Shet wil niet halthouden (berijdstertje 6jr)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baal

Shet wil niet halthouden (berijdstertje 6jr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 14:36

Misschien weet iemand raad:

Onze superbrave (maar voorwaartse) shet van 13jr wil heel slecht halthouden, en dat is tóch gemakkelijk als je een proefje rijdt en de jury even wilt groeten....

Mijn dochtertje rijdt haar bijna elke dag, en we oefenen hard. We proberen om halt te houden zonder al teveel getrek (heeft nl. niet veel effekt: de pony gooit z'n hoofd de lucht in en loopt door).
Dus op dit moment laat ik m'n dochtertje de pony net zolang rondjes draaien totdat hij wel halthoud en dan beloond ze hem (waardoor hij meestal direkt weer vertrekt!).
Het lijkt wel beter te gaan, zeker naarmate de pony vermoeider is.

aerdenhout1

Re: Shet wil niet halthouden (berijdstertje 6jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:43

Hihi....een shetprobleem?? Kleine draakjes zijn het toch!
Hij heeft al lang door dat je dochtertje nog niet de handigheid heeft om hem echt even aan te pakken. En wat wil je, als je pas 6 bent. Misschien een paar keer meelopen met een halstertouw en helpen bij het halthouden. Gaat dat beter, dan de aan de longeerlijn doen, en steeds meer afstand nemen van ruiter en paard, net zolang tot hij ook naar je dochtertje gaat luisteren.
Maar het blijft natuurlijk wel een shet he??

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-07 21:51

Hoi Aerdenhout1,
Eigenlijk heb je gelijk: een shet moet zichzelf wel een beetje kunnen blijven, haha!

Ik heb meegelopen, en tuuuurlijk.. dan houdt hij prima halt! 't Zou alleen erg leuk zijn als ze hun proefje een keertje zouden kunnen rijden zónder dat ie uit de ring loopt.. en gewoon NIET halt houdt.

We oefenen gewoon door.. de aanhouder wint toch meestal???

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 15:23

De vuile boef!! Maar ook je dochtertje wordt ouder en natuurlijk ook steeds handiger. Op een gegeven moment is ze hem zo spuugzat....en berg je dan maar! Meestal is dan ook het leed geleden en weet de donder dat hij het ook niet meer met haar kan maken om zomaar door te lopen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 20:23

Ik rij nu een shetlander van mn nicht,
ze heeft een tijd stil gestaan vanwege
geen tijd en verzorgsters kwamen niet meer.
nu rijd ik haar dan en het gaat redelijk goed,
alleen draven en dan een figuur rijden lukt
niet.. dan zet ik haar ''op de handrem'' want
dan, of ze draait om of ze gaat keihard rennen
als ze van de hoefslag af is.. maar halthouden
wordt na een tijdje ook een probleem want
dan gaat ze ''draven'' op haar plek en beetje
rare sprongetjes maken..

mijn tips:
*gewoon blijven oefenen, shetlander staan bekend
om het ''ondeugende'' gedrag
*en consequent blijven

ik wens dr nog veel succes Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:01

Probeer het eerst een vanaf de grong met je dochtertje. Zorg dat ze hem zelf vanaf de grond op commando kan laten stoppen. Zonder aan het touw of teugel te komen. Meelopen en stoppen, en weer meelopen en stoppen, totdat de pony alleen nog maar op haar let. En elke keer goed belonen, af en toe een snoepje als beloning wil ook nog eens werken.
En daarna nog eens vanuit het zadel, gewoon op commando (stem) laten stoppen, en dan héél goed belonen en een snoepje geven. Als je dat een aantal keer oefent dan gaat dat steeds beter Lachen

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 21:13

@MysticTinker
Was ook precies mijn gedachte=> éérst op de grond laten luisteren.. daarná onder het zadel. Mijn dochtertje haalt dus al enkele maanden zelf de shet uit de wei, neemt 'm mee naar de trailer en zet hem er zelf in (ik zet 'm daarna enkel nog vast). Verder haalt ze hem er zelf uit.
Gek genoeg is ie helemááááál niet zo voorwaarts als ze hem aan het halstertouw leidt. Ze hoeft bij wijze van spreke nog maar te aarzelen en hij staat al stil.
Als ze wil rennen met 'm is het net zo'n ezeltje: hoofd helemaal naar voren en zolang mogelijk in stap blijven!
Vaak laat ze'm grazen aan het halster en gaat ze er zonder zadel opzitten... gebeurd niets.

Maar als we lekker aan het oefenen zijn dan wil ie gáán. De shet heeft voordat ze bij ons kwam (6mnd geleej) veelal voor de kar gestaan en ze houdt dus van lekker doorrrrdrrrraven.

@femke_harley
Dat doen we zeker: blíjven oefenen!

As. zondag is de 3de wedstrijd: eerst 8-tal rijden (gaat geweldig want hij is gek op meelopen met de groten!) en een B proefje... Dus hopelijk is ie dan al wat vermoeid...
Ik heb me voorgenomen wat 'toevallige toeschouwers' strategisch op te stellen zodat ie niet vanuit de 'grote-volte-doorzitten' de ring uit stuitert!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:21

ik doe veel aan VD met de shet van mijn dochter.
ik probeer haar zo veel mogenlijk erin te betrekken.
nu is ho ook ho bij haar
ze wandelt vaak in de wei met haar en ze luistert prima naar mijn dochter.
ook als ze dan nu rijd is ho ook ho.
veel blijven oefenen dan komt het wel goed denk ik

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 14:25

Geweldig: ze hebben gister hun hele proefje binnen de ring gereden en ook 3 keer heel goed haltgehouden (wel niet helemaal precies op 't midden maar goed..).
't Lijkt toch te zijn dat de aanhoudster wint. 't Was ook wel erg warm gister.. misschien wel té warm om dwars te zijn voor een shetje!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:55

gelukkig Haha! nog veel succes verder Haha!

enne.. zelfs mijn tinker kan niet altijd precies in het
midden halthouden hoor Nagelbijten / Gniffelen of ik kan het niet hahaha