in protest.. dan maar steigeren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wallie

in protest.. dan maar steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 20:17

hoi hoi bokkers,

als ik me paard vraag halt te houden vertikt hij het en gaat hij in staking.. daar komt dan steigeren bij kijken.. dat steigeren gaat nog best hoog.. hij doet het ook als we aan het oefenen met mennen zijn (erachter lopen enzo) dan zo hoog dat hij achter over klapt.. (had ik vandaag) moet ik dat steigeren straffen?? en hoe dan?? of moet ik juist als die achterover is geplapt.. lief en zielig tegen hem gaan doen en er gelijk mee stoppen..?? ik heb het vandaag zo aangepakt.. ik had al gelongeerd van tevoren zodat hij even zijn eitje kwijt was en ik rustig aan de slag kon gaan.. nou vergeet het.. hij vertikte een stap vooruit.. ook al gaf ik een tikje met de zweep hij moest en zou vanzichzelf achteruit lopen/steigeren.. dit ging 1 x te ver en klapte zo achterover.. hij stond op en moest van mij voorwaarts dat vertikte hij weer.. dus heb ik de leidsels op gebonden en hem een half uur in de longeer bak laten rennen.. terwijl ik boos was reageerde hij super goed op me stem omdat hij zo duidelijk was.. hij wist dus wel dat ik even goed boos was.. maar hoe leer ik dat gesteiger nou eens af.. ik wordt er af en toe niet goed van.. als ik rijd en hij doet dat laat ik hem meteen voorwaarts draf zodat het niet kan.. doe ik het allemaal wel goed??

liefs wendy

Li_lee_yang

Re: in protest.. dan maar steigeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:18

en als je hem aan de hand hebt kan die wel gewoon stil staan?

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 20:19

ja dan blijft hij wel stil staan maar zodra ik ga rijden/longeren of mennen dan vertikt hij het gewoon

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:42

Doe een martingaal om. Als het paard dan steigert je trekt aan de teugels, trekt je hem naar beneden en niet naar achteren.

Werkt echt.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:55

Heb hetzelfde probleem, Ook deze doet er alles aan om niet stil te staan, niet direct steigeren overigens. Eerst zijwaarts, achterwaarts voorwaarts proberen etc. Doet het ook voor de wagen..

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:07

Hmm, laatst zei iemand dat ze hem gewoon met de zweep tussen z'n oren tikt. Klinkt niet zo vriendelijk (voor mij ook niet..) maar het paard had wel na 2 keer door dat omhoog niet de goede kant op is! Misschien, als je het wilt, wel een oplossing..

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:21

Een martingaal helpt inderdaad.
Als ze steigeren voorwaarts drijven met je spoor wil ook wel eens helpen. En zodra het paard op zijn vier voeten staat op rustige manier opnieuw proberen halthouden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:36

Eerlijk gezegd zijn jullie niet zo goed bezig.. omdat je niet weet wat je moet doen..
Martingaal is een hulpmiddel, maar belangrijker is dat de oorzaak weg genomen wordt..

Een paard stijgert niet voor niks (of er moet echte een kronkel in zijn kop zitten, maar daar ga ik niet vanuit), het paard doet dit met een reden..
In dit geval denk ik ook niet dat het onwil van het dier is.
Klinkt mij meer als een paard wat niet rustig stil kan staan, omdat hij weet dat er iets gaat gebeuren..
Straffen heeft imo geen zin, maar ach en ohh ook niet..

Persoonlijk zou ik even opnieuw beginnen met leren stil te staan..
Eerst aan de longe, liefst met dubbele longe.. af en toe sta je stil (niet te vaak, daar worden ze vervelend van)..
Doet hij dat braaf, belonen met je rustige zware stem!
Als dat goed gaat, ga je steeds iets verder achter je paard lopen..
weer een paar keer stil zetten, braaf...

Genoeg voor dag 1, de volgende paar dagen doe je het weer zo tot je eenmaal achter em loopt..
dan wederom, op dezelfde manier stil zetten.. braaf, goed zo...

Zo komt er vanzelf een moment dat ie rustig stil kan staan..
en dan is het tijd voor de volgende stap.. maar zover zijn we nog lang niet!!

Mocht hij nou onverhoopt toch omhoog komen, reageer je er gewoon niet op.. je pakt em opnieuw aan de longe, heel kalm en rustig alsof er niks gebeurd is.. en gaat gewoon weer een stapje terug..

