg het uit wat je bedoelt en dwing hem er niet toe.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 21:56

ik denk hulpen verzachten enne,, als je dan streng moet zijn in zijn mond, doe het dan snel. bijv een hele korte ophouding ofzo.. dat ie je wel voelt maar zeker niet blijft voelen.. en idd veel met je gewicht en je benen werken.. ik weet het anders ook eigelijk niet! succes groetjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:04

In ieder geval zelf héél zacht met je handen zijn.

Je kunt het ook proberen zònder bit. Je paard zal dan geen weerstand kunnen bieden met z'n mond (en zal daardoor lekker gaan ontspannen).
Maar zorg ook dan dat je met zachte handen rijdt, want dat geldt altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:06

Door zelf zacht te zijn, dat is echt het enige
Elk paard heeft gevoel in zijn mond, alleen heeft geleerd dat te blokken omdat de ruiterhand onprettig is (geweest).

Leer je paard luisteren op je zit en beenhulpen.
Dan heb je al bijna geen hand meer nodig

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 11:34

oké, bedankt!
Maar wanneer ik onderweg een bekende tegenkom, en ik daar even een praatje met wil maken, dan wil mevrouw vaak niet stil staan. mOET IK DAN NOG ZACHT BLIJVEN? want als ik dat doe, loopt ze gewoon verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:48

Belangrijker: leer je paard stil te (blijven) staan. Oefen dit gewoon vaak, in de bak en buiten de bak. En bouw het op, van een paar seconden tot een minuut tot nog langer. Wanneer ze dit geleerd heeft, kun je later rustig onderweg een praatje maken. Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:53

westernpower schreef:
hey,
zoals de titel al zegt: Hoe kun je een paard 'zacht in de mond' krijgen?

Door zacht te zijn in je handen.
Rijdt je paard op je zit en been naar je hand toe, dan worden ze vanzelf lichter van voren.
Zoek een goede trainer of trainster die je erbij kan helpen. Trainen, trainen, trainen met héél veel inzet. Dan leer je het vanzelf.
Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:38

westernpower schreef:
oké, bedankt!
Maar wanneer ik onderweg een bekende tegenkom, en ik daar even een praatje met wil maken, dan wil mevrouw vaak niet stil staan. mOET IK DAN NOG ZACHT BLIJVEN? want als ik dat doe, loopt ze gewoon verder!

Gewoon even afstappen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 21:40

Wat joviban ook al zegt, gewoon aanleren, steeds wat langer
Is eigenlijk meer een opvoed probleem imo dan en rt probleem