Flicka bijna een jaar later, weer aan het slepen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Flicka bijna een jaar later, weer aan het slepen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 01:11

hallo maar weer! hier weer eens een topic van ons. nadat het mennen vorig jaar niet bepaald lekker ging, heb ik besloten Flicka voorlopig met rust te laten wat dat onderdeel betreft. de afgelopen weken hebben we heel af en toe de leidsels er weer eens bijgepakt, en een goed hoofdstel (zonder oogkleppen en zonder bit, Flicka verdraagt deze geen van bieden) geregeld. vandaag was het dan zover: voor de sleep!

Voor mij en Flicka een hele overwinning, ik ben supertrots dat ze het weer zo aanpakt, ondanks de nare ervaring (zie mijn profiel, onderaan staan enkele links: 'ongeluk met de wagen'), en de aversie tegen het bit.

ik ben erg beniewd wat jullie vinden, tips en commentaar zijn meer dan welkom!

over het tuig: na deze superdag komt er een nieuw tuig, deze zit niet zo goed en past niet 100%, maar omdat ik twijfelde of Flicka ooit nog een tuig zou dragen had ik nog geen nieuwe gekocht. die gaat er nu zeker wel komen! ook moet er een nieuwe sleep gemaakt worden, mijn fijnste sleep is gestolen.

nou goed, hier de foto's:

voorbereiden, peeskapjes aan, hihi! slecht voorbeeld, zet je paard NOOIT vast aan een deur die kan schuiven! Flicka was onder toezicht van mijn zus en is erg rustig, op de poetsplaats was men aan het werk met tegels, vandaar
de streep is overigens onze grote trots!

Afbeelding

en de hort op!
Afbeelding

knap paardje kan lekker rondkijken zonder die vervelende oogkleppen! (die dingen maakten mijn anders zo relaxte pony dus echt knettergek)
Afbeelding

Zus erachter voor de foto, ik ernaast:
Afbeelding

Zakken met dat koppie!
Afbeelding

poseren voor de fotograaf, kijk in het vogeltje!
Afbeelding

klein drafje...
Afbeelding

we gaan nu en dan van rechts naar links en terug, lastig om het sturen te oefenen op een rechte weg, hihi!
Afbeelding

halthouden na een volte op een minikruispuntje...
Afbeelding

en nog even op een stukje wei:
Afbeelding

beetje spanning was er hier, zie ook mijn hoofd: 'hoooooooooo'
Afbeelding

Knap gedaan, goed paardje! prinses....
Afbeelding

en ondanks dat ze te vet is, toch maar even wat brokjes na de gedane arbeid! en welverdiend!
Afbeelding

nou dat was het weer, ik hoop dat het wel mogelijk is om een beetje tips en commentaar te geven, aangezien ik er zelf niet zo vaak opsta...

de keuze om de weg op te gaan is weloverwogen gemaakt. we zijn begonnen in de oefenwei maar daar liepen twee shetten die bij ons bleven klooien, en Flicka werd daar erg onrustig van. het eerste stuk heeft mijn zusje haar vastgehouden aan een touwtje.

Maysie

Re: Flicka bijna een jaar later, weer aan het slepen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 01:21

Whoe ik ben de eerste! (hoe kan het ook op dit tijdstip Tong uitsteken)
Echt super Renee zo weer voor de eerste keer Haha!!! Dit gaat helemaal goed komen ik voel het gewoon.. Over een tijdje paradeerd het princesje mooi in een nieuw tuigje met een mooi karretje achter haar met jij daar trots op.. Zeker weten Haha!. En Als Snatje oud genoeg is en er zelf ook echt klaar voor is een super prachtig 2 span Haha!.. Minihuifkarretje hihi Nagelbijten / Gniffelen?! De tijd zal het leren.. Ze staat er op de meeste foto's al zo trots en vrolijk erop Haha!. Vind overgens de eerste foto van samen op de wei echt super geweldig dat koppie er lekker vrolijk en blij op Lachen. Goed om het zo te zien dat iemand goed uit het oogpunt van de pony denkt Knipoog.. de *ex regime pony hihi Knipoog*

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 01:23

Ziet er leuk uit. Vind Flicka echt een hele mooie merrie. Gaaf dat je bitloos ment, denk dat ik mijn frum met bit beleer maar zou best eens willen proberen hoe dat is.