Niet slaan, niet schelden, niet hard laten lopen... alleen negeren..
Komt helemaal goed..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:43

Ik denk ook dat je op moet letten of je niet te veel aan zijn mond komt. Mijn mini doet dit op het moment dat je bij een druk kruispunt staat en dus bij voorbaat iets meer druk op de leidsels houdt om te voorkomen dat hij naar voren gaat, dan schiet hij omhoog.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:40

femmefatale1 schreef:
Eerlijk gezegd zijn jullie niet zo goed bezig.. omdat je niet weet wat je moet doen..
Martingaal is een hulpmiddel, maar belangrijker is dat de oorzaak weg genomen wordt..

Een paard stijgert niet voor niks (of er moet echte een kronkel in zijn kop zitten, maar daar ga ik niet vanuit), het paard doet dit met een reden..
In dit geval denk ik ook niet dat het onwil van het dier is.
Klinkt mij meer als een paard wat niet rustig stil kan staan, omdat hij weet dat er iets gaat gebeuren..
Straffen heeft imo geen zin, maar ach en ohh ook niet..

Persoonlijk zou ik even opnieuw beginnen met leren stil te staan..
Eerst aan de longe, liefst met dubbele longe.. af en toe sta je stil (niet te vaak, daar worden ze vervelend van)..
Doet hij dat braaf, belonen met je rustige zware stem!
Als dat goed gaat, ga je steeds iets verder achter je paard lopen..
weer een paar keer stil zetten, braaf...

Genoeg voor dag 1, de volgende paar dagen doe je het weer zo tot je eenmaal achter em loopt..
dan wederom, op dezelfde manier stil zetten.. braaf, goed zo...

Zo komt er vanzelf een moment dat ie rustig stil kan staan..
en dan is het tijd voor de volgende stap.. maar zover zijn we nog lang niet!!

Mocht hij nou onverhoopt toch omhoog komen, reageer je er gewoon niet op.. je pakt em opnieuw aan de longe, heel kalm en rustig alsof er niks gebeurd is.. en gaat gewoon weer een stapje terug..

Niet slaan, niet schelden, niet hard laten lopen... alleen negeren..
Komt helemaal goed..

Ik ben het hier ook mee eens,
Begin weer van voren er is ergens iets fout gegaan en dat is jou fout en niet dat van het paard, dat hij steigert is ddordat hij het niet ssnapt of ergens angst voor heeft,

Het si idd heel vervelend, maar zoek de fout bij jezelf en doodop longeren of slaan met de zweep is de weg van de minste weerstand en niet eerlijk tegen over je paard.
Martingaal aan doen is het domste wat je kunt doen, en ook een nog dommer advies om te gevn, dat soort hulpmidde len horen in de vuilnisemmer.

Het steigeren ook negeren idd,maak er geen drama van , het is zijn taal en leer die kennen, dan gaat het vanzelf beter.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:42

Ik heb ook een tijdje op een paardje gereden van een vriendin die constant de lucht in kwam. Echt om de paar meter. Later bleek dat het paardje een rugprobleem had.
Echt, paarden steigeren nooit zonder duidelijke reden. Ga onderzoeken hoe het kan dat het paard steigert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:45

Ik zou het paard uit handen geven en laten corrigeren. Als jij niet afdoende kunt reageren en zelfs na het achteroverklappen nog een spreekwoordelijk opgestoken middelvinger krijgt, niet langer zelf klooien, wegbrengen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:49

Ik ga dit topic volgen, omdat onze Welsh ook problemen heeft met stilstaan (met name in het tuig).
Zij is overigens marathonpony geweest en is heel ijverig.
Ik denk dat de vorige eigenaren hier niet zo consequent in waren, maar ik vind dit gewoon een eerste vereiste. Ze moet wel kunnen blijven staan in het verkeer.
Onder het zadel gaat het bij ons wat beter.

Wij zijn nu begonnen met "terug naar de basis"; stoppen en stilstaan in de bak (zonder wagen).
Gelukkig staan wij op een menstal en hebben dus goede begeleiding.
Ik hoop dat het bij ons goed komt, want verder is het een super pony!

Veel succes TS!

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:45

bonzjo schreef:
Heb hetzelfde probleem, Ook deze doet er alles aan om niet stil te staan, niet direct steigeren overigens. Eerst zijwaarts, achterwaarts voorwaarts proberen etc. Doet het ook voor de wagen..

Deze pony doet het alleen met halthouden, voor de rest super braaf. Het kan geen pijn zijn, misschien lichte angst want als ik met de teugel eraan kom gebeurt het maar als ik dat niet doe dan staat ie niet stil Vork

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:20

Citaat:
Het kan geen pijn zijn, misschien lichte angst want als ik met de teugel eraan kom gebeurt het maar als ik dat niet doe dan staat ie niet stil Vork

Misschien dat hij pijn in zijn mond heeft??!!! Of dat hij pijn in zijn mond gehad heeft en nu dus bang voor het bit is??

