Paard verkeersmak maken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Paard verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 19:10

Hallo Bokkers Bloos
Ik heb een leasepaard itica, maar ze is 17 jaar oud en nog geen eens verkeersmak. Ik heb wel eens met een ander paard meegereden langs de weg en toen was er niks aan de hand. En ik heb ook een keer met een volwassen iemand erbij gewoon een stukje langs de weg gelopen. Maar zodra ze de manege niet meer in zicht heeft gaat ze stuiteren. Ik heb ook een keer na het rijden toen ze helemaal moe was een stukje langs de weg gelopen toen was er niks aan de hand. Alleen toen deed ik het een andere keer nog een keer en toen kwam er een auto aan. Dus ik netjes naast itica lopen wat ik altijd dan deed en toen kwam de auto voorbij niks aan de hand, was de auto weg ging ze even 2 pasjes naar voren sprinten.

Wie heeft er hier goede tips om haar een beetje verkeersmak te leren zijn. Want als ik in de buitenbak rij komt er nog wel eens een vrachtwagentje voorbij of een machine. Vroeger ging ze er vandoor, maar nu doet ze dat bijna niet meer.

Tipss!?

munawwarah

Re: Paard verkeersmak maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:15

heb veel geduld, met een ander paard erbij die wel verkeersmak is zal het meer vertrouwd maken voor haar/hem

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:20

Lekker met een ander paardje erbij regelmatig langs de weg gaan lopen (aan de hand), en na een tijdje went het waarschijnlijk wel.

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:44

Veel wandelen en rijden in gezelschap van anderen. Hoe meer je oefend en doorgaat hoe beter alles gaat. Jenthe was eerst ook altijd erg zenuwachtig wanneer de stal wel héél ver weg leek te zijn. Door steeds te oefenen en haar op een positieve manier kennis te laten maken met de nieuwe dingen, is ze het steeds leuker gaan vinden en gaat het super!

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-07 09:55

Ik zou het proberen.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 10:48

Veel wandelen langs de weg, en vooral met andere wel verkeersmakke paarden erbij. Als er dan iets engs is ook vooral veel praten zodat ze er vertrouwen in krijgt. Je kunt ook op het erf zelf iemand langs laten fietsen, met paraplu's langslaten lopen. Over stukken zeil heen stappen met haar of een de motor van de auto aanlaten staan en er dan langs gaan.

Veel succes.

Cjaylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:22

Wat ook nog kan is je paard gewoon eens aan de halster meenemen
En dan complimeren enzo van Goedzo
En laat hem veel gras eten bij de weg
Zodat hij geconsentreerd is aan het gras(niet letterlijk bedoelt)
En dan egt even daar mee bezig houd
Dan wend die er wel aan
Vingers aflikken Bloos

Liefs mii

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:21

Cjaylove schreef:
Wat ook nog kan is je paard gewoon eens aan de halster meenemen
En dan complimeren enzo van Goedzo
En laat hem veel gras eten bij de weg
Zodat hij geconsentreerd is aan het gras(niet letterlijk bedoelt)
En dan egt even daar mee bezig houd
Dan wend die er wel aan
Vingers aflikken Bloos

Liefs mii

En wat als je op den duur gaat rijden en je paard lóópt niet maar eet alleen gras? Het kan inderdaad een manier van ontspanning zijn voor een moment, maar ik denk dat het op lange termijn behoorlijk vervelend kan zijn!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:24

Is dat niet gevaarlijk een paard aan een halster meenemen naar buiten? Als die dan schrikt en t touw glipt tussen je handen uit, weg paard?

Valiente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:33

moonsparkle schreef:
Is dat niet gevaarlijk een paard aan een halster meenemen naar buiten? Als die dan schrikt en t touw glipt tussen je handen uit, weg paard?

Zelfs met een hoofdstel om kan dat gebeuren, maar met een bitje heb je wél even wat meer te vertellen. Ik zou ook voor een hoofdstel kiezen!