edit: Heb even het topic over het ongeluk gelezen en vind het dapper dat je het weer probeert. Gaat ze nu ook binnenkort weer voor de kar of blijf je nog even slepen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 02:51

dat laat ik aan Flicka over. als het aan mij ligt koop ik morgen nog een mooie wagen en gaan we lekker op pad, maar dat lijkt me niet verstandig. het slepen gaat erg goed, hier op stal staat een nette vierwieler op shetformaat, samen met de stalhouder wil ik daar wel wat mee doen. het hangt helemaal van Flicka af of dat morgen is over over een paar maanden.

maar ik ben wel trots op mijn meisje, dat ze het zo weer oppakt alsof ze nooit anders gedaan heeft, en ja, ik vind haar zelf natuurlijk ook schitterend, hihi!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 02:57

ze doet het prima !
rede genoeg om trotst te zijn!
en oefenen op de weg is zo slecht nog niet Knipoog
je bent met zijn 2etjes en (nog) geen wagen erachter
zover ik heb kunnen zien aan de diverse topics ben je
goed bezig Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 03:08

merci!
enne... kan niet wachten tot ik met een nieuw tuig aan de gang kan, hihi! Knipoog

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 03:34

Is wel erg leuk die pony!!! Kan je dat aan een "ouder" paard ook nog leren????? (NRPS)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:17

Ziet er leuk uit hoor. onderleggers zijn mooi gemaakt.
alleen bitloos mennen het blijft risico..

waar had jij die kleine peeskapjes nou vandaan ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:25

Wat een geweldige foto's, zeg..... En wat is Flicka toch een schatje Lachen . Die streep is geweldig (lijkt erg op Sam's streepje, haha), prachtig paardje is ze, hoor. Lachen

Bitloos mennen ziet er zo relaxt uit, zeg!! Super!!! Haha!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 09:27

ziet er goed uit hoor
vind zonder bit wel een beetje gevaarlijk, maar het ziet er heel relaxt uit zo. wel lekker zo zonder klepje zeg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 10:51

deze optoming heb ik nagemaakt volgens het beproefde principe van dr Cook, en is ontwikkeld voor het mennen. ondanks dat er geen gebruik wordt gemaakt van een mondstuk, heeft dit hoofdstel meer dan voldoende inwerking wanneer nodig, tot twee keer zo sterk als met een bit. het verschil is dat je niet werkt met pijnprikkels, ook niet bij grotere druk. het is een zeer veilige methode/ optoming.

bij Flicka kán je niet werken met pijnprikkels, oogkleppen of mondstuk, al zou je het willen. zij is erg gevoelig, en mijn ervaring heeft geleerd dat met bit en oogkleppen mennen met haar levensgevaarlijk is, voor zowel pony als menner.

bedankt allemaal voor de leuke reacties!

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:56

leuk paardje ik heb toevallig gisteren nog een film gezien die heten Flicka en dat betekend mooi meisje ofzo en prachtige film

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 11:02

hihi ja, die film is gebaseerd op het boek 'my friend Flicka' ('flicka het veulen' in het Nederlands). ik heb een oude uitgave van dat boek ooit gekregen, en daar de naam ook vandaan. Flicka is Zweeds, en officieel betekent het 'klein meisje'.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 11:04

Bolzak23 schreef:
Is wel erg leuk die pony!!! Kan je dat aan een "ouder" paard ook nog leren????? (NRPS)

ja hoor! mijn paard is negen, en sinds een dik jaar ben ik met hem ook helemaal bitloos gegaan. niet om zulke specifieke redenen als bij Flicka hoor, hij accepteerde het bit prima. Faram was toen dus acht jaar, en is een kruising Engels Volbloed - New Forest.
Flicka was drie jaar en vier maan toen we begonnen met mennen, inmiddels is ze dik vier jaar. een mooie leeftijd om te starten imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:28

Helemaal super!
Flicka straalt ook helemaal! Lachen

Geen commentaar van mijn kant. Knipoog En een tip: vooral lekker zo doorgaan met je meis!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 12:59

Foto's zijn nog best goed gelukt Haha! ! Ze doet het super hoor! Strakkies mooi nog ff oefenen Knipoog Haha! !

