Wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliebeer

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 19:30

ik kon geen topic vinden waar dressuur stond dus toen dacht ik dat dit het beste forum ervoor zou zijn, excuseer als dit niet zo is...

Als ik les hebt moeten we nogal eens wijken, ahum, bij mij heet dat meer, ga naar links of naar rechts, in ieder geval, meestal gaat dat beentje er niet over heen.

ik heb een probleempje, want de ene instructrische zecht dat ik hem naar de kant waar hij heen gaat moet laten kijken, de ander zecht dat ik hem rechtdoor moet laten kijken en de volgende zecht dat je in de tegenrichting moet laten kijken.
Nog eentje. Moet ik naar de kant waar ik heen ga kijken, naar voren of naar de tegengestelde richting kijken?

Als dat beentje er dan eindelijk overheen gaat, heet het meestal nog geen wijken. Want met wijken is het paard recht. Mijn paard is meestal krom. De achterhand gaat pas later mee. Wat kan ik hiertegen doen?
Sommige zeggen: je moet weer vanaf het begin beginnen, nou dat doe ik, gaat het beentje ern og niet over heen maar het is het begin, maar als ik dan weer verder ben en dat beentje wil ik erover heen, gaat altijd scheef.
Wie heeft voor mij extra tips? Want ik bak er nog niet zo veel van Tong uitsteken

Tanja

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 01:39

We hebben toch echt een behoorlijk groot rijtechnisch deel op Bokt Haha! Ik verplaats je topic even naar RT-P Knipoog

Rui-->RT-P

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:47

Vervelend als er steeds iets anders gezegd wordt . Mij is geleerd dat als je naar links wil wijken, je paard naar rechts moet kijken (en omgekeerd)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:58

Zelf de richting op kijken waar je naartoe wijkt, je moet altijd de kant uitkijken waar je naartoe wilt Pling en paard recht houden, dus niet naar links of naar rechts instellen, succes!

Roxyy_Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:05

mij is er geleerd dat je de pony in de tegengestelde richting moet laten kijken. en jij zelf gewoon recht uit moet kijken. is je pony een groene pony of heeft ze al is eerder leren wijken. anders moet je pony het gewoon nog leren en moet je veel trainen daarop. Heb je ook privéles?

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 11:07

Je paard moet inderdaar recht onder je blijven. Maar om de oefening in het begin ''gemakkelijker'' te maken kan je het paard in de tegenovergestelde richting laten kijken als waarin hij loopt. Dus we wijken naar rechts, paard is links ingebogen. Dit betekend niet dat zijn neus jou been bijna aanraakt, gewoon een lichte linkerstelling zoals op de volte

We wijken naar rechts:
Als jou paard alleen van voren schaart (benen over elkaar heen) moet je de schouder meer begrenzen. In dit geval dus je rechterteugel. Je houdt je linkerbeen duidelijk naar achteren. Reageert je paard hier niet goed genoeg op dan kan je de kont van je paard even met je zweepje kriebelen. Niet slaan, alleen aangeven dat ook zijn achterhand mee moet. Valt jou paard snel naar de hoefslag, dan ga je bijvoorbeeld maar 2/3 pasjes opzij, rechtuit en een paar passen later weer een paar pasjes opzij. Zorg dat je paard rechtblijft door zelf ook recht op je paard te zitten. Door naar rechts te hangen gaat het wijken echt niet beter Knipoog

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:19

Volgens mij moet je een paard niet naar een richting laten kijken maar meenemen. Ik moet altijd met mijn teugels naar buiten gaan om hem mee te nemen naar buiten van voren en van achteren meenemen met het been.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:33

Ik heb altijd geleerd dat je het best aan je paard kan leren door eerst gewoon schuin te rijden en stilletjes aan stelling naar de andere kant (dus bij wijken naar links stelling naar rechts en omgekeerd) proberen te vragen. Zodra dat begint te gaan, die achterhand erbij proberen te krijgen. En dan ook de stelling steeds minderen.

Maar als je stelling naar dezelfde kant hebt dan waar je naartoe gaat, zit je toch meer richting appuyement? En daaraan beginnen voor je kan wijken is geen goed plan Lachen