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:42

Lekker veel met een ervaren paardje op pad gaan. Sommige paarden kun je wel alleen mee naar buiten nemen na een tijdje en sommigen moeten altijd een ander mee.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:43

maar ook als je erop zit, dan zit je en heb je de teugels vast. Mochten de teugels uit je handen schieten, heb je nog wel de kans dat je blijft zitten en de teugels weer op kan pakken.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:47

Ja idd ik zou het eerst ook proberen om het op het paard op te lossen, heb je soms net even wat meer controle, wil het echt niet stap dan af, teugels over het hoofd in en vooral veel belonen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:49

Altijd met hoofdstel, longeerlijn er aan en handschoenen aan doen!!!!!! Verzekeringstechnisch móet je een bit in hebben buiten eigen terrein, dus voor je eigen veiligheid, altijd bit!

Daarbij, ik had het zelfde probleem met mijn vorige bijrijdpaard. Het kostte me uiteindelijk ruim een jaar (2x per week), maar het lukt wel! Begin met het lopen langs de weg, vlakbij de stal. Bouw het steeds verder uit, een stapje weglopen is niet erg, maar corrigeer haar dan. Op een gegeven moment hadden wij een klein gebiedje (een stukje weg, stoplichten en zo een rondje weer terug, ongeveer 150 meter van stal uiteindelijk) wat ze vertrouwde, en dat ging ik dan rijden na mijn rijden in de bak, dus even uitstappen buiten. In het begin was dat spannend, maar omdat ze er al was geweest, kon ik haar gemakkelijker corrigeren. Daarna maar gewoon op de bonnefooi een eindje buiten gaan rijden, of er niets aan de hand was. Dan gaat het soms fout (wilde ze niet verder, of ze gaat scheuren), maar neem 1 ding van me aan: ga nooit terug als ze bangig doet of schrikt of niet verder wil. Neem haar aan de hand mee en ga desnoods het hele rondje verder aan de hand stappen. Zodra je omkeert naar stal, weet je paard dit voor de rest van z'n leven!!

Veel succes en onthoud: ieder paard kan het leren!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:00

Heel veel met een ander, 200% verkeersmak paard buitenrijden. Gewoon altijd samen, als ze echt nergens meer van op kijkt kun je een keer alleen gaan, met iemand bij je op de fiets. Zodra ook dat goed gaat kun je een keer helemaal alleen gaan. Zorg wel dat je altijd een gsm bij je hebt Knipoog En ik zou er sowieso een martingaaltje aanhangen. Dan heb je net ff meer te vertellen als ze dr kop in de lucht wil steken. Het voordeel van iemand op de fiets mee, is dat die als 'voorbeeld' kan spelen, en je paard zal dit uiteindelijk als 'veilig' gaan beschouwen. Als je een keer ergens komt alleen, en je paard wil er niet langs, kun je wachten op een fietsen, dan lopen ze daar vaak acheraan, omdat ze dit nog kennen van vroeger en het dus als veilig beschouwen.

Heel veel geduld hebben, het er niet bij laten zitten als het niet wil, en gewoon heel heel heel vaak doen Knipoog

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:06

Jethafa schreef:
Altijd met hoofdstel, longeerlijn er aan en handschoenen aan doen!!!!!! Verzekeringstechnisch móet je een bit in hebben buiten eigen terrein, dus voor je eigen veiligheid, altijd bit!

!

Nou daar heb ik nog nooit van gehoord van dat bit en verzekering ,ik rij zelf al meer als jaar bitloos ook buiten en een bit heeft niets met veiligheid te maken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:12

Je zegt dat je wel eens buiten heb gereden en toen niets aan de hand was, dan is ze toch vekeersmak,
Maar wat je idd kan doen is gewoon veel buiten gaan wandelen en zelf heel ontspannen blijven en als ze in de groep wel gaat ze wel mee.
Ook al sje haar hebt gereden gaat ze gewoon naar buiten , dus het heeft denk ik heel veel met wederzijds vertrouwen te maken , veel blijven oefenen zou ik zeggen.