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:24

Leuk hoor, zo'n pruts voor de sleep.
Ik begrijp dat je een nieuw tuig koopt? Want dit ligt inderdaad niet erg goed.
Schoftje ligt veel te ver naar voren (staartriempje?) en het borstje zou misschien wat beter liggen als je gebruikt maakt van strengdragers.
Dan stapt ze ook minder gauw in de strengen, geeft ook al minder risico.
Laat in elk geval een goede tuigenmaker het nieuwe tuigje aanpassen.
Geen commentaar op het 'wegwerk'.
Dat doe ik zelf ook altijd zo snel mogelijk. Veel afleiding helpt vaak tegen geklooi.
Bitloos en kleploos, daar heb ik mijn twijfels bij. Het KAN wel en jij zult zeker je paardje het beste kennen, maar vooral dat kleploze is niet bepaald zonder risico.
Neem bijvoorbeeld een grote vrachtwagen die op je hielen gaat zitten.
Dat kan erg beangstigend zijn voor zo'n dier, als het dat vanuit haar ooghoeken almaar ziet bewegen.
Maar verder, veel plezier en succes ermee.
(En aan de kletter zijn we (bijna) allemaal wel eens geweest, dus laat je dat verder niet tegenhouden)

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:44

merrieveulen schreef:
maar ik ben wel trots op mijn meisje, dat ze het zo weer oppakt alsof ze nooit anders gedaan heeft, en ja, ik vind haar zelf natuurlijk ook schitterend, hihi!

Je hebt ook alle reden om trots te zijn! Haha! ziet er echt super uit, zeker voor weer de eerste keer!
Vind het ook echt super dat je bitloos ment, echt goed dat je naar je pony luistert Knipoog en of het gevaarlijk is.. ik men zelf niet maar stap wel over op bitloos en in mijn ogen is het niet gevaarlijker hoor, als een paard er vandoor wil gaan gaat-ie echt wel; bit of geen bit Tong uitsteken

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:03

Ziet er heel goed uit al zeg! Ook super dat je het bitloos doet Ja
merrieveulen schreef:
hihi ja, die film is gebaseerd op het boek 'my friend Flicka' ('flicka het veulen' in het Nederlands). ik heb een oude uitgave van dat boek ooit gekregen, en daar de naam ook vandaan. Flicka is Zweeds, en officieel betekent het 'klein meisje'.

Prachtig boek he! Lachen Ik heb de oude versie ook, gekregen van m'n oma Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 22:25

@ iedereen: bedankt voor de bemoedigende woorden!

@ idje, het nieuwe tuig is inmiddels besteld. vandaag is ook de sleep aangepast waardoor het tuigje al beter zat, maar echt 100% is het nog niet.

kleploos kán niet anders bij Flicka. ik ben vorig jaar begonnen zonder kleppen, Flicka was al verkeersmak, en bij het tuigje zat een hoofdstel zonder kleppen. dat ging goed, niks aan de hand, ook niet met de vele landbouwmachines etc. die hier veel over 'ons' weggetje kwamen. het ging pas fout toen de kleppen erbij kwamen. gisteren liepen we ook langs het spoor, met alleen een hekje en smalle berm ertussen. toen de trein langskwam keek Flicka amper. ik ben er dan ook echt niet bang voor dat ze ergens van zou schrikken of haar hoofd op hol zou laten brengen door verkeerssituaties oid.

met halthouden oefenen vandaag (het zit erin, maar nu en dan zet ze nog een pasje opzij met de achterhand of een pasje naar achter) is ze meerdere keren over de strengen gestapt. Flicka is en extreem 'coole' pony, en een streng oid tussen haar benen maakt haar dan ook niets uit. het enige waarmee ze problemen heeft zijn het bit en de oogkleppen, en de zweep als ze die niet kon zien.

en in tegenstelling tot vorig jaar, gaat het nu (na enig oefenen ook...) ook erg goed met de zweephulpen. vorig jaar ging ze helemaal over de kop daarvan, omdat ze het ook niet kon zien door de oogkleppen. nu kan ik haar ermee aaien, en normaal hulpen geven, zonder angstreactie.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 12:04

Ziet er goed uit hoor jullie zijn weer lekker op weg zeg!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 12:57

bedankt!

Nokehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:42

Leuk paardje!! Knipoog Vooral haar hoofdje vind ik mooi!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 16:48

bedankt! ja ze heeft een apart profiel/ kaaklijn, anders dan je normaal bij shetjes ziet. er zit ook appaloosabloed in, hoewel in in de neuslijn ook iets van hackney meen op te merken.