Paard van western naar dressuur. Tips ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joosiien

Paard van western naar dressuur. Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 13:02

Er is mij gevraagd om een paardje te rijden van een meisje. Het paardje is 10 jaar en heeft al die tijd western gereden ( ook wedstrijden).
Ze hebben een veelzijdigheidszadel gekocht en willen hem nu dressuurmatig gaan rijden.
Zelf rijdt ze nog niet zo lang en durft er nog niet zo goed op daarom hebben ze gevraagd of ik er eerst op wil.
(Ik heb nog nooit western gereden heb ook geen ervaring met westernpaarden Tong uitsteken )

Heeft er iemand tips ?

*ik weet niet of het hier goed staat*

Riddikulus

Re: Paard van western naar dressuur. Tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:37

Heb ik precies hetzelfde gehad. Alleen die van mij is pas 6 en met driejarige leeftijd western ingereden.

Ik ben gewoon rustig begonnen - western paarden lopen meestal lang van voren (lang en laag). Je kunt zo'n paard dus niet ineens de hoogte in trekken.

Hij loopt nu zo leuk dat ik veel complimenten krijg dat we het in de dressuursport nog ver kunnen schoppen.

Succes ermee!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 20:19

Het paard van mn moeder is ook western bereden en western paarden lopen idd erg laag met hun hoofd enzo. Ik zou langzamerhand zeg maar mn teugel gaan oppakken,, iedere keer weer wat korter enzo. En dan dr langzamerhand de basis van het dresuur dr ingaan leggen enzo en zo langzaamerhand aan de gang gaan Clown

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:07

Je kunt het paard ook naar een manege ofzo laten brengen en hem daar laten omscholen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 23:20

PP-->RT-P

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 06:47

QualityLover schreef:
Je kunt het paard ook naar een manege ofzo laten brengen en hem daar laten omscholen.

zou ik niet doen daar leer je zelf weinig van, en dan moet hij weer aan jou wennen. de meeste western paarden zijn rijtechnies goed gereden alleen moeten ze langzaam naar oprichting gereden worden. En dat kan je het beste onder begeleiding zelf doen, leren jullie samen naar je eigen nivo groeien.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 17:59

Ik heb er inmiddels op gereden , maar wat draven die western paarden anders ja !
Inderdaad erg laag en zo'n andere draf! Hij vind het zelf ook allemaal nog wel erg vreemd met een ander hoofdstel en zadel !

matthew3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:02

ik zou er iemand bij halen die er ervaring mee heeft.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 18:06

Het laag lopen van zo'n westernpaard kun je ook goed gebruiken om hem na te laten geven. Je laat em dus laag lopen maar wél rond en houdt hierbij dus contact met de teugels. Als dit lukt heb je al een beginsel van de training van dressuurpaarden te pakken! Dit kun je dan steeds verder gaan uitbouwen. Ik zou dan wel veel op de volte rijden om hem hierbij dus ook soepel te maken. Het gemiddelde jonge dressuurpaard wordt vanuit zo'n basis getraind (laag en rond) en ik denk dat je dit dus ook voor dat westernpaard kunt gebruiken.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 17:25

@ matthew3 : Ja dat zou wel het handigst wezen Pling Ik ken alleen geen mensen met ervaring & het is mijn pony niet dus het meisje moet het zelf beslissen.

MyStar: Bedankt voor de tip Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:38

Je hebt daar juist een super fijn uitgangspunt. Als het goed is zal dat paard geweldig reageren op zithulpen en is lekker zacht in de mond. Het mag geen probleem zijn om dat langzaam op te gaan richte. Vooral goed werken aan het gewicht naar achteren verplaatsen door schijnovergangen en tempowisselingen. Als het goed is komt de oprichting redelijk vanzelf.

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:02

Maar waarom hebben ze een westerpaard gekocht als ze er eigenlijk dressuur mee willen gaan rijden... Dit maakt het niet echt makkelijk voor het paard om plots, zelfs na wedstrijdniveau, omgeschoold te worden naar dressuur.
Maargoed, als je nu eenmaal verliefd wordt op het paardje...