Ik ben het wel met voorgaandef reacties eens. Je hebt hier een serieus probleem, waarvna je niet weet hoe je er mee om moet gaan. Ga er dan ook niet mee om!!! Zorg dat er iemand bijkomt die weet wat hij moet doen, want als je hier mee gaan prutsen en je reageert net op de verkeerde manier, dan word het alleen maar erger. Haal er dus iemand bij die echt verstand van dit probleem heeft.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:07

ik heb ditzelfde probleem bij mijn 4 jarige merrie.
ze loopt super onder het zadel, gaat ook prima op concours en zijn zelfs door naar de regiokampioenschappen!
alleen had afgelopen concours ook een 5 voor het binnen komen en halthouden(springen)ze wil namelijk echt gewoon niet stilstaan en word dan heel boos.
vandaag in de les ook weer, wil ze gaan bokken en draaien, vind het heel raar!
verder met opzadelen enzo kan je haar los in de gang laten staan, gaat allemaal prima!

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:27

Ja nou bij mij ook. De pony is drie en heeft een zeer zacht bit in. Onder het zadel is echt niks aan de hand, super braaf, iedereen kan er mee weg rijden, dus ook iemand die zijn handen niet erg stil kan houden, af en toe trekt ofzo. Tijdens het rijden is druk op het bit ook geen probleem... Dus ik weet bijna zeker dat het geen pijn is...
DE pony is erg voorwaarts en gaat het liefst zo hard mogelijk, kan het neit zijn dat ze gewoon geen 'zin' heeft om stil te staan...

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 12:48

hoi hoi, bedankt voor de berichtjes zeg Haha! gisteren heb ik hem eerst heel moe gemaakt voordat ik pas het halthouden ging oefenen.. en echt hij deed het zo braaf.. hij wachte zelfs op me stem als ik zei voorwaarts dan pas ging hij.. maarja om hem nou telkens elke keer moe te maken.. maar we doen het gewoon steeds rustiger aan en dan moet het gewoon op een gegeven moment lukken.. ik blijf proberen het hoeft niet meteen.. ik heb alle tijd.. Haha!

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 13:33

Wat goed! Ik heb helaas geen vaste pony waar ik daar op rijd dus kan ik niet gericht oefenen. Het negeren *zoals iemand tipte* werkt niet maar ik ga het 'moe maken' eens proberen. Het licht daar (energie teveel) denk ik ook wel aan want ze had net die week geen één keer gelopen.
Groetjes Lachen

xDnqL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:50

Jethafa schreef:
Hmm, laatst zei iemand dat ze hem gewoon met de zweep tussen z'n oren tikt. Klinkt niet zo vriendelijk (voor mij ook niet..) maar het paard had wel na 2 keer door dat omhoog niet de goede kant op is! Misschien, als je het wilt, wel een oplossing..

Nee, het is geen vriendelijke oplossing maar het paard denkt dat die dan bij een plafond is en dus niet verder kan..

xDnqL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 19:53

En ik had van de week ergens gelezen over vrijheidsdressuur dat je je paard dan dingen leert, zoals stilstaan, enzow, misschien is het een idee om dat te proberen, dus om het stilstaan leuk te vinden, en beloon hem dan met je stem of een snoepje, ik heb geen idee of dit zou kunnen werken maar ik dacht ineens aan vrijheidsdressuur, en misschien vind die dat wel leuk,

Ennuh, probeer eisen te stellen, dus dat die de eerste keer minimaal 1 sec stil moet staan, beloon, en laat hem nogmaals een paar keer 1 sec stil staan, als jij denkt dat dat goed gaat, dan ga je over naar 2 sec enzow.. het is het proberen waard...

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:46

Maak gebruik van Clickertraining en leer hem daarmee stil te staan. Als je bijvoorbeeld het boek van Inge Teblick doorneemt zul je zien dat je relatief eenvoudig kunt starten. Als het paard goed aangeclickerd is kun je hem alles leren op een positieve manier. Wij hebben een paard nog leren stilstaan die al 11 jaar bij het opstijgen een sprong maakten bijvoorbeeld...

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 19:27

hey ja het lijkt me ook wel leuk.. ik ga eens een boek kopen erover Haha! kan ik tenminste wat leren ik ga het morgen gelijk doen!! kan gewoon in de boeken winkel toch??

SabrinaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 14:25

mijn paard deed dat ook, het is een soort uitproberen.
(tenminste.. bij die van mij wel)
ik heb hem direct daarop afgestrafd, en sindsdien weet hij dat het niks oplost, en doet ie het niet meer Knipoog

je kunt ook een instructeur/instructrice er even op laten zitten, en dat die 'm even aanpakt.