Paard stijf van achter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

T3mptati0n

Paard stijf van achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 14:56

Hallo

Ik rij zo af en toe op het paard van mijn vriendin. Hij is een grote KWPN-er met behoorlijk stijve achterbenen. Galop is voor hem erg moeilijk omdat hij zulke stijve achterbenen heeft. In de draf sleept hij ze ook maar een beetje mee, als je hem dan bijtikt met de zweep gaat het weer een tijdje goed. Het is ook al iets beter geworden, ook in de galop. Maar heeft iemand misschien een oplossing zodat hij wat minder stijf wordt van achter? Losrijden en uitstappen wordt altijd goed gedaan.

Anke_Amigo

Re: Paard stijf van achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:43

Hier ben ik ook erg benieuwd naar, bij mij doet ze in de galop ook een beetje stijf

Roxyy_Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:45

Rijd veel : overgangen, figuren, slangenvolters en rij heel veel overgangen bijvoorbeel van stap in een keer in galop!
als het dan nog niet lukt kan het zijn dat de pony iets heeft met zijn spieren, is er al is naar gekeken??
het kan ook zijn dat hij geen zin heeft om te werken dat het gewoon een luie pony is.

Groetjess

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:49

Misschien is een aantal keer in de week hem longeren met een Passoateugel een oplossing? Dit wil vaak nog helpen met het achterbeen beter te gebruiken....

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:50

Vanuit stap naar galop doet hij gemakkelijk, hij kan alleen zijn benen niet goed optillen omdat hij gewoon stijf in zijn benen is. Hij was eerder sterk vermagerd geweest en geslagen met een stok door de vorige manege-eigenaar. Hij is nu weer (helemaal) goed, alleen zijn achterbenen tilt hij niet goed op. Ik zal eens kijken voor een foto.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 15:51

Nja, kan geen foto vinden, maar ik zal het eens proberen

Roxyy_Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 15:55

maakt niet uit maar ik denk dat de pony zich nog een beetje moet loslaten dan.
ik zou er wel even iemand naar laten kijken Knipoog

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 16:03

raadpleeg eens een sportmassagetherapeut voor paarden
op http://www.massagehippique.nl kun je kijken wie er bij jou in de buurt zit (bij het kopje: externe links)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:01

Balkjes lopen is ook een mogelijkheid, maar het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van wat stijfheid is.... Als hij echt te korte spieren heeft, kon balkjes draven weleens teveel gevraagd zijn....
Is hij gewoon lekker makkelijk en heeft ie gewoon geen zin om zijn benen te buigen, bijvoorbeeld omdat hij altijd zo heeft mogen lopen, dan kunnen de balkjes juist wel een goede oplossing zijn.

Het feit dat je aangeeeft dat er stukjes zijn die beter gaan, vermoed ik dat het een combinatie van beiden is. Omdat hij het nooit doet, is het ook moeilijk voor hem geworden. probeer de balkjes eens, gewoon 2 of 3 drafbalkjes, en kijk wat er gebeurt. Lukt het hem echt niet, of is er al het advies van de DA bijvoorbeeld om géén balkjes te lopen, dan uiteraard stoppen.

En longeren met een pessoa kan helpen, evenals goed voorwaarts rijden, buiten rijden (en dan niet op een mooi egaal pad), overgangen, schouderbinnenwaarts en dat soort dingen.

succes er mee

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 19:03

Mijn paard was ook stijf in zijn achterbenen..
later bleek dat hij lichte ataxie heeft...

Wil natuurlij niet zeggen dat jou paardje dat heeft!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 20:25

Ik heb hem net een uur intensief gereden ( en dan vooral veel overgangen stap»galop galop»stap stilstaan»draf draf»stilstaan ) en dat heeft zijn achterbeen wel een beetje geactiveerd.

Verder kan hij gigantisch goed springen. Hij heeft een mooie ronde gespierde kont en springt met gemak 1.50. Het enige wat hij niet wil doen is zijn achterbenen mooi intrekken, anders kon hij hoger komen.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 21:15

Binckydenice schreef:
Misschien is een aantal keer in de week hem longeren met een Passoateugel een oplossing? Dit wil vaak nog helpen met het achterbeen beter te gebruiken....

Hier dacht ik ook aan. Hoe komt het paard aan de stijve benen dan? En vooral actief rijden, (sterke) tempowisselingen enzo.