Westernpaarden lopen inderdaad met hun hoofd zeer laag en hebben een andere draf. Dit paard heeft waarschijnlijk ook geleerd om zijn hoofd in de correcte positie te brengen vanaf het moment dat je de teugels opneemt, dus het is de gewoonde die eruit moet. Ik zou beginnen om geen aandacht meer te schenken aan zijn hoofd, en als ze dat omhoog brengt, niet meteen naar beneden te vragen. Ze moet tenslotte leren haar hals/hoofd hoger te dragen. Dat is werk voor later, als ze haar hoofd/hals omhoog heeft gebracht. Dan zal ze trouwens makkelijk weer op de engelse manier aan de teugel te rijden zijn, omdat ze die hulpen kent.

Verder zou ik dan eerst beginnen met de drie gangen. Dus die draf/jog eruit krijgen en eigenlijk een normale, vlotte draf erin te bouwen.

alleszins veel succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:18

Mag ik vragen wat voor ras het is? En ook Quarters en Paints kunnen gewoon draven, is maar hoe ze zijn opgeleid...

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 20:06

Cassidy schreef:
Mag ik vragen wat voor ras het is? En ook Quarters en Paints kunnen gewoon draven, is maar hoe ze zijn opgeleid...

Arabier

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 20:09

Kaze schreef:
Maar waarom hebben ze een westerpaard gekocht als ze er eigenlijk dressuur mee willen gaan rijden... Dit maakt het niet echt makkelijk voor het paard om plots, zelfs na wedstrijdniveau, omgeschoold te worden naar dressuur.
Maargoed, als je nu eenmaal verliefd wordt op het paardje...

Westernpaarden lopen inderdaad met hun hoofd zeer laag en hebben een andere draf. Dit paard heeft waarschijnlijk ook geleerd om zijn hoofd in de correcte positie te brengen vanaf het moment dat je de teugels opneemt, dus het is de gewoonde die eruit moet. Ik zou beginnen om geen aandacht meer te schenken aan zijn hoofd, en als ze dat omhoog brengt, niet meteen naar beneden te vragen. Ze moet tenslotte leren haar hals/hoofd hoger te dragen. Dat is werk voor later, als ze haar hoofd/hals omhoog heeft gebracht. Dan zal ze trouwens makkelijk weer op de engelse manier aan de teugel te rijden zijn, omdat ze die hulpen kent.

Verder zou ik dan eerst beginnen met de drie gangen. Dus die draf/jog eruit krijgen en eigenlijk een normale, vlotte draf erin te bouwen.

alleszins veel succes!

Ik weet ook niet waarom ze een westernpaard hebben gekocht Tong uitsteken Ze wilden graag een braaf paardje hebben en die vorige eigenaren dachten dat hij ook wel dressuur zou kunnen.
Persoonlijk zou ik ook geen western paard kopen , maar ja ieder zijn eigen keuze.

Inderdaad de jog , krijg die er maar eens uit...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:14

De jog hoeft er toch niet 'uit'? Je moet er alleen een gang bijbouwen... Ja

hou wel de bouw van t paard in de gaten. Een paard wat geen hoge halsinzet heeft, zal nooit zo opgericht gaan lopen als 1 die dat wel heeft..

Willen ze dat paard in de wedstrijden gaan starten? Anders maakt t weinig uit hoe die loopt nl. Knipoog

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 20:18

Cer schreef:
De jog hoeft er toch niet 'uit'? Je moet er alleen een gang bijbouwen... Ja

hou wel de bouw van t paard in de gaten. Een paard wat geen hoge halsinzet heeft, zal nooit zo opgericht gaan lopen als 1 die dat wel heeft..

Willen ze dat paard in de wedstrijden gaan starten? Anders maakt t weinig uit hoe die loopt nl. Knipoog

Haha je hebt gelijk, er moet inderdaad een gang bijgebouwd worden ja. Knipoog
Ze wil in de toekomst wel wedstrijden gaan rijden. Maar het beestje is al 10 jaar en heeft al die jaren alleen maar western gelopen , erg lastig dus..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:27

Er zijn ook genoeg westernpaarden die ook de trot beheersen. Dat is de snellere draf.
Ik zou de jog zeker niet helemaal eruit proberen te halen, héérlijk toch voor buitenritten Haha!

Ik weet niet wat de hulpen zijn voor de trot, maar ik weet zeker dat je hiervoor de hulpen kunt aanleren zodat het paardje direct vanuit stap in de trot aanspringt.